النتائج 1 إلى 13 من 13

الموضوع: غريبة جدا

عضو

Talking غريبة جدا

السلام عليكم
    كثر السؤال على من اين اذاكر ولكن الغريب جدا هو الناس بتسأل على انها تذاكر من الباس فور شور ولا التست كنج ههههههههههههههههههههه
    غريبة صح - المفروض يتم تصحيح السؤال من فين احفظ الباس فور شور ولا التست كنج مش كده ولا ايه رأيكم
    على فكره على ما أعرف وتقريبا انا غلطان ان المذاكرة بتكون فى الكتب مش فى الاسئلة المعاده او المضمونة بمعنى اصح
    عموما لهم حق ميعملوش للشهادات حساب
    واقترح على المشرفيه عمل قسم خاص بالباس فور شور وأخر للتست كنج وهذا لتسيير الحصول عليهم اما هذه المنتديات ياريت تهتم بالجانب الفنى ويتم سؤال اسئله فنيه نقدر نستفيد منها ونفيد بعض لعلنا نستفيد
    اعتذر لكل من لا يعجبه كلامى لكن الاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية
    بالتوفيق جميعا

عضو

رد: غريبة جدا

pls: لاتعليق
    ممكن يكون صاحب السؤال مبتدئ؟انا واحده من الناس كنت محتارة كيف اذاكر الكتاب في امتحان 70-290 و ما كنت اعرف يعني ايه pass4sure و استاذي ما سعدني في شي كنت بستغرب لما يقول ان في ناس دخلة و امتحنوا............عملت ايه؟قرأت الكتاب كله و الself study المرفق مع كتاب مايكروسوف الخاص بالسرفر و حاولت اقرأ اكبر قدر من الteatking و ما خلصتو و اشتريت لنفسي الامتحانات و توكلت على الله و دخلت امتحن كده بالصلاة على النبي + الي ذاكرته و نجحت يا دوب 757 من 1000 سبحان الله..............لو رجع بيا الوقت اعتقد كنت هسأل اسئلة اغرب من ديه:confused: (B) :D

عضو

السلام عليكم
    يبدو ان كلامى اتفهم بطريقه غلط - انا بقول نذاكر الاول ونعمل العملى ونشتغل بجد على قد ما نقدر وبعدين نتدرب على اسلوب الامتحان من الباس فور شور او التست كنج مش ننجح الاول وبعدين نفهم فنكون حاملى شهادات ولا ندرى مابها من مناهج ولا علم
    "وقل اعملو فسيرى الله عملكم ورسوله والمؤمنون"
    بالتوفيق جميعا

عضو

معاك حق..................كلامك صح:D

عضو

ياترى رأى باقى الاخوان والاخوات ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عضو

والله انا رأيي انها معادلة صعبة قوي الشهادة ولا التدريب ولا المزاكرة وماتعرفشي توزنها ياعني لو قعدت تزاكر وبعدين تدرب بيبقي فية تجديد في الشهادات ماتلحقشي تعمل حاجة ولو اخدت الشهادة من غير تدريب ولا مزاكرة مش هاتنفعك لأنك مش هاتعرف تشتغل بيها ولو اخدت التدريب كويس من غير الشهادة مش هاتشتغل لأن الشهادة مهمة هنة في بلدنا علي رأي المثل بلد بتاعه شهادات

عضو

يا جماعه الموضوع بسيط ... الشهاده ضروريه لكنها غير كافيه ... بسبب ال testking and Pass4sure ( لا أنكر انى استخدمتهما لكن بإسلوب صحيح بعض الشيء) أصبحت الشهاده ورقه يشكك فيها ...لماذا ؟ لأن بإمكان أي أحد تلك الأيام حفظ الإمتحان وفى خلال شهرين على الأكثر يكون قد حصل على الشهاده
    الآن ماذا نفعل...؟
    الموضوع عايز شوية تعب للتحصيل الجيد مع التطبيق بقدر الإمكان ...ثم النظر فى النهايه لل (Testking and Pass4sure) ليس بغرض حفظ الأسئله لكن بغرض الفهم لأنه من رأيي المتواضع من أجمل الأشياء التى يتميز بها Testking هو التعليق بعد كل سؤال... الشخص الفاهم والواعى للموضوع جيدا سيحتاج كثيراً لمثل هذه التعليقات...
    فى النهايه بدون ماده علميه وعند أول interview هـpls:

عضو

اخي اريد ان اسألك هل سبق لك ان دخلت احد اختبار ات مايكروسوفت
    اشك في هذا
    لانه لو كان كذالك لعرفت انك لوذاكرت الكتاب مئة مرة بدون الاطلاع على الاسئلة فهناك احتمال 80% ان لاتنجح في الاختبار . انا لااقول نذاكر الاسئلة فقط دون المعرفة الكافية بمضمون الكورس لاننا بذلك نخدع انفسنا قبل ان نخدع غيرنا ونحمل شهادات ورقية لاتقدم ولاتؤخر . ولكن من دخل اختبارات مايكروسوفت فسيعرف ان اكبر محترف شبكات لايمكنه تجاوز اختباراها بدون الاطلاع مسبقا على الاسئلة .
    عموما نتمنى للجميع التوفيق وفي اعتقادي تبقى الخبره اهم من الشهاده بكثير
    دمتم سالمين .

عضو الصورة الرمزية bingo_22

اهلا يا اخ YasrKasem ... بص هقولك حاجة في كتاب الTraining Kit اللي الغالبة العظمي بتذاكر منة هتلاقي في اتنين Part .. الأول بيشرح المنهج والثاني حالات عملية زي اللي في التست كنج بالضبط ... بس طبعا لو جيت تقارن تذاكر مين فيهم هتلاقي طبعا التست كنج اضمن لانة بيحط ايدة علي الأسئلة اللي تيجي في الأمتحان ... ولكن في الحالتين طبعا لازم تكون مذاكر المنهج عشان تفهم الشرح بتاع كل سؤال لان دي حالات ممكن تقابلك في الحياة العملية اذا لاغني عن التست كنج ولكن لازم الناس تخلي التست كنج دة حاجة فرعية يعني بعد ميشطب مذاكرة من CBT و Training kit وتطبيق عملي يبقي يدور علي المراجعة في تست كنج ومعتقدش ان حد بيعترف بباس فورشور كمصدر من مصادر التحصيل العلمي لانة يدوبك بيحط الأسئلة بالأجابة من غير حتي تعليق ولا توضيح جة منين الحل دة ودة طبعا بيتهيألي المذاكرة منة كارثة وتأثيرة هيظهر علي المدي الطويل لما الشخص دة يروح يشتغل ... بس تعرف اية هي المشكلة فعلا ؟؟
    ان غالبية الناس مش بتسأل نفسها اية مدي الفائدة اللي هتعود علية لما يذاكر منهج الشهادة دي ولكن السؤال محصور في ...(( ياتري اللي معاه الشهادة دي بياخد مرتب كام ..!!!)) Con:

عضو

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اخي كلامك ماانفهم غلط بس حسسنا كأنه فعلا احنا مابنعمل اي جهد الامر ومافيه لما احد بيضطر يرجع للاي واحد من الاثنين هاذيله سواء testking or pass4sure عشان الكتب بتلاقي فيها اشياء غير اللي بتاخذها وهالكلام عن تجربة وانا وحده اخذت 270-70 السنة اللي فاتت وتميت اذاكر انا والمجموعه اللي وياي لغاية الشهر اللي فات وذاكرنا في الكتب وذاكرنا تطبيقي على الجهاز لدرجة انه احنا كنا بنأجر cafenet عشان نطبق فيها اللي في الكتب وآخر ماخلصنا ذاكرنا في testking ولوكنا بس بنحفظ ماكانت اختلفت علاماتنا اللي ابتدت من 746 الى 984 طبعا انا اللي جبت اعلى سكور (كالعاده بحاول استخف دمي) بس بجد استفدنا من كل الطرق للمذاكره واستفدنا من كل سؤال واستفدنا من اجابة سواء الصحيحة المشروحه ليه صحيحه والغلط المشروحه ليه غلط
    وطبعا الرد لا يفسد للود قضية
    أنا في هالدنيا عندي قناعه &Wink:& ألٌم جراح قلبي ولاني اطلب شفاعه

عضو

السلام عليكم
    اخوانى احيكم جميعا على ردودكم بس ليا شوية تعليقات
    اولا انا لا اهاجم اى احد من الحاصلين على الشهادات او الذين فى طريقهم للحصول عليها
    ثانيا احد الردود بيقول باين عليك لم تدخل اى امتحان (اعتقد انك لو قريت التوقيع هتعرف )
    ثالثا هدف موضوعى هو معرفه ما يفعله الاخوة للنجاح فيستفيد من هم قادمون على الامتحانات بدل ما يكون السؤال المعتاد ايه اخر نسخة من التست كنج او الباس فور شور
    شكرا للجميع وارجو ان تستمر الردود حتى نستفيد جميعا

عضو

اسفة اخي العزيز
    لكني فعلا لم أقرأ التوقيع
    على العموم اخي العزيز انت اذن ادرى بهذه الاختبارات . فقد سبق لي ان دخلت اختبارات COMPTIA ووجدت فرق شاسع فالمذاكرة والتدريب تكفي جدا لاجتياز الاختبار ولكن اختبارات مايكروسوفت هذا ليس كافيا ابدا .
    اكرر اعتذاري وشكرا لك لطرحك مثل هذه المواضيع .
    واخيرا نرجو الاستفادة من خبرتك وساأثقل عليك بالاسئلة مستقبلا .. خاصة فيما يتعلق باختبار ات MCSA ... هل توافق

عضو

السلام عليكم
    اخى انا لست متضايق ابدا - انا متأكد من انه سهو وانت لا تقصد الاساءة
    انا تحت امرك فى اى مساعده هذا سبب وجودى فى المنتدى لكى اساعد غيرى واجد المساعده من غيرى ايضا
    سبب طرحى للموضوع ليس لانى لا اريد استخدام التست كنج او الباس فور شور
    لكن استغربت من بعض المواضيع لانى لاقيت الناس بتقول عاوز اذاكر النسخة الخيرة والامتحانات اتغيرت وغيره كان مصدر المذاكرة اصبح من التست كنج والباس فور شور وغيرهم وليس مصدر لمراجعه قبل الامتحان كما يجب ان يكون
    عموما اهلا بيك فى اى استفسار