صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 18

الموضوع: ماذا بعد MCSE:Secuirty

عضو

ماذا بعد MCSE:Secuirty

انا الحمد لله امس نجحت فى امتحان الايزا وبقيت MCSE Security ومش عارف ادخل امتحان ايه تانى الأفضل . انا برده خلصت CCNA بس انا مش حابب اكمل دلوقتى فى سيسكو لانى بشتغل فى موقع واحد فبعيد عن سيسكو كناحيه عمليه .............. اريد النصيحة من اهل الخبره

عضو برونزي الصورة الرمزية Scorpion007

رد: ماذا بعد MCSE:Secuirty

اولا الف مبرررروك يا عصاام بقيت بروفيشنال عقابلنا ياارب

اانا ماعنديش خبرة علشان انصح بس اقترح اتخصص فى ال Messaging كمان
    او اكمل فى حوارات ال الدااتا بيييز بتاعى Sql server بس طبعا ما تاخدش برايى انا مش عارف اتجاة الشغل اية دلوقتى لانة فى الغالب اوراكل اقوى داتا بيز حاليا
    منتظر معك نصيحة المجربين عمليا
    [CENTER][COLOR="Red"][SIZE="5"]Too Fast Too Furious[/SIZE][/COLOR][/CENTER]

[CENTER][IMG]https://img118.imageshack.us/img118/2033/needforspeedprostreet01yq9.jpg[/IMG][/CENTER]

عضو

شكرا يا اخ Scorpion هى الفكره انى خلاص مينفعشى ادخل مجال السوفت وير القطر فاتنى فانا دلوقتى شبكات وشغال شبكات ميكروسوفت من فتره طويله ممكن فعلا اكمل
    Messaging منتظر النصيحه

عضو

السلام عليكم
    الف مبروك يا عصام
    طبعا يمكن سمعت ان سيسكو المنهج القديم اخر امتحان له 1/8 الجاى فلو انت فعلا مخلص المنهج الحق امتحن وطبعا انت فاهم ان سيسكو فى مجالك جدا
    بالنسبة لموضوع Messaging انت ادرى بشغلك بس مادام اتخصصت سيكيوريتى ملوش لازم تصرف فلوس على الفاضى
    ممكن كمان تدخل التراك الجديد لميكروسوفت فى شهادات MCTS and MCTIP ممكن تتخصص زى ما انت عاوز على سبيل المثال فى ويندوز فيستا الى ان تصدر ويندوز سيرفر 2008 لونج هورن
    بالتوفيق يا أخى

عضو

الله يبارك فيك يا اخ ياسر انا امتحنت فعلا CCNA والحمد لله نجحت فيها بس انا قصدى CCNP وباقى شهادات سيسكوا مش وقتها دلوقتى

عضو

ممكن تكمل شهادات تانية فى السيكيوريتى مثل
    Secutiy plus, Certified Ethical Hacker........etc
    او شهادات فى مجال شبكات الوايرليس مثل
    Certified Wireless Networks Administrator CWNA

عضو

ممكن اخي essam_116
    تقولي ايش الفرق بين الmcse العادية و السيكيورتي و ايش كاتبين لك بالشهادة اذا في مجال تحط صورة شهادتك تسوي خير خلينا نكحل عيونا المهم اذا ما تقدر فقط اكتب لي المكتوب بها و يهمني المسمى الاكاديمي (هل هو مثلا مهندس نظم ما يكروسوفت ام ماذا)
    م.جبريل الاومري تخصص شبكات لاسلكية

عضو

يا اخ جبريل انا لسه مستلمتش شهادات السكيورتى لانى لسه مخلص من اسبوع بس بس استلمت شهادات ال MCSE مكتوب فيها الاسم وانك حاصل على MCSE انما الشهادات دى او اى شهادات مبتحدتشى انك مهندس نظم او اى شىء اخر وده اللنك بتاع Transcript
    https://mcp.microsoft.com/authenticate/validatemcp.aspx
    Transcript ID: 761729
    Access Code : essambadr

عضو

انا صاحبي استلمها ومكتوب بها ان الشخص الفلاني حصل على شهادة مهندس نظم مايكروسوفت طبعا بالانجليزي لكن هو اختبر من زمان mcse 2000
    ياليت ترسلي صورتها او ما تستلمها وبكون لك شاكر مو مشكلة اطمس اي معلومات لا تريد احد ان يطلع عليها مثل الاسم
    م.جبريل الاومري تخصص شبكات لاسلكية

عضو

انا نصيحتي لك انك تريح التست كينق شوي :Big:

الجماعه خسروا وبيعلنون افلاسهم rule:

الان بعد ما حصلت على MCSE خذلك استراحة محارب وابدء في صقل الخبرة العملية

وانصحك بعدم الدخول في اي من امتحانات ميكروسوفت الجديدة فيستا و 2008 لانك ممكن تخش في جدار :Big:

ربنا معاك :frnd"

عضو

السلام عليكم
    أخى MMC ماذا تقصد ؟؟؟
    والله يا أخى اذا كان صاحب الموضوع نجح بحفظ الاسئله فهذا له وليس علينا منه شئ واذا كان بخبرة ومذاكرة و مجهود ايضا ليس علينا به شيئا غير الرد على سؤاله اذا كنا نعرف
    لكن التست كنج او غيره كلنا بنراجع منه على الامتحانات قبل الدخول كخبره عمليه على اسئله الامتحان
    وفيستا و 2008 كغيرها من الامتحانات اذا حبيت تنجح بالحفظ فقط ستنجح لكن النتيجة الفعليه ستظهر فى العمل والجانب العملى
    ارجو انك لا تقصد التهكم على صاحب المقال فهو وانت اخوان فى الله
    بالتوفيق جميعا

عضو

يا MMc عايز اقولك حاجه مهمه انا مهندس كمبيوتر مش بشهادات ميكروسوفت لا انا خريج كلية هندسه قسم كمبيوتر انا شغال فى الشبكات من 10 سنين منهم 5 سنين فى السعوديه يعنى مش مستنى اخد لقب او وظيفه بالامتحانات ولعلمك انا بادىء فيهم من اخر 2005 ولو شوفت trascript هتلاقى الفرق بين الامتحانات اديه لانى باخدها بمزاج .........

بس برده هكون واقعى معاك اكتر انا بقولك ميكروسوفت نفسها متاكده ان لو واحد دخل من غير مايراجع التست كنج او الباسفورشور هيبقى صعب جدا انه ينجح فى امتحانات معينه
    ويمكن فى كل الامتحانات
    اصل الساعه بتاعت الامتحان مش هى اللى هتحدد انك فاهم ولا لا...... المهم انك تطبق ده عملى تشتغل يعنى

ولو ميكروسوفت حاطه الامتحانات وعارفه ان حد هيعرف يجاوب دون الرجوع للتست كنج او الباسفورشور صدقنى هتلغى الامتحانات دى اصل كل سوال عباره عن حاله بتحصل فى الشغل الاربع اجابات هتفكر تعملهم انما عشان تجاوب الاجابه اللى هتنجحك واللى ميكروسوفت عايزاها يبقى لازم تجيب التست كنج والباسفورشور اللى انا عندى اعتقاد كبير جدا ان ميكروسوفت شريكه فى الشركات دى

تعرف ان الاطباء المصريين عشان ييجوا السعوديه ويشتغلوا فى حاجه اسمها امتحان هيئة امريكى برده اختيارات يعنى ...... ومعظمهم مبينجحشى فيه هل معنى كدا انه دكتور فاشل انا اعرف دكاتره كبار فى السن لما جوهم السعوديه وقالولهم لازم تدخل الامتحان رفض ورجع مصر اعتبرها اهانه

بس هنا للاسف كل الشركات فى البلاد العربيه لازم طبعا يبقوا ورا اى حاجه من امريكا قال يعنى الامتحانات دى هى اللى هتعمل مهندس شبكات طالما فى ورقه مضيها سى بيل جيتس

هههههههههههه هم يبكى

عضو

Arrow رد: ماذا بعد MCSE:Secuirty

الاخ YasrKasem :Big:

اللي على راسه بطحا يحسس عليها (H)

ارجو انك تفهم كلامي كما كتب ( غير مبطن ) فلم اقصد التهكم بالاخ كاتب الموضوع كلامي كان واضح ويفهمه العقلاء :confused:

اما الاخ essam_116 احيي فيه اسلوبه المرن ولو لم تكن هذه طريقة ميكروسوفت ما كان حققت كل هالانتشار

الظريف في الموضوع انه عندما تحصل على هذه الشهادات فانت رجل مبيعات لميكروسوفت من حيث لا تشعر :Big:

اختلاف الرأي لا يفسد للود قضية :frnd"

عضو

السلام عليكم
    لا تعليق

عضو الصورة الرمزية StrangerInMoscow

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اخي الفاضل اولا الف مبروك بس انا ملاحظ ملاحظة غريبة جدا ان الناس هنا بتتكلم بلغة الشهادات وملقتش واحد بيتكلم عن الخبرة وبيخطط انة يتخصص في حاجة ممكن السوق اللي في بلدة مش محتاجها

الناس اللي برة تفكيرهم عملي ومنطقي الشهادات دي بتكون تفضيلية , يااخي تابع وظائف ميكروسوفت نفسها هتلاقي انها بتضع الشهادات شرط تفضيلي بس في عوامل اخري بتحكم في الموضوع مثلا اللغات الاجنبية اللي انت تتقنها وفن ال interview نفسة

بالنسبة لسؤالك اخي انا انصحك انك تكمل في ال Messaging سواء Exchange or Lotus Notes لان ال Messaging كما يقال mission Critical ممكن تلاقي شركات بتستخدم انواع مختلفة من ال Firewall بس غالبا يستخدموا Exchange لانة بيدعم التقنيات الحديثة سواء OWA , OMA بالاضافة الى 3rd Party utilities مثل Black Berry التى تعتمد بشكل رهيب على الExchange Server

فانا نصيحتي ليك انك تدرس السوق قبل ما تقرر لانك في الشغل هتحتاج تشتغل بحاجات مش في امتحانات ميكروسوفت زي Clustering و Citrix و في بعض الاحيان 3rd party utilities يعني مثلا تعمل اية لو شركتك بتستخدم Winroute Kerio مش ISA Server وفي نفس الوقت انت محتاج تشتغل Exchange ازاي من غير ميكون ليك خبرة في ال FireWalls لانشاء DMZ . او لو بستخدموا برامج تانية مثلا لل BackUp وغير كدة انت بتتعلم حاجات كتيرة لما بتشتغل يعني مثلا لو انت تخصص Messaging في Exchange وهو طالب Lotus Domino or Lotus Notes هيقلك لا معلش انا مش عايز Exchange انت متلزمنيش لو هو شايف انك متمكن وعندك قابلية للتعلم على الاقل هيعطيك فترة تجربة 2 او 3 شهور بالاضافة انك في احيان كتيرة بتحتاج تتقن لغات مثل visual basic or VBSCript لتسهيل ادارة الشبكة بواسطة Scripts

وعلى فكرة انا حتى هذة اللحظة معي فقط MCSA + Messaging ومعنديش وقت الان لباقي الامتحانات علما بأني والحمد لله مخلص كل مناهج ميكروسوفت بس لان الشغل من ناحية واخد كل وقتي ومن ناحية اخرى بدرس الان في Citrix وناوي ادخل في Cisco من بعدة على طول بأذن الرحمن

وانا ان كنت الان ولله الحمد متخصص في ال infrastructure , Terminal Services and Messaging بس ان شاء الله ناوي ادخل على Cisco لاني شايف ان السوق شغال كلة ب Cisco Routers and Switches فانت اسأل نفسك انت عايز تكون اية وكن على يقين ان اي شئ انت هتبدأ فية وحاسس انك هتدية اكيد هتلاقي نفسك فية فمثلا MS SQL عملاق بمعنى الكلمة ومطلوب بشدة في السوق بس انا مبحبش ال DataBase لية ادرسة لية ما اثقلش مهاراتي وخبرتي في التخصص اللي انا بحبة وحاسس اني ممكن اعطي فية . ونفس الحال مع Unix , Sun Solaris ممكن تكون مرتباتهم بصفة عامة اعلى من Microsoft بس انت شوف انت ميال لاية افضل

وبالنسبة لموضوع ال Testking , Pass4Sure ياجماعة ميكروسوفت وسيسكو بيشجعوا الشركات دي وحتى في الشركات الكبرى بيشجعوا الموظفين بالاستعانة ب TK , Pass4sure عشان يحافظوا على ال Gold Certified Partnership مع الشركات دي , يعني العملية بقت مقززة جدا

اعزرني اخي انا مبدخلش المنتدى الا قليل فارجو ان اكون قد افدتك

اخوكم StrangerInMoscow

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة