النتائج 1 إلى 8 من 8

الموضوع: مشكلة مع تعريف كارت الشاشة

عضوية جديدة

Exclamation مشكلة مع تعريف كارت الشاشة

السلام عليكم

انا مشكلتي مع تعريف كارت الشاشة ال AMD عويصه شوية ف من فضلكم لو حد يتكرم و يساعدني لاني جديد في المنتدي هنا و الصراحة مش عايز افتح الجهاز عند اي واحد للصيانة الا لما اتاكد ان المشكلة مش سوفت و ان العيب هاردوير المهم ندخل في الموضوع عشان مطولش علي حضراتكم ..

انا معايا جهاز لاب نوعه lenovo z51 كل لما استخدم الكارت الخارجي و نوعه amd r9 375m في الالعاب يطلعلي شاشة سوداء مع العلم اني سطبت الويندوز كام مرة و عملت فورمات للهارد و غيرت نوع الويندوز و في نفس الوقت الكارتين متحدثين و عملت ابديت للبيوس مع العلم اني عملت تسطيب ل intel chipset driver بس انا لاحظت حاجه غريبة لما عملت disable من ال device manager لحاجه اسمها Mobile 5th Generation Intel core PCI Express Root Port #5 و رجعت شغلتها تاني الكارت اشتغل عادي و بعديت عملت ريستارت و اشتغلت لكنها رجعت تاني نفس مشكلة الشاشة السوداء في الالعاب

مع العلم اني جربت اكثر من لعبة و نفس المشكلة مع العلم اني لما قريت windows mini dump قالي ان المشكلة في فايل اسمه dxgkrnl.sys و كان بيجيلي رسالة THREAD_STUCK_IN_DEVICE_DRIVER و الجاهز كان يبعمل ريستارت لما استخدم الكارت ال AMD

ملحوظة بسيطة , Pci standard Pci-to-Pci bridge = Mobile 5th Generation Intel Core PCI Express Root Port #5 ده لما اعمل تحديث بيديني التعريف بالاسم ده في ال system devices و لما اعمله disable بيلغي الكارت ال amd نهائيا لازم اعمل enable عشان الكارت يرجع يظهر و يشتغل , اعذروني علي الاطالة بس انا شرحت مشكلتي علي قد مقدرتي و لو فيها ازعاج مرة تانية تتفضلوا تشرحولي المشكلة / الحل بشكل مبسط عشان انا مش متعمق اوي و شكرا

عضو

رد: مشكلة مع تعريف كارت الشاشة

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

المشكلة قد تكون من تعريف كارت الشاشة أو مشكلة هاردوير زي ما حضرتك ذكرت

فمبدئياً للتجربة وللتأكد من أن المشكلة ليست من التعريف، ممكن حضرتك تنزل تعريف أقدم من التحديث الأخير لتعريف الكارت من موقع AMD.

أما ثاني احتمال لهذه الشاشة السوداء فهو ارتفاع درجة حرارة كارت الشاشة عند التحميل عليه، وذلك بسبب ضعف مروحة التبريد الخاصة بالكارت أو توقفها عن الدوران، والحل هو تنظيف المروحة أو تغييرها حسب الحاجة.

الإداره الصورة الرمزية abdalhaliem

مرحباا أخى الكريم

ماهو نوع الويندوز لديك ؟؟؟

أذا كان ويندوز 10

تأكد أن لايقل عن هذا الأصدار

1703 أو 1709

وهذا أحدث تعريف لكارتك

بتاريخ 22/2/2018

لكن لويندوز Windows 10 64-Bit

من هنا

لهذا ذكر نوع النظام

سيوفر كثيراا من الوقت

تحياتى

عضوية جديدة

شكرا لحضرتك علي الرد ، انا جربت فعلا اصدارات قديمة للكارت و جربت اخر تحديث من الموقع لكن انا لو هفتح الجهاز عايز اكون متأكد بنسبة كبيرة ان العيب في الكارت ممكن اجرب اعلي فولتية الكارت عشان انا كنت قرأت عن حاجه كده و انا مش متاكد من المعلومة دي

عضوية جديدة

شكرا لردك ، انا حاليا بستخدم ويندوز 8.1 برو و كنت مسطب 10 برو و نفس المشكلة حتي عملت فورمات للهارد و نفس المشكلة و حدثت الكارت علي النسختين و نفس المشكلة

الإداره الصورة الرمزية abdalhaliem

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Beasty مشاهدة المشاركة
    شكرا لردك ، انا حاليا بستخدم ويندوز 8.1 برو و كنت مسطب 10 برو و نفس المشكلة حتي عملت فورمات للهارد و نفس المشكلة و حدثت الكارت علي النسختين و نفس المشكلة

أرجو أن أكون قد نجحت

بأيصال ماأقصد أليك !!

ليس المقصود ويندوز 10 فقط

لكن المقصود أصدار حديث منه

وتلك الأصدارات الحديثه تعالج مشاكل كثيره

لتعريفات المعالج الرسومى

عموماا بالتوفيق

عضوية جديدة

كده اقدر اقول ان المشكلة في الرام مش في الكارت؟

لكن انا لما بسطب كارت الشاشة الخارجي بتاخد من حجم الرام بدل 8gb ببتكون 6.5gb usable و مش متاكد اي العيب بالضبط !!

https://imgur.com/tQpF0hr

و لما دخلت علي السيف مود العلامة الصفرة اللي موجودة في الصورة مش موجودة و لما اعمل ريستارت بتجيلي تاني
    التعديل الأخير تم بواسطة Beasty ; 04-03-2018 الساعة 02:56

عضوية جديدة

!!UP

المفضلات