النتائج 1 إلى 15 من 15

الموضوع: مشكلة RBM فى الهارد ديسك

عضو

مشكلة MBR فى الهارد ديسك

السلام عليكم
    عندى هاردين ويسترن واحد 120 جيجا والتانى 80 جيجا فى جهازين مختلفين ، مرة واحدة الإتنين فى وقت واحد عطلوا ، أنا قلت يمكن الكهربا عملت حاجة ، عليت مثلا او حصلها حاجة ، المهم الهاردين الماثر بورد بتشوفهم ، قلت حلو يبقى بوردة الهارد سليمة ، بس المشكلة لا يتم التعامل مع الميديا نهائيا ، والجهاز بيقف بعد قراءة الهارد من على الماثر بورد ، رحت أصلحه فى مول كوين سنتر ، بجانب مول السخاوي ، كل الناس هناك قالوا لى ، انها مشكلة RBM (الحقيقة انا مش فاكر RBM أو MBR واحدة من الإتنين) وقالوا لى المشكلة دى مالهاش أى حل ، وواحد قاللى انه قرأ على النت ان فيه جهاز ها ينزل بيصلح الـ RBM بتاع الهارد ، بس طبعا الكلام ده بره مش هنا فى مصر ، حلللنى بقى على ماينزل وكمان على مايجيلنا فى مصر فيها سنين ، المهم ، هل ممكن تصليح الـ RBM ؟

ملاحظة:
    لو شغلت ويندوز XP وأثناء الويندوز لما يكون شغال ، ووصلت الهارد والويندوز شغال ، الويندوز بيعلق 5 دقائق ثم يلقط الهارد (طبعا لما أعمل scan hardware ) ، وبعدها ألاقى الهارد ديسك ظاهر فى الـ Device Manager فى خانة الـ Disk Drives ، بس مافيش أى برنامج ممكن يتعامل معاه ، لا فورمات ولا Low Format ولا أى حاجة ، مع العلم إنه لا يصدر أي صوت ، اللى كشفوا عليه قالوا مشكلة RBM
    وشكرا لكم

إداري سابق الصورة الرمزية TeT_TaT

رد: مشكلة RBM فى الهارد ديسك

MBR = Master Boot Record
    قطاع التسجيل الرئيسي

وهو بشكل عام لا يشكل اي مشكله ميكانيكية يعني الامر اذا كان فيه مشكله يعني
    تحتاج الى مسح القرص او اعاده تعين اجزاء الاقرص وغيرها

RPM=Master boot record

عدد اللفات في الدقيقة
    السرعه لا تعطي اي مشكله في تشغيل المحركات الصلبه بشكل عام
    لان السرعه تتعلق بسرعه قرائه البيانات , بالاضافه الى امور اخرى ليست مهمه هنا

انا اتوقع ان المشكله في الجمبر لان ماذكرت في الاعلى لا يشكل مشاكل ميكانيكية
    بل هي مشكل برمجية

اذكر لنا هل وقع القرص الصلب هل تعرض الى اي اهتزازات او ضربات
    هل كان هناك مشكل في السابق , قد يكون الخلل في وظيفة اخرى
    مع التحية
    [SIZE="4"][B][FONT="Arial Narrow"]
    [CENTER][COLOR="DarkGreen"]على آثارك يازمن نسير انا وخطاي, فهل سامضي انا وتبقى خطاي , ام سنذهب معاً [/COLOR][/CENTER][/FONT][/B][/SIZE]

عضو

MBR لما يحصل بها مشكلة تؤدي لإختفاء الدرايفات ولكن يزال البيوس يراها
    وحدثت معي من قبل وبعد اللف علي الإنترنت لشهور وجدت بريمج دوس صغير يعيد بنائها وقمت بإستخدامه وعاد الهارد للحياة من جديد

ولكنه البرنامج بالهارد ودعوني مرة أخري بعد أحتراق البوردة
    لدي الهارد 80 جيجا محترق بوردته وهو لم يمر علي عمره سوا 4 أشهر
    ولم أعيده للضمان لأنه كان هدية من شخص بالخارج ولا استطيع أن أرسله له مرة أخرة

عضو

أخى TeT_TaT
    الهارد لم يمس إطلاقا ، والمشكلة مانت فى هاردين بجهازين مختلفين ، والشئ المشترك الوحيد طبعا هو الكهرباء ، انا وصفت من قبل بدقة وضع الهارد ، وهو :
    الماثر بورد بتقرأ الهارد عادى ، وبعد كده مباشرة كل شيء يتوقف ، ما بتكملش ، حتى لو الهارد ركب Slave مع هارد تاني Master عليه ويندوز ، بس انا عندي أمل انه مش عيب ميديا ، لأنه ليس له صوت وما بيطقطقش .
    لو شغلت ويندوز XP وأثناء الويندوز لما يكون شغال ، ووصلت الهارد والويندوز شغال ، الويندوز بيعلق شوية والغريبة انه بعدها بيلقط الهارد (طبعا لما أعمل scan hardware ) ، وبعدها ألاقى الهارد ديسك ظاهر فى الـ Device Manager فى خانة الـ Disk Drives ، يعنى الويندوز بيلقطه على انه هارد مش متقسم ، و مافيش أى برنامج ممكن يتعامل معاه ، لا فورمات ولا Low Format ولا أى حاجة ، بس لو شغلت برنامج زي Partition Magic ، طبعا بياخد وقت طويل على مايفتح (وقت مش طبيعي) ، بلاقى كل الدرايفات مش موجودة زي الهارد اللى مش متقسم أصلا ، أي محاولة للتقسيم أو الفورمات أو عمل أى شيء مع الهارد ، تنتهى بالفشل ، لا يوجد أى برنامج يمكنه عمل أى شيء بالهارد أو تقسيمه أو عمل Low Format ، وبالنسبة لوضع الجنبر جربت كل الوضاع ، العيب مش من الجمبر ، واللى كشفوا عليه قالوا لي انه MPR ، وقالوا لي إن الـ MPR لما بيخسر بيبقى مالوش علاج ، وانى اروح ارميه فى الزبالة هو والهارد التانى اللى معاه ، او ابيع البورده بتاعته ، وده حال الدنيا .......... الخ ، وكلام من دا
    أخي arabtoaab
    فعلا زي ما انت بتقول ، كل البارتيشينات راحت والهارد رجع زي اللى مش متقسم ، وزي ما قلت لك شركات تصليح الهاردات قالت لى الـ MBR لما بيخسر ما لوش علاج ، وانا فعلا جربت كل البرامج اللى بتعيد بناء الـ MPR ، مافيش اى برنامج عنده المقدره للتعامل مع الهارد .
    وشكرا لكم

عضو

هذا بالضبط ما حدث معي
    لا توجد برامج تراه والبارتيشن ماجيك كان يظل فترة طويلة وفي الأخر يخرج لي خطأ ويغلق
    ولكن رأه برنامج الباراجون ولم يستطيع تقسيمه

وبريمج الدوس هذا أعاده للحياة بإعادة بناء ال mpr وليته لدي كنت أعطيته لك أخي
    ولكن الشائع فعلا ان الmpr حينما يعطب تنتهي حياة الهارد لأنه به كامل معلومات الهارد

عضو

يا خى بارك الله فيك مشلكتك بسييييطه جدا
    اعمل دسك اسارت اب للاكس بى او تنزله كامل من النت
    واعمل بوت منه واكتب امر
    a:\mbr
    وانتهت الحكايه
    الموضوع عوه ان البيانتات او الجدول الاساسى لتقسيم الهارد والى موجود فى البوت سيكتور فقد ويجب اعدته وياحبذ خد بالك من حبذا دى لو كان الفلوبى بوت من النظام بتاعك قبل مايبوظ
    وساعات واجبلك اوامر المشكله ان شاء الله

عضو

الحل من الاخر
    https://support.microsoft.com/kb/69013/ar

ناس قالوا اعلها بالبوت ملينيوم او ال98 وناس قالوا بالبوت xp واعمل الاتنين مش هتخسر حاجه

لو لاقدر الله وطلعلك الرساله دى THE MBR CANNPT BE UPDATED ودى طلعت مع واحد الهارد بتاعه كان فيه 242 باد سيكتور يعنى لو هاردك جديد يبقى احتمال ظهرو الرساله دى عندك ضعيييف جدا
    المهم لو طلعتلك يبقى عليك والفرمته بسى قبل الفرمته حاول تستخدم برامج زى regenerator

وقلنا ايه الى حصل معاك

عضو

انا جربت Startup Disk ميلينيوم ، طبعا خذ وقت على ما فتح ، fs للأسف الأوامر ما بيتعملش Access على الهارد ، والأمر MBR أصلا مش موجود.
    الأخ arabtoarab ، مش فاكر البرنامج اسمه ايه ؟ وانا ها ابحث عنه .

عضو

كان هذا من 5 سنوات وكان ما له أسم أخي كان بريمج دوس صغير جدا ووضعته علي دسك
    للأسف أخي كنت أتمني أذكره
    الله معك

عضو

انا كتب الامر من تسرعى وبعدين حطيطلك رابط صفحة الدعم من مايكروسوفت وفيها الامر المظبوط

a:\fdisk/mbr

وبعدين لازم تجرب كذا بوت يعنى الاول بوت الاكس بى لو مانفعشى جرب بوت ال98 لو مانفعشى جرب الملينيوم
    وبعدين يعنى ايه الاوامر مابتعملشى Access على الهارد انته مش قلت ان الاكس بى بيقراه
    يبقى لازم يكون موجود فى الدوس
    وعموما جرب البرنامج الى قلت عليه regenerator او جرب تانى الباراجون واصبر عليه وشوف اذا فيه باد سيكتور ولا لا

لومتاكد ان مشكلتك نفس مشكلة الاخ arabtoarab يقى دور فى جووجل على mbr xp او اى حاجه لان مشاكل اmbrكتيييره
    وقلنا عملت ايه

عضو محترف الصورة الرمزية dxbboy77

RPM=Master boot record
    تصحيح .. Round Ber Minite .. دوره في الدقيقه .. الانجليزي ضعيف لوول LooL LooL ..
    التسجيل في رابطة أصدقاء عرب هاردوير .

إذا رأيت مشاركة أو موضوع مخالف لأنظمة المنتدى ففضلاً انقر على زر ( تقرير بمشاركة سيئة ) والتي على شكل : وسيتم عمل اللازم بإذن الله .

عضو

رد: مشكلة MBR فى الهارد ديسك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وائل العنانى مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    عندى هاردين ويسترن واحد 120 جيجا والتانى 80 جيجا فى جهازين مختلفين ، مرة واحدة الإتنين فى وقت واحد عطلوا ، أنا قلت يمكن الكهربا عملت حاجة ، عليت مثلا او حصلها حاجة ، المهم الهاردين الماثر بورد بتشوفهم ، قلت حلو يبقى بوردة الهارد سليمة ، بس المشكلة لا يتم التعامل مع الميديا نهائيا ، والجهاز بيقف بعد قراءة الهارد من على الماثر بورد ، رحت أصلحه فى مول كوين سنتر ، بجانب مول السخاوي ، كل الناس هناك قالوا لى ، انها مشكلة RBM (الحقيقة انا مش فاكر RBM أو MBR واحدة من الإتنين) وقالوا لى المشكلة دى مالهاش أى حل ، وواحد قاللى انه قرأ على النت ان فيه جهاز ها ينزل بيصلح الـ RBM بتاع الهارد ، بس طبعا الكلام ده بره مش هنا فى مصر ، حلللنى بقى على ماينزل وكمان على مايجيلنا فى مصر فيها سنين ، المهم ، هل ممكن تصليح الـ RBM ؟

ملاحظة:
    لو شغلت ويندوز XP وأثناء الويندوز لما يكون شغال ، ووصلت الهارد والويندوز شغال ، الويندوز بيعلق 5 دقائق ثم يلقط الهارد (طبعا لما أعمل scan hardware ) ، وبعدها ألاقى الهارد ديسك ظاهر فى الـ Device Manager فى خانة الـ Disk Drives ، بس مافيش أى برنامج ممكن يتعامل معاه ، لا فورمات ولا Low Format ولا أى حاجة ، مع العلم إنه لا يصدر أي صوت ، اللى كشفوا عليه قالوا مشكلة RBM
    وشكرا لكم
    جرب برنامج اسمة اخي العزيز ممكن ان يحل مشكلتك التي ذكرتها بأذن الله

testdrive

عضو

المشكلة بسيطة
    قد واجهتها من قبل
    يوجد فى سيدى الصيانة heriens boot
    برنامج mbr tools
    قسم خاص بكل برامج mbr تستطيع منها ان تقوم بمسحها وانشائها من جديد
    او ارجاعها الى وضعها الاصلي اذا حدث بها اى تغيير

عضو برونزي الصورة الرمزية tiito2005

صحيح اخى ابحث فى قسم البرامج عن hiren boot cd و احرقها على اسطوانة واعد الاقلاع منها وبعد ذلك ستجد كل البرامج التى تتعامل مع الهارد ديسك
    تذكر ان معالجة الهاردديسك فى الويندوز فى المشاكل الكبيرة يكون صعبا
    جرب برنامج paragon من نفس الاسطوانة واخبرنا بالنتائج
    [CENTER][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=82506"][B][SIZE=2]اول و افضل موقع لتحميل القران الكريم مباشرة و [/SIZE][/B][/URL]
    [URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=82506"][B][SIZE=2]بالتورنت [/SIZE][/B][/URL]
    [COLOR=Magenta]
    [/COLOR][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=191815"][SIZE=2][COLOR=Blue][B]صور متنوعة بعدستى[/B][/COLOR][/SIZE][/URL]

[SIZE=2]اذا وَجَدتَ فىِ المُشاَركةِ ماَ يُفيدْ ابسطُ ماَ تَقومُ بهْ هو انْ تُقييمْ صَاحِبهاَ [/SIZE]
    [IMG]https://204.228.228.89/bf2statistics/resources/graphics/ranks/rank_6.png[/IMG]
    [IMG]https://valid.canardpc.com/cache/banner/739771.png[/IMG]
    [/CENTER]

عضو محترف الصورة الرمزية dxbboy77

مثل ما قالولك الاخوه .. جرب واخبرنا بالنتيجه ..
    التسجيل في رابطة أصدقاء عرب هاردوير .

إذا رأيت مشاركة أو موضوع مخالف لأنظمة المنتدى ففضلاً انقر على زر ( تقرير بمشاركة سيئة ) والتي على شكل : وسيتم عمل اللازم بإذن الله .