صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 44

الموضوع: تي إدي داتا و قراءات السرعة على الراوتر أعلى من المشترك به + SNR ضئيلة: تفاصيل المشكلة

عضو فضي الصورة الرمزية Kozmos

رد: تي إدي داتا و قراءات السرعة على الراوتر أعلى من المشترك به + SNR ضئيلة: تفاصيل المشكلة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة OmarQ مشاهدة المشاركة
    شركة تي اي داتا من اسوا شركات الانترنت اللي ممكن تتعامل معاها ولما تزنق الفني اللي يجيلك يقولك المشكلة من الخطوط الارضية ولما تزنق بتاع الدعم الفني يقولك دي سرعة وهمية واصلا عمرنا في حياتنا ما سمعنا علي شركة بتقيس كفائه الخطوط بسرعات وهمية تضر بالخدمة المقدمة للعميل ولما تقوله خرجني من البروجيكت يرد يقولك لما مشكلة الخط الارضي بتاعتك الاول تتحل كله كلام فاضي يدل علي عجزهم ومحاولة استغباء العملاء كانهم هما بس اللي بيفهموا بقالنا شهرين في نفس المشكلة كل ما السرعة تبوظ تاثر علي قيم الخط ومعدل الشوشرة علي الخط وتسبب تقطيع في الخدمة واخر ما زهقت منهم قدمت شكاوي للجهاز القومي للاتصالات ولما ما اتحلتش انا هغير الشركة الزبالة دي

من باب العلم بالشيء, ماذا يقصدون بمشكلة الخط الأرضي؟

ماهي الخطوات - إن وجدت - التي قام بها التنظيم القومي للإتصالات لمساعدتك لحل المشكلة؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MaHmOuD ZeRo مشاهدة المشاركة
    انا بعانى من نفس المشكلة 15-12-2016 حتى وقتنا هذا
    هل تواصلت مع المرفق القومي للإتصالات؟

عضو الصورة الرمزية Hima fire

رد: تي إدي داتا و قراءات السرعة على الراوتر أعلى من المشترك به + SNR ضئيلة: تفاصيل المشكلة

المشكلة جات عندي فترة وراحت ورجعت تاني بس المرة دي زادت وتقريبا مَش عايزة تروح والنت بيجي ف أوقات بيكون بطء جدا حتي مَش بعرف افتح رسايل الفيس بوك

أرسلت بواسطة iPhone بإستخدام Tapatalk

عضوية جديدة

وانا كمان بعانى من نفس المشكله من شهر 1 -2017 لحد دلوقت بجانب تقطيع فى الخدمه ومتعاقد على 1m وجيالى 4m وطبعا المعدلات Noise Margin 10 و11 ,وعندى مشكله Interleaved Path FEC Correction 76 ده غير انى لمبه الانترنت يعنى الروتر عشان يسحب ip ممكن ياخد 30 دقيقه ده كمان عشان يعمل detect على الخط عشان لمبه dsl تثبت ممكن ياخد 5 دقائق يعنى كارثه من كل المقاييس وطبعا مثل ما الاخوه قالو بيلففوك حوالين نفسك انا شخصيا جالى 3 زيارات فنيه واللى يقول الخط واللى يقولى الروتر واللى يقولى السنترال واللى يقولى محتاج تغير البورت فى الdslam لحد ما زهقت وقولت حغير الشركه وقعدونى شهر عشان cancellation number وفى الاخر مخدتوش قولت اشغل الخدمه واقدم على خط تلفون تانى ودخل نت من شركه تانيه بس تبقى نصيبه لو المشكله ديه global على كل شركات النت مش بس tedata

عضو فضي الصورة الرمزية Kozmos

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hima fire مشاهدة المشاركة
    المشكلة جات عندي فترة وراحت ورجعت تاني بس المرة دي زادت وتقريبا مَش عايزة تروح والنت بيجي ف أوقات بيكون بطء جدا حتي مَش بعرف افتح رسايل الفيس بوك

أرسلت بواسطة iPhone بإستخدام Tapatalk
    تمام.. أنا بتواصل حاليا مع المرفق القومي لتنظيم الإتصالات بخصوص الموضوع و سأرجه ببقاي التفاصيل حال توافرها.

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moataz2015 مشاهدة المشاركة
    وانا كمان بعانى من نفس المشكله من شهر 1 -2017 لحد دلوقت بجانب تقطيع فى الخدمه ومتعاقد على 1m وجيالى 4m وطبعا المعدلات Noise Margin 10 و11 ,وعندى مشكله Interleaved Path FEC Correction 76 ده غير انى لمبه الانترنت يعنى الروتر عشان يسحب ip ممكن ياخد 30 دقيقه ده كمان عشان يعمل detect على الخط عشان لمبه dsl تثبت ممكن ياخد 5 دقائق يعنى كارثه من كل المقاييس وطبعا مثل ما الاخوه قالو بيلففوك حوالين نفسك انا شخصيا جالى 3 زيارات فنيه واللى يقول الخط واللى يقولى الروتر واللى يقولى السنترال واللى يقولى محتاج تغير البورت فى الdslam لحد ما زهقت وقولت حغير الشركه وقعدونى شهر عشان cancellation number وفى الاخر مخدتوش قولت اشغل الخدمه واقدم على خط تلفون تانى ودخل نت من شركه تانيه بس تبقى نصيبه لو المشكله ديه global على كل شركات النت مش بس tedata
    المشكلة فقط في TeData, و طبعا كما قلت - حيلفوا و يدوروا عليك -.

مثلا, في الأسبوع الماضي حدثني أحد ممثلي قسم الشكوى في TeData - للمرة الثانية -, و بعد إيصال الصورة كاملة له إتفقنا على أن يتم إخراج خطي مما يسمى " إختبارات الخطوط " بسبب تأثري سلبا بها, يعني لا يوجد مبرر لزيارة أخرى بعد أن تمت عدة زيارات.

المهم, بعد يومين من تلك المكالمة, جاءني إتصال من أحد فنيي الشركة, و أبلغني بأنه " محتاجين نعمل زيارة ". يعني مستمرون في اللف و الدوران, و طبعا رفضت الزيارة. و لم يتخذوا الخطوة اللتي أبلغني بها قسم الشكوى. فشل و أضف عليها سفالة منهم, يعني لا يكفيهم سرقتهم الشهرية بقيمة تعتبر الأغلى عالميا, بل أضف عليها خدمة سيئة الناحية التقنية و من ناحية الدعم الفني منهم, إن وجدت من الأساس.

عضوية جديدة

لا هو من ناحيه اللف ودواران حضرتك حتقولى دول ياخدوا امتياز فى الموضوع ده وانا بردوا تاكيدا للكلام حرفق صور عشان يبقى اثبات لكلامى وحضرتك تقولى رائيك وفى رائى حضرتك مين افضل من tedata مبيطبقش سياسه الاستخدام العادل ومن باب العلم انا متعاقد على سرعه 1m بينما كما واضح امامكم فى الصوره انها 4m

وكنت محتاج اسال حضرتك عن شركه اسمها IMDSL ايه رائيك فى الشركه ديه
    وعلى فكره noise margin قلت اكتر من اللى فى الصوره حاليا وصلت ل 10
    التعديل الأخير تم بواسطة moataz2015 ; 10-05-2017 الساعة 22:13

عضو برونزي الصورة الرمزية rsamir

السلام عليكم
    اعانى من نفس المشكلة تقريبا من 20 يوم وذلك بعد قطع خط التليفون الارضي والنت واستمرت ما يقارب الاسبوع الى ان عاد الخط والنت وكان السبب عملية احلال وتجديد السيستم ومن يومها يوجد عدم استقرار وفصل وتشويش فى التليفون والنت

عضو

كان عندى نفس المشكله وحتى عرضت المشكله هنا بالمنتدى منذ حوالى 3 شهور
    ولم تحل المشكله من الشركه فقمت بفصل الخدمه وانتظرت حوالى شهر حتى اتصلت بى خدمه العملاء فعرضت عليهم اننى سوف ارجع الخط فى حاله اصلاح المشكله وبالفعل اتصلوا بى اكثر من مره على مدار اسابيع حتى انحلت المشكله فقمت بتشغيل الخدمه مره اخرى وحتى الان الخط يعتبر جيدا

مشرف سابق الصورة الرمزية whiteknights

هناك شىء جديد حدث عندى.. السرعة الوهمية تقريبا انخفضت 1 ميجا.. من 6 ميجا نزلت إلى 5 ميجا.. و ده إنعكس على ال SNR margin بالإيجاب و جعلها تزيد إلى 14.5db بعد ما كانت 11db.. و ايضا ال CRC Errors إنخفضت
    معرفش إذا كانوا بيحلوا المشكلة بالتدريج ولا ده شىء عشوائى

عضوية جديدة

للاسف نزول السرعه عند حضرتك مش تصليح انما نزول عشوائى انا تم تضبيط سرعتى مع وعد اخير ان السرعه مش حترجع يحصل فيها مشاكل تانى وفوجئت بعد ما فضلت حوالى اسبوع السرعه مضبوطه ومعدلات الخط تمام رغم معناتى من انقطاع الانترنت وعدم ثبات الخدمه وعدم سحب الروتر real ip لفتره تتجاوز النصف ساعه الا ان عاودت السرعه من كونها 1 ميجا وده اللى انا متعاقد عليه الى 3 ميجا ومازالت المشكله بالشركه ولا يمكن حلها او السيطره عليها ولاسف مفيش اى مشكله عندى تم العمل على حلها اصلا لا جزئيا ولا كلايا

مشرف سابق الصورة الرمزية whiteknights

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moataz2015 مشاهدة المشاركة
    للاسف نزول السرعه عند حضرتك مش تصليح انما نزول عشوائى انا تم تضبيط سرعتى مع وعد اخير ان السرعه مش حترجع يحصل فيها مشاكل تانى وفوجئت بعد ما فضلت حوالى اسبوع السرعه مضبوطه ومعدلات الخط تمام رغم معناتى من انقطاع الانترنت وعدم ثبات الخدمه وعدم سحب الروتر real ip لفتره تتجاوز النصف ساعه الا ان عاودت السرعه من كونها 1 ميجا وده اللى انا متعاقد عليه الى 3 ميجا ومازالت المشكله بالشركه ولا يمكن حلها او السيطره عليها ولاسف مفيش اى مشكله عندى تم العمل على حلها اصلا لا جزئيا ولا كلايا
    فعلا أخى.. سبحان الله السرعة عندى رجعت مرتفعة مثل السابق قبل ما اقرأ ردك حالا.. إرتفعت مرة أخرى واحد ميجا زيادة لتصبح 6 ميجا ... بس فيه شىء غريب حصل من كام يوم و انا بلعب فى خط التليفون و الإسبليتر و بجرب كده مع نفسى لاقيت السرعة عندى إنخفضت بشكل كبير لتصبح 2 ميجا و ده جعل ال SNR عندى يعدى ال 20db .. قلت يا فرج الله, بعدين ملحقتش يدوب فصلت النت و شغلته مرة اخرى لاقيتها رجعت زى الأول

عضو

انا عندى من 3 ايام سرعة النت قلت
    انا خطى 2 ميجا وبعمل تست للسرعة لقيتها وصلت ل 0.5 ميجا معرفش ايه السبب ساعات برده تطلع لواحد ميجا لكن مش بتوصل 2 ميجا خالص ذى الاول
    PROCESSOR : AMD FX 4100

MOTHERBOARD : ASUS M5A97

RAM : ADATA 4 GB 1600 MHZ

VGA : SAPPHIRE 7870 XT

PSU: HEC 600 WATT

عضوية جديدة

اتمنى من الاخوه الاعضاء اللى وواجه مشاكل وطرحوها معانا فى الموضوع يقولولنا توصلوا لايه او ايه اخر الاخبار حتى تعم الفائده على الجميع

بانتظار تفعيل البريد الإلكتروني الصورة الرمزية Amro.Mustafa

السلام عليكم ورحمة الله وربركاتة اخواني :
    صاحب الموضوع كلامة كله صحيح ١٠٠٪ وهذا دليل قاطع علي كلامة , قمت بعمل شكوي في ٢٢ ابريل ٢٠١٧ الي الان اكثر من ٧ شكاوي بنفس المشكلة الفيزيكال التي استمرت اكثر من ٣ شهور , وكل مره يقوموا بتنزيل خطي قسم اعطال او زيارة فنية ,
    المشكلة لسة محلولة من يومين الأثنين بتاريخ ١٢ /٦ /٢٠١٧ و عادت المشكلة اليوم الأربعاء ١٤ /٦/٢٠١٧ علما اني متعاقد علي سرعة اتصال ٢ ميجا بايت ,

قل حدوث المشكلة كانت البيانات كالتالي
    SNR Margin 43Db
    Line Attenuation 13.9db
    Data Rate 2048 download 512Kb Upload

بعد المشكلة اصحت كالتالي
    https://prntscr.com/fjtz50

Screen Shot 2017-06-14 at 10.44.28 PM.jpg

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amro.Mustafa مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وربركاتة اخواني :
    صاحب الموضوع كلامة كله صحيح ظ،ظ ظ ظھ وهذا دليل قاطع علي كلامة , قمت بعمل شكوي في ظ¢ظ¢ ابريل ظ¢ظ ظ،ظ§ الي الان اكثر من ظ§ شكاوي بنفس المشكلة الفيزيكال التي استمرت اكثر من ظ£ شهور , وكل مره يقوموا بتنزيل خطي قسم اعطال او زيارة فنية ,
    المشكلة لسة محلولة من يومين الأثنين بتاريخ ظ،ظ¢ /ظ¦ /ظ¢ظ ظ،ظ§ و عادت المشكلة اليوم الأربعاء ظ،ظ¤ /ظ¦/ظ¢ظ ظ،ظ§ علما اني متعاقد علي سرعة اتصال ظ¢ ميجا بايت ,

قل حدوث المشكلة كانت البيانات كالتالي
    SNR Margin 43Db
    Line Attenuation 13.9db
    Data Rate 2048 download 512Kb Upload

بعد المشكلة اصحت كالتالي
    https://prntscr.com/fjtz50

Screen Shot 2017-06-14 at 10.44.28 PM.jpg
    انا عملت شكاوي كتير ومافيش فايدة اما جة. الفني البيت كلم حد من السنتيرال وخلي قراءة الخط ظ،ظ ظ¢ظ¤ بدل من ظ،ظ، ميجا انا متعاقد ع ظ، ميجا وفعلا اشتغل كويس ظ¢ظ¤ ساعة اما كانً خطي قاري ظ،ظ ظ¢ظ¤. إنما يعد ظ¢ظ¤ ساعة بظبط القرأة اتغيرت وبقت ظ،ظ، ميجا تاني والنت باظ بدرجة ظ،ظ ظ ظھ‏ مافيش تصفح مافيش اي حاجة غير دون لود يوتيوب وسمع يوتيوب فقط وأما سالت الفني اللي جي من الشركة وكلمتة في موضوع السرعات ووريتة الموضوع دة ف عرب هارد وير قالي ملهاش دعوة قرأت السرعات هما مَش معترفين بيها ومش عارفين يصلحو المشكلة الظاهر والمشكلة بقت عند ناس كتير انا حتي قدمت شكري اخري وقالولي هيحلوها من السنتيرال ولحد دلوقتي موصلناش رد منهم بصراحة شركة تي داتا بقيت ازبل شركة إنترنت في مصر المنهوبة.

عايز أعرفكم حاجة يا اخوتي انا كنت اخدت قرار أني احول. لشركة لينك لأني قرفت الموضوع دة طول اوووي بس لسة مَش عارف هحاول امتي

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات