صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 20

الموضوع: مشكلة دروب فريم بالالعاب

عضوية جديدة

مشكلة دروب فريم بالالعاب

Energy star)I have Hp HP 17-n002ne Silver
    جبته من سنه بيحصل دروب فريم جااامد اووي حتي وانا مشغلها علي medium او low وفيه العاب مش بيزيد فيها عن 23 Fps حتي لو انا عامل الشاشه windowed مش full screen فكنت عايز حل من الرجال المحترمين وهو سليم hardware كشفت عليه ودرجه الحراره مش بتعلي ويشغل الالعاب علي النيفيديا مش الانتل
    امكانياتي
    Core i7 5500u 2,4ghz
    Ram 8 gega
    Nivida gtx950m 4 gega
    Hard 1tb +256g ssd
    17,3 inch Fhd

مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon

رد: استفسار ضروري بعد إذن الجميع

مرحباً اخي الكريم . من فضلك اختيار عنوان واضح للإستفسار أو المشكله بالمره القادمه

من خلال الوصف للمشكله يبدوا ان المشكله تتعلق فقط ببعض أدوات و برامج الألعاب الضروريه

أحياناً نقصانها لا يتسبب في تعطيل الألعاب و لكن ضرورة وجود المكتبه بالكامل منها بالنظام ضروري لإستقرار الأداء بأساليب المعالجه السريعه

إن كان نظام الويندوز هو W7 فياليتك تنتقل إلى W10 خاصة وأن المواصفات لديك تتطلب وجوده مع تثبيت جميع التعريفات المتوافقه له و خاصةً الضروري منها

على كل حال تأكد ان نظام الويندوز يحتوي على مكتبة NetFramework سواء كانت مدمجه بالويندوز او ستتطلب وجودها

بعض الألعاب تفرض وجود DX 10 + DX 11 حتى الآن وتثبيتهم يدوياً حتى و لو لديك نظام ويندوز حديث يحتوي على DX 12.0 بالفعل

ضرورة وجود مكتبة ++Visual Basic C جداً بداية من إصدار 2005 نواة X86 + X64 و بالترتيب 2008 / 2010 / 2012 / 2013 / 2015

اثناء تثبيت أي منهم لو إتضح الويندوز مدمج به فلا توجد مشكله فأستكمل تثبيت بقية الإصدارات الأخرى

هذه غالباً ما تكون سبب حالات الدروب فريم ان كانت جميع الأمور طبيعيه و المواصفات مناسبه لألعابك و متأكد بنفسك من ذلك

أيضاً تأكد ان الرامات مش بتكون ممتلئه لأقصى حدودها أثناء الالعاب لان إمتلائها عواقبه هبوط إلاطارات أيضاً / أيضاً إكشف على الهارد ببرنامج HDTune لأن القطاعات التالفه او أي

أخطاء بنظام عمله ينتج عنها مشاكل متشابهه

جاري تغيير الموضوع إلى : مشكلة دروب فريم بالالعاب

عضوية جديدة

عندي ويندوز 10 والله ومنزل كل البرامج والرام مش بتعلي ل ظ¥ظ ظھ‏ او ظ¥ظ¥ظھ‏ والنبي خليك معايا ونحاول نحلها

عضوية جديدة

الرام مش بيعدي ظ¥ظ  في الميه او ظ¥ظ¥ في الميه

رد: مشكلة دروب فريم بالالعاب

تمام مكملين معاك ان شاء الله لكن انا ليا رجاء انك تتأكد من وجود جميع البرامج اللي ذكرتها ليك لان ممكن اصدار واحد منهم يتسبب في مشكلتك

تاني شيء اعمل فحص على الهارد واتاكد انه مفيهوش مشاكل سواء باد سيكتور او من نافذة Health خصوصا التحزير باللون الأحمر و الأصفر

اتاكد من عدم وجود فيروسات

نرجع لأمر الأداء اتاكد جيدا من درجات الحراره و راقب معدل استهلاك الكارت اثناء الألعاب هل بيوصل %90+ و هل تردد المعالجه مستقر ام بيهبط بشكل ملحوظ

راقب درجة حرارة المعالج المركزي جداً و راقب إستهلاك الهارد اثناء وجودك بالالعاب و جرب مع الالعاب الخفيفه عشان لو اتضح ان الاداء في الالعاب الخفيفه كويس

يبقى ربما العابك الجديده تقيله جدا او خصائص التنعيم عاليه فيها وده اللي بيتسبب في هبوط الاداء

واتاكد ان اللعبه بتستفيد من كارت انفيديا بمعنى ان مراقبة معدل استهلاك كارت انفيديا وانت داخل الالعاب ضروريه لانها الاثبات الوحيد على ان بطاقة انفيديا هي المعالج الرسومي

اعتمد على MSI Afterburner OSD

عضو فضي

جرب الحلول دى يمكن تساعدك

اتأكد من اعدادات الباور انك مختار الوضعBalanced وليس power saving

لو بتلعب وانت بالبطارية
    جرب تلعب وانت شغال بكابل الباور بالكهربا عادى.

عضوية جديدة

كنت بلعب وانا بالكهرباء وحاطط البطاريه وبرده جربت اسيلها والعب كهرباء بس نفس المشكله
    معنديش bad sector خالص ممكن لو حضرتك تسمح تكلمني واتس اب او فيس بوك رقمي 01100040834
    الاب مكلفني ظ¢ظ  الف جنيه مصري وعندي لاب تمنه ظ¦ظ ظ ظ  بيشغل احسن منه والنَّاس قالولي منتدي arabhardware هو الي هيساعدك
    مشكووور تحياتي

إداري الصورة الرمزية Yasser

ممكن اخى تراجع خطوات الموضوع التالى للتتأكد من انك مستغل الكارت الانفيديا https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=457903

وممكن مثال على الالعاب صاحبه المشكله واعداداتك فيها بالضبط ؟

[ إضافه الردود ليست للخبراء فقط إنما للجميع فكلنا خبير بما علمه وجرَبه بنفسه فى موقفِِ ما ]

عضوية جديدة

Gta V low 28 Fps drop to 7
    assissans creed sndyicate low Windowed not fullscreen minimum resolution 20fps drop to 12,,9
    Rocket league very high 28 Fps
    pa*****se medium 130 drop to 20
    league of legends 160 drop to 22
    fifa 17 low 9 Fps
    Pes 17 high drop to 12
    bf4 always drop

نزًل برنامج DDU لمسح التعريف من جذوره ويستحسن بعد الدخول فى الSAFE MODE ثم نصب التعريف الحديث + البرامج التى نصحك بها اخ ابراهيم بالاعلى +تأكد من تفعيل كارن نفيديا كاساسى من الرابط فى ردى السابق ...واخبرنا بالنتيجه !

[ إضافه الردود ليست للخبراء فقط إنما للجميع فكلنا خبير بما علمه وجرَبه بنفسه فى موقفِِ ما ]

عضوية جديدة

والله عملت كدا ونزلته اكتر من مره وغيرت الويندوز كتير .. اسف اخي لو معطلك بس هفرح اوووي لو المشكله دي اتحلت ومتاكد انكوا تقدروا تساعدوني

عملت كدا ونزلته اكتر من مره

تنزيله اكثر من مره بدون ازاله القديم يصنع مشاكل مشابهه نزل البرنامج الddu من هنا
    https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstaller-download.html , وجرب تعريف اخر

+استعن بهذا الموضوع لتكمله ما يتقصك من البرامج المهمه للالعاب https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=450906

اخي الفاضل لعبة GTA V مش مقياس لأن في بعض الالعاب اللي ظهر معاها دروب فريم واضح زيها وزي COD AW و هكذا

جرب العاب اخرى زي Rise of the tomb raide / Mad Max / inside / قدر الامكان لعبه خفيفه عشان نقدر نحدد

اما لعبة GTA V من الالعاب التي اشترهت بدروب فريم لسبب غير معلوم واتبع التعليمات في الرد السابق حرفياً

وفي انتظار النتائج

عضو فضي

اضيف رأى آخر
    تأكد انك بتفتح الالعاب عن طريق open with high graphics

لو انت جايب الجهاز من فترة احتمال يكون فى تراب كثيف مع سوء تهوية و حرارة الصيف
    بيرفع درجة حرارة الكارت فبيضطر الكارت يقلل من ادائه وبيختنق بسبب ارتفاع درجات الحرارة والله اعلم

ممكن برضه الاخوة الخبراء يأكدوا على كلامى
    حبيت بس الفت النظر لكام نقطة

عضوية جديدة

ازاي تعريف اخر انا لسا منزل ويندوز لحق يبوظ ؟
    ممكن تقولي تعريف اخر ازاي ؟

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المفضلات