النتائج 1 إلى 8 من 8

الموضوع: هارد خارجى بيعمل صوت أثناء التشغيل وبقى تقيل

مشاهدة المواضيع

المشاركة السابقة المشاركة السابقة   المشاركة التالية المشاركة التالية
    عضوية جديدة

هارد خارجى بيعمل صوت أثناء التشغيل وبقى تقيل

السلام عليكم

كنت شارى هارد جديد من حوالى 7 8 شهور، أول لما جبته وجاى أشغله راح خبط فى الكيسة وهو معلق بالكابل بتاعه، قلت طب أجربه وأشوفه الأول شغال ولا لأ: شغلته عمل صوت بسيط وبعد كده إشتغل من غير مشاكل لمدة السبع شهور دول.

دلوقتى بقى غلطت وخزنته فى جراب واحد مع هارد خارجى تانى (الهاردين WD بالمناسبة، واحد Passport والتانى Element)، والظاهر ده خلى المشكلة ترجع تانى، والصوت دلوقتى بقى أكبر بكتير والهارد تقيل جداً فى القراية بياخد ييجى من ربع لنص ساعة عشان يفتح ولا عشان أنسخ ملفات وبتاع. لما بحثت شوية فى جوجل عن الصوت ده، معظم النتايج إتفقت عن إن الصوت ده علامة إن الهارد قرب يبوظ.

الرسايل اللى جاتلى مع إنى مش فاكرها أوى: "Not initialized" وفيه رسالة تانية I/O device error ولو إنها ملهاش علاقة أوى، بس عشان هرجع أسأل عنها سؤال تانى فى الأخر...

عايز أعرف رأيى الناس اللى عندها خبرة:
    1- هل المفروض أقلق ع الهارد؟ هو بحالات، يعنى مثلاً شيلته وحطيته تانى وخليت الوصلات محكمة ورحمنى شوية من الصوت. أستنى الصوت يمكن يمشى لوحده زى ما حصل أول ما إشتريته؟ ولا كده خلاص أصبح مش أمن؟ (أهو انا دلوقتى مثلاً مشغله والجهاز شافه بسرعة والهارد شغال زى الصاروخ. للتوضيح: المشكلة دى (الصوت والتقل) محصلتش إلا مرتين بس ورا بعض من حوالى يومين).
    2- صوت إيه ده بقى إصلاً (فيه حاجة إتكسرت جوة؟) وإيه الأسباب اللى بتخلي الهارد (يبوظ بالطريقة دى) يعمل صوت؟
    3- هل أوديه عند واحد بيصلح هيعرف يعمل فيه حاجة؟ هو لسه فى الضمان، أوديه ولا هيقولوا عيوب الإستخدام؟

عايز أضيف نقطة مهمة هنا: إنى عملت فحص للهاردات الخارجية الإتنين، فحص بتاع الويندوز chkdsk وفحص بتاع Data Lifeguard Diagnostics من WD والإتنين قالولى هارداتك تمام مية مية ومفيهاش أدنى مشكلة.

نرجع بقى لمشكلة I/O device error اللى بحثت كتير جداً عنها فى الإنترنت. واللى هى بإختصار وفى معظم الحالات بيبقى فيه هاردوير معين مش واصل كويس: ممكن وصلة USB... مدخل USB نفسه، واللى هو فى حالتى غالباً المشكلة: لأن لما المشكلة بتبقى موجودة، وأشيل الوصلة وأحطها تانى وأقعد أهز فيها بيشتغل كويس، بعد اما مبيبقاش عايز يشتغل خالص بقى، ولا بـI/O device error ولا بغيره. يبقى معنى كده إن الأماكن الأمامية لـUSB مش ماسكة كويس، دى حلها إيه بقى؟ بتتصلح برضه، طب هل ينفع أصلحها بنفسى؟ ولا بتتغير ولا إيه؟

هو كل كام يوم كانت تتطلعلى مشكلة I/O دى، بس بعد أما نضفت مدخل USB (لأنها كانت أحد الأسباب والحلول المقترحة)، المشكلة مبقتش تظهر إلا كل 10 أيام ولا حاجة، بعد اما كانت بتظهر كل يومين. وانا رغيت الرغى دى كله لأن سؤالى هنا هو إنى ممكن أتعايش معاها، بس انا خايف ع الهاردات الخارجية نفسها، إن لو الموضوع ده حصل كتير ممكن يأثر فى عمرها وكفائتها؟ لأن لما المشكلة دى بتحصل بتعمل مشاكل تانية فى الهارد زى إنه بيبقى Read-only وبتضطر أعمل شوية حاجات عشان أرجعه لطبيعته. فيستحسن هنا الحل الجذرى؟

أخر سؤالين (ده لو فيه حد لسه بيقرأ ومزهقش من الموضوع !):
    4- الباور سبلاى ليه علاقة بالحاجات دى؟ انا كنت إشتريت هارد ثانوى 500 جيجا (وباظ الحمد لله) وسألت محتاج أحدث الباور سبلاى عشان يقدر يشغل هاردين من غير مشاكل، قالك لا مفيش مشكلة مبيحتجش طاقة كبيرة. بما إن دلوقتى بيبقى فيه هارد تيرا وأحياناً 2 تيرا كل واحد متوصل على حدة طبعاً بالكمبيوتر، هل ممكن يكون الباور سبلاى هو اللى مسبب المشاكل دى؟
    5- نرجع للهارد اللى باظ، واللى كان سبب بوظانه إن موصلوش كهربا كافية لأن كابل الباور مكانش واصل كويس (بعد اما كنت فكيت وربطت عشان كنت نقلت الكمبيوتر فى مكان ورجعته تانى....). لاحظت إن فيه مكان تقريباً بيسموه Socket من اللى بيدخل فيه كابل الداتا، كان بيتقل الجهاز لما بييجى يبدأ لما كنت بوصل عليه. يعنى بالبلدى كده باظ... ده بقى باظ من إيه؟ والمفروض أقلق من المداخل التانية اللى جنبه، الحاجات دى ممكن تبوظ الهارد الرئيسى الداخلى وخلافه، بسبب كهربا زايدة أو ناقصة؟ ده بيتغير برضه ولا بيتصلح؟

انا أسف ع الإطالة، كنت عارف إن الموضوع هيبقى طويل لأن المشاكل كتيرة. انا كده كده عارف إنى محتاج مهندس، بس قلت أسأل هنا الأول عشان أعرف هبقى محتاج إيه بالظبط وممكن أتكلف كام.
    التعديل الأخير تم بواسطة Hossam Mokhtar ; 07-09-2017 الساعة 16:48

المفضلات