النتائج 1 إلى 13 من 13

الموضوع: ما رأيكم في 8500gt?

عضو الصورة الرمزية khaled_acmilan

Wink ما رأيكم في 8500gt?

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يا جماعة هل 8500gt يدعم كل التكنولوجيا الجديدة وصورته واضحة جدًا أم لا؟ وهل ينفع للمستقبل لأني مش غاوي ألعاب أوي يعني إنما بلعب أحيانا برضو فهل الكارت هيدي أداء جيد للمستقبل أيضًا وأنا أملك شاشة lcd 19 inch وفيها dvi فهل هيبقى في فرق بين ال dvi وال d-sub ياريت يا جماعة تفيدوني كمان في إني بشتغل على الفيستا وعايز صورة واضحة جدًا لأني بشتغل على الجرافكس والتصميمات والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

zwawy
    زائر

رد: ما رأيكم في 8500gt?

الـ 8500GT يصنف كاأحد بطاقات Nvidia للفئة الإبتدائية من الجيل الجديد الداعم لـ DX10 ..
    بالنسبة لعمله مع الفيستا والجرافيك والألعاب.
    نعم سيكون رائعاً مع الفيستا ...ومقبول مع الجرافيك .. وسىء مع الألعاب ... خاصةً الجديد منها. :rolleyes:
    من وجهة نظرى أرى أن أفضل نسخه الموجودة بالأسواق هى نسخة شركة Zotac وهى من الشركات الجديدة التى تصنع لـ Nvidia ..
    وهى أيضاً أعلى النسخ فى التردد..
    لاحظ أن التردد القياسى لـلـ GPU الخاص بالـ 8500GT هو 450mhz ...بينما شركة Zotac أصدرته بتردد 700mhz ... g:

وهذه النسخة بالذات حصلت على تقييم 8.1 من TechPowerup ..

عضو

تحية طيبة .
    الكرت يملك 128bit واجهة ذواكر و 16 وحدة معالجة (Stream Processor) و بحجم ذواكر مضمنة على الكرت 256 نوع DDR2 ,بدعم ممتاز للHD vedio و صرف طاقة قليل . الكرت جيد . لماذا .
    في اليومين الماضيين و نظرا لظروف مختلفة لم اقم بشراء كرت ال 8800GTS و اشتريت حبة لصديق لي ! ما قمت بشرائه هو Albatron 6800XT 256DDR2فقط ب 56$ , ماذا يعني هذا ؟؟
    بعد إختبار الكرت و الFlashing the bios with 425/800 اصبح الكرت يحقق 3350 في 3DMARK05
    رقم جيد الحقيقة مقارنة ب 5600Mark لل ْ1650Pro OC و 7700Mark لل 7800GT Oc .

قبل التادية في الألعاب :
    كبل الDVI سيحدث فرق في الصورة و ستحصل على إنتاج ألوان أدق و أجمل ولن تحتاج الى ضبط توضع الصورة (positioning ) عند الإنتقال لنقل بين ال800*600 و 1440*900 , سيتم الضبط تلقائيا .

الألعاب :::
    باعتبار الدقة هي 1400*900 او الموازية بها 1280*1024 :
    و مع معالج AMD نوع Sempron :

Farcry كاملة التفاصيل اعلى دقة و مع HDR=2
    HL2 كاملة التفاصيل ومع 4Xaa ,8x af
    oblivion (في الدقة المذكورة ) :مع تخفيض حتى الثلث في التفاصيل ستلعب بشكل شبه جيد.
    S.T.A.L.K.E.R : ال ضوء STATIC الفاصيل HIGH ,و ستلعب بشكل مريح , ممتع (0AA ).
    GOUST RECON AWF: نفس الدقة تفاصيل متوسطة تجربة لعب جيدة .

كل هذه الألعاب مع تجربة اللعب على ال6800XT المذكور , بالنظر ان اخر كرت ملكته هو 7800GT و
    لكوني نمط لعبي هو كامل التفاصيل مع AA لقد أعجبت باداء هذا ال6800XT .

ماذا عن ال 8500GT ?? بالتاكيد اسرع من الكرت المذكور . و يمكن لك ان تقدر القوة :D
    وطبعا جودة الصورة هي افضل بمراحل من تلك الموجودة في GEFORCR6/7 SERIES.
    ---------------------------------------------------------------------------------------
    ملاحظة :: ال8500GT لا يملك سوى 4ROPs بينما هي 8 بحالة ال6800XT !!
    وعلى العموم ال6800XTهو بقوة ال 7300GT او أعلى قليلا .
    ---------------------------------------------------------------------------------------

على فكرة : من الجيد احيانا العيش مع نمط سعر وقوة مختلف من الأداء الرسومي .

شكرا .

I'm Guilty being a technology consumer !
    OK,Technology. IT's a cat chasing a mouse :rolleyes: or.. the Opposite!

Wink رد: ما رأيكم في 8500gt?

أخي زواوي:-

أشكرك أخي الكريم على مرورك الرائع والكلام الجميل اللى إنت كاتبه الحقيقة بالنسبة للكارت هو داخل دماغي وعاجبني ليه لأني شفت الحقيقة عرض لإنفيديا مش للكارت ده خصوصا ولكن لتلائم شركة إن فيديا مع الفيستا فأنا قلت أكيد ده بالنسبة للفئة الثامنة فقلت أشتري واحد من الفئة الثامنة ولكن لقيت سعره غالي أوي واحد ب 1000 وشوية والتاني ب 1400 جنيه مصري تقريبا ولكن ال 8500 لقيته ب 600 جنيه فهو ده المعقول في سعره وأنا زي ما قلت مش عايز الألعاب تشتغل بجرافيك عالي أوي وكل امكانيات الألعاب عمومًا أنا عايز حاجة أشتغل عليها كويس ولما آجي أشغل أي لعبة عموما تشتغل ولو مش بكل امكانياتها وأرجو منك التعليق إن كان هذا الكارت لن يصلاح لهذا العمل وياريت أخي الكريم هل ممكن شركة Zotac تكون نزلت مصر والا لا لأن في مصر لسه الكروت نازلة من حوالي شهر بس فلو تعرف في مصر موجودة والا لا الشركة ده ياريت تقولي.

أخي الكريم Grivin:-

الحقيقة ردك عجبني جدًا لأن فكرك زي فكري Wink: أنا دايما مش بحب أدفع فلوس كتيرة في كماليات لازم يكون الكارت يعمل العمل اللى أنا عايزه منه بس الحقيقة أنا شفت شوية عروض لشركتين هما Nvidia و ATI مش معقولة على جمال الجرافيك بتاع كروت الفئة الثامنة والتكنولوجيا العالية اللى فيها حاجة تحفة فعلا.

بالنسبة لعرض كارتك ولآخر كارت إنت اشتغلت عليه هما ممكن يكونوا أقوى من 8500 ولكن أنا من رأيي إن الدايركت إكس 10 والشيدر 4 دول مهمين في الفترة المقبلة خصوصا مع الألعاب وأنا مش بتاع ألعاب أوي إنما ساعات بحب ألعب أحيانا يعني فعايز حاجة برضو تكون تمشي كدة يعني مع الألعاب الجديدة ومش لازم الرزوليوشن العالي وشغل التكنولوجيا الجديد أوي ده.

أنا بس عايز أعرف أتكل على الله وأشتري الكارت ده والا أستنى فترة وأشتري 8600gt وشكرًا لمروركما إخوتي الكرام بارك الله فيكم ومنتظر ردودكم وآراء الإخوة.

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.:D

zwawy
    زائر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Grivin مشاهدة المشاركة

ماذا عن ال 8500GT ?? بالتاكيد اسرع من الكرت المذكور . و يمكن لك ان تقدر القوة :D

.
    مرحباً بالغائب كثيراً المشتاقين لمواضيعه المتميزة.

لاأتفق معك ... من خلال تطلعى لإختبارات الكارت .. لاحظت أنه يقع بين الـ 7300gt والـ 7600gs .. كاأداء وطبعاً هو يتميز عنهما فى مكتبات الـ dx10 ... نسخة الكارت التى وضعتها من zotac هى الوحيدة التى تتفوق إلى حد ما على الـ 7600gs
    وأنت تعلم أن الـ 6800xt أفضل من الـ 7300gt وينافس الـ 7600gs بل وأعتقد أنه يتفوق عليه فناقل الذاكرة له 265bit

انا وضعت إختبارات درجة وضوح 1024* 1280
    راجع هنا الإختبارات الكاملة ...
    https://www.techpowerup.com/reviews/...orce_8500_GT/1

zwawy
    زائر

لاحظ نتيجة الـ 3d mark 05 وقارنها بنتيجة الـ 6800xt التى حصلت عليها معه.

عضو

مئة أهلا بك و بالجيمع عزيزي zwawy , الحقيقة كما ذكرت غبت عن المنتدى لعدد من الاسابيع كنت بها مشغول باعمال الصيانة على شبكة احدى الشركات, مع بيعي الكامل لجاهزي الرئيسي
    بداعي التحديث |الحصول على قسم من ما انفقته عليه و تركيب جهاز جديد جيد و بسعر اقل ,
    وهذا الكرت الحالي المذكور هو فقط Stop gap في الوقت الراهن.

مع العلم اني ركبت كرت الEVGA 8800GTS SUPERCLOCK عند صديق لي قمت بشرائه له
    و قمت بتجربة الألعاب عليه و الحقيقة الكرت من عالم تاني , رح حاول صور الكرت و بعض الإختبارات و ارفعها بحالة الإمكانية .

اذكر ان ال 6800XT هو فقط بواجهة ذاكرة 128BIT هذه النسخة مخفضة كما تعلم .
    لكنه بين الكرتين كما ذكرت حتى في إختبار 3DMARK06 و أرى ان ادى نقاط ضعف ال
    8500GT هو ال4 RASTER OPERATION UNITS الذي يملكها و اللي الجماعة زودو بها !!!
    ولكن المعمارية الجديدة إضافة الى شوية OVERCLOCK و تكون الأمور احسن .

لم اكن اعرف انو هل 6800XT المعفن :D بيطلع منو هلقد :D اشتريته بالصدقي بعدما رأيته
    على رف احد المحلات و ما عادو الجماعة جابو منو ,كان في عندهم بس 3 حبات و الأولى
    عطلاني .!

Wink رد: ما رأيكم في 8500gt?

شكرًا جدًا أخي زواوي وأخي Grivin مناقشة رائعة فعلا وحاجة جميلة ومشاركة أكثر من رائعة ليك يا زواوي بجد وفعلا شركة زوتاك عاملة شغل عالي مع الكارت فعلا والظاهر كدة يا جماعة إني هنتظر فترة لأني سمعت إن في كمان دفعة جديدة من كروت الشاشة هتنزل ففي اللى هيرخص وفي اللى هيلغى تاني وحاجات كدة في السوق أعتقد إن السوق لسه مش مستقر الفترة ده وبالذات إن ده فئة بتدعم حاجة جديدة خالص أعتقد إن الانتظار هو أفضل حل في هذا الوقت وياريت أسمع رأيكم برضو لو في اعتراض والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.:D

عضو برونزي

أخي الكريم ال 8500GT أداءه مماثل لل7300GT في الألعاب العادية أما الألعاب التي تحوي الكثير

من التضليل SHADING فسيصبح أداءه مقارباُ لل7600GS بل يتفوق عليه في ال FEAR مثلاً

الكرت يحوي افتراضياً 16 معالج ستريم بسرعة 900MHZ أما باقي المعالج يشتغل بسرعة 450

وكون الكرت مصنع بتقنية 80 نانومتر وحرارته منخفضة يمكنك زيادة سرعة معالجات الستريم

الى 1200 وباقي المعالج حتى 600 عندها ستحصل على أداء رائع عوضاً عن جودة الصورة

الرائعة التي هي الأفضل حتى الأن لذلك ان وجدت سعره مماثل لل7300GT فاشتريه دون تردد

تحياتي.........

عضو

موضوع جميل ومناقشة أجمل بارك الله فيكم وعلي فكرة شركة ZOTAC نزل لها كروت فيجا 7300GT 512MB و موجودة فب السوق و أن شاء الله تنزل باقي الموديلات

zwawy
    زائر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SHERIF_ATHLON مشاهدة المشاركة
    موضوع جميل ومناقشة أجمل بارك الله فيكم وعلي فكرة شركة ZOTAC نزل لها كروت فيجا 7300GT 512MB و موجودة فى السوق و أن شاء الله تنزل باقي الموديلات
    جميل جداً وياريت تكتب لنا مواصفاته عزيزى شريف ....

zwawy
    زائر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Grivin مشاهدة المشاركة
    اذكر ان ال 6800XT هو فقط بواجهة ذاكرة 128BIT هذه النسخة مخفضة كما تعلم .
    ويوجد منه نسخ بذاكرة 256bit .. وما بالك لو كانت فى النسخة التى عندك .. lolo:

ذكرتنى لم أسالك عن درجة الوضوح التى اختبرت عليها الكارت ... :rolleyes:

بالنسبة لكارتى المعدل :Big: الـ 9800 فقد حصلت به على 3200 درجة فى 3DMark 05 على درجة وضوح 768*1024 ...
    وعلي 1890 فى نفس الأوضاع التى عليها الكروت السابقة ...
    1024*1280 ... AA=2X ...AF=8X ..... مع ملاحظة إمكانيات جهازى المتواضعة :cool: ..

طبعاً كارتى هذا دخل المتحف من فترة طويلة لكن للحق أداؤه يرضينى ..

عضو

بالتأكيد الدقة اللتي اختبر بها كروت الشاشة هي الدقة الرسمية اللتي يتم إختبار كروت الشاشة بها في المواقع العالمية + الإعدادات الإفتراضية (او المساوية لما هو مستخدم) في لوحة تحكم بطاقة العرض!

بالنسبة للكرت المذكور (6800XT) :
    إعدادات العرض افتراضية في لوحة تحم NVIDIA .
    3DMARK05 :1024*768
    3DMARK06 :1280*1024

و بالفعل ماذا لوكان الكرت بواجهة 256BIT للذكرة ؟؟؟:D:D