صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 24

الموضوع: غريبة جدا

عضو

Talking غريبة جدا

السلام عليكم
    كثر السؤال على من اين اذاكر ولكن الغريب جدا هو الناس بتسأل على انها تذاكر من الباس فور شور ولا التست كنج ههههههههههههههههههههه
    غريبة صح - المفروض يتم تصحيح السؤال من فين احفظ الباس فور شور ولا التست كنج مش كده ولا ايه رأيكم
    على فكره على ما أعرف وتقريبا انا غلطان ان المذاكرة بتكون فى الكتب مش فى الاسئلة المعاده او المضمونة بمعنى اصح
    عموما لهم حق ميعملوش للشهادات حساب
    واقترح على المشرفيه عمل قسم خاص بالباس فور شور وأخر للتست كنج وهذا لتسيير الحصول عليهم اما هذه المنتديات ياريت تهتم بالجانب الفنى ويتم سؤال اسئله فنيه نقدر نستفيد منها ونفيد بعض لعلنا نستفيد
    اعتذر لكل من لا يعجبه كلامى لكن الاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية
    بالتوفيق جميعا

عضو

رد: غريبة جدا

انا عن نفسي ذاكرت من كورس اخدته و بعدين قريت اجزاء من sybex (تقريبا ربع الكتاب وناوي اكمله بس ان شاء الله بعد الامتحان لانه عجبني و كمان اسلوبه ظريف جدا) و بعدين شوفت الباس فور شور و التست ان سايد الصراحه ده بيدي اطمئنان للواحد وهو داخل الامتحان انه بيلاقي الاسئله اللي شافها قبل كده

عضو برونزي الصورة الرمزية Scorpion007

عندك حق يا اخ ياسر بس بجد انا وجهة نظرى مختلفة
    انا لما اول مرة حاولت فيها احل الباس فور شور كانت اخطائى عالية وكنت محدد جزء فية بس احلة علشان ما احرقش الاسئلة كان حوالى 30 سؤال
    رجعت زاكرت تانى مرة واتنين وتلاتة تقريبا الحمد لله اتحسنت كتير جدا لما بدات احل

المشكلة ان لما واحد ما يعرفش يحل من اول مرة انة يروح يحفظ بس هيحفظ اية
    بيحفظ طبعا شكل السؤال واماكن الاجابة حاولت اجربها لكن لاقيتها اولا صعبة ومحتاج انك تظبط فيها 4 ايام قبل الامتحان يعنى 4 ايام هحفظ ارقام واشكال وادخل امتححن دة بفرض ان الامتحان هيجى بالنص من باس فوشور وماعتقدش ان واحد ممكن يعمل كدة اساسا فى 200 سؤال

اللى ااقصدة ان تقريبا اغلب اللى بياخدو الشهادة بيبقو فاهمين لان اللى بيحاول يحفظ بيلاقى صعوبة فى الامتحان كبيرة وممكن يفشل فى الامتحان ويرجع يزاكر مش يحفظ اراقم واشكال

لكن عن وجود اى مصدر فية اشئلة دة طبيعى احنا متعودين على كدة من زمان لما كنا طلبة فى المدارس والكليات انك تحل اسئلة لغرض اختبار نفسك وتعرف نظام الامتحان وترتب طريقة الاجابة
    لكن للاسف الغرض اتغير عند ناس كتير بس بردة اغلب اللى بياخد الشهادة بيكون فاهم مش شرط فاهم 100% لان النجاح من 85%

عضو الصورة الرمزية sheko334

ياجماعة الاساس من الشهادة الفهم مش الحفظ...يعنى بمعنى اخر احنا مش فمراحل تعليمية زى الجامعة او الثانوية العامة...فالمراحل الدراسية كان اغلب تفكيرنا اننا ننجح بس عشان نتخرج ونشتغل...لكن الوضع فالشهادات الدولية زى سيسكو او ميكروسوفت وغيرها فالوضع مختلف لان المفروض الواحد بيدرس هنا علشان ( يتعلـــم ويفهـــم) ويقدر ان بعد كدة يطبق اللى اتعلمه فى الحياة العملية لكن انه يحفظ باس فور شور او تست كينج او غيرهم فمعلش يعنى فنظرى تعبه دة على الفاضى...زى اللى بيغش فالامتحان وينجح هل استفاد حاجة لنفسه ولمستقبله ؟ اكيد لا ,, هو مجرد اخد شهادة لكن لما يجى للشغل والحياة العملية هيلاقى صعوبة وهيحس زى مايكون ولا كانه درس حاجة....مش عيب نذاكر ونحفظ من الاسئلة لكن الصح ان الواحد لازم يكون دارس المنهج الاول وفاهم ايه هو المنهج اللى بيدرسه وبعد مايخلص يبتدى يطبق بالاسئلة وبرامج المحاكاة وغيرها علشان المعلومات تثبت فعقله ويكون فعلا حاسس انه اتعلم ولما يجى للشغل هيحس انه فعلا انسان قادر على المكان اللى هو بيشتغل فيه....ودى وجهة نظرى فالناس اللى ذاكرت وتعبت والناس اللى حفظت اسئلة ونجحت....ويارب محدش يزعل لان زى ماقال الاخ ياسر الاختلاف فالرأى لا يفسد للود قضية

عضو

السلام عليكم
    كيف حالكم ياشباب
    الردود جميله ويبدو ان الموضوع اثار شهيه البعض على الكتابة ياريت باقى الاخوة يشاركونا وكلنا هنستفيد انشاء الله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة YasrKasem مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    كيف حالكم ياشباب
    الردود جميله ويبدو ان الموضوع اثار شهيه البعض على الكتابة ياريت باقى الاخوة يشاركونا وكلنا هنستفيد انشاء الله
    الموضوع فعلا مهم ولازم نقدم المعلومة على قد مانقدر للناس اللى بتحفظ من غير فهم...انا قريت موضوع لاخ بس مش متذكر اسمه وكان مع الاحترام للجميع اعطى اسم للناس اللى بتحفظ من غير متفهم وكان مسميهم ( خريجى الباس فور شور :Big: ) بصراحة انا بايده لان الاسم دة صح والمفروض الشهادة اللى ياخدوها يكون اسمها ( شهادة باس فور شور الخاصة بروترات وسويتسات سيسكو ) ومش لازم كمان يمتحن المفروض الشخص اللى حافظ بس يروح يسجل اسمه فالشهادة دى ويطبعهوها مقدما بدرجة 1000 / 1000 ...ويكون التمييز اللى بينهم ان دى شهادة باس فور شور والتانية شهادة سيسكو.....الموضوع ياجماعة مش موضوع استهزاء او كلام مالوش لازمة وانا اسف لو كان فيه فكلامى استهزاء لكن دى الحقيقة ومينفعش نسمى اللى اخد الشهادة بالحفظ غير كدة وانا بكرر اسفى تانى لكن دى نصيحة لكل اللى بيفكر ياخد الشهادة بالطريقة دى لانه فالاول والاخر بيضر نفسه مش بيضر غيره

عضو

السلام عليكم
    اخى الله ينور عليك انت جبت من الاخر
    ياريت باقى الاخوة يشاركونا بأرائهم لنعرف كيف تحصل على شهادة وتستفيد بيها مش تلاقى الف واحد معاه بدل الشهادة 10 والله اعلم يعرف اللى فيها ولا ايه

عضو

صراحة الموضوع تقريبا اصبح بديهيا لنا فحتى الشهادات الجامعية او الخصوصية وغيرها فهنالك طريقتين للشهادة إما ان تكون تستحقها و صديقني أنك ستنتفع بها و إما لا تستحقها و سوف لن تنتفع بها بمعنى أن ما بعد الشهادة تأتي الكفاءة فنصيحة للكل ان أراد العلى ان يسهر الليالي ليس من أجل الشهادة بل من أجل العلى و أرجو ان تفهمو قصدي؟، والله أعلم

عضو

يعني انا الحمدلله شايف اني فاهم الccna كويس و استفدت من الباس فور شور اني بقيت فاهم اسلوب الاسئله وهو ده انا شايفه الاسلوب الصح و الامثل

لكن انا برضو شايف ان محدش هيقدر يستفيد من الباس فور شور الا اذا كان اضعف الايمان فاهم 70% لانه مهما حفظ لازم يكون فاهم الا اذا كان عنده ذاكره كربونيه و ده الوحيد اللي ارشحه ان يدخل امتحانات مايكروسوفت و سيسكو و كل الشركات بس يخدهم يعلقهم في البيت يفتخر بيهم لكن يشتغل بيهم بلاش عشان في اول مشكله هيبان الفاهم من اللي مبيفهمش

عضو برونزي الصورة الرمزية Scorpion007

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MO3TAZ20 مشاهدة المشاركة
    يعني انا الحمدلله شايف اني فاهم الccna كويس و استفدت من الباس فور شور اني بقيت فاهم اسلوب الاسئله وهو ده انا شايفه الاسلوب الصح و الامثل

لكن انا برضو شايف ان محدش هيقدر يستفيد من الباس فور شور الا اذا كان اضعف الايمان فاهم 70% لانه مهما حفظ لازم يكون فاهم الا اذا كان عنده ذاكره كربونيه و ده الوحيد اللي ارشحه ان يدخل امتحانات مايكروسوفت و سيسكو و كل الشركات بس يخدهم يعلقهم في البيت يفتخر بيهم لكن يشتغل بيهم بلاش عشان في اول مشكله هيبان الفاهم من اللي مبيفهمش

ايوة فعلا محتاج زاكرة كبيرة وجامدة ومظبط الاكسس ليست فى مخة لو جة كزا يختاز 1 - 3 - 5

لو السؤال غريب اختار بالبركة implicit Baraka

طبعا مش هينفع الكلام دة انا صحيح ما اخدش لسة الشهادة بس بعترف ان كل اللى اخدها فاهم المادة بنسبة كويسة تاهلة انة يكمل ويكتسب خبرة من العمل

مشرفة سابقة

الاخوة و الاخوات اللذين يعتمدون على الباس فور شور بدون مذاكره و فهم حقيقي يضرون انفسهم بالمقام الاول و لكن هذا اختيارهم و ليس من حق اي شخص السخريه منهم هذه ابسط قواعد الادب

الا تعتقدون بان سيسكو على علم بهذه المنتجات و بالرغم من ذلك فهي تملا المنتديات و الاسواق و الحقيقه انكم لو قراتم المنتديات التابعه لموقع سيسكو نفسه لوجدتم الناس يتناقشون في هذه المنتجات

انا لا اشجع الاستعمال الخاطئ لها و لكني اعتقد ان الاعضاء هنا اشخاص راشدون لهم عقل يفكرون به وقد اختارو هذا الاخيار و في النهايه نحن بشر و لا يحق لنا محاسبتهم

ارجو ان لا يغضب او يتضايق مني احد ولكن اختلاف الراي لا يفسد للود قضيه
    [SIZE="2"][COLOR="Teal"] [CENTER]
    اللَّهُمَّ اجعل حبك أحب الأشياء إليّ
    و اجعل خشيتك أخوف الأشياء عندي
    و اقطع عني حاجات الدنيا بالشوق إلى لقائك
    و إذا أقررت أعين أهل الدنيا من دنياهم ، فأقرر عيني من عبادتك
    [/CENTER]
    [/COLOR][/SIZE]

عضو

السلام عليكم
    أعجبني الموضوع كثيراً ولكن المشكلة ليست هنا في الباس فور شور أو التست كنج أوغيرة ولكن المشكلة تتمثل في أشخاصنا ذاتها حيث أن لكل شخص منا هدف يسعي إلي تحقيقة فمن كان هدفة التميز اولاً ثم البحث عن عمل بمالديه مما يؤهله للألتحاق بالعمل فأنه يدرك جيداً أنه سيفهم مايدرسة جيداً ويحصن نفسه تماماً قبل أن يقدم علي التقدم للوظيفة وهناك نوع أخر كلف بأن يدرس ccna أو غيرها ليلتحق بوظيفة معينة في مكان معين عن طريق شخص سيضعه في تلك الوظيفة لذا فكل مايبغاه هو الانتهاء من الكورس والحصول علي الشهادة وبالتالي يلجأ الي الباس فور شور وغيرة.....
    ولكن هل يستوي هذان الشخصان من جد وتعب ثم عمل والأخر من أخذ الشهادة دون أدني حد من المعرفة
    أعتقد أن الفرق سيكون واضح جداً في الحياة العملية وليتذكر الشخص الثاني أن من قام بمساعدته ليلتحق بالوظيفة في المرة الأولي لن يدوم له وأنما من يرافقة طوال حياته هو عملة الذي يعمل به
    أرجو أن يحدد كل منا هدفه جيداً أولاً وقبل كل شيئ حتي لو كان ذلك سيحرمه من الحصول علي وظيفة معينة أو مكان معين

اخت امنة
    الموضوع مش موضوع سخرية,, والحمد لله المنتدى هنا فى قمة الرقى والادب وانا بعتبره من افضل المنتديات لانى شخصيا وغيرى كتير استفدنا منه وبنستفيد منه الى الوقت الحاضر وان شاء الله فالمستقبل...لكن زى ما احنا استفدنا لازم نفيد غيرنا حتى ولو بالنصيحة...واعتقد ان الاخ ياسر صاحب الموضوع اصلا حاطط الموضوع للنصيحة واحنا بننصح اللى بيفكر ياخد الشهادة بالطريقة دى حتى لو كان دة اختياره ...لكن مش حكاية استهزاء...وحتى لو كانت شركة سيسكو او غيرها عارفين كل الكلام دة...معلش احنا مالنا؟؟ احنا بنتعلم علشان نتفوق ونثبت لنفسنا وللعالم كله اننا على قدر كاف من المعرفة ونقدر فعلا نشرف اخوتنا والمسلمين...اذا كانوا هما موافقين على الغش وكان طريق الغش مفتوح قدامنا فالمفروض اننا احنا اللى نقفله ونتعلم ونتعب عشان مكانتنا تعلا اكتر...وزى ماقلت فالبداية المفروض اننا ننصح اى حد بيعمل حاجة غلط لاننا كلنا عارفين ان دة غلط..وحتى لو كان مضطر انه بس ياخد الشهادة بصورة اسمية مش اكتر زى ماقال الاخ عماد..فالمفروض اننا ننصحه برضه انه يذاكر يمكن يستفيد منها بعد كدة فمستقبله وعمرنا ماسمعنا ان واحد اتعلم حاجة ومنفعتهوش بعدين.....وفى النهاية احنا بنتمنى الخير للجميع

مشرفة سابقة

اخ شيكو
    النصح لا يكون باطلاق التسميات على الغير و لا بحسابهم على اخطائهم النصح في هذه الحاله يكون بمحاوله ايضاح الطريق الصحيح مثلا باقتراح المواد التعليميه المفيده او بمساعده الاخرين بالشرح وتوفير المواد التعليميه و غيرها
    حين تنصح انسان بانتقاده فانه لا يتقبل النصح بسهوله لان الاسلوب لم يكن لين وهو في الاول و الاخر لا يعرفك معرفه و ثيقه لكي يتقبل نقدك
    اقرا الموضوع و الردود مرة اخرى و سترى انه ليس هناك شخص واحد اضاف ردا يقول فيه انه يفضل ان يحفظ الاسئله على ان يفهمها هل يعني هذا ان لا احد يحفظ الاسئله ام يعني انه يعلم ان ما يفعله غير صحيح و لكن هذا اختياره
    مشكله البعض انهم يعطون لنفسهم الحق بمحاسبة الاخرين على اختياراتهم
    [SIZE="2"][COLOR="Teal"] [CENTER]
    اللَّهُمَّ اجعل حبك أحب الأشياء إليّ
    و اجعل خشيتك أخوف الأشياء عندي
    و اقطع عني حاجات الدنيا بالشوق إلى لقائك
    و إذا أقررت أعين أهل الدنيا من دنياهم ، فأقرر عيني من عبادتك
    [/CENTER]
    [/COLOR][/SIZE]

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amna_ali مشاهدة المشاركة
    اخ شيكو
    النصح لا يكون باطلاق التسميات على الغير و لا بحسابهم على اخطائهم النصح في هذه الحاله يكون بمحاوله ايضاح الطريق الصحيح مثلا باقتراح المواد التعليميه المفيده او بمساعده الاخرين بالشرح وتوفير المواد التعليميه و غيرها
    حين تنصح انسان بانتقاده فانه لا يتقبل النصح بسهوله لان الاسلوب لم يكن لين وهو في الاول و الاخر لا يعرفك معرفه و ثيقه لكي يتقبل نقدك
    اقرا الموضوع و الردود مرة اخرى و سترى انه ليس هناك شخص واحد اضاف ردا يقول فيه انه يفضل ان يحفظ الاسئله على ان يفهمها هل يعني هذا ان لا احد يحفظ الاسئله ام يعني انه يعلم ان ما يفعله غير صحيح و لكن هذا اختياره
    مشكله البعض انهم يعطون لنفسهم الحق بمحاسبة الاخرين على اختياراتهم
    معاك حق اختى امنة وفى النهاية كل واحد حر ,,, اللى عاوز يتعلم فهيفيد نفسه واللى مش عاوز فالنهاية هو اللى هيتحمل مسئولية اختياره...ومحدش بيحاسب حد لان اللى هينضر صاحب الفكرة الغلط....

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة