صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2
النتائج 16 إلى 19 من 19

الموضوع: اسئله في امتحان 70-270

عضو

رد: اسئله في امتحان 70-270

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة clerck مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم
    اولا انا كنت عايز اسأل سؤال :كل الي فهمته منsysprepانا عارفت الفرق بينه وبين Norton gostانsysprep بتستخدم في الدومين مش في الورك جروب
    اولا ايه الفرق بين الدومين والورك جروب
    ثانيا حضرتك استخدمتsysprep بس انا عايز اعرف حضرتك فتحت الsysprepوعملتresalوخلاص صح وبعديم دخلت علي النورتن جوست هل هما بيكملو بعض ولاالده حاجه وده حاجه وده الي انا حسيته من الشرح
    وهل ممكن الاستغناء عن النورتن جوست
    وعايز اعرف لو كان sysprepببغيرحاجات في الاجهزه وهي sidبس ان مش فاهم السكيورتي ايدنت فير وهي بتبقي موجوده فين انا فمت المحاضره بس حاسس ان في نقطه ضائعه مش قادر احددها والله سمعتها اكتر من مره وبرضه هي هي النقطه هل دور sysprep انه يغيرsidبس علشان لما تنزل علي جهاز تاني ينزل من غير sidاو بsid جديد صحان انا هو ده الي انا فهمته يارب يكون صح انا مش بحب اعدي حاجه مش فاهمها لحد مفهم الي فات ممكن المساعده ……..وشكرا ليك يااستاذ احمد
    من لم يشكر الناس لم يشكر الله

شكرا ليكم جميعا
    والله المستعان
    بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين
    نبدأ
    الهدف الاساسي في sysprep انه بيولد SID جديده لكل ويندوز
    ال sysperp متطلباته انه يكون عندي دومين فيه
    AD
    DNS
    DHSP
    RIS
    image SW

برنامج الجوست لو هتستعمله لوحده مش محتاج اي حاجه من دول و مبيشترطش workgroup او دومين و اللي قريته ولكن مجربتوش ان النسخه الاخيره من ghost بتغير SID

علشان اقدر اجاوبك على اسئلتك التاليه لازم اتاكد انك فاهم الاتي
    برنامج ghost هو برنامج image SWهو برنامج كل وظيفته انه بياخد صوره طبق الاصل من الملفات الموجوده على الهاردسيك و يخزنها وممكن ينقلها على نفس الهارديسك او على هارد تاني
    امثله على استعامله
    الحاله الاولى انت في البيت عندك جهاز واحد بس و نزلت عليه ويندوز جديده وبرامج جديده وكتير و شايف ان جهازك انه في احسن اوضاعه وده استغرق منك 6 ساعات في تظبيطه عايز لما جهازك يبوظ تقوم بجميع الخطوات ديه بس بدون مجهود وفي زمن اقل
    ساعتها هتعمل ايه ؟
    بالبدي هتصور الهارديسك بتاعك يعني ايه هتخلي الجوست ياخد نسخه من جميع هذه الملفات ويحطهم في ملف واحد (و تحط الملف ده على dvd او على اخر بارتشين على حسب ترتيبك انت)ليه
    بحيث ان لما السيستيم بتاعك يضرب ساعتها هتقول الجوست خد الملف ده و فك الملفات اللي فيه و رجعها في مكانها تاني فيصبح الجهاز كما كان في الوقت اللي عملت فيه الجوست تماما
    الحاله الثانيه
    عندك اجهزه كلها شبه بعض بالظبط سواء تجميع او اصلي في بيئه عمل workgroup و عايز تنزل عليهم كلهم sw كتير ويبقوا زي بعض بالضبط وفي نفس الوقت معندكش الوقت الكافي لعمل ده على كل جهاز على حدى ايه الحل
    زبط واحد منهم و نزل عليه كل ال sw و بعدين استعمل برنامج الجوست علشان ياخد صوره من الهاردديسك اللي نزل عليه sw و ينسجها على جميع الهاردات و بعد كده كلهم هيشتغلوا زي الفل مع بعض بس العيب الوحيد انهم كلهم هيبقول ليهم نفس الsid computerبس مدام مفيش دومين يبقى مفيش مشكله

الحاله التالته
    نفس النظام السابق بس الضبط بس فيه دومين يبقى ساعها مينفعش اننا نستخدم الجوست بس ليه ؟
    لانهم هيبقول كلهم نفس ال computer sid
    (لا ينطبق هذا الكلام على الاصدار الجيد من ghost)
    الحل
    اننا نعمل sysprep قبل الجوست ال sysprep ساعتها هيقدر يخلي ان كل جهاز ياخد SId مختلف
    بس ال sysprep بغير ال sid بس ميقدرش انه ينسخ الهارديسكات يبقى ساعتها لازم نستعين بمين ؟ بي ghost صح
    بس مش كده و خلاص انتهت وظيفة sysprep بيقدر يخليك تغير اسم صاحب النسخه بتاعت الويندوز و windows serial number
    الجوست مبيقدرش يخليك تعمل كده

بخصص سئوالك ده وهل ممكن الاستغناء عن النورتن جوست؟
    الجوست هوا اشهر برنامج من البرامج اللي بنسميها image SWيعني برامج اللي بتاخد صوره من الهارديسكات فيه برامج كتيره بتقوم بكده
    بس sysprep محتاج image SWبغض النظر عن الشركه المصنعه ليه سواء كانت جوست او غيرها
    يعني انت ممكن تستغني عن ال sysprep بس مش ممكن تستغنى عن الجوست او البرامج الشبيه بيه

بس احنا يا جماعه بندرس منهج مايكروسوفت تعرف وانا قلت الكلام ده قبل كده في حاجات كتير مايكروسوفت بتقول مينفعش و فيه شركات انتجت برامج تخليها ينفع
    مثال لو تابعت اخر محاضره
    مايكروسوفت قالت ان ويندوز 98 مينفعش يشوف ntfs انا بقى عندي برنامج تقدر تنزله على 98 يخليها تشوف ntfs
    لو جالك في الامتحان بتاع مايكروسوفت وقالتلك في السؤال ينفع ولا مينفعش ساعتها هتئول ايه
    لو عملت فيها جدع وناصح و قلت ينفع تبقى بتسقط نفسك صح ؟؟ رغم ان كلامك صحيح

ومع كده و ياريت مكنش بعقدها زياده وزياده ممكن رغم اني مقلتش الكلام ده في المحاضره في برنامجين ممكن يغيرو الsid مايكروسوفت ذكرتهم في موقعها و قالت انها مش مسئوله عن نتائجهم وهما
    البرنامج الاول Ghost Walker والبرنامح دهمن مكونات برنامج ghost يعني موجود فيه
    البرنامج التاني NewSID v4.10

وبالتالي لو عندك واحد من البرامج ديه بالاضافه للجوست مش هتحتاج تعمل sysprep رغم ان مايكروسوفت بتنصح بي sysprep لتغيير SID

بالنسبة لسئوالك ازاي اشوف SID بتاعي
    علشان تشوف ال sid بتاع الجهاز بتاعك اعمل الاتي
    start
    RUN
    REGEDIT
    EDIT
    FIND
    "sidstring"
    لحد ما يظهر ليك رقم زي ده

S-1-5-21-400245826-2387838238-465620069-1229

وديه مقاله كامله عن تفاصيل ال sid علما بانك مش محتاج للمعلومات ديه
    https://support.microsoft.com/kb/243330

يا رب اكون اتوفقت في ردي عليك ومفهاش كسوف لو مفهمتش هشرحلك تاني او اخلي ahmed secondo يشرحلك بطريقته الخاصه وانا بقصد يتم الشرح ليك بطريقه مختلفه
    مش عيب كلنا بنتعلم و هنفضل نتعلم و اتحداك لو فيه واحد فاهم كل حاجه في الكميوتر
    مستني ردك ولو قلتلي فهمت يبقى مستني منك شرح نفس الموضع باسلوبك في نفس المكان
    بك أستجير ومن يجير سواكا .. فأجر ضعيفا يحتمي بحماك !!
    إني ضعيف أستعين على قوى .. ذنبي ومعصيتي ببعض قواكا !
    أذنبت ياربي وآذتني ذنوب .. مالها من غافر إلا كا !!
    دنياي غرتني وعفوك غرني .. ماحيلتي في هذه أو ذا كا !!

عضو الصورة الرمزية clerck

بسم الله الرحمن الرحيم
    انا مش عارف اقول ايه بس الحمد لله اني اعرف شخص زي حضرتك والله
    علي فكره نعمه الشرح نعمه اعطاكها الله فلا تحرمنا منها
    انا الحمد لله فهت الموضوع :بس اكيد مش هعرف اشرح بعد حضرتك انت خلص الكلام بس طلب استاذي لازم اعمله
    بسم الله
    اولا هنبدأ بالتعريف
    - sidهي عباره عن ارقام خاصه بكل نسخه ولا يمكن ان تتكرر زي رقم البطاقه ( )
    Sysprep_هي اداه في الويندوز يمكن من خلالها تغير sidقبل اخذ imadgeمنها باستخدم برامج اشهرا الجوست( )
    _برنامج norton gostهو برنامج من اشهرا البرامج لاخذ imadge للهارد ديسك او البرتشن( )
    _هنا هنفرق بين حالتين اولا لو احنا عايزين نغير الsidعلشان احنا في دومين والحاله التانيه لو احنا مش مهم عندنا sidعلشان احنا في ورك جروب او جهازي الشخصي
    _اولا لو احنا في ورك دومين ومحتاجين اننا نغير الsidيبقي اولا نعملresalبsysprepوبعدين الجهاز يعمل sutdownوبعدين نبدأ في عمل الimadge للجهاز وفي هذه الحاله بنقدر ننقل من غير sidملحوظه انظر اخر الصفحه وتمام كده ياريس اشطه( )
    _ثانيا لو احنا في ورك جروب ومش مهم عندي sidيبقي اجري علي norton gostونعمل الimadgeعلي طول وفل الفل من غير sysprep( )
    بس كده نقريباعلي فكره انا مرديتش انقل من فوق حاجه (يارب انجح)
    اه الملحوظه كنت هنسي ده تقدر تقول استفسار او استنباط من شرح حضرتك انك لما بتعملsysprepانت بتعمل وقفت للsidلو بتعزلها مؤقتا لحين عمل sutdownصح علشان كده حضرتك كنت بتزعق وتقول ياجماعه بنعمل sutdownومنقتش الجهاز تاني صح انا فاكر حتي انا وطيت السماعه لالاانا فاكر وهذا طبعا لحين عمل star للجهاز يرجع تاني زي مكان لاننا قلنا ان مفيش جهاز من غير sid ومش متشابهين صح برافوا ذاكرتوا الي انا قلته فوق زي رقم البطاقه
    علي فكره انا بقلد حضرتك في طريقع الشرح يارب اكون شاطر زي حضرتك
    والله بحبك في الله

عضو الصورة الرمزية clerck

علي فكره حضرتك مقلتليش ايه الفرق بين الدومين والورك جروب
    انا اسف علي الرخامه بقي منا بدعيلك

عضو الصورة الرمزية ahmedscondo

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة clerck مشاهدة المشاركة
    علي فكره حضرتك مقلتليش ايه الفرق بين الدومين والورك جروب
    انا اسف علي الرخامه بقي منا بدعيلك
    [SIZE="2"]
    هقولها بالبلدى (( وهرد بالنيابه عن الاستاذ احمد جوده

الورك جروب دى بمعنى اصح ملهاش رئيس كل واحد رئيس نفسه

بمعنى اصح ان كل جهاز يتحكم فى نفسه يعنى سرفر نفسه وده بيكون ليه عدد معين للتحكم

فيه

بيبقى فى حدود مثلا 15 جهاز عشان يقدر يسيطر عليهم

الورك جروب انت مثلا عندك جهاز وعليه اكونت مينفعش افتح نفس الاكونت على جهاز تانى

انما الدومني ليها رئيس

بمعنى اصح ليهم رئيس_( سرفر ) وهو المتحكم فيهم

بمعنى جهاز سرفر وبيتحكم فيهم والدومين بيستخدم فى الشركات الكبيره بيسهل الشغل

مثال :

السرفر على اكونت باسم ( الاكتف ديروكتور : Ahmed Sabry

الاكونت ده ممكن افتحه عن طريق اى جهاز فى الشبكة يعنى افتح جهاز تانى واكتب نفس الاكونت

هيدخل عادى جداااا[ بسسسسس لازم يكون جوين للدومين على نفس الدومين

واقدر عن طريقه اعطاء صلاحيات للاجهزه الاخرى (( بلوسى )

وفى حاجات كتيررر

يارب اكون قدرت اشرح وتوصل المعلومه بسهوله

/SIZE]
    حسبى الله لا إله إلا هو عليه توكلت وهو رب العرش العظيم

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2