النتائج 1 إلى 9 من 9

الموضوع: شيء مهم جداً جداً ومحتاج للمساعدة الحقيقية من ذوي الخبرة فقط

عضو

شيء مهم جداً جداً ومحتاج للمساعدة الحقيقية من ذوي الخبرة فقط

بسم الله الرحمن الرحيم

اخواني في الله لدي فرصة جيدة في حياتي ولكني لا استطيع اتخاذ القرار وحدي وهذا لقلة الخبرة لدي في هذا المجال

انا من مصر وامامي فرصة ان اخد دورات في الاكاديمية العربية مجاناً مهما كانت مكلفة ولكني متحير ما هو المجال الذي تكون فيه فرص العمل جيده بعد ذلك فانا متحير انا احب الكمبيوتر ولدي خبرة عالية به ولكن اريد ان اعلم ما هي الدورات النادرة التي تتطلب كفاءه عالية

الاختيارات المتاحة لدي

1- (cisco systems " CCNA- CCNP - CCIE")
    2- (IT " INFORMATION TECHNOLOGY" )
    3- DEPLOMA IN " NETWORKING WITH UNIX & SERVER 2003 & SERVER 2000
    4- MCSE , MCSA

ارجوا المساعدة واكون شاكر جداً بس يا ريت يا شباب يكون الردود جدية ولا تحمل الاحتمالات
    شكراً لكل من قرأ الموضوع وشاكر لكل من يرد عليه وربنا يوفقنا جميعاً

عضو

رد: شيء مهم جداً جداً ومحتاج للمساعدة الحقيقية من زوي الخبرة فقط

نصيحة مني CCIE بل إنها ستسهل عليك كل ما حلمت به في ميدان المعلوميات و اختراقك لمقاعد شغل جد جد مهمة و بالتوفيق

عضو

رد: شيء مهم جداً جداً ومحتاج للمساعدة الحقيقية من ذوي الخبرة فقط

طالما انك عايز الدورات النادرة اختار الاولى فهى الافضل لو نجحت من اول مرة هتدفع تقريبا 12 الف جنيه مصرى امتحانات للوصول لل CCIE طبعا صعب انك تاخذ ال CCIE على طول و الامتحان بيتكلف اختبار كفاءة ب 300 دولار + 1250 دولار للمعمل + تذكرة سفر ذهاب و عودة و تكاليف اقامة فى فندق و 5 -10 دولار هتتغدى بيهم من الكافتيريا فى الامتحان - متاخدش سندويتشات معاك - " ابتسامة "

و انت مطلوب منك تنجح مرة واحدة بس فى المعمل طول حياتك و تجديد الشهادة كل سنتين بيكون عن طريق دخول اختبار الكفاءة

و بعدين الدورات مش كل حاجة المهم شغلك انت و تدربك و للعلم سيميوليشن معامل سيسكوا لل CCIE موجود على الانترنت يعنى مش هتدخل حاجة غامضة و لا حاجة

فانت لو معاك تمويل كويس على الاقل 5 الاف جنيه مصرى خذ ال CCNA و ال CCNP و اشتغل و لما ربنا يفرجها حاول تاخذ ال CCIE او كمل على طول لو معاك فلوس

ملاحظة بعض الشركات فى مصر بتديلك مستوى الاحتراف مجانا شريطة ان تنجح فى الامتحان و تكون منتسب للشركة معاك CCNA توريهم الشهادة البروفيشيونال تاخذ الاربع تلاف جنيه اللى دفعتهم فى امتحان ال CCNP او غيره لان الشركة بتاخذ خصومات كويسة من سيسكو على عدد العاملين عندها حاملين شهادات بروفيشيونال مش جدعنة و لا حاجة و الشركات الكبيرة بتتحمل جزء من تكاليف امتحان ال CCIE حوالى 30-50 %

ال MCSE هتكلفك اقل لان مايكروسوفت بتعمل خصومات على امتحاناتها لكنها مش مطلوبة زى ال CCIE

بالتوفيق
    فَلا تَغُرَّنَّكَ الدُّنْيــا وَزِينَتُها * وانْظُرْ إلى فِعْلِهــا في الأَهْلِ والوَطَنِ
    وانْظُرْ إِلى مَنْ حَوَى الدُّنْيا بِأَجْمَعِها * هَلْ رَاحَ مِنْها بِغَيْرِ الحَنْطِ والكَفَنِ
    خُذِ القَنـَاعَةَ مِنْ دُنْيَاك وارْضَ بِها * لَوْ لم يَكُنْ لَكَ إِلا رَاحَةُ البَدَنِ
    يَـا زَارِعَ الخَيْرِ تحصُدْ بَعْدَهُ ثَمَراً * يَا زَارِعَ الشَّرِّ مَوْقُوفٌ عَلَى الوَهَنِ
    يـَا نَفْسُ كُفِّي عَنِ العِصْيانِ واكْتَسِبِي * فِعْلاً جميلاً لَعَلَّ اللهَ يَرحَمُني
    يَا نَفْسُ وَيْحَكِ تُوبي واعمَلِي حَسَناً * عَسى تُجازَيْنَ بَعْدَ الموتِ بِالحَسَنِ
    ثمَّ الصلاةُ على الْمُختـارِ سَيِّدِنـا * مَا وَصَّـا البَرْقَ في شَّامٍ وفي يَمَنِ
    والحمدُ لله مُمْسِينَـا وَمُصْبِحِنَا * بِالخَيْرِ والعَفْوْ والإِحْســانِ وَالمِنَنِ

عضو

شكراً جزيلاً ليكم احمد والسلفي بس احب اعرف حاجة انا لو درست cisco حيكون مجال شغلي محدود علي الاقل داخل مصر لانكم عرفين ان قليل من الشركات اللي بيشتري روترات وسويتشات سيسكو لانها غالية جداً

وبالنسبة لل CCIE دي الشهادة الاخيرة في سيسكو ولكن متطلباتها مش انك تكمل علي طول لازم يكون معاك شهادات خبرة ما لا يقل عن 10 سنوات في المجال وغير كده صعب اني ادفع المبالغ المهولة اللي قال عليها الاخ السلفي

لو فيه حاجة ارخص انا مستعد بس يا رب نلاقي شغل في البلد الغريبة دي

عضو الصورة الرمزية BigDaddy

اذا كانت المنحة تسمح لك الدراسة حتى CCIE فتوكل على الله واختر Cisco

عضو برونزي الصورة الرمزية moriatte

والله يااخوانى اسمحولى اخالفكم بالرأى........انا رأيى ان واضح ان الاكاديمية متاح لك فيها فقط كورس ccnaو ccnp فقط مجانا........والccie لازم هتدرسها انت وتمتحنها على حسابك بكل المبالغ اللى الاخوة شرحوها........كما ان كورسات الccna, ccnphk انت ممكن تدرس على حسابك فى اى مكان خارج الاكاديمية وفى اماكن متميزة وبأسعار مناسبة........ونفس الكلام بالنسبة لمجال ال IT عموما.......
    حقيقى انا لو مكانك هادرس unix server........لآن الكورس دا نادر جدا ومش هتلاقى مكان يدرسهولك بره.......ومطلوب فى الفنادق والمؤسسات ........وانت ممكن تدرس كورسات سيسكو على حسابك بمبالغ معقولة
    اما اذا كنت هتدور بقى على ايه من الكورسات دى ممكن يتناسب مع بلدنا.......
    بخلاف كورسات الIT.......
    البلد دى مش ماشى فيها غير عربيات الفول والكبدة.......
    وانا لله وانا اليه راجعون..........
    هاتولى بلد عربى لم يسبقنا.........

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moriatte مشاهدة المشاركة
    والله يااخوانى اسمحولى اخالفكم بالرأى........انا رأيى ان واضح ان الاكاديمية متاح لك فيها فقط كورس ccnaو ccnp فقط مجانا........والccie لازم هتدرسها انت وتمتحنها على حسابك بكل المبالغ اللى الاخوة شرحوها........كما ان كورسات الccna, ccnphk انت ممكن تدرس على حسابك فى اى مكان خارج الاكاديمية وفى اماكن متميزة وبأسعار مناسبة........ونفس الكلام بالنسبة لمجال ال IT عموما.......
    حقيقى انا لو مكانك هادرس unix server........لآن الكورس دا نادر جدا ومش هتلاقى مكان يدرسهولك بره.......ومطلوب فى الفنادق والمؤسسات ........وانت ممكن تدرس كورسات سيسكو على حسابك بمبالغ معقولة
    اما اذا كنت هتدور بقى على ايه من الكورسات دى ممكن يتناسب مع بلدنا.......
    بخلاف كورسات الIT.......
    البلد دى مش ماشى فيها غير عربيات الفول والكبدة.......
    وانا لله وانا اليه راجعون..........
    هاتولى بلد عربى لم يسبقنا.........

مشكور والظاهر اني حقتنع بكلامك وحاخد اللينوكس انا امامي فرصة كويسة فيه
    عامة مشكورين اخوتي

عضو الصورة الرمزية 2M-LOvers

فعلا حد يجيلوا فرصه لكورس يونكس ويسيبوا سيبك ياعم ن سيسكو وبتاع صدقنى كلها اسامى وعنوانين اهم حاجه الشغل لكن لو لقيت فرصه تتطلب سيسكو خدها حتى لو على حسابك لكن طل مانت فى مصر منحكش بيها الا ل وهتشتغل فى التدرب فى السنترات بس ده شغلها الواحيد اللى جيبلك فلوس كويسه غير كده خليك فى ميكروسوفت وكورسات يونكس وكورسات السيكورتى كل ده مطلوب جدا جدا

وبعدين انت هتدرس سيستم سولاريس لشكره صن ميكروسيستم الشركه ديه جامده جدا وهتفيدك لو سافتر اى دلوه اوربيه

عضو

CCIE MAN I LL NOT TALK MUCH
    CCIE ONLY ID BATTER