النتائج 1 إلى 9 من 9

الموضوع: سؤال عن gtx 1050 ti

عضوية جديدة

سؤال عن gtx 1050 ti

السلام عليكم اخواني

سعر الكارت gigabyte gtx 1050 ti 4gb g1 gaming في مصر 4200 او 4300 عند الموزعين في مصر ..................لكن في الأمازون سعر 175$$$ يعني تقريبا 3100 جنيه !!!!!!!!! مش عارف ليه في فرق 1100 جنيه .............سألت الناس اللي هنا وقلتلهم سعره في الامازون كذا قالولي ده مش معاه ضمان وأقعدوا يدخلوني في حورات انتا لو الكارت باظ

هتقدر تاجي في تاكس لكن معاهم لسه هيسافر تاني ............الخ مش عارف اشتريه من مصر ولا من الامازون علشان انا بعدل في جهازي في كذا حاجة (رامات وباور سبلاي......) فمبلغ زي ده هيفرق

وده الرابط بتاع الامازون
    https://www.amazon.com/dp/B01MCUYOWK/ref=twister_B01MSNCDTA?th=1

إداري الصورة الرمزية Yasser

رد: سؤال عن gtx 1050 ti

الفارق ده معروف لكن المهم الكارت هايوصلك بتكلفه نهائيه كام بالمصاريف ؟ هل سئلت حد سبقك السعر بيزيد كام ؟

[ إضافه الردود ليست للخبراء فقط إنما للجميع فكلنا خبير بما علمه وجرَبه بنفسه فى موقفِِ ما ]

إداري الصورة الرمزية N3V3RMiND.2016

بما انى اشتريت كارت من امازون قبل كده فأعتقد ممكن اوضحلك الموضوع,

حضرتك مقدما بتضيف على سعر الكارت حاجتين و هما :
    1- ضريبة المبيعات على الجمارك و هى بتكون نسبة 14% من سعرالكارت.
    2- مصاريف الشحن الدولى وهى على امازون بتختلف من منتج لأخر و هى بتكون حسب وزن المنتج المطلوب و لكن بالنسبه للكارت اللى حضرتك بتسأل عليه فهى مكتوبه عندى لما دخلت على صفحه الكارت اللى حضرتك ضايف اللينك ليها على امازون مصاريف الشحن 21.32 دولار

و مكتوب السعر النهائى للكارت بعد اضافه كافه المصاريف لتوصيله الى القاهره = 218.15$
    يعنى بالمصرى = 218.15 *18 = 3926 و ده بضمان دولى يعنى حضرتك لو وصلك الكارت فيه عيب هاتبعته لأمازون تانى و هاتدفع مصاريف الشحن الدولى ذهاب و رجوع لأن ده من ضمن قوانين امازون.

طبعا الفارق لا يستحق فى رأيى المتواضع.

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Yasser مشاهدة المشاركة
    الفارق ده معروف لكن المهم الكارت هايوصلك بتكلفه نهائيه كام بالمصاريف ؟ هل سئلت حد سبقك السعر بيزيد كام ؟

ده كمان FREE Shipping ولو فيه مصاريف شحن آخرها 20$$ يعني 370 جنيه بالكتير يعني الكارت واقف عليا 3450 مش ب4300 هما كل حاجة تقريبا بيقوا متقاربين مع اسعار أمازون لكن فيه حاجات بتبقى فارقة جدا بالعبط زي الكارت ده

مثال آخر
    Intel Core i9-7900X سعره في البدر جروب 25000

https://elbadrgroupeg.store/index.ph...roduct_id=1399

وسعره في الأمازون [COLOR=#B12704 !important]$962.99[/COLOR] يعني تقريبا 17000 جنيه يعني فرق 8000 جنيه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!! ولو بشحنه قول ياعم هيزيد 20$$ يعنيحاجة عبيطة مش بالهبل ده نفسي أعرف ايه اللي بيخلي الفرق في السعر واســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ع كده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

https://www.amazon.com/Intel-BX80673I97900X-Core-i9-7900X-Processor/dp/B072KTSCCS
    التعديل الأخير تم بواسطة loverpop4 ; 04-09-2017 الساعة 19:30

إداري الصورة الرمزية Yasser

نفسي أعرف ايه اللي بيخلي الفرق في السعر واســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ع كده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    انظر مشاركه اخى N3V3RMiND.2016 بالاعلى وانت تعرف !

[ إضافه الردود ليست للخبراء فقط إنما للجميع فكلنا خبير بما علمه وجرَبه بنفسه فى موقفِِ ما ]

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة loverpop4 مشاهدة المشاركة
    ده كمان FREE Shipping ولو فيه مصاريف شحن آخرها 20$$ يعني 370 جنيه بالكتير يعني الكارت واقف عليا 3450 مش ب4300 هما كل حاجة تقريبا بيقوا متقاربين مع اسعار أمازون لكن فيه حاجات بتبقى فارقة جدا بالعبط زي الكارت ده

مثال آخر
    Intel Core i9-7900X سعره في البدر جروب 25000

https://elbadrgroupeg.store/index.ph...roduct_id=1399

وسعره في الأمازون [COLOR=#B12704 !important]$962.99[/COLOR] يعني تقريبا 17000 جنيه يعني فرق 8000 جنيه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!! ولو بشحنه قول ياعم هيزيد 20$$ يعنيحاجة عبيطة مش بالهبل ده نفسي أعرف ايه اللي بيخلي الفرق في السعر واســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ع كده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ملحوظه لحضرتك Free Shipping دى معناها ان امازون ممكن يبعتلك المنتج المطلوب بلا مصاريف شحن داخلى فقط!
    يعنى لأى عنوان داخل امريكا فقط و لما حضرتك بتطلب اى حاجه من امازون فى شركات شحن متعاقده مع امازون زى DHL و اراميكس و بيبقى ليها مكاتب فى امريكا و امازون بيشحنلهم على عنوانهم فى امريكا مجانا و لكن الشحن الدولى اللى هو عشان المنتج يتشحن من امريكا لمصر هو ده اللى حضرتك يتدفعه و هو المبلغ اللى انا كاتبه فى ردى السابق

يعنى لو في منتج مكتوب عليه مصاريف شحن 4 دولار ده معناها ان مصاريف الشحن الداخلى فى امريكا 4 دولار و لسه هانضيف عليه مصاريف الشحن الدولى!

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة N3V3RMiND.2016 مشاهدة المشاركة
    بما انى اشتريت كارت من امازون قبل كده فأعتقد ممكن اوضحلك الموضوع,

حضرتك مقدما بتضيف على سعر الكارت حاجتين و هما :
    1- ضريبة المبيعات على الجمارك و هى بتكون نسبة 14% من سعرالكارت.
    2- مصاريف الشحن الدولى وهى على امازون بتختلف من منتج لأخر و هى بتكون حسب وزن المنتج المطلوب و لكن بالنسبه للكارت اللى حضرتك بتسأل عليه فهى مكتوبه عندى لما دخلت على صفحه الكارت اللى حضرتك ضايف اللينك ليها على امازون مصاريف الشحن 21.32 دولار

و مكتوب السعر النهائى للكارت بعد اضافه كافه المصاريف لتوصيله الى القاهره = 218.15$
    يعنى بالمصرى = 218.15 *18 = 3926 و ده بضمان دولى يعنى حضرتك لو وصلك الكارت فيه عيب هاتبعته لأمازون تانى و هاتدفع مصاريف الشحن الدولى ذهاب و رجوع لأن ده من ضمن قوانين امازون.

طبعا الفارق لا يستحق فى رأيى المتواضع.
    شكــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــرا أخي على التوضيح فعلا كنت ناسي حكاية الجمارك على المبيعات خالص ...................

عضوية جديدة

شكرا أخواني لكن لديا استفسارآخر أنا عندي motherboard gigabyte p-75-d3 ومركب عليها رامات 8 جيجا ddr3 vengeance حمرا عبراة عن قطعتين (4 جيجا ×2 ) أنا عايز أعلى لــ8 جيجا هل أجيب قطعة واحدة 8 جيجا ولا قطعتين 4 جيجا وكنت عايز أجيب g.skill ddr3 ولا فيه حاجة أنضف منها ؟

اهم حاجه للرامات ان تكون توقيتات الرامات و الترددات موحده للرامات يعنى الرامات الجديده اللى حضرتك عايز تشتريها لازم تكون متوافقه فى الوقيتات و الترددات مع الرامات الموجوده عندك حاليا و يفضل انها تكون نفس النوع ايضا.
    لو بتفكر تزود الرامات تانى فى المستقبل على الرامات اللى ناوى تشتريها يبقى تشترى رامه 8 جيجا عشان يبقى عندك مكان فاضى لرامه اضافيه و لكن لو هاتكتفى بالرامات اللى هاتشتريها حاليا و فى المستقبل ممكن تحدث الجهاز ككل يبقى افضل تشترى رامتين كل رامه 4 جيجا و انا افضل الاختيار الثانى لأن شراء رامه 8 جيجا و تركيبها مع اخرى 4 جيجا ربما يسبب مشاكل مع بعض اللوحات.
    و انتظر اراء اخرى.

المفضلات