صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 21

الموضوع: أيهما اهم؟ تفهم أم تنجح؟ وإزاى؟

عضو

أيهما اهم؟ تفهم أم تنجح؟ وإزاى؟

السلام عليكم
    اخوانى الاعزاء سلام الله عليكم وكل عام وانتم جميعا بخير
    منذ فترة توقفت عن المشاركات لاسباب شخصية ولعلها عوده ان شاء الله بهذا الموضوع
    كثرت طلبات الباس فور شور وغيره وكأنها السبب الرئيسى للنجاح وبدون تكرار الكلام اريد ان اسأل ايهما افضل لك أخى العزيز ان تنجح فى الامتحان أم تفهم ما تقرأ وتكون قادر على استخدامه فى الحياة العمليه التى كثيرا ماتختلف عن طبيعه الماده المكتوبة التى فى بعض الاحوال تكون غامضه من حيث مكان وزمان التطبيق
    كثيرون يسألون عن ما أهميه الشهادات التى حصلو عليها أو يخططو للحصول عليها لكنى اسأل ما أهميه ما تعرف ومالا تعرف وكيف ستستفيد منه فى حياتك العمليه
    لنرى كيف سيروى لنا اخوتنا تجاربهم وأرائهم حول هذا الموضوع ولعله خاتمة البحث عن المجهول أو التوقف عن التعب بلا فائدة وأقصد الحصول على شهاده بدون فهم او أو القراءة بلا هدف سوى الحصول على الشهاده
    وفق الله الجميع لما فيه الخير لهم ولأمتنا الاسلامية والعربيه

عضو برونزي الصورة الرمزية moriatte

رد: أيهما اهم؟ تفهم أم تنجح؟ وإزاى؟

شوف ياأخى .......مع انى لسه ماحصلتش على أى شهادة معتمدة فى مجال التكنولوجيا لحد الآن لأن عملى يلتهم كل وقتى......لكن أتمنى انى أحصل على شهادات سيسكو......
    أنا رأيى ان لكل مقام مقال.......يعنى فى أوقات هايكون الفهم طبعا أهم من الحصول على الشهادة.......وف وقت تانى هيكون الحصول على الشهادة أهم ......
    الموضوع نسبى وليس حكم مطلق.......يعنى لو كانت الشهادة هتتيحلك تحصل على وظيفة وبعدين تطبق وتفهم براحتك يبقى ليه لأ.......انت وشطارتك ومجهودك بقى بعد كدا........
    هو انت أساسا بتفهم أو حتى بتحصل على الشهادة بدون فهم ليه......مش عشان تشتغل؟
    الفيصل هو الناس اللى بتاخد الشهادة بحفظ الأسئلة وبعدين تفرح بالشهادة وتنام على كدا......
    دول الزمان هايعلمهم أحلى كلام........ههههههههه
    وان كنت انا باعتقد ان مفيش حد بالغباء أ والسذاجة دى فى التفكير
    [CENTER][B][SIZE=4][COLOR=blue]ولا تهنوا ولا تحزنوا وأنتم الأعلون ان كنتم مؤمنين[/COLOR][/SIZE][/B][/CENTER]
    [CENTER][SIZE=4][COLOR=blue]--------------------[/COLOR][/SIZE][/CENTER]
    [CENTER][B][SIZE=4][COLOR=blue]لكي لا تأسوا على مافاتكم ولا تفرحوا بما آتاكم والله لا يحب كل مختال فخور[/COLOR][/SIZE][/B][/CENTER]

عضو

أنا رأيى ان لكل مقام مقال.......يعنى فى أوقات هايكون الفهم طبعا أهم من الحصول على الشهادة.......وف وقت تانى هيكون الحصول على الشهادة أهم ......
    الموضوع نسبى وليس حكم مطلق.......يعنى لو كانت الشهادة هتتيحلك تحصل على وظيفة وبعدين تطبق وتفهم براحتك يبقى ليه لأ.......انت وشطارتك ومجهودك بقى بعد كدا........

السلام عليكم
    اخى اسمحلى اختلف معك
    لانه من رأى الشخصى واعتقد كثيرين كذلك ان الفهم هو الاساس والشهادة هى ثقل وتأكيد على هذا الفهم وليس العكس كما ذكرت
    من تجاربى ان الشهادات فقدت الكثير من مصداقيتها بسبب حاملى الشهادات المتقدمين للعمل ومع هذا لا يفقهون شئ !!! للاسف حقيقة وشاهدتها كثيرا ولا افترى على احد
    الان تذهب لعمل مقابله شخصيه Interview ومعك من الشهادات ما لذ وطاب وتفاجئ بان لا احد يهتم والامتحان خير وسيله للالتحاق بعمل ويسلام لما يجدو انفسهم على حق وان المتقدم لا يعرف عن شهاداته اكثر من اسمها وبعضهم لا يعرفه
    فاصبح المجتهدين ممن عملو وزاكرو واجتهدو لكى يحصلو على الشهادة والتى تكلف كثيرا وليس قليلا - لا يحصلو على الاهتمام ولا التقدير المطلوب لانهم تساوو مع اى واحد اخر حامل للشهاده
    وللاسف ايضا فى بعض الاوقات الخبرة الطويله وحدها لا تكفى وتريد مايدعمها من الشهادات العلمية والعالمية حتى تزيد من فرصه الحصول على عمل
    ومازال الموضوع مفتوح لنرى الاراء الاخرى

عضو

بغض النظر عن ان الشهادة ليها قيمة او لا هو عموما شعور بالنسبة لي بعد مقطعت شوط في MCSE ان حملة الشهادات الدولية مجرد مستهلكين للتكنولوجيا لكن ميقدروش يبتكرو تكنولوجيا جديدة فالشهادات ما شاء الله مسميات جامدة وحلوة خالص زي مهندس بتاع ومطور مش عارف اية لكن المحتوي تكتشف انة فارغ وبعد تفكير تلاقي أنك مستهلك واللي اتعلمتة ميسويش في ميزان العلم بصلة والسبب انك مستهلك ومتبرمج لتشغيل منتج معين و حياتك المهنية تنتهي بانتهاء المنتج دة او الشركة صاحبة المنتج
    وبالنسبة للمعضلة بتاعتك احب اطمنك ان أصحاب الشركات حسمو لك المشكلة ودلوقتي اي واحد من حملة الشهادات لازم يكون معاه خبرة لا تقل عن 3 سنين يا اما يتفضل مشكورا يبلها ويشرب ميتها لانهم مش بيوظفو عاهات مستديمة بالشركة يعني العالم اللي بتحفظ السؤالين وبتروح تمتحن عشان يلم شهادات كأنة بيلم طوابع بريد ميتعبش نفسة ويصرف اكتر من كدة علي الشهادات ويفتحلو بالفلوس الباقية مشروع محل بقالة فمتقلقش المشكلة محلولة

عضو فضي الصورة الرمزية lumark_s

أهلا بالحبيب ياسر، لك وحشة في القلب يا ريس، وياريت ترجع لنا بإستمرار.

وإنت يا عم دي دي تي فينك يا ريس، ليكم وحشة والله.

ردي طبعاً معروف ياريس: أن أفضل الفهم على الشهادات.

لدي الدليل على ما أقول.

انا حاصل على CCNA فقط، ومعاي Linux+ و MCSA ، وقبل شهر نجحت في إمتحان ال CCIE النظري، الوظيفة التي تحصلت عليها من ضمن شروطها أن يكون لديك بكالوريوس، CCNA CCNP CCIE ، PIX وندوز سيرفر ،VPN ومتطلبات كثيرة، ولكن انا ماعندي بكالوريوس ولا CCNP ولا CCIE ولا PIX ولا VPN ، ورغم ذلك قدمت للوظيفة، ونافست بشكل شرس على الوظيفة مع 14 شخص آخريين، والحمد لله فزت بالوظيفة.

بس السؤال لماذا قبلوني وأنا غير مستوفي للشروط ؟؟

الجواب: لأنني أظهرت أنني أكثر المترشحين فهماً :D وأكثرهم تخطيطاً في المستقبل، وأكثرهم معرفة في أكثر من مجال.

سألوني في المقابلة ماذا يمكن أن أفعل؟؟ قلت لهم كل شيء يسمى IT ويتعلق بالشبكات أقدر أن أفعله، قال لي أي شيء؟؟ قلت له نعم أي شيء، هههههههههههههه قال لي طيب تقدر الآن تعمل لنا TACACS+ سيرفر عشان نعمل Authentication عليه ؟؟ قلت له لا لا أستطيع، قال لي واحد آخر: لكن إنت قلت إنك تقدر أن تعمل أي شيء، قلت له نعم أقدر أن أعمل أي شيء، ولكن قبل أن أعمله لازم توفرون لي التدريب عليه هههههههههههههههه فإعتبر إجابتي إنها مراوغة وذكية.

سألوني: ليش تعتقد إنك الشخص المناسب لهذه الوظيفة؟؟ قلت له لأنني ببساطة أفضلهم على الإطلاق، قال لي كيف عرفت إنك أفضل المترشحين على الإطلاق؟؟ قلت له لو لم أكن أفضلهم لما إتصلتوا في لعمل مقابلة ثالثه هههههههههههههههه - طبعاً انا عملت معاهم مقابلتين وهذه هي المقابلة الثالثة والأخيرة قبل أن أخبر بأنني حصلت على الوظيفة.

سألوني إنت فهمان في سيسكو ومايكورسوفت و لنكس، أي من هذه المجالات تفضل لو خيرت؟ قلت لهم سيسكو ، قال لي ليش؟ قلت له لأنها CLI هههههههههههههههههه

المقابلة كانت روعة، والمقابلة الأولى والثانية كانت كلها تقنية، بس المقابلة الثالثة كانت بس زيادة تأكيد، وكان عددهم هذه المرة 3 لأنه كان معاهم ال Network Manager والرجال حبني من أول نظرة :o هههههههه

ملحوظة: أنا معاي خبرة تعادل سبع سنوات في الشبكات ونظم التشغيل، ولكن انا إحتسبت أيضاً السنوات التي تدربت فيها بسكل فردي من ضمن سنوات الخبرة، عشان والجميل إنهم قدروا هذا الشيء ولم يعترضوا عليه، إعتبروا فترة الدراسة والتدريب من ضمن الخبرة.

خلاصة الكلام: انا حصلت على هذه الوظيفة رغم إني غير حاصل على CCIE ، بس شافوا إنني فاهم، وعندي القابلية إني أفهم، فما همهم الشهادة الآن، فإعتبروني أفضل المترشحين ، على فكرة واحد من اللي معانا في المقابلة كان بيعمل مع سيسكو بعقد، ولكن هذه الوظيفة هي وظيفة دائمة لذلك قدم لها، ولكن أخوكم لومارك عمل العجايب وفاز بالوظيفة، كله بفضل الله عز وجل، ورضا أبوي وأمي، وإخواتي، ومن ثم دعائكم لي يا أحبة في هذا المنتدى.

الفهم أولاً ومن ثم الشهادات ، ولكن طبعاً لكي تدخل المقابلة لابد من الشهادات، ولكن لو كان معاك الشهادات وإنت فاهم فأكيد إنك ستنجح في المقابلة.

هذه هي تجربتي وهذا هو ردي، وأحمد الله الذي كافأني على سنين من التعب والعمل والجد والدراسة، وتعبي على ال Dynamips ماراح سدى ههههههههههههههه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    CCIE Voice # 26926
    CCIE R&S # loading
    اللهم لك الحمد والشكر حتى ترضى ... ولك الحمد والشكر إن رضيت

عضو فضي

السلام عليكم احب اقول وانا مازلت مبتدا ان راى فى الموضوع ان ده زى شهادات الكليات المصريه بالضبط تطلع من الكليه زى مادخلتها ابيض ياورد لكن بمجرد التماسك بالواقع العملى بتلاقى العمليه معاك تمام. يعنى الحكايه حكايه تطبيق عملى فى الواقع. انا شخصيا افضل احصل على الشهاده باى طرق والباسفور شور مش عيب لانى اعتقد ان حضرتكم كلكم دخلتم به الامتحان ودلوقتى اكيد انتم علامات مرموقه بس احب اقول كمان ان دى راجعه للشخص نفسه يعنى انا كان ليا زملاء فى الكليه انا بينى وبين فهم بشهاده اساتذتى فرق السما من الارض بس لان نظام الكليات فى مصر كله قائم على انك احفظ صم حط فى الامتحان من غير ماتفهم مبروك عليك امتياز ولذلك انا طلعت من كليتى بمقبول فى حين الاخرين جيد جدا الحكايه هى انى بحب افهم الاول اما هما حفظ الى الابد حتى المسائل العلميه . يعنى اللى عايز اقوله اللى عايز يبقى محترم فى مادته هايفهم واللى عايز ينجح وخلاص هايحفظ . بس متنسوش ان فيه فاصل اللى هو سوق العمل ده اللى هايفصل والسلام عليكم محمد طه

عضو

السلام عليكم
    أخى الحبيب لومارك والله فرحتى ما بعدها فرحه انا مافرحتش لنفسى لما اشتغلت زى دلوقتى
    الف مبروك وان شاء الله دايما موفق فى حياتك وتجربتك ماشاء الله مثال نحتذى بيه كلنا
    اوعى بس الوظيفه تاخدك مننا - وان شاء الله اعزمك عند الحاج فرحات اول ما تنزل مصر او فى المكان اياه فى دبى انت اختار يا ريس
    ايه ياشباب شفنا رأى خبير ومبتدئيين ومحاولين ياريت الجميع يشارك ونتعلم من بعض

عضو الصورة الرمزية ahmedscondo

الف مبروك على الوظيفه
    اوعدنا ياررررررررب

اوعى تقول انى بحسدك ههههههههههههه

ربنا يزيدك بجد وربنا مش بيسيب حد تعبه يروح هدر

مع انى لسه فى اول الطريق وبقول ياهادى

يادوبك معايا MCP وبكافح عشان MCSE

بس هرجع واقول برده

شهاده من غير فهم = بلا قيمه
    حسبى الله لا إله إلا هو عليه توكلت وهو رب العرش العظيم

عضو فضي الصورة الرمزية lumark_s

الله يبارك فيك يا ياسر يا حبيبي، وإنت كمان يا أحمد يا حبيبي.

والله وأنا في المقابلات كنت حاسس إني مش لوحدي، كنت حاسس إنه كل صحابي وناسي وأهلي في عرب هاردوير معايا، ياه شعور مش حيتوصف، بس الحمد لله ربنا وفقني ياريس.

بعدين إزاي الوظيفة تاخذني منكم هههههههههههههه

أنا حاسس إنه مسؤوليتي الآن كبرت في عرب هاردوير ، وعايز كل الناس تشتغل يا أحبة، انا عايز كل الناس يكون معاها CCIE و RHCE وحاجات كتيرة، انا رح يزيد نشاطي بعون الله، لأن الوظيفة حتغير تفكيري و حتغير خبرتي للأحسن، عشان كده مسؤوليتي حتزيد في المنتدى عشان عايز أوصل كل الجديد اللي أتعلمه للإخوان والأخوات في عرب هاردوير، بس يا ناس سيبكم من الإعتماد على الباسفورشور في النجاح، خلي الفهم هو إعتمادك الرئيسي للنجاح، وخلي الباسفورشور لآخر يوم، بس مراجعة مش أكتر ولا أقل، يا ناس حيبقى شكلك وحش وحش وحش في المقابلة لما يقولوا لك إعمل لي Redisribution ومش حتعرف تعمله وكاتب في السي في إنه معاك CCNP ، شكلها وحش خالص خالص!

ربنا يوفقكم يا رب، وجيلك دبي كمان يا ياسر نروح للمكان إياه اللي قلت لك عنه هههههههههههههه

على شط الجميرا

كما قال أحمد شهاده من غير فهم = بلا قيمه
    CCIE Voice # 26926
    CCIE R&S # loading
    اللهم لك الحمد والشكر حتى ترضى ... ولك الحمد والشكر إن رضيت

عضو

كلامك يا لو مارك مظبوط 100%
    MCP : 070-270 ------PASS --------16/03/2006 MCP : 070-293 ------PASS --------20/04/2006
    MCP : 070-350 ------PASS --------28/03/2006 MCP : 070-294 ----- PASS --------26/04/2006
    MCP : 070-297 ------PASS --------02/04/2006 MCP : 070-290 ----- PASS --------01/06/2006
    MCSE: 070-291 ------PASS --------10/06/2006 MCT : -------------------------------30/06/2006

مشرفة سابقة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اهلا يا ياسر فينك يا راجل غايب لك فترة ان شاء الله يكون الموضوع دا بداية رجوعك

بالنسبة للفهم او الحفظ اظن رأيي معروف طبعا الفهم لسببين
    اولا انني لا احب ان اضع نفسي بموقف محرج سواء في انترفيو او غيره خصوصا اذا كنت اعلم انني لست على حق يعني مثلا لو ذهبت الى معاينة و اني معي عدة شهادات اخذتها بالحفظ و بدأت اسئل اسئلة تقنية بماذا ساجاوب ساعتها دا حيكون موقف بايخ و حيكون شكلي ساعتها وحش
    الشئ الثاني اني اصبحت واعية و اعرف ما اريد و لذلك حين ادرس هذه الشهادات فانا ادرسها لاني اجدها ممتعة ولاني اريد ان اكون Consultant في مجالي و هذا لن يحصل الا عن طريق الفهم لانك لا تنسى ما تفهمه بسهولة و لكنك تنسى ما تحفظه بدون فهم

اليوم بحمد الله ورعايته تم تعييني بوظيفة Sr. Network Engineer في شركة يبلغ عدد موظفيها 120 ألف موظف في العالم، الراتب مايعادل ال 72 ألف دولار سنوياً، وسيزيد بمقدار 15 ألف في حال حصولي على ال CCIE خلال الستة أشهر القادمة وهو ما أطمح له بعون الله.
    الف الف الف مبروك لك يا لومارك الوظيفة و ربنا يوفقك في عملك و تاخد ال CCIE ان شاء الله
    طبعا انا لا استغرب ما ذكرته إطلاقا لاني اعلم نظام العمل في الدول الغربية ... هنا الكفاءة و الفهم هما وحدهما من يساعداك على العمل لا واسطة و لا شهادات و لاشئ اخر الا توفيق الله من قبل و من بعد طبعا الشهادات تلمع ال CV بتاعتك و تجعلها جذابة ولكن الانترفيو يظهر الفاهم من غيرة و طبعا لا يمكن لاحد ان ياخذ الوظيفة بدون ان ينجح في الانترفيو

اعتقد ان معظم الناس يعلمون ان الفهم هو الطريق السليم و لكنهم يستصعبون المشوار و لذلك يلجئون للاعتماد على اسئلة الباسفورشور بصورة كلية

انا لا اعارض استخدام الباس فور شور و لكن اعارض الاعتماد عليه بدون فهم يعني لما تذاكر من الكتاب و تتدرب على السميوليشن او على اجهزة حقيقية حتى تحس انك فاهم اذهب و حل اسئلة الباسفورشور ثم توكل على الله وامتحن و ان شاء الله حتنجح حتى لو جاتك اسئلة جديدة و مش مذكورة في الباسفور شور و بعد كدة لما تقول انا عندي MCSE او CCNP تقولها بقلب جامد و انت مش خايف من اسئلة انترفيو او غيره
    [SIZE="2"][COLOR="Teal"] [CENTER]
    اللَّهُمَّ اجعل حبك أحب الأشياء إليّ
    و اجعل خشيتك أخوف الأشياء عندي
    و اقطع عني حاجات الدنيا بالشوق إلى لقائك
    و إذا أقررت أعين أهل الدنيا من دنياهم ، فأقرر عيني من عبادتك
    [/CENTER]
    [/COLOR][/SIZE]

عضو برونزي الصورة الرمزية Scorpion007

الف الف مبروك يا لومارك .. على الوظيفة .. هما هيلاقو ذيك فين يعنى .. والله مش بهزر المتطلبات دى تطبق على الناس التانية وانت كنت الافضل وتعبت واجتهدت وربنا اكيد مش بيضيع تعب حد ....

-------------
    بالنسبة للموضوع الاساسى انا شايف ان الخبرة + الشهادة + الفهم لازم يكونو موجودين الثلاثة مع بعض للحصول على وظيفة جيدة
    بالنسبة للجزء الثانى وهوة كيف ؟؟
    الشهادة و الفهم سهلة جدا ان يفهم الشخص وينال الشهادة بعدها
    الخبرة لابد ان تكون من خلال العمل فى مكان يهتم بالمجال وهذا يعطى خبرة ويؤهل بعد فترة للانتقال لما هوة افضل
    [CENTER][COLOR="Red"][SIZE="5"]Too Fast Too Furious[/SIZE][/COLOR][/CENTER]

[CENTER][IMG]https://img118.imageshack.us/img118/2033/needforspeedprostreet01yq9.jpg[/IMG][/CENTER]

مسئول الإعلام الإلكتروني الصورة الرمزية Iraq IT

اتفق معك اخ ياسر والجميع بان الخبرة والتطبيق العملي اهم من الشهادات وهدف Cisco و Microsoft هو الربح المادي فقط او لنقول اولا" ... الربح المادي اولا"

والله من الرائع ان تجلس بمقابلة ويسئلك شخص بموضوع يخص شهادتك وانته ترد عليه وبثقة عاليه افضل مما ترتبك ولا تعرف شي وتحس انه انت خدعت نفسك
    .
    " وخذ من حياتك لموتك "

لا ترسل لي رسالة خاصة ... اذا لديك أي سؤال ضعه هنا

عضو

اولا : اهلا بعودتك مره اخري اخي ياسر
    ثانيا: احب ابارك لاخونا لومارك علي الوظيفه الجديده وان شاء موفق و تحصل علي الCCIE
    ثالثا:الموضوع مهم رغم ان الحديث تجدد فيه عده مرات هنا

انا هتكلم من وجه نظر مختلفه شويه وهي وجهه نظر الشركه و دي لها عده جوانب

لو شركه صغيره فالمقام الاول عندها انك تقدر تنفذ المطلوب منك بأي شكل من الاشكال خصوصا المهام الاساسيه ويكون عندك القدره انك تبحث عن الاشياء التي لا تعرفها اما بقي لو معاك شهاده فزياده الخير خيرين

لو شركه كبيره فمطلوب المعرفه مع الشهاده اكيد لان الشهاده احد نقاط الترجيح لكن اكيد الشهاده لا تغني عن المعرفه

في نقطه مهمه اخري وهي طبيعه عمل الشركه علي هي شركه تحتاج لاحد متخصص في الشبكات ام شركه متخصصه في مجال الكمبيوتر ام شركه متخصصه في مجال الشبكات بالتحديد

يوجد نقطه اخري لو الشركه partner لاحد الشركات مثل سيسكو او مايكروسوفت و هي gold partner ولا silver ولا partner فقط لان الشركات دي مطالبه بعدد معين من موظفيها الحاصلين علي الشهاده يعني تلاقي الgold partner cisco علي الاقل عنده 3 ولا 4 CCIE اما الSILVER برضو لازم يوجد 4او3 حاصلين علي CCNP

اما من الناحيه الشخصيه الواحد لازم طبعا يفهم الاول ثم يأخذ الشهاده لان عندما تتقدم لوظيفه ما اكيد اللي بيعمل معاك الانترفيو لن يكتفي بأسم الشهادات فقط بل سيقوم بسؤالك عده اسئله

مشرف عام سابق الصورة الرمزية UNREAL

الشهادة من إسمها لمن يفهم العربية..... شهاااااااااادة

يعني ورقة تثبت وتشهد بأمر ما...
    وهذا الأمر هو أن حامل الشهادة الفلانية عنده المهارات الفلانية....

أمّا النصب الذي يمارسه الكثيرون بحفظ الـ BrainDump يعد كذباً وزوراً...
    وحبائل الكذب قصيرة ولله الحمد ومصيره أن يتفضح جهله...

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة