صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2
النتائج 16 إلى 28 من 28

الموضوع: [ مقـال تقني ] بعد مرور 10 أعوام سنتسائل اين Q6600 / Q9650 / E8600 وسط وحوش المعالجه الحديثه

عضو فضي

رد: ☻بعد مرور 10 أعوام سنتسائل اين معالج Q6600 / Q9650 / E8600 وسط وحوش المعالجه المركزيه الحدي

موضوع رائع وشيق احسنت اخي ابراهيم موضوعاتك دائما فى الصميم لى اصدقاء كثير شغالين بمنصةقديمة وليس عندهم اى مشاكل فى تصفح النت وبعض الشغل تسلم ايدك التى امسكت القلم وكتبت ويسلم العقل الذى فكر وابدع موضوعاتك كلها لابد ان تكون مرجع فى عالم الكمبيوتر

عضو فضي الصورة الرمزية nanonona

رد: ☻بعد مرور 10 أعوام سنتسائل اين معالج Q6600 / Q9650 / E8600 وسط وحوش المعالجه المركزيه الحدي

بمناسبة هذه المقارنة:
    أنا المعالج بتاعي I7 3770K مكسور على 4.5 GHZ لو عايز أقارنه بالمعالجات اللي في السوق في تشغيل الألعاب على 4K حيكون قريب من الـ 7700K غير المكسور ولا في فرق أداء كبير ؟

أنا عارف إن ألعاب يعني كارت شاشة في المقام الأول لكن أنا عايز أعرف إيه المعالجات الجديدة قريبة الأداء من معالجي في تشغيل الألعاب على 4K ؟
    [SIGPIC][/SIGPIC]

مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nanonona مشاهدة المشاركة
    بمناسبة هذه المقارنة:
    أنا المعالج بتاعي I7 3770K مكسور على 4.5 GHZ لو عايز أقارنه بالمعالجات اللي في السوق في تشغيل الألعاب على 4K حيكون قريب من الـ 7700K غير المكسور ولا في فرق أداء كبير ؟

أنا عارف إن ألعاب يعني كارت شاشة في المقام الأول لكن أنا عايز أعرف إيه المعالجات الجديدة قريبة الأداء من معالجي في تشغيل الألعاب على 4K ؟
    المشكله أن 4K بتتسبب في عنق زجاجه واضح جداً لأقوى البطاقات الرسوميه الحاليه أو حتى في حالات تعدد البطاقات الرسوميه
    فأقصى ما يممكن تقديمه عن طريق البطاقه على الإعدادات الرسوميه القصوى بالالعاب أو الاعدادات المرتفعه هتتسبب في عنق زجاجه للبطاقه الرسوميه
    في الحاله دي جميع المعالجات المركزيه بتخرج بنتيجه واحده ( I7-6700K = I7-3770K = I3-6100 )

ده السبب اللي هيخليك تقلل الاعدادات في معظم الالعاب ان لم يكن جميعها عشان تهرب من عنق زجاجه البطاقه الرسوميه و مع هبوط اقصى جهد ليها بتقدر في نفس
    الوقت تهرب من عنق زجاجة المعالج المركزي

https://www.anandtech.com/show/9483/...-generation/16

عضو الصورة الرمزية Hussein Alor

شكراً ~ موضوع مفصل, رائع وجميل
    وفى إنتظار المزيد من مواضيعك المميزة.
    كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان إلى الرحمن
    سبحان الله وبحمده ، سبحان الله العظيم

نٌعَ ـمِلَ بّـصِـمِتُ لَنٌتُرك فُى غّ ـيّآبّـنٌآ ضجَ ـه

عضوية جديدة

رد: [ مقـال تقني ] بعد مرور 10 أعوام سنتسائل اين Q6600 / Q9650 / E8600 وسط وحوش المعالجه الحديث

اولا شكرا على الموضوع الاكثر من رائع فقد استفدت منه كثيرا

ولكن اخى الفاضل لي سؤال ولا اعلم ان كان هذا المكان المناسب ام لا ولكنى جديد فارجو الا تؤاخذنى :

اريد نصيحتك بشان الترقيه من core2duo E8400الى creo2quad q9650دا لو لاقيته يعنى
    اه انا عارف ان الاتنين قدام جدا ولازم اجدد motherboard
    بس الظروف مش مساعده حاليا خالص ومقدرش ابدله
    الجهاز بتاعى Lenovo اوريجنال 2010 تقريبا
    رامات 8 ddr3
    motherboard Q45/Q43 تعادل g41
    السوكيت طبعا 775 LGA
    كارت شاشه خارجى amd radeon hd 5450 قديم برده

انا جربت اشغل فيديوهات 4K على الجهاز لقيتها بتستهلك سرعه البروسيسور كله
    فمثلا هل الq9650 هيفرق ف حاجه زى كدا

هل الترقيه هتفرق معايا ف حاجه بشكل عام ؟؟؟؟
    ولا ملهاش لازمه؟
    زى سرعه الجهاز فى الشغل العادى متصفح مع برامج تقيله مثلا
    او زى الالعاب البسيطه اونلاين مثلا كروس فاير ولو حاولت اجرب العاب اقوى شويه بغض النظر عن الجرافيكس

ومعلش طولت على حضرتك.

رد: [ مقـال تقني ] بعد مرور 10 أعوام سنتسائل اين Q6600 / Q9650 / E8600 وسط وحوش المعالجه الحديث

نورت الموضوع بمرورك اخي الكريم

بخصوص الترقيه لمعالج رباعي النواه هيكون أفضل بوجهه عام و لكن بالتحديد أفلام 4K لابد هتواجهه معاها بطئ ملحوظ لمتطلباتها معالجه رسوميه قويه و منفذ عرض
    قوي قادر على تمرير البيانات بالكامل من كارت الشاشه الى الشاشه " HDMI / Displayport " اما اي منفذ آخر هيتسبب في عنق زجاجه واختناق في تمرير البيانات

فهتلاقي افلام 2160p تتطلب كارت شاشه قوي و معالج مركزي متوسط الأداء

كمان ذاكرة الرام الأكبر مطلوبه للأداء العام

الترقيه لمعالج رباعي جيده و لكن مش هتلاقي تحسن كبير في اداء الافلام عالية الجوده الا مع ترقية كارت الشاشه ايضا لكارت من الكروت الحديثه الداعمه لريزيلوشن 4K 30hz/60hz

عضوية جديدة

شكرا جزيلا على سرعه الاستجابه
    HDMI / Displayport " اما اي منفذ آخر هيتسبب في عنق زجاجه واختناق في تمرير البيانات
    ولكن الشاشه ليس فيها سوى مدخل vga
    وكارت الشاشه يوجد به hdmi
    هل تحويله اوصله ممكن تحل المشكله نسبيا
    [IMG][/IMG]

وجزاك الله خيرا

في ملحوظه اخي الكريم
    حضرتك ذكرت تشغيل الفلام و الفيديوهات بجودة 4K و هذا اعطالي تقدير غيبي ان لديك شاشه 3840X2160 بما انها الدقه الطبيعيه و التي تشتهر بها شاشات 4K غالباً

لكن لو كانت شاشتك أقل من ذلك : سنفترض انها 1920x1080 فحينها لن تستمتع من مشاهدة فيديوهات 4K على الشاشه لان الشاشه ستتسبب في إختفاء جزء
    كبير من الفيديو أو الفيلم بجوانب الشاشه + بالإضافه ان شاشات FHD ليست لديها القدره إطلاقاً على معالجة تفاصيل فيديوهات 4K حتى و لو كانت المعالجه الرسوميه قويه .

بمعنى آخر فيلم UHD 4K على شاشه FHD 1080 سيتم عرضه بدقة FHD 1080 فقط

فلماذا تبحث عن فيديوهات 4K ؟

عموما ما هو نوع كارت الشاشه المستخدم و الشاشه ؟

للرد على سؤالك ايضا : للأسف التحويله ليست المشكله اخي الكريم , شاشات 4K لا تزال معضله و تفرض العديد من المتطلبات للإستمتاع بفيديوهات 4K

عضوية جديدة

اسف عل عدم التوضيح التام واعتذر لخبرتى المتواضعه

السبب هنا ان لدى فيديو هات 4k قمت بتصويرها والاحظ استهلاك المعالج يكون 100 %
    وظننت ان المشكله هنا فى المعالج فقط

شاشتى lcd LG 1440X900 قديمه لانها من زمن شراء الجهاز وانا بشتغل على ريزولوشن قليل 1024
    كارت الشاشه عندى amd Radeo HD 5450

ولكن اللى فهمته من حضرتك ان الفيديو يظهر على حسب قدره الشاشه اولا >>ومن بعد ذلك تاتى باقى امكانات الجهاز كارت الجرافيكس اوالمعالج يعنى لو عاوز اشوف الفيديو بجودته الحقيقيه لابد من شاشه 4k و Gpu قوى ؟

وكنت عاوز اقول الفيديو يظهر عندي كامل دون نقصان ولكنى لا اعتقد انه طبعا 4k

وشكرا جزيلا لانى بستفيد من حضرتك كثيرا ومعلش على الازعاج

عضوية جديدة

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

انا مبرمج و اتعامل بكثرة مع برنامج Android Studio
    و لدى منصة Lga 775 قديمه و اريد تحديثها بميزانيه بسيطه

و بقراءة موضوعك احترت اكثر فكنت اعتقد ان معالجات الـ Quad Core افضل من الـ Core 2 Due

فوجدت ان احدهم افضل مع برنامج Adobe
    و الاخر افضل مع برنامج الـ 7 - Zip

فضلا لا امرا

هل من الممكن ان تدلنى على اي معالجات منصة الـ LGA 775 افضل مع برنامج Android Studio ؟

فبصراحة انا لا اعلم على ماذا يعتمد البرنامج ف تشغيله

هل يعتمد على سرعة تردد عمل نواة المعالج ام على عدد خيوط المعالجه ؟

فهل من الممكن ان تقوم بالبحث و تدلنى لاننى لست خبير بذلك الامر

عضو

والله عندك حق انا جهازي بقالو 9 سنين وهالكو بيشتغل يعتبر معظم الايام وبيقعد بالايام مفتوح التورنت ليحمل وببعض التهويه الجيده عمرو ما اشتكي
    جهازي
    Q6600
    Ram 6G
    Mother gigabyte g41compo
    Vga msi nividia ge force gt630 2G
    Powersupply siemins

ووالله ما هابن عليا ابيعو عل الرغم اني لازم احدث بس بفكر احتفظ بيه تذكار لاني عذبتو معايا جااااااامد ومشتكاش
    واجيب واحد core i 5 بديل ليه وحاسس انو مش هيريحني زيو والسلام عليكم ورحمه الله

عضو

.....................موضوع مميز اخي ابراهيم ..........فانا لازلت اتذكر عملي علي تلك المنصة منذ وقت ليس ببعيد وكما قال الاستاذ عبد الحليم ان الارتفاع الرهيب فى الاسعار جعل الناس تفكر الف مرة قبل الترقية

وطبعا طالما تؤدي الغرض المطلوب منها فلا مانع من استخدمها رغم قطار التطور السريع الذي لا يرحم احد وانا واحد منهم...............................تقبل تحياتي

عضو

الله الله معالجات زمااان, في ايامه عمل ثوووورة حقيقة اما الام اندثر انتهى, سبحان الباقي

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2

المفضلات