النتائج 1 إلى 2 من 2

الموضوع: مشكلة غريبة في الشبكة المنزلية عندي

عضو

مشكلة غريبة في الشبكة المنزلية عندي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    تحياتي لكم وكل عام وانتم بخير
    انا بصادف من فترة طويلة مشكلة غريبة عندي مش فاهم سببها ايه رغم اني غيرت الجهاز وغيرت نسخة الويندوز لكن كل فترة بتظهرلي المشكلة دي
    ببساطة شديدة انا عندي جاهز pc وهو اللي فيه المشكلة وجهاز لابتوب وعامل شيرينج لملفات على الشبكة بحيث اقدر اخد الملفات بينهم وبين بعض
    كل فترة الاقي مرة واحدة جهاز الpc مبقاش شغال على الشبكة ومش بيظهر لاي جهاز على الشبكة سواء اللابتوب او الموبايل على برنامج es file manager في الجزء الخاص بالدخول على ملفات الشبكة
    المشكلة اني بجرب حلول كتير اوي كل مرة ومش بوصل لحاجة ومش بتظبط الا بعد ما اسطب نسخة من جديد وبعد فترة المشكلة بتتكرر تاني بدون سابق انذار!!
    الغريب ان اللابتوب مفيهوش اي مشاكل رغم انه عليه نفس نسخة الويندوز ومتصل ديما على نفس الشبكة وعلى طول بقدر اوصله من الpc لما ميكونش فيه اي مشاكل او الموبايل
    جربت كل الحلول تقريبا على المواقع الاجنبية اللي فيها حل للمشاكل دي دون اي جديد مع العلم ان كل ما اجرب حلول جديدة احيانا مثلا يفضل ميظهرش ولا يمكن الاتصال لاي جهاز على الشبكة لكن الجهاز نفسه يقدر يتصل بباقي الاجهزة
    مش عارف المشكلة الغريبة دي سببها ايه والغريب زي ما قولت انه رغم تغيير البوردة والبروسيسور من فترة لكن المشكلة برضه بتتكرر!!

للعلم الجهاز ويندوز 10 اخر اصدار والمشكلة كانت بتتكرر سواء مع 1709 او حاليا 1803 وكنت شاكك في kaspersky IS انهو هو السبب لكن لما بحذفه بتستمر المشكلة برضه
    التعديل الأخير تم بواسطة karimbo ; 29-05-2018 الساعة 03:18

عضو

رد: مشكلة غريبة في الشبكة المنزلية عندي

ياريت نقل الموضوع للقسم المناسب لو قسمه مش هنا

المفضلات