النتائج 1 إلى 8 من 8

الموضوع: استفسار بخصوص فولت كارت الشاشة

عضو فضي

استفسار بخصوص فولت كارت الشاشة

السلام عليكم عاوز استفسر عن حاجة بخصوص خفض فولت كارت الشاشة انا عندى كارت شاشة rx480 8g الصورة القادمة للوضع الطبيعى بتاع الكارت

فهل لو انا نزبت من حرارة الكارت من 90 الى 65 دة بيقل فى فولت الكارت هل دة فية مشاكل على الكارت ولا عادى ودى صورة بعد تخفيض حرارة الكارت

عضو فضي

رد: استفسار بخصوص فولت كارت الشاشة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kan_zaman مشاهدة المشاركة

فهل لو انا نزبت من حرارة الكارت من 90 الى 65 دة بيقل فى فولت الكارت هل دة فية مشاكل على الكارت ولا عادى ودى صورة بعد تخفيض حرارة الكارت
    أنا لا أري أي تخفيض في الحرارة ..................حاول صياغة سؤالك بشكل أفضل !!!!!
    سبحــــــــــــــــان الله و بــحــــــمــــــده
    سبحــــــــــــــــان الله الـعــظــــــــــيــم

إداري الصورة الرمزية Yasser

كلمه "تخفيض فى الحراره المذكوره فى رأس السؤال يقصد بها تقليل قيمه temp limit من البرنامج وهى قيمه لا تعبر عن حراره الكارت الحاليه وانما الحد الاقصى لدرجه الحراره والتى لو وصلها الكارت لن يتخطاها عن طريق تحكمه فى منسوب الطاقه الصادر اليه مما يتبعه اهدار للاداء كما ان تتغيير الpower limit ايضا لايسمح للكارت بالعمل باقصى طاقه وفى رأييى لا حاجه لمس هذان المؤشران فى البرنامج فالكارت قادر على خنق نفسه وتقليل الاداء عند درجه الحراره التى تراها شركته اول الخطر ولن ينتظرنا .

[ إضافه الردود ليست للخبراء فقط إنما للجميع فكلنا خبير بما علمه وجرَبه بنفسه فى موقفِِ ما ]

الإداره الصورة الرمزية abdalhaliem

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Yasser مشاهدة المشاركة
    كلمه "تخفيض فى الحراره المذكوره فى رأس السؤال يقصد بها تقليل قيمه temp limit من البرنامج وهى قيمه لا تعبر عن حراره الكارت الحاليه وانما الحد الاقصى لدرجه الحراره والتى لو وصلها الكارت لن يتخطاها عن طريق تحكمه فى منسوب الطاقه الصادر اليه مما يتبعه اهدار للاداء كما ان تتغيير الpower limit ايضا لايسمح للكارت بالعمل باقصى طاقه وفى رأييى لا حاجه لمس هذان المؤشران فى البرنامج فالكارت قادر على خنق نفسه وتقليل الاداء عند درجه الحراره التى تراها شركته اول الخطر ولن ينتظرنا .

أحسنت أخى ياسر

سلمت يداك

وأنا مع رأيك قلبا وقالباا

تحياتى

عضو فضي

طيب لو هى مش مقصره مايا فى حاجه وفى نفس الوقت اللعبة الى بلعبها مش محتاجة من الكارت انه يكون فى اقصى ادائه ودة ميعملشى مشكلة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdalhaliem مشاهدة المشاركة

أحسنت أخى ياسر

سلمت يداك

وأنا مع رأيك قلبا وقالباا

تحياتى
    حفظك الله اخى الفاضل

طيب لو هى مش مقصره مايا فى حاجه وفى نفس الوقت اللعبة الى بلعبها مش محتاجة من الكارت انه يكون فى اقصى ادائه ودة ميعملشى مشكلة
    اخى مبدئيا الكارت مش هايكلف نفسه اكثر من حاجته بشكل طبيعى بدون تدخلك يعنى لا يوجد خطوه تحتاجها لتستخدم الكارت بشكل صحيح بتدخل برمجى منك اذن لكان الكروت موجهه للمستخدم المتطور فقط ,و الحاله الوحيده على قدر علمى التى ربما يجرب فيها المستخدم هذه الخيارات والdown clocking بتكون مع بعض مستخدمى التعدين -ومبتدئين منهم اعتقد - للحفاظ على كروت تعمل 24/7 طول السنه اما خيارات مثل هذه للجيمر لن تفيده الا ضياع اداء فى رايى المتواضع .

[ إضافه الردود ليست للخبراء فقط إنما للجميع فكلنا خبير بما علمه وجرَبه بنفسه فى موقفِِ ما ]

عضو فضي

قصد حضرتك ب لن تفيده الا ضياع اداء فى رايى المتواضع هل قصدك انى مش هستفيد باداء الكارت الكامل طيب لو انا مش محتاج ادائه الكامل عادى انى اقلل الحرارة والفولت بتاع الكارت

الداون كلوك بيتعمل عادي كما ذكرت لكن كيفيته والحد الآمن لم اختبره من قبل عن نفسي وربما يفيدك الاخوه

المفضلات