النتائج 1 إلى 12 من 12

الموضوع: تعبت من البحث عن تحديث للبيوس ممكن مساعده

عضو

تعبت من البحث عن تحديث للبيوس ممكن مساعده

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

جهازى فيه حاجه غريبه اظن انها من البيوس
    انه كل ما اوصله بالكهرباء واشغله يشتغل لمدة ثانيه او اقل يدوب المراوح تلف لفتين تلاته وكل الجهاز واقف
    فاضطر الى ان افصله واوصله بالكهرباء تانى واسيبه متوصل حوالى 10 دقائق ثم اشغله فيشتغل معايا ظنا منى ان الجهاز بيشحن LooL

المهم ان جهازى جديد وكل جديد فى جديد واستبعد ان الخطا ده من مكثفات او باورسبلاى والى اكدلى انه من البيوس انى شغلت برنامج افرست وقالى ان البيوس قديم من سنتين ومحتاج تحديث

وحاجه كمان ان من 3 ايام لقيت ساعة الجهاز ماخرة حوالى ساعتين فالله اعلم هل ده من البيوس ام من البطاريه

ماعلينا دورت على مواضيع تحديث البيوس لاقيت واحد لا اكتر من واحد بيقولوا ان شريحة البيوس فى الجهاز المكتبى بتكون شريحه وممكن تتغير وما بتكونشى ملحومه فى اللوحه الا فى اجهزة الابتوب
    وانا البيوس بتاعى ملحون فانا كده وضعى ايه ؟؟!!

المعم ماعلينا بيانات اللوحه اهه
    الحقل القيمة
    إسم اللوحة الأم Gigabyte GA-8I848P(-G)
    الحقل القيمة
    Award BIOS نوع Award Modular BIOS v6.00PG
    الحقل القيمة
    Award BIOS رسالة Intel 848P AGPSet BIOS for 8I848P-G F4
    الحقل القيمة
    BIOS تاريخ نظام الـ 09/09/04
    الحقل القيمة
    BIOS صانع الـ
    الحقل القيمة
    إسم الشركة Phoenix Technologies Ltd.

وعندى برنامج جاى فى اسطوانه مع اللوحه اسمهgigabyte @bios
    flash memory type SST 49LF002A (FWH) /3.3V
    flash memory size 2M Bits (00000-3FFFF)
    bios model Intel 848P AGPSet BIOS for 8I848P-G F4
    AWARD BIOS

ماعلينا انا دورت على تحديث للبيوس ده المواقع بتقول بفلوس هل معنى كده انى ارمى اللوحه ولا لازم اشترى التحديث ولا فيه تحديث مجانى علما انى دورت فى موقع الجيجابايت ومش عارف احمل ايه

ممكن مساعده بسرعه
    اشكركم جدا

مشرف سابق الصورة الرمزية النديم

رد: تعبت من البحث عن تحديث للبيوس ممكن مساعده

إسمح لي يا أخي في البداية بسؤال، لماذا أنت دكتاتوري هكذا بحق جهازك؟ لديكَ مشكلة لا تعرف سببها الحقيقي... لكنك تفكر بحل وتريد أن تطبقه لوحده سواء كان مناسباً أم لا.
    1. ملحوظة برنامج أيفيرست روتينية، تعتمد على مقارنة تاريخ البيوس الموجود في الجهاز مع تاريخ اليوم الذي نحن فيه، إذا كان الفارق أكثر من سنة ... قال لكَ يجب تحديث البيوس. أنا لوحتي نسيتها شركتها منذ 6 سنوات لكن أيفريست "يزن " عليَّ بتحديث البيوس(!)
    2. دعنا نبحث المشاكل واحدة فواحدة. مشكلة تأخر التشغيل على ألأرجح سببها مجهز الطاقة... لا يزكيه أبداً أنه جديد لوكان من الأنواع التجارية الصينية منخفظة الجودة, جرب أن تبدله .
    3. يتوجب تبديل البطارية طالما هناك إرتباك في التاريخ.
    4. المكان الأساس في البحث عما يخص أي لوحة هو موقع الشركة المنتجة، وهذا الكلام ينطبق بشكل شبه حصري حين البحث عن تحديث للبيوس. يتوفر تحديث للبيوس للوحتكَ على موقع Gigabyte , وأنا أنزلته من هناك وحدثتُ لوحة شقيقة للوحتكَ ، وقد تحسن إداء الجهاز وإنخفضت حرارة المعالج. لكن البيوس القديم لم يكن يسبب ما تشكو منه.
    5. قبل أن تبادر وتسارع وتندفع الى تحديث البيوس فيحدث ما لا تُحمد عقباه... أنصحكَ أن تقرأ وتستوعب كل ما يتعلق بالأمر.... إبتداءاً من إرشادات Gigabyte حول خطوات العملية وإنتهاءاً بما مكتوب هنا في منتدانا والمجلة حول الموضوع... ثم تطرح الاستفسار هنا عما يبهم عليكَ من خطوات.... بعد كل ذلك يمكنكَ أن تحدث البيوس. طريق طويل؟ أعرف... لكنه لا يجعلنا نحتاج طرق أخرى أطول وأصعب. وبالتوفيق.
    النديم

عضو

https://www.gigabyte-usa.com/Support...ProductID=2211 حدث مع موقع الشركه الاصلي ... لكن تأكد انها نفس لوحتك ....

ولكن اذا مشتري المذربورد جديده هذه السنه ... فقد غشوك ... فهي قديمه ونزلت منذوا اكثر من ثلاث سنوات

الامر ... الاخر .... ربما المشكله من عدم تثبيت المعالج .. او كسر المشابك البلاستيكيه التي تثبت المشتت والمروحه للمعالج ...

احيانا يكون السبب من الباور سلاي ( محول الكهرباء )

عضو فضي الصورة الرمزية sul2005tan

تأكد قبل أن تحدث أن المشكلة من البايوس ،، لو من الممكن أن تذكر متى أخر مرة اشتغل معاك الجهاز بشكل طبيعي
    [CENTER]من مواضيعي

[URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=50784&highlight=%CC%E3%ED%DA+%E3%DA%C7%E1%CC%C7%CA+AMD"]جميع معالجات Intel من العام 2000[/URL]

[URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=53629&highlight=%CC%E3%ED%DA+%E3%DA%C7%E1%CC%C7%CA+AMD"]جميع معالجات AMD K8[/URL]

[URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=63181&highlight=%CC%E3%ED%DA+%E3%DA%C7%E1%CC%C7%CA+AMD"]تقرير عن معالجات AMD K10[/URL][/CENTER]

[CENTER] عدنا بعد طول غياب :)

[/CENTER]

[CENTER][IMG]https://alfadeel.googlepages.com/rapita5.gif[/IMG][/CENTER]

عضو برونزي الصورة الرمزية K9N

لكن اذا مشتري المذربورد جديده هذه السنه ... فقد غشوك ... فهي قديمه ونزلت منذوا اكثر من ثلاث سنوات

الامر ... الاخر .... ربما المشكله من عدم تثبيت المعالج .. او كسر المشابك البلاستيكيه التي تثبت المشتت والمروحه للمعالج ...

احيانا يكون السبب من الباور سلاي ( محول الكهرباء )
    الجهاز لابتوب مو ديسكتوب :D

عموما أنا رأيي من راي أخي النديم
    لان البايوس الي له سنتين يعتبر جديد

K9N
    [CENTER][B]Don't limit your challenges ..... challenge your limits[/B][/CENTER]
    [CENTER]...[/CENTER]

عضو

اشكركم جدا جدا على النصيحه والمساعده
    بالنسبه لاخر مره اشتغل فيها طبيعى كان من حوالى شهر ونص
    والبنسبه لاعطال الباور سبلاى اظن انه سليم لانه فى اخر الامر بيشتغل

بصوره منطقيه ممكن نعرف العيب فينلو مشينا كالتى مع مسار الكهرباء

البدايه باوصل الجهاز بالكهرباء ثم افتح الشاشه واللمبه تنور على فكره ده جهاز مكتبى مش لابتوب
    كده تمام ثم اضغط مفتاح الباور فيحدث ان تدور مروحة البروسيسور والهارد بتاع كام لفه كده ثم يقفوا وكانى لمست لهم الكهرباء ثم فصلتها ولكن ليس معناه ان الكهرباء انقطعت من الباور لان اللوحه بها كهرباء والدليل ان الماوس مضئ ولوحة الام تضيئ لمباتها عندما افتح واقفل مفاتيح الارقام والكابس لوك لكن الجهاز واقف
    فيه حاجه مهمه ان لمبات السى دى روم مش منوره وده معناه ان الهارد والسى دى روم مش متوصل لهم الكهرباء

والله انا تعبت من اللوحه دى وكل خوفى على الهارد والبروسيسور لان اللحظه التى تدور فيها المراوح اكيد البروسيسور والهارد اشتغلوا فيها وبعدين فصلوا وده غلط عليهم

المهم انى لما افصل كابل الكهرباء وااوصله تانى واسيب الجهاز حوالى عشر دقايق يعنى مسافة مااروح اعمل كباية شاى وارجع اضغط على المفتاح الاقيه اشتغل وكان الجهاز بيشحن

بسى ايه الى ممكن يكون بيشحن فيه ؟؟؟!!! الله اعلم هل شرارة الاشتعال مش كافيه ولا ايه ههههههه

70% من الحكايه هيكون مكثفات بتشحن لكن بتاعة الباور ولا اللوحة اام الله اعلم

اشكركم جدا على المساعده وربنا يعينى

مشرف سابق الصورة الرمزية النديم

أخي إذا كنتَ تحب أن تتعب نفسكَ وجهازكَ فأنت حرٌ بالطبع... ماهذا " الشحن" الذي تظنه؟ العطل عندكَ بنسبة 95% من مجهز الطاقة (Power Supply). قبل أن تسارع بتبديله... إستعر واحداً من أحد أصدقائكَ أو معارفكَ وثبته بدل الموجود وأنظر النتيجة.
    ال 5% الباقية ربما ترجع الى:
    1. خطأ في توصيل أسلاك الواجهة الأمامية (زر التشغيل، زر الأعادة، مصباح إشتغال القرص الصلب، مصباح إشتغال الجهاز) الى أماكنها في اللوحة الأم. كعكس الأقطاب في سلك القرص الصلب مثلاً. إرجع لدليل اللوحة المطبوع أو من موقعها للتأكد من الآماكن والتوصيل الصحيح.
    2. إتساخ كبسة زر التشغيل أو إرتخائها.
    3. أسلاك أو كبلات أو موصلات(Jumpers) القرص الصلب أو مشغل القرص المدمج أو المرن بحاجة الى التدقيق والفحص والتأكد من أماكنها
    النديم

عضو الصورة الرمزية mido_se

المشكله 99 % فى البور سبلاى زى ما معظم الاخوه قالك و مظنش انها من البيوس نهائى

عضو

اشكرك جدا اخى النديم وانت ياميدو
    اخى النديم بما انك متاكد والاخوه متفقين على >لك فالحل انى اغير الباور وبما انى ليس لى اصدقاء او معارف استعير منهم الباور فالحل انى اشترى واحد تانى والله المستعان
    اسف تعبتكم معى وانا اهتممت بتحديث البيوس لانها الحل الوحيد ال>ى بمكانى ولكن طالما الحل فى الباور "طبعا استبعد كل الخيارات التى وضعها الاخ النديم من حيث غلط فى توصيل الاسلاك او الجنابر لانى لم اغير شيئ مطلقافى الاسلاك"فالحل انى اشترى باور تانى وان شاء الله تنحل

اشكركم جدا وجزاكم الله خير الجزاء

عضو الصورة الرمزية mido_se

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مسـلم مشاهدة المشاركة
    اشكرك جدا اخى النديم وانت ياميدو
    اخى النديم بما انك متاكد والاخوه متفقين على >لك فالحل انى اغير الباور وبما انى ليس لى اصدقاء او معارف استعير منهم الباور فالحل انى اشترى واحد تانى والله المستعان
    اسف تعبتكم معى وانا اهتممت بتحديث البيوس لانها الحل الوحيد ال>ى بمكانى ولكن طالما الحل فى الباور "طبعا استبعد كل الخيارات التى وضعها الاخ النديم من حيث غلط فى توصيل الاسلاك او الجنابر لانى لم اغير شيئ مطلقافى الاسلاك"فالحل انى اشترى باور تانى وان شاء الله تنحل

اشكركم جدا وجزاكم الله خير الجزاء
    العفو يا باشا و يا ريت بعد ما تجيب البور تقولنا ايه اللى حصل و ان شاء الله خير

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة K9N مشاهدة المشاركة

الجهاز لابتوب مو ديسكتوب :D

K9N
    نفسي اعرف انت وش تبي بالضبط ...... كلما تشوف رد تنط بوجهه وتقول غلط .... حاط نفسك فهمان وانت من جنبها ...

شكلك تشوف كوابيس الله يرفع عنك ...... مدري من اين اتيت بالابتوب ..!!! ولا بس شفت كلمة لابتوب طرت بالعجه !!!!

عضو

نفس اللوحة هذي كانت عندي من حوالي أسبوع صارت المراوح تشتغل بس ومافي
    أي حاجه ثانية تشتغل غيرها حتى الشاشة ماتشتغل ولا يطلع أي صوت .. عرفت أنها
    إنتقلت إلى رحمة الله ، رحت شريت لوحة MSI جديدة والقديمة مركونة عندي

بس السوال هنا هل يمكن إعادتها للحياة ؟؟؟ علما إني جربت أسوي لها تحديث
    إجباري عن طريق الفلوبي بس للأسف حتى الفلوبي مايقلع مافي غير المراوح شغالة