النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: استفسار بخصوص شراء باور جديد

عضو

استفسار بخصوص شراء باور جديد

السلام عليكم ورحمة الله بركاته:

انا عندي باور seasonic 520 بس للاسف بعد فتره الجهاز بعد فتره في الالعاب يفصل خالص وطلع الباور فيه مشكله بعد تجربة باور تاني المشكله اتحلت

موصفات الجهاز كالتالي :
    Asrock z68 pro3
    1-i5-2500k
    HD 7870 XT ghz edition
    ٢ هارد ساتا بلاك ١ جيجا

ايه الباور المناسب الميزانيه ١٣٠٠ كحد اقصي

مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon

رد: استفسار بخصوص شراء باور جديد

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    قدر الله وماشاء كان ربنا يعوض عليك
    الحقيقه الميزانيه ضعيفه على شراء باور قوي او بنفس الخامه السابقه حاليا
    لكن المشكله دي بتثبت ان اي حاجه وليها عمر و حسب الضغط و طريقة الاستخدامات عامل الجوده احيانا مش كفايه
    طبعا انت كنت كاسر سرعة المعالج ومنصتك كان يلزمها على الاقل باور 650W
    على العموم حاول تتاكد ان كابلات الباور سليمه قبل ما تركنه يمكن يكون في كابل مقطوع او مع حرارته الاعلى بيفصل يعني كمجرد تجارب

المهم الميزانيه الحاليه مش هتوصلك غير للباورات الصيني 500W الموجوده في السوق
    من رأيي زود الميزانيه واشتري حاجه كويسه مستورده و جديده متشتريش مستعمل الا اذا كان فترة استخدامه قليله عشان تضمن فترة عمر اطول ليه

خليك برضو في سيسونيك / ايفجا لكن لو الميزانيه اعلى كنا رشحنالك خامات اعلى منهم من شركات تانيه زي Cooeler Master V
    ممكن FSP أيضا هو من الداخل تايواني ماركه جيده لكن موديل هيدرو فقط اما هايبر تايواني على سلطه صيني بس ادائه ممتاز مش وحش
    كذلك كولار ماستر G بيحتوي على اسوا انواع المكونات الصيني سمعه ونتائيجه ليست جيده في المراجعات لكن الاهم ان ضمانه 5 اعوام

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة phenomenon مشاهدة المشاركة
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    قدر الله وماشاء كان ربنا يعوض عليك
    الحقيقه الميزانيه ضعيفه على شراء باور قوي او بنفس الخامه السابقه حاليا
    لكن المشكله دي بتثبت ان اي حاجه وليها عمر و حسب الضغط و طريقة الاستخدامات عامل الجوده احيانا مش كفايه
    طبعا انت كنت كاسر سرعة المعالج ومنصتك كان يلزمها على الاقل باور 650W
    على العموم حاول تتاكد ان كابلات الباور سليمه قبل ما تركنه يمكن يكون في كابل مقطوع او مع حرارته الاعلى بيفصل يعني كمجرد تجارب

المهم الميزانيه الحاليه مش هتوصلك غير للباورات الصيني 500W الموجوده في السوق
    من رأيي زود الميزانيه واشتري حاجه كويسه مستورده و جديده متشتريش مستعمل الا اذا كان فترة استخدامه قليله عشان تضمن فترة عمر اطول ليه

خليك برضو في سيسونيك / ايفجا لكن لو الميزانيه اعلى كنا رشحنالك خامات اعلى منهم من شركات تانيه زي Cooeler Master V
    ممكن FSP أيضا هو من الداخل تايواني ماركه جيده لكن موديل هيدرو فقط اما هايبر تايواني على سلطه صيني بس ادائه ممتاز مش وحش
    كذلك كولار ماستر G بيحتوي على اسوا انواع المكونات الصيني سمعه ونتائيجه ليست جيده في المراجعات لكن الاهم ان ضمانه 5 اعوام
    والله يا فندم أنا ممكن أزود لحد 1500 بس مش عارف يجيبلي باور ايه دلوقتي في السوق
    حضرتك إيه رأيك؟

مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon

معاك حق المشكله ان المبلغ ده يجيب ايه حالياً
    انا لو بمكانك مش هشتري من مصر طبعا لأنك كل اما تلاقي باور كويس حتى لو في رنج الميزانيه فالشركه هتقولك مش بيخرج غير مع
    جهاز متكامل
    فانا اريحلي اشتري مستعمل او اطلب من الناس المتعاملين في المستورد بشراء باور Seasonic 650W من الموديلات الحديثه او EVGA 650W تصنيع Superflower و اجربه معاه
    ولو الدنيا تمام يبقى خلاص
    هو ممكن يدخل في نفس رنج الميزانيه و هيتعبك بس لو حبيت ترجعه للضمان بعد سنه او اتنين لكن غالباً مش هتحتاج ترجعه للضمان ان شاء الله ولا بعد 10 سنين
    بس دايما متعذبوش وخليه شغال مرتاح يعني ميعديش 75% من طاقته بالكامل في حالات الضغط الطويله

الباور حاليا امره معقد لانك محتاج باور مضمون ولو كانت الاوضاع زي زمان والكهرباء مضهتقطع في الصيف 10 مرات في اليوم كان الواحد ممكن يقول اي باور والسلام
    بس اي باور والسلام بالنسبه ليه كهرباء مصر زي الموظف المحترم اللي إتضطر انه يختلس عشان يعرف يعيش وراح مقبوض عليه ومحكوم عليه بالاشغال الشاقه المؤبده
    سنتيت تلاته وهيتوكل على الله ده لو كملهم

فانت عاوز باور رد سجون فعلا ومستعد للمرمطه اللي هو داخل عليها يعني باور على الاقل مستعد لكسر سرعه منصتك
    في الحاله دي بصراحه الامر محير لكن على الاقل يبقى باور زي FSP Hydro 600W فيه اساليب حمايه كفايه

الفكره في حاجه ان الافضل موجود لكن حارمينك منه ومشعاوزين بنفعوك بيه فانت ليه تنفعهم ؟ انا افضل انفع امازون احسنللي بصراحه
    إنما لو ماكنشي موجود فعلا فكنت هتقول غصب عنهم انا مقداميش غير كده
    هل الوكيل بيقولهم عشان تاخدو باور سيسونيك لازم تاخدواا بوردات وبروسيسورات ؟

عضو

ممكن ايضا تبحث عن الاخ التوأم لسي سونك xfx ts or pro 550w و سعره جديد لا يتعدي 1500 و ضمان 5 سنوات

المفضلات