النتائج 1 إلى 9 من 9

الموضوع: رواتب المبرمج و مهندس الشبكات فى دبى

عضوية جديدة

Lightbulb رواتب المبرمج و مهندس الشبكات فى دبى

السلام عليكم

لو سمحتم يا جماعه انا عندى استفسار مصيري شويه انا معايا
    CCNA
    CCNA SC
    MCSE
    ITIL
    و فى نفس الوقت بذاكر برمجه شغال حاليا فى برمجه الويب
    كنت اسمع عن مرتبات المبرمجين فى دبي بتبدأ من 10 درهم مثلا و كنت فاكر ان الموضوع على الشبكات برده فا قولت اشتغل فى مصر شويه اعمل خبره فا شوفت خبر كدا صدمنى عن مرتبات الشبكات مش محصلين نص مرتبات البرمجه خالص فهل دا صحيح ان البرمجه مرتباتهم اكبر من الشبكات و الفرق كبير اوى كدا بينهم و اسف على الاطاله

أقصى حجم للخط 3
    التعديل الأخير تم بواسطة abdalhaliem ; 08-04-2017 الساعة 14:15

إداري الصورة الرمزية N3V3RMiND.2016

رد: رواتب المبرمج و مهندس الشبكات فى دبى

و عليكم السلام ورحمة الله و بركاته.
    شغل الشبكات فى مصر بشكل عام بيكون بدايته العمل فى الدعم الفنى لأحدى الشركات و المرتبات بتكون قليله بالفعل مقارنه بساعات العمل و المجهود المبذول.
    و حسب علمى البرمجه مرتباتها اعلى كثيرا خاصه للمبتدئين و لكن لا تأخذ كلامى على انه حقيقه مصيريه يعنى ابحث دائما عن الافضل و انت ما شاء الله لديك كورسات جيده جدا.
    بالتوفيق لك اخى الكريم.

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة N3V3RMiND.2016 مشاهدة المشاركة
    و عليكم السلام ورحمة الله و بركاته.
    شغل الشبكات فى مصر بشكل عام بيكون بدايته العمل فى الدعم الفنى لأحدى الشركات و المرتبات بتكون قليله بالفعل مقارنه بساعات العمل و المجهود المبذول.
    و حسب علمى البرمجه مرتباتها اعلى كثيرا خاصه للمبتدئين و لكن لا تأخذ كلامى على انه حقيقه مصيريه يعنى ابحث دائما عن الافضل و انت ما شاء الله لديك كورسات جيده جدا.
    بالتوفيق لك اخى الكريم.
    شكرا جدا لردك عليا و هتقل عليك و هسألك سؤال تاني ازاى اعرف انا هكون افضل فى ايه لانى حجزت كورسات شبكات و قبل ما ابدأ كنت بتعلم برمجه من الفيديوهات و بصراحه حبتها و انا بكتب بس عايز اعرف ايه الفرق بين ال back end و ال front end و اعرف ازاى انا هكون احسن و ايه الفرق بينهم فى الشغل و لما اشتغل فى شركه مثلا كل شغلى هيكون عباره عن انى اعمل موقع؟ يعنى ولا برنامج ولا انا هبقى شغلى ازاى تصميم ولا ايه بالظبط انا مش فاهم حاجه بس حاليا انا بفضل البرمجه لانى حسيت بمتعه و انا شغال فيها و حاليا بتعلم لسه ال HTML و لو كدا عايز اكمل و اخد كورسات و مش فاهم حاجه و اسف على الاطاله
    التعديل الأخير تم بواسطة البعد الخامس ; 10-04-2017 الساعة 19:13

الاخ الكريم مفيش تقل و لا حاجه اسأل براحتك
    فقط حبيت انوه لحضرتك انى خبرتى قليله جدا و لكن انا فقط احاول المساعده قدر المستطاع

و لذلك انا هاقول لحضرتك على تجارب مع العلم تجارب الناس تختلف كثيرا فربما يوجد شخص يجد نفسه فى مجال معين و ينجح فيه و اخر بنفس المؤهلات لا ينجح فى نفس المجال.
    يعنى باختصار حضرتك فقط الذى تستطيع ان تحدد انت هاتشتغل ايه! و انت الذى تحدد مجالك.

و لكن دى تجربه ربما تستفيد منها و مره اخرى تجارب الناس تختلف:
    بعدما تخرجت من الكليه ذهبت لملتقى توظيف دخلت الى قسم شركات الاتصالات حسب تخصصى و ما حدث ان كل مندوبين شركات الاتصالات سألونى هل لدى كورس CCNA ؟
    فكانت اجابتى بالسلب لأنى لم ادرس هذا الكورس فى ذلك الوقت و حتى انه يوجد مندوب لاحدى الشركات رفض استلام الCV لأنى ليس لدى الكورس
    فكانت النتيجه طبعا انى درست الكورس بشكل غير معتمد لعدة اسباب منها انى صراحه لا احب شغل الشبكات اولا و ثانيا لأنى وجدت ان الكورس المعتمد سيكلفنى مبلغ وقدره و لم اكن استطيع دفعه فى ذلك الوقت.

و انتهى الامر انى اكتشفت فى النهايه ان العمل الذى تستطيع الوصول له كبدايه فى هذا المجال(العمل عن طريق كورس الCCNA) بدون واسطه هو ببساطه العمل فى الدعم الفنى لشبكات احدى الشركات و كانت فى ذلك الوقت المرتبات قليله حسب رأيى يعنى للصراحه فى حدود 1500 جنيه للعمل قرابة ال9 ساعات.
    و لكن تذكر انا اتحدث عن سنوات مضت فذلك كان منذ عذة سنوات و المرتبات حاليا ارتفعت فعلا لاكن بشكل طفيف.

و فى نفس الوقت لى قريب خريج هندسه ايضا لكن قسم حاسبات و كانت بدايته انه عمل فى البرمجه (و هو مجاله) و كان مرتبه فى اول وظيفه يقارب ضعف المبلغ المذكور.
    فى النهايه ومازلت انوه هذه تجارب شخصيه تختلف كثيرا فلى صديق احب شغل الشبكات و حصل على شهادات سيسكو المعتمده و وصل ما شاء الله الى مكانه كبيره جدا فى شركه فى الخارج و مرتبه محترم جدا بالطبع.

فى النهايه انت اخى الكريم الذى تحدد ما تريد ان تكون وجهتك و ماذا تريد ان تقضى عمرك فى عمله.
    اخيرا البرمجه بعيده عنى جدا و لا افقه فيها شئ فقط درست فى الكليه الJava و ال Visual basic و قد تبخروا تماما من رأسى و لا اذكر حتى شكلهم ايه للأسف.
    قبل ان انسى اردت ان اوضح ان كلامى السابق بالنسبه للمبتدئين و المرتبات تزداد مع زيادة الخبره و سنوات العمل و تلك التجارب منذ سنوات مضت.

و الله يا اخى انا اتمنى و احاول مساعدة الاعضاء هنا فى هذا القسم لأنى اشعر بهم جدا و لكن للأسف خبرتى قليله.
    فقط نصيحه اخيره انظر مباشره فى مواقع التوظيف و شوف ايه الوظائف المعروضه و بيكون فى توصيف للوظائف المطلوبه
    يعنى مثلا تلاقى مكتوب مطلوب مبرمج لعمل كذا و كذا و الشرط ان يكون حاصل على شهادات او كورسات كذا
    فى وجهة نظرى دى افضل طريقه عشان تعرف واقع العمل مباشره بعيد عن القيل و القال.
    و ربنا يوفقك و يجعل من نصيبك ما فيه خير.

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة N3V3RMiND.2016 مشاهدة المشاركة
    الاخ الكريم مفيش تقل و لا حاجه اسأل براحتك
    فقط حبيت انوه لحضرتك انى خبرتى قليله جدا و لكن انا فقط احاول المساعده قدر المستطاع

و لذلك انا هاقول لحضرتك على تجارب مع العلم تجارب الناس تختلف كثيرا فربما يوجد شخص يجد نفسه فى مجال معين و ينجح فيه و اخر بنفس المؤهلات لا ينجح فى نفس المجال.
    يعنى باختصار حضرتك فقط الذى تستطيع ان تحدد انت هاتشتغل ايه! و انت الذى تحدد مجالك.

و لكن دى تجربه ربما تستفيد منها و مره اخرى تجارب الناس تختلف:
    بعدما تخرجت من الكليه ذهبت لملتقى توظيف دخلت الى قسم شركات الاتصالات حسب تخصصى و ما حدث ان كل مندوبين شركات الاتصالات سألونى هل لدى كورس CCNA ؟
    فكانت اجابتى بالسلب لأنى لم ادرس هذا الكورس فى ذلك الوقت و حتى انه يوجد مندوب لاحدى الشركات رفض استلام الCV لأنى ليس لدى الكورس
    فكانت النتيجه طبعا انى درست الكورس بشكل غير معتمد لعدة اسباب منها انى صراحه لا احب شغل الشبكات اولا و ثانيا لأنى وجدت ان الكورس المعتمد سيكلفنى مبلغ وقدره و لم اكن استطيع دفعه فى ذلك الوقت.

و انتهى الامر انى اكتشفت فى النهايه ان العمل الذى تستطيع الوصول له كبدايه فى هذا المجال(العمل عن طريق كورس الCCNA) بدون واسطه هو ببساطه العمل فى الدعم الفنى لشبكات احدى الشركات و كانت فى ذلك الوقت المرتبات قليله حسب رأيى يعنى للصراحه فى حدود 1500 جنيه للعمل قرابة ال9 ساعات.
    و لكن تذكر انا اتحدث عن سنوات مضت فذلك كان منذ عذة سنوات و المرتبات حاليا ارتفعت فعلا لاكن بشكل طفيف.

و فى نفس الوقت لى قريب خريج هندسه ايضا لكن قسم حاسبات و كانت بدايته انه عمل فى البرمجه (و هو مجاله) و كان مرتبه فى اول وظيفه يقارب ضعف المبلغ المذكور.
    فى النهايه ومازلت انوه هذه تجارب شخصيه تختلف كثيرا فلى صديق احب شغل الشبكات و حصل على شهادات سيسكو المعتمده و وصل ما شاء الله الى مكانه كبيره جدا فى شركه فى الخارج و مرتبه محترم جدا بالطبع.

فى النهايه انت اخى الكريم الذى تحدد ما تريد ان تكون وجهتك و ماذا تريد ان تقضى عمرك فى عمله.
    اخيرا البرمجه بعيده عنى جدا و لا افقه فيها شئ فقط درست فى الكليه الJava و ال Visual basic و قد تبخروا تماما من رأسى و لا اذكر حتى شكلهم ايه للأسف.
    قبل ان انسى اردت ان اوضح ان كلامى السابق بالنسبه للمبتدئين و المرتبات تزداد مع زيادة الخبره و سنوات العمل و تلك التجارب منذ سنوات مضت.

و الله يا اخى انا اتمنى و احاول مساعدة الاعضاء هنا فى هذا القسم لأنى اشعر بهم جدا و لكن للأسف خبرتى قليله.
    فقط نصيحه اخيره انظر مباشره فى مواقع التوظيف و شوف ايه الوظائف المعروضه و بيكون فى توصيف للوظائف المطلوبه
    يعنى مثلا تلاقى مكتوب مطلوب مبرمج لعمل كذا و كذا و الشرط ان يكون حاصل على شهادات او كورسات كذا
    فى وجهة نظرى دى افضل طريقه عشان تعرف واقع العمل مباشره بعيد عن القيل و القال.
    و ربنا يوفقك و يجعل من نصيبك ما فيه خير.
    بجد شكرا جدا على اهتمامك دا و انا فهمت كلامك كويس و ياريت بس لو تقولى على مواقع فيها اعلانات عن وظائف اشوف مثال حي للشريكات لما بتطلب مبرمج ولا مهندس شبكات بيبقو طالبين ايه خبره قد ايه ؟ كورسات قد ايه و انواع الكورسات ايه ؟ انجليزى مطلوب ولا عادى الحاجات دى و شكرا ليك مره تانيه
    التعديل الأخير تم بواسطة البعد الخامس ; 10-04-2017 الساعة 19:13

مشرف سابق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AhmedELKomy مشاهدة المشاركة
    شكرا جدا لردك عليا و هتقل عليك و هسألك سؤال تاني ازاى اعرف انا هكون افضل فى ايه لانى حجزت كورسات شبكات و قبل ما ابدأ كنت بتعلم برمجه من الفيديوهات و بصراحه حبتها و انا بكتب بس عايز اعرف ايه الفرق بين ال back end و ال front end و اعرف ازاى انا هكون احسن و ايه الفرق بينهم فى الشغل و لما اشتغل فى شركه مثلا كل شغلى هيكون عباره عن انى اعمل موقع؟ يعنى ولا برنامج ولا انا هبقى شغلى ازاى تصميم ولا ايه بالظبط انا مش فاهم حاجه بس حاليا انا بفضل البرمجه لانى حسيت بمتعه و انا شغال فيها و حاليا بتعلم لسه ال HTML و لو كدا عايز اكمل و اخد كورسات و مش فاهم حاجه و اسف على الاطاله
    استاذى الغالى

للتوضيح من اشهر لغات التصميم

HTML,PHP,ASP,CSS

- HTML ليست لغه برمجه ولكنها لغه تصميم الغرض منه تصميم موقع .

- البرمجه تتعلم تبرمج ، تصمم تطور برامج ، العاب ، نظم تشغيل وغيرها وتعتمد على الفكر .

- الشبكات تدير وتتحكم وتحافظ على الشبكه ممكن تكون LAN,WAN or Wifi وغيرها من الشبكات وعلى حسب طبيعه العمل .

مثل اعطاء صلاحيات للموظفيين والمشرفيين وغيرهم بما تتناسب مع طبيعه عملهم وليس اكثر حتى لا يؤثر بالسلب على العمل او المكان .

يتم تحديد المرتب على اسس منها وليس كلها كفائتك ، خبراتك ، شهاداتك ومهاراتك الشخصيه وغيرها من الامور .

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AhmedELKomy مشاهدة المشاركة
    بجد شكرا جدا على اهتمامك دا و انا فهمت كلامك كويس و ياريت بس لو تقولى على مواقع فيها اعلانات عن وظائف اشوف مثال حي للشريكات لما بتطلب مبرمج ولا مهندس شبكات بيبقو طالبين ايه خبره قد ايه ؟ كورسات قد ايه و انواع الكورسات ايه ؟ انجليزى مطلوب ولا عادى الحاجات دى و شكرا ليك مره تانيه
    اتفضل دول امثله لمواقع اعلانات توظيف والمواقع كتير جدا:
    https://www.bayt.com/ar/egypt/jobs/roles/
    https://www.arabjobs.com/
    فقط شوف الوظيفه المناسبه و ادخل عليها و شوف الشروط المطلوبه.
    و ممكن تتابع ايضا اعلانات الجرائد خاصه الاعداد المميزه مثل اهرام يوم الجمعه.
    بالتوفيق.
    التعديل الأخير تم بواسطة N3V3RMiND.2016 ; 11-04-2017 الساعة 00:09

عضو فضي الصورة الرمزية SemsemBanhawy

انت بتبص لشبكات ولا برمجة لكن مش بتبص انت هتكون ناجح في أية وهتكون حابب تشتغل في أية اكتر ؟
    البرمجة طبعا راتبها أكبر وكا مجال افضل من الشبكات ويكفي انك تقدر تشتغلها فري لانس
    Design For Best Life

عضوية جديدة

اتوقع الاخوان ماقصروا معاك اجابوا تقريبا على كل تساؤلاتك ولهم الشكر بصراحه انا مش بعيد عن وضعك تقريبا لي نفس الميول ونفس الوضع لكن انا الحمد لله ماشي في برمجة الويب وبحاول اتعلم JavaScript حاليا لكن في نقطه الاخوان لم يجيبوا عليها اللي هي الفرق بين Back end و Front end
    Front end: هي كل مايكون امام عين المستخدم على صفحة الويب من صور وروابط وصفحة الويب نفسها ( وهي تتم عن طريق تعلم HTML - CCS _JAVASCRIPT)
    Back end:هي كل الاحداث التي تحدث كما يقال في الكواليس يعني المستخدم العادي لا يعلم بحدوثها مثل جلب البيانات من السيرفر وحفظها.
    طبعا Back end ينقسم الى قسمين :
    programming: مثل PHP- Ruby - Asp.net
    Database: من اشهر وافضل امواع قواعد البيانات :MySQL
    اتمنى اني وفقت في توضيح الفرق ولكم مني خالص الشكر والتقدير

المفضلات