صفحة 1 من 4 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 46

الموضوع: جامعة عرب هارد وير التقنية (أرجو دخول الجميع للاهمية)

moharfat2
    زائر

Thumbs up جامعة عرب هارد وير التقنية (أرجو دخول الجميع للاهمية)

بسم الله الرحمن الرحيم
    اما بعد
    من حبى العظيم لهذا المنتدى ارجو من الاخوه الاعزاء المشرفين الدخول والقراءة وابداء رايهم فى هذة الافكار
    اولا الان كام سنة يعمل منتدى عرب هارد وير ................. كتير والحمد للة
    كم من مهندسين بل اصبحوا الان اصحاب شركات استفادوا من هذا المنتدى كم من عضو موجود فى المنتدى عدد كبير اليس كذلك نعم
    الان اصبح عرب هاردو ير من اشهر المنتديات المتخصصة على الانترنت بل الاشهر فى رايى
    ولاكن من متى ولم يحدث تطور لاسلوبة واسلوب خدماتة وتطويرة وما مدى مساهمة اعضاءة ووهل سوف يظل الحمل دائما على ممول المنتدى الذى لا اعرفة
    لماذا لانطور المنتدى ونكون كلنا يد واحة
    ابدا بنفسى اولا
    عندى بعض الافكار ومش عارف يمكن تكون ايجابية وممكن تكون سلبية لذا سوف اضعها هنا للاخوة المشرفين والاعضاء لابداء الراىء
    اولا :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
    عمل جامعة باسم المنتدى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    نعم جامعة اسوة بالدول الاوربية وامريكا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    لية لا
    الان عندنا منتدى للشهادات لية منعمل شهادات خاصة بعرب هارد وير يحصل عليها المشترك او العضو بعد دخولة امتحان ما ونضع الشروط الازمة والمتفق عليها لحصولة على الشهاد دى
    واحد هيقولى والشهادة دى هتعملى اية
    اقولة ببصاطة اولا المنتدى الان لية اسمة والحمد للة الى يسمع فى كل الدول العربية ومش بعيد مدير الشركة الى هتقدم ليها او المهندس الى هيعملك المقابلة عضو هنا وبيتعلم زيك من المنتدى دا والكل بيشهد بكدا
    لذا شهادة عرب هارد وير هتكون بدايتنها مش قوية جدا لاكن بصدق بعد فترة من الوقت هتكون لها سمعة كويسة جدا اذا تم ادارتها بفكر صح
    طيب ازاى امتحن وازاى اخد الشهادة وكل عضو فى بلد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    اقولك احنا هنا والحمد للة عندنا مشرفين واعضا علمهم والحمد للة فاق دكاترة جامعة ولا اخص بالذكر احد ولاكن عندكم لومارك وعندكم الااخ احمد جودة والاخ محمد وغيرة كتير ممكنةالناس دى تعمل امتحانات للطالب على النت وبرامج الامتحانات سهلة ومنتشرة على النت ونسوى قسم نسمية جامعة عرب هاردوير
    وازاى احصل على الشهادة اولا الطالب هيدفع مبلغ رمزى جدا جدا انى عارف حال الشباب المبلغ دة هيكون تكلفة طباعة الشهادة وتكلفة ارسالها بالاضافة الى مبلغ بصيط للمنتدى ودا لامكور هقولكم عليها
    طيب هنمتحن فى اية
    الاخوة الاعزاء لومارك واحمد وعيرة شرحوا برامج جميلة وشهادات ومواد جميلة طيب نوسق شغلنا ونعمل شهادة مثلا فى برنامجdynamipsالى شرحة لومارك
    اوشهادة موازية لل 70-270 الىبيشرحها الاستاذ احمد
    وبكدا نبدأ نعمل مشروع علمى صح هيستفيد فعلا منة الشباب ومين عارف يمكن شهادة عربهارد وير يكون لها السمعة الى تغطى على شهادات ميكروسوفت وغيرة

انى اسف لانى بطول عليكم لان الفكرة باختصار شد

ثانيا :::::::::::::
    لية منجبش فى المنتدى مهندسين يشرحوا للاخوة الاعزاء المواد العلمية ويكون الشرح باجر بحيث يكون الموضوع جاد وفعال ومختصر فى الوقت والمجهود

هشرح بتفصيل
    وياريت يا اخ لو مارك اقراء تعليققنعمل استفتاء للاعضاء نسالهم عن الشهادات الى عايزين شرح ليها ونشوف حد من الاعضاء الى يقدر يشرحها ويشرحها فى وقت محدد وزمن معرف ويكون باجر
    طيب مين الى هيديلة الاجر دة
    هيكون الاجر دا كالاتى مقسم على الاعضاء الى سجلوا فى الدورة دى وهيكون بصيط بالمقارنة بالمراكز الاخرى
    وتكون المادة العلمية ملك بعد كدا للمنتدى ينشرها بالمجان او باى اسلوب تشوفة الادارة
    طيب اة الفايدة الى تعود على الاعضاء والمنتدى والمدرس
    اولا المدرس كدا مضيعش وقته بل دا عمل اضافى ليه وهياخد برضة اجر علية اهنا عرفين صعوبة المعيشة
    طيب الاعضاء اه الفايدة ........ الفايدة قدر كل عضوا ياخد الشهادة بسهولة وبسر وهوشغال ومتاحة لية فى بيتة بأجر اقل بمليون مرة من المركز الىتحت بيتة
    طيب المنتدى اية الفايدة لية......... اولا المنتدى الفايدة كبيرة اولا ممكن نخصص جزء بسيط من الدورات لتطوير المنتدى ثانيا دا اول حجرة فى جامعة عرب هاردوير الكبيرة ثالثا اصبح لدا المنتدى مادة علمية بينشرها فى المنتدى مادى غنية بالعلم وبكدا اصبح جامعة بجد

بقية الافكار لما اشوف ردودكم ويا ريت يكون الموضوع بجد

وانا عن نفسى هعمل اول موضوع انشاء الله استفتاء على شهادة mCSE بس لما اشوف ردكم

عضو برونزي الصورة الرمزية Nightspy

رد: جامعة عرب هارد وير (أرجو دخول المشرفين للاهمية)

موضوع شهادة باسم المنتدى مش هيكون فكرة كويسة اوى لاكن ان يتم شرح الشهادات الدولية مثلا وعمل دورات تصوير بالفيديو لشرح الشهدات الدولية

عضو فضي الصورة الرمزية memoragaa

فعلا هوا ده المطلوب اخى Nightspy وهو عمل شرح للشهادات الدولية مع حفظ حقوق الطبع للمنتدى ولكن كل ذلك بتكلفة على يعنى برضه محتاجين فلوس علشان نقدر نرفع الحاجة دى والشرح على المنتدى نفسه والداونلود يكون من المنتدى علشان تبقى حاجة صح من الاول مع ان بالفعل ان مشرفين منتدانا الكرام ورواده بدأوا بالفعل فى شرح بعض الشهادات الدولية ولكن ينقصنا الإعلان عنه فى جميع مواقع الإنترنت
    شبكاوى قديم مع إيقاف التنفيذ
    لا تنسونا من صالح الدعاء

عضو الصورة الرمزية أبو ابراهيم

فكرة صعبة جداً

اتمنى لك التوفيق اخي لكن فعلاً فكرة صعبة جداً

عضو

ياليت اخوي والله فكرة اكثر من رائعه بس متعبة ومكلفه

مشكوووووور

تحياتي

عضو برونزي الصورة الرمزية Nightspy

امضى على بركة الله الموضوع مش محتاج لافلوس ولاغير انا بفكر كمان اننا ممكن نعملها على شكل اسطونات تعليمية زى تست اوت او ما شابه وتكون لخدمة المسلمين

بجد فكرة عجبتنى

عضو

فكرتك فكره اكتر من رائعه
    وانا نفسي نطبقها من زمان
    بس مكنتش في دماغي على موقع
    احنا بنفع فلوس كتير جدا جدا لميكروسوفت و فيو وبروماتريك وسيسكو وغيرها
    و مع كده حاصل هذه الشهاده مش دايما بيكن شاطر لانهم ببساطه والله اعلم بيبيعوا امتحانتهم
    كان نفسي نعمل حاجه عربيه بتكاليف اقل بمصداقيه اعلى و باختبار فعلى حقيقي يكون اساسه الشرح اللي احنا بنشرحه
    لان في موجه عاليه من الاستعباط بتقوم بيها الشركات العالميه الا وهي ان اللي بيزاكر من الكتاب عمره ما بينجح لان اسئله كتيره جدا جدا من بره
    نفسي اساهم في مشروع زي ده
    انا كانت مشكلتي وانا عايش في بلدي ان صعب جدا دا عليا اني اعمل امتحان نظرا لتكاليفه و كنت يمكن اشتغل شهرين او 3 علشان اقدر اعمل امتحان
    لو فيه حاجه عربيه هيكون احسن بكتير و علشان كمان عوجان الشركات الكبرى اللي بنبعتلها ايميلات مبتدردش علينا كاننا بنشحت منهم
    بس تعرف المشكله هنا فين
    في مدى اعتراف الشركات والمئوسسات بى الشهاده الجديده
    تعرف زمان لما كانوا مسكن الموضوع صح اي واحد سرتفيد كان ممنوع عمل معاه اختبار
    دلوقتي بقى طبيعي جدا انك تكون سرتفيد و يقعد معاك واحد يسألك و يختبرك
    فكرتك اكتر من رائعه
    وبالنسبه للشباب تعالوا نقول ان الدنيا ورديه وان ممكن ده يحصل ايه رأيكم لو تخيلنا ان ده حصل و نعقد نحط قواعد و اسس قيام المركز ده يمكن حد اخر يستفيد من خبراتنا و يقوم بالعمل ده ايه رأيكم
    يا جماعه الشكرات الكبيره بتنهبنا
    اسار كتبهم مولعه نار
    و اسعار الامتحنات كذلك
    فكروا في الفكره ديه و تعالوا نعيش اننا بنفكر في انشاء الشركه ديه
    واول قرار انا بعين نفسي مدير عام الشركه و هقوم بالرد على جميع الافكار بما ليا خبر في مجال مراكز التدريب
    الاعلان الاول
    مطلوب سكرترية حسناء لمساعدت المدير العام الجديد
    الاعلان التاني
    مستني ارائكم تعالوا نحلم احنا خسرانين ايه
    نحط هيكل و نفضل نعدل فيه مين عارف فيه ايه بكره
    يالله بينا
    بك أستجير ومن يجير سواكا .. فأجر ضعيفا يحتمي بحماك !!
    إني ضعيف أستعين على قوى .. ذنبي ومعصيتي ببعض قواكا !
    أذنبت ياربي وآذتني ذنوب .. مالها من غافر إلا كا !!
    دنياي غرتني وعفوك غرني .. ماحيلتي في هذه أو ذا كا !!

عضو

وانا بعمل كبايه شاي جتالي الفكره ديه
    ممكن يكون الامتحانات من البيت
    بشرط ان يكون عند الممتحن كاميره انترنت webcam
    و يتم تصوير فتره الامتحان من قبل امحاضر
    و بكده ميكنش فيه شك في الممتحن او الذي بقوم بالامتحان

الفكره التاني

ان يكون الامتحان عباره عن شقين

الشق الاول شفوي باستخدام الطريقه السابق ذكرها

الشق الثاني عملي

يعني على الممتحن ان يقوم بمشروع يطلب منه باستخدام الفيرشوال بي سي
    او حتى ممكن نعمله مشكله في في الفيرشوال بيسي وعليه حلها

وكده نضمن ان الناس الممتحنه معنا ناجحين عمليا و نظريا

ديه افكار كبياه الشاي الاولى الموضوع ماسك دماغبي بطريقه صعبه جدا و مش عارف اشيله منها
    شكا لصاحب الموضوع moharfat2
    ياله بينا عايزين اكبر مشاركه واكتر افكار فيه

moharfat2
    زائر

اولا بشر حبيبى الغالى الاستاذ احمد على الرد والاهتمام بالفكرة
    ثانيا كنت اتمنى اسمع راىء لومارك لاكن شكلة مشغول الله يكون فى العون
    ثالثا استاذى الحبيب احمد اولا يشرفنا تكون المدير فعلا فانت تستحق زلك بس انى كنت حاجزلك مكان تانى فى جامعة عرب هارد وير وهو مدير قسم دا طبعا بيكون لاستاذ دكتور قسم سهادات ميكروسوفت تخصص الشبكات
    وبالمناسبة الاستاذ لومارك عاملة برضة رئيس قسم سيسكوا
    بالنسبة للهيكل وطريفة الامتحان انا لى تصور عملى
    انشاء الله هيعجبكم لاكن فى الاول بلاش ندخل فى التفاصيل الى دايما تعقد الشىء قبل مايتم
    انشاء الله هرفع التصور النهائى للمشرفين والاعضاء فية كل شىء بس كنت مستنى ردود المشرفين عشان هرسلهم صوره من المشروع على الخاص بحيس تكون سرى لانى مش عايز حد ياخد الفكرة ويعملها فى منتدى تانى .................. من الاخر بغير على المنتدى
    والاعضاء الى بتقول عن مصدافية الشهادة فية موقع امريكى يمكن معظمنا يعرفة يعمل شهادات وبينشر الشرح على النت بالمجان لاكن الشهادات والامتحان طبعا بفلوس
    المشكلة هنا هل الموقع لة مصداقية طبعا لا لان محدش يعرفة الى الفليل بس هما يطمحوا فى خلال 10 سنين هيكون لهم سبق ومصداقية
    ومتنسوش مفيش حد بيتولد كبير
    وغير كدا افكركم بموقع جوجل دا بدا من جراس سيارة فى بيت الحين اقوى موقع بحث فى العالم واكبر شركة خدمان انترنت وغيرة دا جة من التطوير والدعم الجيد والفكرة الجيدة مش من الصعوب والمصداقية
    مفيش حد بيبدا شركة او مشروع ويكون لها مصداقية من اول يومك لازم يتعب شوية عشان يعرف الناس بية واحنا عندنا والحمد للة قاعدة كبيرة جدا من الفنيت واهل العلم والطلبة والمهندسين فى كل الدولب العربية من المغرب للخليج
    فيلا نبدا على بركة الله
    اخوكم محمد عرفات

عضو

السلام عليكم محمد عرفات
    محمد انا كنت بهزر لما قلت المدير العام انت لو تعرف شخصيتي كويس بكره حاجه اسمها اداره
    وبهرب دايما منها
    بس فكرتك قوي اوي على فكره ان يكون في موقع ثقه وليه مصداقيه ديه مش حاجه صعبه ابدا
    امازون منعرفش عنه عير انه موقع ومصداقيته كبره وكظذلك مايكروسوفت وتستكينج
    تعرف يكون كبر مصداقيه لينا ايه هيا لما الناس حملة شهادة جامعتنا يكونوا اكفاء جدا
    والكفائه مش بس من الناحيه العليمه لاء كمان من الاحيه النفسية
    انا كان نفسي الناس كلها تشارك في الموضوع ده بس حجم المشاراكات صغير جدا يمكن علشان انت حطيته في موقه سيكو لو حطيته في مايكروسوفت كنا هنلاقي ناس اكتر

مشرفة سابقة

الاخ محمد عرفات مشكور على طرح هذه الافكار القيمة و الهادفة و رغم اني اتفق معك في نبل الهدف و فائدته الا اني احس ان فكرة انشاء الجامعة هي فكرة صعبة التنفيذ لانها تحتاج لمتخصصين في المجال بالاضافة الى تمويل و قيام جامعة على متطوعين فقط و بدون تمويل حقيقي قد يعرضها للتوقف في اي لحظة و هذا امر له عواقبه على الافراد و المنتدى
    انا احبذ فكرة الدورات اكثر في هذه الحالة التكلفة تكون اقل و كذلك الخسائر بمعنى انه من الممكن ان يتبرع اشخاص في مشروع منظم بتسجيل دورات تدريبية كما تفضل الاخوان احمد جودة و لومارك و محمد حسن و يقوم البعض بترجمة كتب مفيدة و يقوم اخرين بتجهيز سيناريوهات للابات على برامج مثل VMWare و Dynamips و هكذا .... و من الممكن ايضا تشكيل مجموعات دراسية للنقاش

هناك افكار كثيرة يمكن تنفيذها بصورة جماعية منظمة و اظن ان هدفنا جميعا هو اكتساب المعرفة العلمية و العملية بغض النظر عن الشهادة او اسمها او جهة اصدارها
    انا كان نفسي الناس كلها تشارك في الموضوع ده بس حجم المشاركات صغير جدا يمكن علشان انت حطيته في موقع سيكو لو حطيته في مايكروسوفت كنا هنلاقي ناس اكتر
    صدقني يا استاذ احمد عدم مشاركة الناس في الموضوع ليس عائدا لكونه طرح في قسم سيسكو و لكنه عائد لسببين على الارجح, الاول ان الاخ محمد عرفات طلب رأي المشرفين فقط في البداية
    ارجو من الاخوه الاعزاء المشرفين الدخول والقراءة وابداء رايهم فى هذة الافكار
    و لذلك ظن البعض و انا منهم ان الكلام موجه للمشرفين
    الشئ الثاني اننا في رمضان و كما تلاحظ ان نشاط الاعضاء يقل بصورة واضحة في رمضان
    [SIZE="2"][COLOR="Teal"] [CENTER]
    اللَّهُمَّ اجعل حبك أحب الأشياء إليّ
    و اجعل خشيتك أخوف الأشياء عندي
    و اقطع عني حاجات الدنيا بالشوق إلى لقائك
    و إذا أقررت أعين أهل الدنيا من دنياهم ، فأقرر عيني من عبادتك
    [/CENTER]
    [/COLOR][/SIZE]

عضو فضي الصورة الرمزية lumark_s

انا موجود يا محمد بس بحاول أفكر أرد إزاي برد علمي وسليم

مش عايز أكتب رد وخلاص، عايز أرد برد يعكس طريقة تفكيري في هذا الموضوع الكبير جداً، والسبب صراحة لإنه معنديش تصور لمشروعك الكبير، فبحاول أقرأ الردود بتاعت الإخوان والأخوات وبحاول ألملم أفكاري وأكتب حاجة كويسة تليق بهذا المقال الكبير، فإديني شوية وقت يا ريس.
    CCIE Voice # 26926
    CCIE R&S # loading
    اللهم لك الحمد والشكر حتى ترضى ... ولك الحمد والشكر إن رضيت

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gouda2000 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم محمد عرفات
    محمد انا كنت بهزر لما قلت المدير العام انت لو تعرف شخصيتي كويس بكره حاجه اسمها اداره
    وبهرب دايما منها
    بس فكرتك قوي اوي على فكره ان يكون في موقع ثقه وليه مصداقيه ديه مش حاجه صعبه ابدا
    امازون منعرفش عنه عير انه موقع ومصداقيته كبره وكظذلك مايكروسوفت وتستكينج
    تعرف يكون كبر مصداقيه لينا ايه هيا لما الناس حملة شهادة جامعتنا يكونوا اكفاء جدا
    والكفائه مش بس من الناحيه العليمه لاء كمان من الاحيه النفسية
    انا كان نفسي الناس كلها تشارك في الموضوع ده بس حجم المشاراكات صغير جدا يمكن علشان انت حطيته في موقه سيكو لو حطيته في مايكروسوفت كنا هنلاقي ناس اكتر
    إيه بتهزر يا أستاذ هههههههههههههههه

إنت بتقول عايز بتقى مدير وعايز سكرتيرة حسناء لمساعدتك كمان هههههههههههههههههههه

إيه يا عم الحج خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

يا جودة فيه إيه يا ريس خخخخخخخخخخخخخخخ
    CCIE Voice # 26926
    CCIE R&S # loading

رد: جامعة عرب هارد وير التقنية (أرجو دخول الجميع للاهمية)

ملحوظة هامة :

انا عدلت العنوان بعد إذن الأخ محمد عرفات وتم تثبيت الموضوع للأهمية الكبرى في قسم الشهادات العام، فيرجى إبداء الملاحظات وإبداء الرأي في هذه الفكرة لعلها تصبح حقيقة ونفيد بها غيرنا من الأجيال.
    CCIE Voice # 26926
    CCIE R&S # loading

مسئول الإعلام الإلكتروني الصورة الرمزية Iraq IT

رد: جامعة عرب هارد وير التقنية (أرجو دخول الجميع للاهمية)

الفكرة رائعة ونحن كعرب من الممكن ان نعمل جامعة او شهادة لكن ككلام منطقي فمن الصعب وليس المستحيل عمل هذه الشهادة لان تحتاج الى ربما موافقات دولية من اجل انجاحها وهذه تحتاج الى مبالغ كبيرة لتحضير المواد والوقت ومراكز الامتحان والشهادات وغيرها...ممكن تحوير الشهادة او الجامعة الى مسابقات فصلية وسنويه مع جوائز ويمكن العضو الفائز وضع هذه في الـ CV وممكن عمل شهادة للفائز تطبع Online

فكرة الجامعة او الشهادة برأيي فقط من دون تخطيط طويل الامد وتمويل كبير جدا" جدا" ستكون مضيعة للوقت وغير ناجحه والله اعلم
    .
    " وخذ من حياتك لموتك "

لا ترسل لي رسالة خاصة ... اذا لديك أي سؤال ضعه هنا

صفحة 1 من 4 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة