النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: سؤال عاجل لاهل الخبرة

البسنت
    زائر

سؤال عاجل لاهل الخبرة

ارجو من اعضاء هذا المنتدى الكريم الاجابة الشافية والكافية انا حاليا بصدد التقديم على شهادة MCSA

اود معرفة الاتي :
    1- ما هي المناهج المعتمدة للدراسة والتحضير لهذة الشهادة علما باني درست بعض الكتب بنيو هورايزن ولكنني لم اجد احد اشار الى هذة الكتب في المنتدى وهي :
    74-76-75
    2-هل الاختبار متاح باللغة العربية
    3-هل يتطلب دخول الاختبار لغة انجليزية ممتازة ام تكفي مذاكرة المناهج
    4-هل الاسئلة بالاختبار مباشرة ام فيها تموية :D اقصد اختبارات اللي تكون باللغة الانجليزية
    5-هل كل اختبار اجتازة اخذ علية شهادة مستقلة ام تتطلب الشهادة اجتياز الاختبارات جميعها
    6-سمعت ان الشخص في حالة اجتيازة لاختبار واحد فقط يصبح عضو في شركة مايكروسوفت هل هذا الكلام صحيح
    7- وش بعد ياربي(H) وخلاص سلامتكم ارجو الرد تكفا وباسرع وقت ممكن
    البسنت -داربومتعب

عضو الصورة الرمزية digital_cico

رد: سؤال عاجل لاهل الخبرة

شوف يا صاحبي هما بعون الله 4 امتحانات mcsa و 3 عليهم يبقوا 7 mcse ولا اعتقد ان في امتحانات باللغة العربيه وعموما لو انت ناوي انك تعمل في مجال نظم المعلومات يبقي لازم يكون معاك لغه حلوه اما بالنسبه للشهادات لو امتحنت اي امتحان من السبعه سوف تحصل على mcp
    ولكن لحصولك على mcsa تحتاج 70-270 , 70-290 , 70-291 واختبار تخصص isa 70-350 او exchange مش عارف رقمه لكن هو الي بيحدد التخصص

عضو

اذا كنت تقصد الكتب2273 هوه عبارة عن دمج كتابين 2274 و 2275 و ده خاص بالسرفر 2003و رقم الامتحان 70-290
    كتاب 2276 هوه كتاب بداية للinfrastructure و معاه كتاب اخر اسمه 2277 و امتحان و كمان لنفس الموضوع بس بتوسع و امتحانهم 70-291
    الانجليزية مش مهم انك تكون متخصص بس حاول تحسنها من الكتب انا كنت زيك والله
    الاختبار غير متاح بالعربي لا ن الامتحان اون لاين يعني بيجي من السرفر الي في مايكروسوفت(الكلية هي الي قالت كده و الله اعلم)
    فيه حاجة تسمى pass4sure و ده تدريب على الامتحانات الى بتيجي بس لازم تذاكرها علشان تتدرب على نوع الامتحان و على العموم بتيجي الامتحانات منها و كمان في شي مساعد لدخولك الامتحان هي الاسئلة testking ديه ما بيخرج منها السؤال و هي مطابقة للpass4sure ولكن فيها توضيح اوسع و احسن بتعرض سبب اختيار الاجابة و عدم اختيار الباقي..........على العموم الله معاك و احنا هنا للمساعدة في اي وقت........الله معاك

البسنت
    زائر

الله يعطيكم العافية كفيتوا ووفيتوا بس لي سؤال لو اذاكرا المناهج [الكتب] مع التست كينج والباس
    فور شور مع العلم ان لغتي الانجليزية تعتبر جيدة تميل الى المتوسطة :D
    ممكن اعدي الاختبار وهل لازم اختبر هاذي الاختبارات بالترتيب او ابدا باي اختبار ولكم جزيل الشكر
    لاتنسوا الرد
    البسنت-داربومتعب

عضو

لالا اعتقد مافي داعي لترتيب الامتحانات انا في الكلية منوعين المنهج و كل ما نخلص جزء خاص من الكتب حسب خطتهم امتحن مش ضروري الترتيب
    مذاكرتك للتست كنج و الباس فور شور بس يأهلوك للامتحان بس بإجتهاد جبار اذا ما كنت فاهم الكتب..............بس هما كافيان للنجاح و الحصول على الشهادة...............وفقك الله