النتائج 1 إلى 8 من 8

الموضوع: بعض ازرار الكيبورد فى الناحية الشمال عطلت فجأة، جبت كيبورد جديد لقيت ((نفس الازرار)) عطلانة!!!

عضوية جديدة

Angry بعض ازرار الكيبورد فى الناحية الشمال عطلت فجأة، جبت كيبورد جديد لقيت ((نفس الازرار)) عطلانة!!!

حوالى من 5 لـ10 ازرار عطلت. حاولت اغير مكان USB.. نفس الشىء. المشكلة فين هنا بقى لحسن انا قربت اتجنن!!

إضافة بسيطة: عطلت بمعنى انها طبعاً توقفت عن العمل بشكل طبيعى، لكن لما بدوس جامد، ييجى 20 مرة ولا حاجة بتشتغل وترجع تانى تعطل...
    التعديل الأخير تم بواسطة Hossam Mokhtar ; 28-07-2018 الساعة 14:28

عضو

رد: بعض ازرار الكيبورد فى الناحية الشمال عطلت فجأة، جبت كيبورد جديد لقيت ((نفس الازرار)) عطلانة

جرب لوحة اخري اذا استمرت المشكلة جرب تصفير البايوس وفك بطارية البايوس وجميع الملحقات الماوس ولوحة المفاتيح والشاشة وكل وصله لمد نص ساعة واعد توصيل كل شئ وجرب تشغيل الجهاز وتجريب اللوحة
    التعديل الأخير تم بواسطة Tray ; 29-07-2018 الساعة 00:27

الإداره الصورة الرمزية abdalhaliem

رد: بعض ازرار الكيبورد فى الناحية الشمال عطلت فجأة، جبت كيبورد جديد لقيت ((نفس الازرار)) عطلانة

مرحباا أخى الكريم

لابد أنك تستخدم نوعيه سيئه

والكيبورد أما يعمل بالكامل أو لايعمل

لكن عطل جزئى به

كبعض أزراره لاتعمل يكون العيب بالكيبورد نفسه

فقط بأوقات نادره

تتسبب أخطاء بالفونت بالويندوز ببعض المشاكل الشبيهه

لكن لاالبيوس ولا البطاريه لهم علاقه بالموضوع

بالتوفيق

عضو فضي الصورة الرمزية mido salah

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hossam Mokhtar مشاهدة المشاركة
    حوالى من 5 لـ10 ازرار عطلت. حاولت اغير مكان USB.. نفس الشىء. المشكلة فين هنا بقى لحسن انا قربت اتجنن!!

إضافة بسيطة: عطلت بمعنى انها طبعاً توقفت عن العمل بشكل طبيعى، لكن لما بدوس جامد، ييجى 20 مرة ولا حاجة بتشتغل وترجع تانى تعطل...
    نفس المشكله والله بس في زرار واحد ومش عارف اعمل ايه
    My New Pc
    ZALMAN Z9 Plus Mid Tower Case
    Intel Core i5-4440 Haswell 3.1GHz 6M LGA 1150
    ASUS DRW-24B5ST 24X DVD-RW DL drive
    Seagate Barracuda ST2000DM001 2TB
    Kingston HyperX Blu 8GB DDR3 1600MHz CL10 1.5V
    Gigabyte GA-H81M-S2PH Socket 1150 Motherboard
    SeaSonic S12II Bronze 520W 80 PLUS Certified PSU
    Gigabyte GeForce GTX 760 OC 2GB GDDR5 Windforce 3X

عضوية جديدة

معلش يا جماعة لظروف طارئة من ساعة ما فتحت الموضوع مقدرتش ارد فى وقت ابدر...!

المهم: فى الواقع انا اعتقد انها ممكن تكون ليها علاقة فعلاً بالبايوس (لان بحثت فى النت قبل ما اجى هنا). ياريت لو مش هتقل عليكم حد يقولى تصفير البايوس (اللى هو اعادة ضبط مصنع زى ما فهمت) بيتم ازاى؟ زى ما عرفت انه عن طريق كذا طريقة: منهم الطريقة السهلة، واللى هى من اللوحة فى البداية من غير ما افك ولا اعمل، هل ده كافى (من غير فك بطارية والكلام ده)؟؟ عايز اجابة اه او لأ بس، لان انا عارف الطريقة السهلة. والسؤال التانى الاهم: هخسر ايه لو عملت اعادة ضبط مصنع للبايوس؟ مثلاً هيحصل تغيرات فى نسخة الويندوز وهكذا؟

اخر حاجة بس عايز اوضح النقطة دى تانى اللى يمكن مكانتش واضحة اوى فى المشاركة الاولى بتاعتى: انا بالفعل جربت كيبورد جديد زى ما انا قايل فى العنوان، ولقيت ((نفس الازرار)) بايظة..!! عشان كده انا متأكد ان العيب مش من الكيبورد ولا هو سىء ولا حاجة.
    التعديل الأخير تم بواسطة Hossam Mokhtar ; 29-07-2018 الساعة 22:10

ماتقوله غير منطقى !!

قمت بتغيير الكيبورد ونفس المفاتيح لاتعمل ؟؟

البيوس ليس له علاقه يااخى

على كل حال كما تريد

أفضل وسيله لعوده البيوس لحاله المصنع

clear cmos jumper

وطريقه فعل ذلك

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=460624

ولن تحدث أى أضرار

من جراء تصفير البيوس

فقط ستقوم باعدادات البوت مره أخرى

بالتوفيق

عضوية جديدة

شكراً يا اخ عبد الحليم... الطرق دى صعبة جداً ع المستخدم العادى اللى زيى، وكان هيبقى صعب انفذها :-( على اى حال انا مقدر مجهودك ومساعدتك انت والاخ Tray

انا النهارده لقيت نفسى فاضى خالص قلت والله لأقعد ع الكمبيوتر وأجرب كذا حل من بتوع جوجل (المشاكل الشبيهة)، ومش هقوم إلا لما أصلحه إن شاء الله، وبالفعل لكل مجتهد نصيب :-) بعد تجربة حوالى 4 او 5 حلول للمشكلة. وبعد الوصول للصفحة رقم 3 من بحث جوجل، عينى وقعت على:

...I found that am able to type these letters if i press the function key together with the letter
    جربت ألعب شوية مع مفتاح Fn والمشكلة إتحلت فى الحال! دوست عليه مرة واحدة بس. انا اول مرة اعرف ان فيه زرار اسمه كده فى الكيبورد ومعرفش ايه وظيفته (ومش عايز اعرف...!)، المهم ان المشكلة إتحلت. قلت أضيف ردى هنا برضه يمكن ينفع حد بعد كده.

بالحقيقه مفتاح Fn

مخصص للكيبورد الخاص بالأجهزه المحموله

ومن سردك للمشكله يتضح أن جهازك مكتبى !!

لكن عموماا طالما المشكله قد أنتهت

نحن سنكون سعداء بذلك

بالتوفيق أخى الكريم

المفضلات