النتائج 1 إلى 11 من 11

الموضوع: المازربورد بتاعتي تقريبا فيها عيب ومش عارف اوصل لـ Metra، أقدر اعمل صيانة فين؟

عضو

المازربورد بتاعتي تقريبا فيها عيب ومش عارف اوصل لـ Metra، أقدر اعمل صيانة فين؟

السلام عليكم
    الجهاز بتاعي فيه مشكلة بعيد عن حضراتكم
    عندي بوردة gigabyte x79-ud5 كنت شاريها مستعملة مع i7 3820، من ساعة ما جمعت التجميعة اللي عندي دي دلوقت و انا عندي مشكلة مكنتش حاططها ف دماغي، لما بفتح الجهاز بيقعد يرستر مرتين أو تلاتة قبل ما يعمل post (صوت صفارة الكيسة) بس كان شغال عادي وقت طويل مفيش مشكلة
    دلوقت بقى بيعملها بسرعة جدا، الجهاز بيفصل قبل ال post و يرجع يشتغل تاني و هكذا لحد ما افصله باور، ومش بيعمل post نهائي
    حتي لما شلت الرامات و كل الهاردات و كارت الشاشة مفرقتش
    افتكرته الباور سبلاي وهو لسة خارج من الضمان، بس جربته على جهاز تاني واشتغل الحمد لله
    المهم دلوقتي انا بحثت على النت عرفت ان دي بتبقى مشكلة باور سبلاي، و عرفنا انه شغال، أو بروسيسور أو بوردة... أو تلميس في البوردة بيعمل short circuit مثلا.. وكلمت مترا على كل ارقامهم مفيش حد بيرد و ال answer machine بتقولي couldn't find the person you are calling، كنت هسألهم لو ينفع يعملولها صيانة خارج الضمان على حسابي 100% (حد يعرف الموضوع ده ممكن عندهم أو لأ؟)

بإختصار اخير للي مكسل يقرأ :D :
    البوردة فيها مشكلة، مش عارف اوصل ل مترا (حد يعرف ليه؟ هم قفلوا؟) ولو مترا مش نافع، الاقي مين في المولات المعروفة (سوق العصر، البستان، CompuCity Mall في المهندسين) يشوف ايه المشكلة و يعملها صيانة؟ اسم محل و رقم تليفون إن لمكن

ولكم جزيل الشكر مقدما و ربنا يسترها على هاردوير كل مصري في الغلاء الجميل اللي احنا فيه ده

مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon

رد: المازربورد بتاعتي تقريبا فيها عيب ومش عارف اوصل لـ Metra، أقدر اعمل صيانة فين؟

و عليكم السلام ورحمة الله و بركاته
    تم قرائة المشكله واللي فهمته من حضرتك انك عملت كل المحاولات اللي ممكن نشك فيها
    هي فعلا بتكون في الغالب مشكلة باور سبلاي او Short
    بس هل ممكن نعتقد ان الباور معدتشي قادر يقوم جهازك الحالي لكن بيقوم جهاز تاني اضعف في المتطلبات ؟

على كل حال هي لو في الضمان و معاك الفواتير فضمان متررا صعب الوصول ليه احيانا لكن مش مطلوب غير الإتصال بالشركه اللي حضرتك مشتري منها اللوحه وتبلغهم باالمشكله ولو هيقدروا يرسلوها بطريقتهم
    للوكيل و حتى لو الصيانه على نفقتك يبقى كويس جدا اما لو خرجت من الضمان أو مش متعاونين معاك فممكن تروح لتوكيل جاما وإن شاء الله هيتعاونوا معاك وهيفهموك ايه المشكله والتكلفه المطلوبه ليها

الإداره الصورة الرمزية abdalhaliem

رد: المازربورد بتاعتي تقريبا فيها عيب ومش عارف اوصل لـ Metra، أقدر اعمل صيانة فين؟

الأخ الفاضل

هل فحصت البورده بالعين المجرده مليّا

هل لاحظت أنتفاخ أحد الكثفات

(هذا الأنتفاخ يظهر فقط بالمكثفات العاديه وليس الصلبه)

أعتقد مشكلتك هَيٍنَه لاتقلق

وبالنسبه لضمان ميترا لاأعلم حقيقه الأمر عنهم شيئاا

لكنى أعتقد أن أى فنى صيانه يقوم بقياس البورده جيداا

سيصل لموطن الخطأ

وأنا عزيزى بالأسكندريه

بالنسبه للقاهره أعتقد لابد انه يوجد بالمولات الكبيره محلات صيانه

لكن أنتبه أسأل أولا عن الفنى الجيد من عدمه

فبعضهم دون المستوى ويعبثون بالبورده وأخيراا

يقولون لك ومسحه الأسى على وجوههم أن البورده للأسف

تالفه ولن تصلح ؟؟ هكذا ببساطه

أنا لا أصيبك بالقلق فقط أقول أسأل أولا .....

تحياتى وبالتوفيق

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Phenomenon مشاهدة المشاركة
    و عليكم السلام ورحمة الله و بركاته
    تم قرائة المشكله واللي فهمته من حضرتك انك عملت كل المحاولات اللي ممكن نشك فيها
    هي فعلا بتكون في الغالب مشكلة باور سبلاي او Short
    بس هل ممكن نعتقد ان الباور معدتشي قادر يقوم جهازك الحالي لكن بيقوم جهاز تاني اضعف في المتطلبات ؟

على كل حال هي لو في الضمان و معاك الفواتير فضمان متررا صعب الوصول ليه احيانا لكن مش مطلوب غير الإتصال بالشركه اللي حضرتك مشتري منها اللوحه وتبلغهم باالمشكله ولو هيقدروا يرسلوها بطريقتهم
    للوكيل و حتى لو الصيانه على نفقتك يبقى كويس جدا اما لو خرجت من الضمان أو مش متعاونين معاك فممكن تروح لتوكيل جاما وإن شاء الله هيتعاونوا معاك وهيفهموك ايه المشكله والتكلفه المطلوبه ليها
    انا حسيت كده برضه ولذلك كنت بفكر اروح بالكيسة كلها لمحل صيانة عنده قطع غيار نحدد بيها العيب فين
    لكن الجهاز مش بيقوم اصلا حتى من غير هاردات ولا كارت، والتاني اللي جربت عليه هو core2duo مع كارت 4870 كان مركون عندي، ف اكيد ده يسحب اكتر من الجهاز اللي فيه المشكلة، لكني ممكن اسطب نسخة برضه و اتأكد بتشغيل stress test

الفاتورة مش معايا للأسف انا شاريها مستعملة من محمود راجح، ف مش عارف المحل، و نظرا لقدم الموديل ده هي اكيد خرجت من الضمان، لكن العلبة موجودة بالسيريال

عامتا تسلم طمنتني على موضوع مترا و هكلم شركة جاما دي فعلا انا كنت ناسيها. جزاك الله كل خير

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdalhaliem مشاهدة المشاركة

الأخ الفاضل

هل فحصت البورده بالعين المجرده مليّا
    هل لاحظت أنتفاخ أحد الكثفات
    (هذا الأنتفاخ يظهر فقط بالمكثفات العاديه وليس الصلبه)
    أعتقد مشكلتك هَيٍنَه لاتقلق
    وبالنسبه لضمان ميترا لاأعلم حقيقه الأمر عنهم شيئاا
    لكنى أعتقد أن أى فنى صيانه يقوم بقياس البورده جيداا
    سيصل لموطن الخطأ
    وأنا عزيزى بالأسكندريه
    بالنسبه للقاهره أعتقد لابد انه يوجد بالمولات الكبيره محلات صيانه
    لكن أنتبه أسأل أولا عن الفنى الجيد من عدمه
    فبعضهم دون المستوى ويعبثون بالبورده وأخيراا
    يقولون لك ومسحه الأسى على وجوههم أن البورده للأسف
    تالفه ولن تصلح ؟؟ هكذا ببساطه
    أنا لا أصيبك بالقلق فقط أقول أسأل أولا .....
    تحياتى وبالتوفيق
    فحصتها نعم لكني لم ادقق الصراحة وما لاحظتش اي حاجة خارجة عن المألوف، لكن فعلا المشكلة هيّنة أن شاء الله نأمل ذلك.. انا حتى لما حسيت انها ممكن مشكلة بوردة استريحيت نفسيا لأن كارتي محتاج 650 وات و اديك شايف الأسعار دلوقتي... 1800 و 2000 جنيه... ومصر صيانة الباور فيها مستحيلة... لكن البوردة بسيطة إن شاء الله

جزاك الله خير على التحذير فعلا لازم اخد بالي من النقطة دي و هسأل كويس. تسلم

مشرف سابق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Lt.Price مشاهدة المشاركة
    فحصتها نعم لكني لم ادقق الصراحة وما لاحظتش اي حاجة خارجة عن المألوف، لكن فعلا المشكلة هيّنة أن شاء الله نأمل ذلك.. انا حتى لما حسيت انها ممكن مشكلة بوردة استريحيت نفسيا لأن كارتي محتاج 650 وات و اديك شايف الأسعار دلوقتي... 1800 و 2000 جنيه... ومصر صيانة الباور فيها مستحيلة... لكن البوردة بسيطة إن شاء الله

جزاك الله خير على التحذير فعلا لازم اخد بالي من النقطة دي و هسأل كويس. تسلم
    - حضرتك اذهب لروكسى - عند سوق العصر هناك فى توكيل جاما اذهب اليه وصلح البورده لديه ناس محترمه جداً وجربتهم فى البورده بتاعى بس كانت بضمنهم .

- اما لو روحت لفنى صيانه غالباً سوف يغشك سواء فى المكونات او السعر ويمكن يسرقك .

- الافضل الذهاب الى الضمان مباشر لسرعه انهاء التصليح .

كل التوكيلات والضمان موعيل عملهم من يوم الاحد الى الاربع من 9 صباحاً الى 5 مساً.

- لو لم تقدر تذهب للضمان اذهب للشركه التى تم الشراء منها الجهزا ( البورده )

واعطيهم البورده واجعلهم يرسلها للضمان بمعرفته او التوكيل كما قال الاخ / إبراهيم .

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البعد الخامس مشاهدة المشاركة
    - حضرتك اذهب لروكسى - عند سوق العصر هناك فى توكيل جاما اذهب اليه وصلح البورده لديه ناس محترمه جداً وجربتهم فى البورده بتاعى بس كانت بضمنهم .

- اما لو روحت لفنى صيانه غالباً سوف يغشك سواء فى المكونات او السعر ويمكن يسرقك .

- الافضل الذهاب الى الضمان مباشر لسرعه انهاء التصليح .

كل التوكيلات والضمان موعيل عملهم من يوم الاحد الى الاربع من 9 صباحاً الى 5 مساً.

- لو لم تقدر تذهب للضمان اذهب للشركه التى تم الشراء منها الجهزا ( البورده )

واعطيهم البورده واجعلهم يرسلها للضمان بمعرفته او التوكيل كما قال الاخ / إبراهيم .

جزاك وكل من ساعدوني الله كل خير.
    الحمد لله عرفت اوصل ل مترا و قالولي اجيبهالهم عادي طالما البوردة تبعهم بالفعل حتى لو فترة ضمانها منتهية
    بصراحة حاسس كأني مش في مصر، بتعامل مع توكيل محترم... ههههههههه. الحمد لله، إن شاء الله خير و تتصلح بسهولة

وشكرا مرة تانية لحضرتك ولكل اللي ردوا عليّ. استفدت منكم الكثير
    التعديل الأخير تم بواسطة Lt.Price ; 10-01-2017 الساعة 17:50

إداري الصورة الرمزية N3V3RMiND.2016

انا كنت اتعاملت مع توكيل مترا كذا مره لكن من سنين فاتت حوالى من 4 سنين تقريبا, كان عندى شاشه LCD Samsung وارد الخارج بس جديده(لم اكن اعلم انها وارد الخارج وقت الشراء للأسف نصب من التاجر اللى قالى الضمان سنه!) كنت شاريها من مول هنا فى مصر و الشاشه توقفت عن العمل فجأه بعد عام واحد من الاستخدام فتوجهت لتوكيل مترا الفرع الرئيسى اللى فى المهندسين[و هما كانوا فتحو مكتب ليهم فى مصر الجديده خاص بالصيانه] و بالفعل وافقوا يصلحولى الشاشه لكن على حسابى الخاص وقالولى ان الاجزاء الجديده التى تم تركيبها فى الشاشه ضمانها 6 شهور دفعت وقتها حوالى 150 جنيه و قالولى ان العيب كان فى الاضائه الخلفيه للشاشه و بعد 6 شهور الشاشه توقفت عن العمل مره تانيه فذهبت ليهم تانى قالولى انهم كانو ركبو فى الشاشه جزء خاطئ مش بتاع الموديل ده!! و قالولى الجزء الخاص بالشاشه بيجى من بره و قالوا هاتتكلف حوالى 70 جنيه! فاقولت امرى لله مفيش حل و وافقت استلموا الشاشه منى فى مكتب مصر الجديده و بعد حوالى اسبوع روحت استلم منهم الشاشه الراجل اللى فى المكتب كان محترم شاف الورق انى دفعت 150 جنيه تصليح من 6 شهور فقط ده غير ان العيب كان منهم بسبب الجزء الخاطئ الى تم تركيبه فقالى متدفعش حاجه تانى مفيش 70 جنيه و قالى الضمان 6 شهور للجزء الجديد.

عموما اعتقد المشكله عندك بسيطه ان شاء الله و تتحل.

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة N3V3RMiND.2016 مشاهدة المشاركة
    انا كنت اتعاملت مع توكيل مترا كذا مره لكن من سنين فاتت حوالى من 4 سنين تقريبا, كان عندى شاشه LCD Samsung وارد الخارج بس جديده(لم اكن اعلم انها وارد الخارج وقت الشراء للأسف نصب من التاجر اللى قالى الضمان سنه!) كنت شاريها من مول هنا فى مصر و الشاشه توقفت عن العمل فجأه بعد عام واحد من الاستخدام فتوجهت لتوكيل مترا الفرع الرئيسى اللى فى المهندسين[و هما كانوا فتحو مكتب ليهم فى مصر الجديده خاص بالصيانه] و بالفعل وافقوا يصلحولى الشاشه لكن على حسابى الخاص وقالولى ان الاجزاء الجديده التى تم تركيبها فى الشاشه ضمانها 6 شهور دفعت وقتها حوالى 150 جنيه و قالولى ان العيب كان فى الاضائه الخلفيه للشاشه و بعد 6 شهور الشاشه توقفت عن العمل مره تانيه فذهبت ليهم تانى قالولى انهم كانو ركبو فى الشاشه جزء خاطئ مش بتاع الموديل ده!! و قالولى الجزء الخاص بالشاشه بيجى من بره و قالوا هاتتكلف حوالى 70 جنيه! فاقولت امرى لله مفيش حل و وافقت استلموا الشاشه منى فى مكتب مصر الجديده و بعد حوالى اسبوع روحت استلم منهم الشاشه الراجل اللى فى المكتب كان محترم شاف الورق انى دفعت 150 جنيه تصليح من 6 شهور فقط ده غير ان العيب كان منهم بسبب الجزء الخاطئ الى تم تركيبه فقالى متدفعش حاجه تانى مفيش 70 جنيه و قالى الضمان 6 شهور للجزء الجديد.

عموما اعتقد المشكله عندك بسيطه ان شاء الله و تتحل.
    هم شكلهم محترمين بالفعل من تجربتي انا اتعاملت معاهم مرة فقط ف بوردة ولكن كانت ف الضمان، ومن تجارب الأعضاء زي حضرتك أيضاً
    آمين يا رب إن شاء الله بسيطة
    شكرا على مشاركتنا تجربتك

الإداره الصورة الرمزية abdalhaliem

بأذن الله العُطل هين وبالتوفيق

بالنسبه لشركات الضمان

ليست بكل الأحوال محترمه ؟؟؟

وليست بكل الأحوال أرخص ؟؟

وليست بكل الأحوال أأمن ؟؟

أعرف فنيون صيانه تتمنى الشركات الكبرى أن تستميلهم

فكما حذرت الأخ صاحب الموضوع من فنى

غير جيد وغير أمين

يوجد أيضاا شركات ضمان غير جيده وغير أمينه

الملخص المفيد التعميم خطأ

فيوجد بالسوق فنيون

أمهر وأكثر خبره وأرخص كثيراا من الضمان

كما يوجد فنيون يسيئوا لتلك المهنه

لذلك التعميم خطأ

تحياتى للجميع

عضو خبير بالمعاملات التجاريه
    Trusted Seller
    الصورة الرمزية H_KIMO

ضمانات شركة مترو
    20 شارع وادى النيل متفرع من جامعة الدول العربية

المفضلات