صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 24

الموضوع: ارجوكم اشرحولي eigrp و igrp و ospf

عضو

Unhappy ارجوكم اشرحولي eigrp و igrp و ospf

ارجوكم اشرحولي eigrp و igrp و ospf
    (B)(B)(B)

عضو برونزي الصورة الرمزية Scorpion007

رد: ارجوكم اشرحولي eigrp و igrp و ospf

مش انت اللى رديت عليك فى فى موضوع ال CCNP امبارح وتقولى هاخد امتحان ال Composite
    بتاع الوتنج والسويتشنج ؟؟

وجاى تسال فى CCNA انت دلوقتى ماشى فى انهى اتجاة ؟؟؟

على العموم سؤال دة اعمل بحث فى المنتدى وشوف المبادىء هنا
    https://www.arabhardware.net/forum/s...ad.php?t=53800

وبعد كدة حاول تدخل وتعتمد على نفسك فى المجال
    لايوجد من سيقول ويشرح لك 50% من شهادة ال CCNA نعم هذة نسبة تصل ل 50% من الشهادة

ابدا بتاهيل نفسك اولا لدراسة CCNA باخد N+
    او ابدا مباشرة ازا كنت تملك فكرة لا باس بها فى الشبكات
    لازم تاخد الكورس وتكون فاهم وتسال فى اجزاء معينة حتى يتسنى للجميع مساعدتك

بمعنى نمسك مثلا ال EIGRP ??
    تزاكرة وتفهمة ولو وقف معاك حاجة تيجى تسال فيها لكن بطريقتك هذة ستجهد الاعضاء واغلبهم مجهدين بالفعل من الكورسات الحالية وبالتالى من الصعب ان تجد من يجاوبك

حدد بدقة ماذا تريد
    [CENTER][COLOR="Red"][SIZE="5"]Too Fast Too Furious[/SIZE][/COLOR][/CENTER]

[CENTER][IMG]https://img118.imageshack.us/img118/2033/needforspeedprostreet01yq9.jpg[/IMG][/CENTER]

عضو

انا حبيت شرح لس تقني لأني أعلم كيفية برمجته على الموجه لكن لا اعلم فلسفة التوجيه خصوصا ان او دروس ccnp هي eigrp وشكرا أخي

مشرفة سابقة

هل تريد شرح ال IGRP و EIGRP و OSPF لمستوى ال CCNA او ال CCNP لانها تفرق و هناك تفاصيل كثيرة موجودة في CCNP انت لا تحتاجها لمستوى ال CCNA حدد المستوى حتى نستطيع مساعدتك و ياريت تحدد الاجزاء التي استعصى عليك فهمها لانه كما قال المشرف المواضيع التي طلبتها مواضيع متشعبة و طويلة و شرحها ياخذ زمنا و نحن لا نريد ان نتأخر عليك خصوصا و انت لديك امتحان
    [SIZE="2"][COLOR="Teal"] [CENTER]
    اللَّهُمَّ اجعل حبك أحب الأشياء إليّ
    و اجعل خشيتك أخوف الأشياء عندي
    و اقطع عني حاجات الدنيا بالشوق إلى لقائك
    و إذا أقررت أعين أهل الدنيا من دنياهم ، فأقرر عيني من عبادتك
    [/CENTER]
    [/COLOR][/SIZE]

عضو

والله ردك أختي جد سريع وجد جميل و رائع سأوضح انا نجحت في ccna لكن اتبعت طرق الحفظ و انا الآن اود ان افهم جيدا مشكلتي في اللغة الأنجليزية و على فكرة استفذت كثيرا من رابط سكوربيو في فهم الكثير مشكور أخي يعني انا أطلب فقط شرح فلسفي للبرتوكولات بمعنى مثلا ان البرتوكول هو مجموعة من القوانين التقنية بظام الشبكة و هكذا

مشرفة سابقة

كده احنا فهمنا غرضك و بقى علينا مساعدتك
    كويس انك قررت انك تفهمهم انت كدة ماشي في الطريق الصحيح لانك حتحتاجهم في العمل خصوصا OSPF.
    IGRP بدأ في الانقراض و نادرا ما سيواجهك خلال عملك و انت غير مطالب بمعرفته لامتحان الروتنج لذلك ساعطيك نبذة مختصرة جدا عنه ثم انتقل لشرح EIGRP و لكن امهلني قليلا حتى اكتب لك الشرح باللغة العربية لاني عكسك درسته باللغة الانجليزية و لكن ساحاول كتابة المصطلحات العربية ايضا
    [/CENTER]
    [/COLOR][/SIZE]

مممم ..

طب المعلومات دى اي نقطة فيهم انت عاوز تفهمها ؟؟؟ لانى بصراحة مش عارف اية اللى واقف معاك

Interior Gateway Routing Protocol (IGRP) is a kind of IGP which is a distance-vector routing protocol invented by Cisco, used by routers to exchange routing data within an autonomous system.

IGRP was created in part to overcome the limitations of RIP (maximum hop count of only 15, and a single routing metric) when used within large networks. IGRP supports multiple metrics for each route, including bandwidth, delay, load, MTU, and reliability; to compare two routes these metrics are combined together into a single metric, using a formula which can be adjusted through the use of pre-set constants. The maximum hop count of IGRP-routed packets is 255 (default 100).

IGRP is considered a classful routing protocol. As the protocol has no field for a subnet mask the router assumes that all interface addresses have the same subnet mask as the router itself. This contrasts with classless routing protocols that can use variable length subnet masks. Classful protocols have become less popular as they are wasteful of IP address space.

The protocol is unique in its treatment of default routes, or gateways of last resort. Rather than configuring a specific default gateway route, a network administrator must flag preexisting static routes as candidates for a default route. If two or more default route candidates exists, IGRP calculates the optimal default route based each route's metrics.

انت النظام دة ماشى معاك نبزة مختصرة ولا اية ؟

[CENTER][IMG]https://img118.imageshack.us/img118/2033/needforspeedprostreet01yq9.jpg[/IMG][/CENTER]

خد ياباشا المنهج عربى بالكامل هنا

https://www.arabhardware.net/forum/s...112#post297112

شوف كدة وقولى رايك

عضو

إيه يا جدعان... إنتم فعلا ناوين تشرحوله اللي هو عايزه!!!؟؟ طب أنا عايز حد يشرحلي منهج الـ CCNP ولو حد يقدر يزود عليه الـ CCDA و الـ CCDP يبقي هايل....

ما ينفعش الكلام ده خالص.. المفروض المنتدى معمول علشان واحد مش فاهم إزاي يعرف الـ IP إذا كان Broadcast ولا Network ID ... أو مش فاهم الـ Electing في الـ OSPF أو مش فاهم الـ STP ... مش أقعد أشرح OSPF و IGRP وكمان EIGRP ...

يا جماعه ماينفعش كده... ده إسمه سبهلله... ده بيقلك ( نجحت في ccna لكن اتبعت طرق الحفظ و انا الآن اود ان افهم جيدا )
    أقوم أنا بدل ما أساعده وأخليه يقره تاني من نفسه أقوم أديله ملخص شرح ...

فين المسؤليه.... (الكلام غير موجه لـ Mavie )

أنا آسف على الكلام الجارح ده... بس العلم ده أمانه وأعتقد أنه ده إستهتار بالأمانه
    إحنا عاملين زي اللي معاه شمعه وبيوصلها بسلك كهربا علشان تنور... قال إيه الكهربا أسرع...!!!!
    خلوا الشمعه بقه تتحرق علشان تنور لبقيت الناس عدل...

أمال فين تطبيق وما نيل المطالب بالتمني ولكن تؤخذ الدنيا غلابا
    وأنا مره تانيه آسف على الكلام ده ... وآسف لو جرحت حد و أنا مش بقصد بالكلام حد معين... أنا بأتكلم In General

فوكس !!!! :Angry::Angry:

انت فين مرحب برجالة سيسكو اكاديمى

ابقى اعملها تانى واختفى كدة والمرة الجاية هتكون نهايتك على يدى
    انت فين يابنى واحد ذيك مكانة هنا مع افضل الناس الموجود هنا وبتشارك كمان ومن افضل المواضيع على الاطلاق

حقيقى يا فوكس انا لا الومك على كلماتك كنت اتمنى ان ارى هذة المشاركة قبل ان اترقى للاشراف بدقائق ليتسنى لى الرد بحرية لكن الان اخاف ان يفهمنى الاعضاء بصورة خاطئة

المهم انا فعلا قولت ردى فوق انت مش موافق علية كدة ؟؟
    انا مش هشرح الحاجت دى كلها طبعا ومال جبت شرح سيسكو اكادمى بالعربى لي وقدمتهولة

وبعدين Mavie مش لواحدة اللى اتبع النظام دة انا اعرف ناس صحابى فى الواقع كدة
    وبساعدهم الحمد لله وعرفو غلطتهم وصلحو نفسهم مش عاوز اقولك انهم وصلو لمرحلة انا ماكونتش متخليها يوصلها اى واحد فاهم

Mavie شد حيلك انت كل المواد التعليمية قدامك نصيحة اخوية
    قوى نفسك وجمد قلبلك وشوف اية اللى ناقصك وكملة انا معاك للاااااااااااااااااااااااخر
    انجليزى وزود نفسك فية وخد كورس وزاكر
    شبكات زاكر وتابع اهم المواضيع وخش المنتدى دايما وحط اجازاء مش فاهمها مش تحط كلة
    عرفنى انهى جزئية تريدها

انت مش ااقل من صحابى اللى ساعدتهم ولازم تعرف كويس انك تضيع سنة سنتين تلاتة لكن ابنى وحط الاساس صح لان دة اللى هيقوم علية قدراتك العلمية بعد ذلك
    هذة اهم مرحلة واعطها حقها

لا تنتظر من الاخت آمنة شروحات شاملة لهذة المواضيع فقد تم الغاء الطلب لاسباب ادارية
    وحرصا على الحفاظ على مجهودها بشكل متواصل فى المنتدى فهى من اهم الاعضاء هنا تدخلها لحل مشاكل فيما يفوق عن 100 عضو يوميا من كافة الاقسام خير من افادة عضو واحد فقط واجهادها فى تلبية تلك الطلبات الثقيلة .

شوف انا معاك للنهاية اتعب وحاول وهتوصل ان ماكونتش انا صدقنى المنتدى فية ناس كويسة جدا وكلة هيساعدك بس ابتدى صح بدايتك الخاطئة جعلت الاعضاء يحتفظون برودودهم بداخلهم بدلا من يفقد اى منهم صوابة ويتم ايقافة

هل لك القدرة على المتابعة والمحاولة و الصمود للوصول الى هدفك ؟؟؟؟

فى هذة المشاركة اشكرك بعمق على صراحتك

وانت كما يقال عنة الغرب
    you are honest

تصريحتك هذة ادلت على صدقك وعلى رغبة قوية فى الوصول للهدف هل انت جاهز ؟؟

مشرفة سابقة

يا جماعة براحة براحة على mavie
    الشاب عاوز يعرف حاجات محددة عن هذه البروتوكولات يعني هو عارف الكونفجريشن و الشغل العملي و عاوز يعرف الفروقات النظرية و انا اعتقد ان من حقه ان يطلب المساعدة اذا احس انه يحتاجها و اذا وجد شخص يتبرع بشرحها فما المانع هذا الشرح سيفيده و يفيد غيره و سيجعل الكثيرين ممن يرغبون في الفهم الحقيقي يتشجعون لذلك
    انا اشجع اي شخص احس ان لديه رغبة حقيقية في الفهم ان يسأل ويطلب المعونة حتى يجد المساعدة التي يحتاجها يعنى مثلا سكوربين قدم له المنهج العربي حتى يقرأه و يحاول فهمه لانه كما ذكر لديه مشكلة في اللغة الانجليزية كما نحن لدينا مشكلة في اللغة الفرنسية التي يتقنها هو هذا ليس عيبا واذا كانت لديك مشكلة في اللغة الانجليزية ستجد صعوبة في فهم مناهج سيسكو لقلة المراجع العربية هذا لا يعني انك لم تحاول فهمها فالرأفة بأخوانكم و قبل ان يحاول احد ان يحاسب شخص اخر على تقصيره فليحاول ان يجد له العذر و يفهم وضعه
    انا لا اشجع احد على الكسل ابدا ولكني اشجع طلبة العلم ان يسألوا و يسالوا و لا يخشوا من ردة فعل الغير حين يسألوا انا افضل ان يطلب مني شخص ان اشرح له بروتكول اعرفه من ان يسألني و يقول هل استطيع الاعتماد على الامتحانات الفلانية لانجح في الامتحان
    الاخ عاوز يفهم لاجل المعرفة لا لياخذ شهادة CCNA و هذا ما حمسني لمساعدته حتى يستطيع ان يكمل مشواره الى ال CCNP
    [/CENTER]
    [/COLOR][/SIZE]

بواسطة : mavie
    صراحة تعبت كثيرا و عانيت كثيرا لم أفهم رغم كل شيء لكن فعلا و فعلا لا أعرف كيف و كيف أشكرك جازاك الله خيرا بصراحة بكيت لأن كل شيء استوعبته بيسر الفضل يرجع لك أشكرك أخي مرة أخرى شكر خاص من أختك في الله

ماحدش قال حاجة يا آمنه لكن انا مش هقدم شرح طويل للدرجة دى وومكن الاخت Mavie (طلعت بنت ) بكل بساطة ما تفهمش اية الموضوع او انا هقدم مستوى شرح تحت الصفر ولا فوق ولا اية حتى لو عرفت هية عاوزة اية لكن درجة الشرح نفسها هتستوعب اية

ثانيا ما تطلبة ليس بمستحيل فالشرح العربى قادم فى مشروع المنتدى
    لكن يا اختى مش هغير رايى لازم تزاكرى الاول وحاولى تفهمى وانشالة تزاكرى سطر واحد وتيجى تقولى انا مش فاهمة السطر التانى لازم يا جماعة يكون فية مجهود

الامريكان واالاوربين ما شين على حاجة اسمها NO pain no gain بتهيالى سبقناهم فيها فى ديننا وتعالمنا لكن الفرف انهم نفزوها
    لابد من المحاولة مرة واثنين وثلاثة لا اتحمل ان ارى شخص واحد يائس فقط بيننا

انا وعدت بمساعدت لكن ابدى نوع من التحرك والمحاولة هية تجميعة شهادات عاوزة تجيبها طب هتراكميها تعملى بيها اية دى كل اهميتها انها تخلى الشركات تبص على السى فى والباقى فى الانترفيو عليكى او على الواسطة من الاخر ركزى وافهمى
    الانجليزى مش صعب انتى هتدرسى شبكات فالمصطلحات بتاعتها هية اللى تكسبيها ومش كتير
    سبحان الله ازاى عديتى الامتحان انجليزى وانتى مش عارفة انجليزى !!!!!

انتى غلطتى واعترفتى انك غلطى
    يوم الإثنين يوم امتحاني درس المواد جيدا لكن لسوء الحظ بالفرنسية مؤخرا سمعت ب باس فور شور صراحة رغم أني لا اتقن الأنجليزية يسر ي الله و حفظته عن ظهر قلب أعرف أن الكل ضد هذه الفكرة لكن والله انا دارسة جيدا بالفرنسية من توجيه و تحويل إلى آخره سؤالي هل سأتمكن من اجتياز الإمتحان بهاته الطريقة ام الأسئلة ستتغير أرجكم الحل خصوصا أني توطت في الإمتحان و ليس عندي خيار الرجوع و قد خسرت تقريبا لحد الآن بين المركز و ثمن الإمتحان 1500 دولار أرجوكم نصيحة هل اعتمد على الباس فور شور أم ان الأسئلة ستتغير و قد لا تأتي بالنص فمجرد كلمة قد تصدمني فمستوايا بالأنجليزية ضعيف
    طب على اية دة كلة ماحدش هيعذبك او هيحاول يقتلك لو ما اخديش ال CCNA وبعدين هتعملى اية فى الباقى من الشهادات ولا كان هدفك هوة CCNA فقط !

صدقينى انا عاوز اساعدك كل المطلوب فقط خطوة واحدة صدقينى خطوة واحدة تظهر انك ايجابية وعاوزة تعدلى طريقتك بالكامل دعى الاخرين يشعرون بها ولن يتاخر احد عن مساعدتك

مشرفة سابقة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Scorpion007 مشاهدة المشاركة
    وومكن الاخت Mavie (طلعت بنت )
    الاخت Mavie انا آسفة اني خاطبتك بلغة التذكير لم اكن اعلم انك انثى مرحبا بك اختي و ان شاءالله تجدي المساعدة التي تحتاجينها منا جميعا
    [/CENTER]
    [/COLOR][/SIZE]

عضو

أنا أؤيد رأي Scorpion

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة