صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2
النتائج 16 إلى 30 من 30

الموضوع: ارتفاع حرارة كرت الشاشة

مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon

رد: ارتفاع حرارة كرت الشاشة

الكيس الجديد مش هيصنع المعجزات لكن مؤقتا انت اكيد فاتح باب الكيس ؟

المطلوب دلوقتي انك تهدى تماماً على الكارت و حاول تخفض من تردداته قليلاً عشان تساعد على تقليل احتياجه للطاقه يعني بدل ما بنعمل OC وقت كسر السرعه فأعمل انت Downclock بجرعات نسبيه حتى و لو
    وصلت للربع

يعني لو التردد 1000MHz للمعالج ثبته عند 750MHz و شوف النتيجه في الحراره - اكيد ليها تأثير سلبي على الأداء لكن مش هيكون كبير بس ممكن تاثيرها يكون ايجابي على الحراره

ايضاً اهتم بعمل بروفايل للمراوح كما اشار الاخ العزيز

عضو ذهبي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة phenomenon مشاهدة المشاركة
    الكيس الجديد مش هيصنع المعجزات لكن مؤقتا انت اكيد فاتح باب الكيس ؟

المطلوب دلوقتي انك تهدى تماماً على الكارت و حاول تخفض من تردداته قليلاً عشان تساعد على تقليل احتياجه للطاقه يعني بدل ما بنعمل OC وقت كسر السرعه فأعمل انت Downclock بجرعات نسبيه حتى و لو
    وصلت للربع

يعني لو التردد 1000MHz للمعالج ثبته عند 750MHz و شوف النتيجه في الحراره - اكيد ليها تأثير سلبي على الأداء لكن مش هيكون كبير بس ممكن تاثيرها يكون ايجابي على الحراره

ايضاً اهتم بعمل بروفايل للمراوح كما اشار الاخ العزيز
    اه انا فاتح باب الكيس
    و دلوقتي عملت اختبار ببرنامج Furmark لمدة 10 دقايق و كنت عامل بروفايل للمروحة سرعتها وصلت 82% و درجة الحرارة كانت 92 درجة
    هل الدرجة دي طبيعية مع الضغط بالبرنامج لمدة 10 دقايق ؟؟ .. ولا في العاب ممكن تضغط جامد زي البرنامج ده كده !؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bedoo مشاهدة المشاركة
    اه انا فاتح باب الكيس
    و دلوقتي عملت اختبار ببرنامج Furmark لمدة 10 دقايق و كنت عامل بروفايل للمروحة سرعتها وصلت 82% و درجة الحرارة كانت 92 درجة
    هل الدرجة دي طبيعية مع الضغط بالبرنامج لمدة 10 دقايق ؟؟ .. ولا في العاب ممكن تضغط جامد زي البرنامج ده كده !؟

يا أخي العزيز يا سيدي الفاضل استحلفك بالله التفكير بمنطقيه و عقلانيه ان كنت تبحث عن الحل

هل من العقل لأي احد منا تعذيب البطاقه في جو مثل هذا ببرنامج Furmark من يفكر هكذا ؟

لدينا معالج يعاني من إرتفاع درجات حرارته فروح افكر انا في تعذيبه و تطليع روحه ببرنامج Furmark ؟

هذا الفعل غير صحيح بالمره لأن البرنامج يختبر إستقرار البطاقه و لا يختبر مدى تحمل البطاقه من درجات الحراره او نقول يلا نشوف اقصى مداه كام

عاوز تختبر يبقى اكتفي ببرنامج زي UNIGINE
    Valley / 3DMARK و هي في الواقع برمجيات ثقيله جداً أيضاً

لا داعي من تعذيب الكارت و اكتفي بمراقبة الحراره في حالات الضغط مع الالعاب و حاول مع التجارب التي ذكرناها لك لو تريد المحافظه على عمر الكارت

عضو ذهبي

يا أخي العزيز يا سيدي الفاضل استحلفك بالله التفكير بمنطقيه و عقلانيه ان كنت تبحث عن الحل

هل من العقل لأي احد منا تعذيب البطاقه في جو مثل هذا ببرنامج Furmark من يفكر هكذا ؟

لدينا معالج يعاني من إرتفاع درجات حرارته فروح افكر انا في تعذيبه و تطليع روحه ببرنامج Furmark ؟

هذا الفعل غير صحيح بالمره لأن البرنامج يختبر إستقرار البطاقه و لا يختبر مدى تحمل البطاقه من درجات الحراره او نقول يلا نشوف اقصى مداه كام

عاوز تختبر يبقى اكتفي ببرنامج زي UNIGINE
    Valley / 3DMARK و هي في الواقع برمجيات ثقيله جداً أيضاً

لا داعي من تعذيب الكارت و اكتفي بمراقبة الحراره في حالات الضغط مع الالعاب و حاول مع التجارب التي ذكرناها لك لو تريد المحافظه على عمر الكارت
    انا كنت فاكر ان لما اضغط على الكرت بالبرنامج لحد ما يوصل الضغط 99% كنت فاكر انه زي ما يكون بلعب عليه و استخدامه 99% فا كنت عايز اشوف في اعلى ضغط مع اللعب هيجيب حرارة كام
    لاني كنت نضفته تاني و عايز اجرب الحرارة بس .. المهم دلوقتي انا عملت بروفايل للمراوح زي الموضوع بتاع حضرتك و لعبت Far cry 4 لمدة نص ساعة مع استخدام للكرت 99% و درجة احرارة وصلت 82 و سرعة المروحة 82 برضو
    ده كده امان ولا خطر على عمر الكرت ؟؟ انا تقريبا جربت كل حاجة قلتولي عليها

عضو ذهبي

يا جماعة حرارة 82 على الكرت مع الضغط بالالعاب لمدة نصف ساعة و سرعة مروحة 80% ده كده كويس ولا خطر؟؟؟

كان لدي GTX 680 يصل لنفس درجة الحراره في الضغط بفصل الصيف و عشت هكذا كثيرا بدون مشاكل

لكن قدر الإمكان حاول تقلل التردد قليلاً بحيث تظل درجات الحراره في رنج 7XC

عضو ذهبي

كان لدي GTX 680 يصل لنفس درجة الحراره في الضغط بفصل الصيف و عشت هكذا كثيرا بدون مشاكل

تمام ده بالنسبة للضغط كده درجة الحرارة تمام
    لكن بالنسبة للخمول درجة 55 سيئة جديدة خصوصا ان ال Gpu usage بيكون 0% !! و مبكونش فاتح اي حاجة ولا حتى صفحات نت و الكرت بيكون سخن جدا جدا
    و حاولت اعمل Downclock للكرت ببرنامج Msi afterburmer لكن الحرارة فضلت زي ما هي او اعتقد انا معملتوش صح .. في برنامج تاني اقدر اعمل بيه Downclock ؟؟
    و انا تقريبا جربت كل الحلول اللي حضراتكم ذكرتوها ف الموضوع و لكن المشكلة موجودة في حالة الخمول ان الكرت بيسخن فوق الطبيعي

عضو ذهبي

تمام ده بالنسبة للضغط كده درجة الحرارة تمام
    لكن بالنسبة للخمول درجة 55 سيئة جديدة خصوصا ان ال Gpu usage بيكون 0% !! و مبكونش فاتح اي حاجة ولا حتى صفحات نت و الكرت بيكون سخن جدا جدا
    و حاولت اعمل Downclock للكرت ببرنامج Msi afterburmer لكن الحرارة فضلت زي ما هي او اعتقد انا معملتوش صح .. في برنامج تاني اقدر اعمل بيه Downclock ؟؟
    و انا تقريبا جربت كل الحلول اللي حضراتكم ذكرتوها ف الموضوع و لكن المشكلة موجودة في حالة الخمول ان الكرت بيسخن فوق الطبيعي
    ? ? ?

إداري الصورة الرمزية Yasser

ليس امر غريب فالحراره عاليه عن المعهود فى الضغط فطبيعى ان تكون عاليه فى الخمول ايضا ...ناقشنا كل الاحتمالات فما بيدك هو اضافه معجون احترافى بكميه صحيحه وهو ب150 جنيه تقريبا وليس اى معجون رمادى فمحلات الصيانه ! + ضبط بروفايل مراوح او تقليل نسبى للتردد .

[ إضافه الردود ليست للخبراء فقط إنما للجميع فكلنا خبير بما علمه وجرَبه بنفسه فى موقفِِ ما ]

عضو ذهبي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Yasser مشاهدة المشاركة
    ليس امر غريب فالحراره عاليه عن المعهود فى الضغط فطبيعى ان تكون عاليه فى الخمول ايضا ...ناقشنا كل الاحتمالات فما بيدك هو اضافه معجون احترافى بكميه صحيحه وهو ب150 جنيه تقريبا وليس اى معجون رمادى فمحلات الصيانه ! + ضبط بروفايل مراوح او تقليل نسبى للتردد .

تمام منا عاوز اعرف اقلل التردد ازاي ؟
    جربت ببرنامج Msi afterburner و منفعش ا

انظر للخطوه 9 فى الرابط الاتى وباقى الخطوات لتخفيض التردد وحفظ الوضع على بروفايل معين :

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=456510

[ إضافه الردود ليست للخبراء فقط إنما للجميع فكلنا خبير بما علمه وجرَبه بنفسه فى موقفِِ ما ]

عضو ذهبي

انظر للخطوه 9 فى الرابط الاتى وباقى الخطوات لتخفيض التردد وحفظ الوضع على بروفايل معين :

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=456510
    هو مكتوب الخطر ف الضغط بيبقى بعد ال90
    وانا عندي ف الضغط بالالعاب 100% مش بتعدي 85 يبقى كده مفروض طبيعي ف جو زي ده ؟؟
    و لو طبيعي يبقى بالتالي حرارته ف الخمول هي اللي مش طبيعية مش ف الضغط
    + المقال مفيه كسر سرعة مش Down clock و انا جربت اعمل زي ما قال بس داون كلوك و مفيش حاجة اتغيرت ف الحرارة عشان كده بعتقد اني معرفتش اعملها
    التعديل الأخير تم بواسطة bedoo ; 08-09-2017 الساعة 16:45

يا جماعة حرارة 82 على الكرت مع الضغط بالالعاب لمدة نصف ساعة و سرعة مروحة 80% ده كده كويس ولا خطر؟؟؟

هو مكتوب الخطر ف الضغط بيبقى بعد ال90
    وانا عندي ف الضغط بالالعاب 100% مش بتعدي 85 يبقى كده مفروض طبيعي ف جو زي ده ؟؟
    و لو طبيعي يبقى بالتالي حرارته ف الخمول هي اللي مش طبيعية مش ف الضغط

الحراره فوق الطبيعى عندك لكن ممكن التعايش معها كما ذكر الاخ الفاضل والافضل فى مدى السبعينات , والارتفاع فوق العادى فى الضغط لابد ان يقترن بارتفاع فوق العادى فى الخمول لأن الحال واحد والمشكله قائمه ....يعنى لم يذكر احد ان الحراره عندك فى الضغط مثاليه فهى شكواك من الاساس وكل ماذكر محاولات فربما البطاقه نفسها تزيد حراره مكوناتها لانها قديمه او مستهلكه .

عضو ذهبي

الحراره فوق الطبيعى عندك لكن ممكن التعايش معها كما ذكر الاخ الفاضل والافضل فى مدى السبعينات , والارتفاع فوق العادى فى الضغط لابد ان يقترن بارتفاع فوق العادى فى الخمول لأن الحال واحد والمشكله قائمه ....يعنى لم يذكر احد ان الحراره عندك فى الضغط مثاليه فهى شكواك من الاساس وكل ماذكر محاولات فربما البطاقه نفسها تزيد حراره مكوناتها لانها قديمه او مستهلكه .
    من شوية فكيت الكيسة عشان انضفها و لقيت المروحتين بتوع كرت الشاشة منهم واحدة تقيلة جدا !!!!
    و لما شغلت الجهاز لقيت واحدة شغالة طبيعي وواحدة شغالة ابطا من الاولانية بشكل ملحوظ !! اكيد هي دي سبب الحرارة المرتفعة صح ؟؟
    ولو هي السبب ايه انسب حل اعمله ليها دلوقتي غير الزيت لأني جربت الزيت Akai و منفعش

طبعا سبب للحراره وانسب حل تبحث عن بديل ليها وان كان صعب لكن اسأل فى ضمان الكارت .

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2

المفضلات