النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: سؤال فى بارتيشن ماجيك مهم "عندى هاردين ماستر وسلاف وباقسم الى سلاف ببارتيشن ماجيك ...

عضو

سؤال فى بارتيشن ماجيك مهم "عندى هاردين ماستر وسلاف وباقسم الى سلاف ببارتيشن ماجيك ...

علشان اخليه لانظمة التشغيل يعنى باعمل السى بريمارى والباقى لوجيكال لكن الى مش فاهمه ان البرنامج بيعطى اختيار عمل البارتيشن الاول active فما هى ه>ه الميزه وهل لازم يكون اكتف علشان اقدر احط عليه النظام ولا مش لازم

وبما انى هاحط على كل بارتيشن نظام يبقى لازم اخليهم كلهم اكتيف "باختصار ايه حكاية اكتيف دى"والسلام عليكم ورحمة الله
    ::::::::::::::==)> لا اله الا اللــه محمد رسول اللــه <(==:::::::::::
    :::::)> سبحانك اللهم وبحمدك لا الله الا انت وحدك لا شريك لك <(:::::

شاهد افظع جرائم الروس ضد اخوانكم واخواتكم

جهاد اخواننا المسلمين فى الشيشان

مشرف سابق الصورة الرمزية النديم

رد: سؤال فى بارتيشن ماجيك مهم "عندى هاردين ماستر وسلاف وباقسم الى سلاف ببارتيشن ماجيك

يتوجب أن يكون القسم C فقط فعالاً (Active) إذا رغبت بتثبيت نظام تشغيل فيه، ولا يمكن لباقي الأقسام أن تحمل تلك الصفة حتى لو كانت ستحمل أنظمة تشغيل أخرى.
    في حال تثبيت أنظمة متعددة على قرص صلب واحد... فأن مدير الأقلاع ( الواجهة التي يتم من خلالها تشغيل أيٍ من الأنظمة) سيكون في القسم C الفعال.
    النديم

عضو برونزي

رد: سؤال فى بارتيشن ماجيك مهم "عندى هاردين ماستر وسلاف وباقسم الى سلاف ببارتيشن ماجيك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النديم مشاهدة المشاركة
    يتوجب أن يكون القسم C فقط فعالاً (Active) إذا رغبت بتثبيت نظام تشغيل فيه، ولا يمكن لباقي الأقسام أن تحمل تلك الصفة حتى لو كانت ستحمل أنظمة تشغيل أخرى.
    في حال تثبيت أنظمة متعددة على قرص صلب واحد... فأن مدير الأقلاع ( الواجهة التي يتم من خلالها تشغيل أيٍ من الأنظمة) سيكون في القسم C الفعال.
    النديم
    كلام أخي الكريم النديم صحيحي تماماً
    بمعنى آخر .....
    إذا كان هناك العديد من الأقسام الأولية على القرص الصلب (Primary Partitions ) فأن واحدا منها فقط يمكن أن يكون مرئياً وفعالاً (Active Partition) وفي نفس الوقت عند إنشاء عدة أقسام أولية على القرص الصلب لتنصيب عدة أنظمة تشغيل
    مختلفة يجب عندها إخبار الكمبيوتر أي من هذه الأقسام الأولية عليه الاقلاع منها حيث أن
    القسم الذي يقوم الكمبيوتر بالاستنهاض منه يدعي بالقسم الفعال (Active Partition)

عضو

اشكركم جدا
    الوضع الان"
    الجهاز فيه هاردين متوصلين تمام
    الاول اريد ان اعمله للتخزين ووضعه الان ماستر لان عليه الويندوز والهارد التانى فاضى واريد ان اعمله للانظمه ووضعه الان سلاف لانه فى مرحلة التقسيم تمام

اعمل فى البارتيشن ماجيك على تقسيم الهارد التانى الى عاوز احط عليه الانظمه
    وانا الان على الهارد الاولانى
    فهل اقدر اخلى البارتيشن ماجيك يعملى الالسى الى فى البارتيشن التانى السلاف يخليه اكتيف وازاى يخليه اكتيف وانا شغال على واحد اكتيف تانى
    "باختصار هل يتعارض ان اخلى السى فى السلاف اكتيف من خلال بارتيشن ماجيك وانا الان اقسمه من السى الى على الهارد الماستر

هل فهمتوا قصدى
    حضراتكوا بتقولوا لازم واحد بس يكون اكتيف طيب ازاى كده هيكون عندى اتنين اكتيف
    1 السى بتاع الهارد "الماستر الان "والى عاوز اخليه مستقبلا سلاف
    2السى بتاع الهارد"السلاف الان"والى عاوز اخليه مستقبلا ماستر للانظمه

يارب تكونوا فهمتوا استفسارى واشكركم جدا جدا على الاهتمام
    ::::::::::::::==)> لا اله الا اللــه محمد رسول اللــه <(==:::::::::::
    :::::)> سبحانك اللهم وبحمدك لا الله الا انت وحدك لا شريك لك <(:::::

شاهد افظع جرائم الروس ضد اخوانكم واخواتكم

جهاد اخواننا المسلمين فى الشيشان