النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: ممكن short note عن الاسئلة دى

عضو الصورة الرمزية mando_79

ممكن short note عن الاسئلة دى

عضو برونزي الصورة الرمزية Scorpion007

رد: ممكن short note عن الاسئلة دى

السؤال الاول والثالث والرابع Drag and drop يعنى بتسحب الكلام من المستطيل اللى على اليسار وتحطة فى المربع اللى على اليمين
    السؤال الاول دة متلخبط الثالث والرابع كويسين .. فى حاجة انت مش عارف حلها يكون اية ؟؟

السؤال الثانى دة 5 اسئلة فى صفحة واحدة اياك تحل اول واحد وتضغط Next هتضيع 4 اسلة تقريبا هتقل فيها 65 - 70 درجة

خد بالك ارقام الاسئلة مكتوبة على الشمال 1 2 3 4 5 كل رقم لما تضغط علية بالماوس هيطلع سؤال جديد ومختلف حل ال 5 وبعدها اضغط Next فى المتحان

لسة عاوز تستفسر عن حاجة ؟؟
    [CENTER][COLOR="Red"][SIZE="5"]Too Fast Too Furious[/SIZE][/COLOR][/CENTER]

[CENTER][IMG]https://img118.imageshack.us/img118/2033/needforspeedprostreet01yq9.jpg[/IMG][/CENTER]

عضو الصورة الرمزية mando_79

يا حبيب قلبى انا تقريبا حفظت ال drag and drop دول بس لو ممكن شرح سريع ليهم
    اما سؤال الsimانا عايز استفسار بسيط جدا باى برنامج انفذ الاوامر دى عملى انا فاهمهم بس عايز اطبق علشان ما اغلطش يعنى لازم اكون الnetworkواعمل لها config وبعدين اطبق الاوامر عليها والا هناك برنامج سريع اقوم بتطبيق الاوامر علية من غير config ومليس شرط النواتج المهم الامر يطبق
    جزاك الله خير

عضو برونزي الصورة الرمزية Scorpion007

ماعليشى يا حبى علشان انا مستعجل والله جدا

السيميوليشن مالوش دية هتشوفة بس فى الامتحان وهتالقى النافذة بتاعة الاوامر دى شغالة وبتكتب فيها اوامر بجد فعلا وتنفزها شوف التوبك دة هوة الخلاصة
    https://www.arabhardware.net/forum/s...03&postcount=2

مش هتعرف تنفزها عندك الاب دة انت تفهمة وتروح تتصدم فية وطبعا هتكون فاهم اقرا الاسئلة كويس وشوفة عاوز اية مثلا عاوز الروتر اللى متوصل بالسويتش تكتب امر مثلا Sh cdp nneigh علشان كل السويتشات والرواتر سيسكو طبعا وهكذا هما 5 اسئلة سهلين جدا

------------------------------------
    الدراج .. اول سؤال مرسوم غلط

الحاجات اللى على الشمال دى موجودة فى الوتنج Table للروتر وكلها بتودى على الشبكة 10.1.1.0
    فبالعقل الروتر هيختار اى طريق الاول ولو لقى الطريق دة مقفول فى عندة 5 مسارات فهيجربهم باى ترتيب ؟؟

طبعا ال Directly connected لانة Default meric = 0 لو لقاة مقطوع يبقى يدخل على
    التانى Static و ال Metric = 1 لو كان فية مشكلة وDown يدخل على المسار الثالث Meric = 90
    وبعدها الرابع Metric 110 وبعدهها الخامس Metric 120 هتلاقية بياخد اللى ال Metric value اقل لانة لة periorityn اعلى ""Administrative distance """

السؤال الثالث

راجعة بعدى لانى مش متاكد من حجات منة ...

1- اول حاجاة بيقولك حاجة هتدخلك على ال Privilege الى هية High level testing وبتعمل منها Debug للباكيت مثلا اعتقد هتختار Enable تكتبها فى السويتش وبعدها تكتب Debug لبروتوكول معين

25- حاجة هتخليك تدخل على شيىء هيحكم فى النظام هتعملة Configre يعنى .. تختار Config termina

3- عاوز تسمى السويتش ... تختار Hostname Switch1 على افتراض انك هتسمة Switch1

4- انترفيس عاوز تاكتيفة وتخلية تبع Vlan1 .... تختار Int vlan1 لما تدخل على الانترفيس

5- عاوزك تعمل Enable لانترفيس فى السويتش يبقى تدخل الانترفيس وتكتب Noshutdown

6- عاوزك تعمل Mange للسويتش يبقى طبعا لازم تديلة اى بى علشان تعرف تعمل Telnet علية ... تخحتار ip address X.X.X.X

7- عاوزك تتحكم فى السويتش من شبكة اخرى يعنى من كمبيوتر على شبكة مختلفة اكيد لازم تدي للسويتش ال gateway اللى بدورة هيكون روتر علشان يعمل Route بين ال الشبكتين وانت تكلم الروتر والروتر يكلم السويتش والسويتش يرد على الروتر والروتر يرد عليك . فتختار ... Ip default-gateway

================================================== ========

6-
    [CENTER][COLOR="Red"][SIZE="5"]Too Fast Too Furious[/SIZE][/COLOR][/CENTER]

[CENTER][IMG]https://img118.imageshack.us/img118/2033/needforspeedprostreet01yq9.jpg[/IMG][/CENTER]