النتائج 1 إلى 13 من 13

الموضوع: احترس !!مجموعة من النصابين باسم شركة فيجن(vision)للتوظيف فى مجال الشبكات بالمهندسين

عضو

احترس !!مجموعة من النصابين باسم شركة فيجن(vision)للتوظيف فى مجال الشبكات بالمهندسين

السلام عليكم
    بعد ان وقعت فريسة عملية نصب من شركة تدعي فيجن تليكوم vision telecom :mad::mad:
    احسست ان من واجبي تحذير الشباب من الوقوع في شراك مثل هؤلاء النصابين
    بينما انا اتصفح اهرام الجمعة بحثا عن وظائف خالية مثل ملايين الشباب وجدت اعلان هذه الشركة (شركة اتصالات تريد شباب بدون خبرة )
    قلت في عقل بالي شركات الاتصالات هي الا ماشية اليومين دول
    رحت اقدم لقيت كلام مختلف مفاده اذا كنت عندي خبرة هشتغل ولو معنديش خبرة ممكن اتدرب عندهم الاول في العلاقات العامة او الكمبيوتر والصيانة
    التدريب 50% مظهر ولباقة وسلوك وانضباط في مواعيد الكورس و50% استيعاب المادة العلمية وامتحان, وقالولي مش مطلوب منك اكتر من 50% عشان تشتغلي اما في شركتنا او في احد الشركات الا احنا وكلاء عنها بندرب لها موظفين
    الادهى اني لازم ادفع 225 جنيه ترد لي اذا عديت ال 50% مع اول مرتب
    قلت امري لله مفيش شغل بالساهل اليومين دول رغم اني عندي لغة وبعرف كمبيوتر لكن مش لاقية شغل خالص
    خلصنا التدريب خلال شهر بعدين ادونا كلنا جوابات ترشيح نروح بيها فرع الموارد البشرية للشركة بعد اسبوعين من تاريخ انتهاء الكورس ورفضوا يقولولنا عن درجاتنا او اذا كنا هنشتغل او لا وكأنها اسرار حربية وسابونا اسبوعين في حالة قلق
    عن نفسي كنت مظهري حلو والحمد لله و ملتزمة جدا في الكورس بالحضور والمواعيد والانضبط والسلوك ومذاكرة المادة العلمية والتفاعل مع المدربة وكنت بعمل presentation احسن من الغالبية
    بصراحة كنت رايحة فرع الموارد البشرية وانا شبه متأكدة من قدراتي واني اكيد باذن الله هشتغل
    اتفاجأت اني حتى محصلتش ال50% !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!(BB)(BB)
    انا وواحدة تانية معايا البنت استغربت جدا ولقيتها بتدافع عني قدام الا بيعمل معانا انترفيو ,ربنا يكرمها, البجاحة بقى ان بعد ما سقطت وكمان راحت عليا ال225 جنيه الا دفعتها في الاول (حار ونار فيهم مش مسامحه)مطلوب مني ادفع 25 جنية رسوم شهادة اني اخدت كورس علاقات عامة عندهم
    لما قريت الشهادة بتاعة بنت زميلتنا اشترتها لقيت الصيغة انها مش شهادة تدريب دي شهادة خبرة تفيد اني اشتغلت عندهم مدة شهر في العلاقات العامة
    قلتله انا مش عيزة منكم شهادة ومش هدفع مليم زيادة دي حتى يا ريتها شهادة تدريب انا اصلا ماشتغلتش عندكو شهر يا كدابين
    لا ومطلوب اذا اشتغلت ادفع 30 جنيه رسوم جواب ترشيح!!!!!!!!

الشركة دي بيتقدملها شباب كتير جداااااااااااا على امل انهم يتدربوا ويلاقوا شغل
    وفي الحقيقة هما شوية نصابين وحرامية ومش بيشغلوا حد
    فبل الانترفيو المعجزة ده قابلنا بنت زي القمر جية تاخد شهادتها وطلبت من السكرتيرة تدخل للمدير عشان تهزئه بقالها من شهر 4 بيوعدوها بشغل ولا حياة لمن تنادي
    واخدت عندهم كورس علاقات عامة وبعتوها لشركة تشتغل في المبيعات ازاي معرفش!!!!!!!!!

اظرف حاجة ان الشركة اسمها vision telecom وملهاش اي دعوة بالاتصالات مرة يقولوا شركة تدريب ومرة صيانة ومرة اتصالات

ارجو من كل الشباب ان يحذروا من الشركة النصابة دي ومن امثالها
    وارجو لكل من يقرأ موضوعي ان يخبر من لا يعلم حتى نتفادى جميعا النصب
    انشروه في الايميلات والمنتديات للتحذير مع اخذ نية
    انشره
    انشره
    انشره
    pls:pls:pls:

عضو

رد: احترس !!مجموعة من النصابين باسم شركة فيجن(vision)للتوظيف فى مجال الشبكات بالمهندس

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته .....اخى فى الله اود ان اشكرك على هذا الموضوع وجزاك الله خيرا
    اما بالنسبه لهذه الشركه فانى قد وقعت معهم والحمد لله ربنا خلصنى منهم وخت الفلوس بتاعت التدريب كمان ولله الحمد وده طبعا بعد اكتر من ثلاث شهور من المماتله ونكلمك بعد 10 ايام والكلام الى مايجبش همه ويوقف الحال المهم الى عايز ياخد الفلوس يعمل زى ماربنا هدانا انا وكام واحد من الشباب الى كنا فى الكورس جمعنا بعض ورحنا ومن غير خناء ولا تكسير ولا زعيء لانهم شكلهم واخدين على كده وبقى عندهم ناس جيبنهم لكده الى عايز حقه بجد يخشمن ناحيه المسالمه والهدوء المستفز ليهم لانهم بيعلموا الى بيتدرب معاهم فى العلاقات العامع فن حرقه الدم للبيكلمك وانت لوا عايز تكسب معاهم اولا...0
    1-الدعاء واللجوء الى الله عز وجل بان ينصرك عليهم
    2-تحديد هدفك ( ام انك فاضى ليهم وعايز تتسلى وتروح وتيجى وتاخد فى مواعيد وربنا يعلم اخرها -----------واما انك عايز فلوس التدريب وحبى الله ونعم الوكيل فى الوقت الى ضاع )0
    اما الجزء الاول فربنا يقويك ويصبرك اما الى عايز يخلص فيقوم بالاتفاق مع عدد وليكن خمسه من الى وقع عليهم الضرر ويريت يبقى فى نفس المجال ويتابعوا مع بعض دى اول حاجه وتانى حاجه يروحوا فى اول معد يحددوه والتانى تبدا المجموعه فى ازهار حقيقتهم بشكل راقى لانهم بيلعبى على ان الغلط يجى منك وتياس وتسيب الموضوع بعض اما تخلص التدريب هيقلك السيد محمد سعد الى فى فزى الرماح انت تمام وهتزل معانا فى فيجن المهم تعالى كمان عشره ايام وهات اصول الورق واعمل فيش والكلام الى انتوا خفظينوا خليك للاخر المهم خد بالك انك هيخلوك ترفض الشغل لما الخ الكريم يجىيمضى معاك العقد يطلع وصل امانه ويقلك امضى على بياض وطبعا حضرتك هتخض وتول انا مابمضيش يقوم هو او الانسه ناديه تول لك خلاص انت الى رفضت مع السلامه المهم بقى انك تشغل عقلك وماترفتش وبرده ماتمضيش وانما تول للهمضى العقد ده حقكقمولازم تضمنوا انا موافق هما هفرحوا فرح انت هتشوف بنسك بس قول طلب صغير انك عايز تضمن ان الوصل ده هما عيزينوا علشان ايه الرد نضمن حقنا قول لهم من ايه هيقول علشان انت فى القسم العملى وتحت ايدك وفى عهدتك معدات واحنى خايفين قلهم جميل وده حقكم وانا همضى على بياض بس عايز مرقه منكم بالكلام ده وتتمضى وتختم من مجلس الاداره وارقام البايق فيها ودى بقى تبقى مع حضرتك وهما يبقى معاهم الوصل جميل لو وافقوا وده مش هيحصل يعن ان حصل ومضيت وخت الورقه دى روح اعمل محضر اثبات حاله ليهم وكد يبقى يشربوا الوصل بتعم ده ان وافقوا على هذه الورقه وان ماوافقوا هيقولوا خلاص انت هتروح لمدير الشون القانونيه وتطلب من الورقه دى لان هذا اختصاصه لغايه اما توصل لهذه الخطوه انت كده ماشى فى الطريق السليم المهم المدير بتاع الشون القانونيه ده فى جول جمال روح قوله على انك منتش متفق فى البدايه على الوصل على بياض والكلام ده هيقول دى اواملر جديده قوله خلاص وانا عندى ردود جديده وانك عايز الورقه طبعا هو محامى وفاهم ان الورقه دى تهد كل الى فى الوصل هيقلك خلاص انا ممكن اخدمك واولك للقسم الادارى ومش هتمضى على وصل ولا اى شئ ماتفرحش هيقولك هتصل بيك كمان 10 ايام كل ده وان معاهم ماتياس المهم خلى معاك الول بتاع الدفع وعقد التدريب ولو عرفت تخلى الكانيه بتاع التدريب معاك لانهم هيحاولوا يخدوا منك كل ده المهم لوفاكر قرات فى العقد بتاع التريب انك اذا فات 40 يوم بعد انتهاء التدريب ولم تتوفر فرصه عمل يحق لك ان تسترد المبلغ بتاع التدريب اول اما يعدى على تاريخ اتهاء التريب 40 يوم وهم عمالين يجلوا 10 ايام فى اسبوع اصبر شويه لغايه 40يوم وسعتها اتحول عليهم وخد ةورقك والناس الى بتدربوا معاك وروحوا كلكم فى وقت واحد قولوا للمحامى الى اسمه محمد السيد مش ده عقدكم ولاانتوا شركه ايه بالضبط .......وكلام من ده وياريت تكونوا كتير وعلى نفس الموقف وربنا معكم المهم ابشركم فى الحكايه الى مايعلم بها الا الله عز وجل انى الحمد لله اخذت الفلوس بتعتى والحمد لله وكمان واحد من اصحابى الى كان معايه فى الموضوع وكما اثين بعد اما حكنا لهم عملوا كده برده وهيخدوا ان شاء الله الفلوس بعد العيد اهم حاجه الصبر وماتسبش حققك لانك بتسمح ليهم يعملوا فى غيرك كده وكمان خد بالك انك اى معاد او تاجيل خليهم يكتبوا بيه ورقه للتاجيل وختم وامضاء ولو حتى قلك تعالى بكره خد الفلوس قلوا ادينى ورقه واكتب فيها الميعاد وامضى تحتها وفى النهايه ربنا يهدينا ويهدى الناس اجمعين ....0

ارجوا النشر وشكرا....0

عضو

رد: احترس !!مجموعة من النصابين باسم شركة فيجن(vision)للتوظيف فى مجال الشبكات بالمهندس

لي وجهة نظر ...
    اسهل الطرق هي الطريق المباشر ....
    1- التوجه الي قسم الشرطة بالاوراق والادلة ..... وعمل بلاغ يتهم فيه الشركة بالنصب عليهم
    2- أثبات كل الخطوات التي تمربها باوراق او صور او حتي شهود .

حتي يتم التحقيق معهم واغلاق هذا المكان ان شاء الله .

عضو

علي فكره انا روحت الشركه دي وعملت معاهم انترفيو وعرفت انهم نصابين مفيش شركه محترمه تقولك في الانترفيو ادفع اي حاجه عشان جديه التعاقد حظها اني مكنش معايا فكه ومعرفتش اخلع اديتها عشرين جنيه ومورتهموش وشي تاني . ومعلش يا شباب هي دي الدنيا ومحدش بيتعلم بالساهل . علي فكره اعلاناتهم لسه بتنزل في الاهرام لغايه دلوقتي .

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دلتاوي هاكر مشاهدة المشاركة
    لي وجهة نظر ...
    1- التوجه الي قسم الشرطة بالاوراق والادلة ..... وعمل بلاغ يتهم فيه الشركة بالنصب عليهم

أخى العزيز
    فعلا فكرنا فى هذه الفكرة لكن العقد الموقع عليه مكتوب بواسطة أحد شياطين الانس
    بحيث أن الكلام يحمل أكثر من معنى ولايمكن أن تثبت عليهم شىء (نصابين محترفين)
    المهم دوركم تنشروا الموضوع لان الى الاّن يذهب لهم ناس
    قصدى (ضحايا)
    وانا متأكد انه بجهودنا جميعا سيوفقنا الله للقضاء على هذه العصابة

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دلتاوي هاكر مشاهدة المشاركة
    لي وجهة نظر ...

فكرت اكثر من مرة ان أجتمع مع زملائى ونرفع عليهم قضية لكن العقد الذى وقعت علية مكتوب بواسطة احد شياطين الانس بحيث ان الكلام يحمل أكثر من معنى ولا يمكنك ان تمسك عليهم شىء.
    المهم ان نتحرك بنشر الموضوع فى المنتديات والمجموعات والايميل ورسائل المحمول وانا متاكد ان اللله سيبارك فى جهودنا ويتم ازالة هذه الفئة الضالة

مخالف للقوانين

thank you for warning

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Admin2008 مشاهدة المشاركة
    thank you for warning
    العفو يا اخى لكن شكرك لى يكون عن طريق نشرك للموضوع وتحذير بقية الاخوة فى المنتديات الاخرى
    وانا واثق ان الله سيبارك فى هذا الجهد القليل لنقضى على هذة العصابة

عضو

شكرا على التحزير

عضو برونزي الصورة الرمزية Nightspy

رينا يخرب بيوتهم النصابين
    قولوا امين

عضو

لمن كان ضحية لهؤلاء مثلى
    ادهب لقسم شرطة العجوزة (لانهم تابعين لة) ومعك صورة العقد والايصال وقم بتحرير محضر جنح ضدهم كما فعلت واسمائهم الحقيقة هى
    1-محمد سعد
    2-وسام محمد عوض
    3-سامح مصطفى
    ثم ادهب لمديرية امن الجيزة لمقابلة العميد فايز أباظة مدير مباحث الأموال العامة ( عندة فكرة بالموضوع )ويريد اكبر عدد
    اخبر زملائك ليفعلوا مثلك لتكوين اكبر عدد
    سيتصلوا بك كى تأخد فلوسك وتتنازل لكن لا تفعل اتركها لتكو ن قضية وتطالب بالتعويض المناسب ونفس الوقت ويتم اغلاق هدا الوكر وحمايى الناس منهم
    وربنا ينتقم منهم

jooditooti
    زائر

حسبي اللة ونعم الوكيل فيهم انا لسة مخلصة الكورس الايام دية ومستنية انهم يبعتولي رغم اني شكلي هايل وكنت من الاوائل ومتفوقة عن اي حد هناك بكل شيء وعايزة اقولكم علي اسماء النصابين الجديدة وهمrule: :
    1-تامر محمود

2-وائل مدكور الكول سنتر ورشا

3-وسامح بالادارة

4- وهاني بالعلاقات العامة

jooditooti
    زائر

بجد انا للة وانا الية راجعون اللهم اجرني في مصيبتي واخلف لي خيرا منها ربنا بجد يوللعهم

عايزة اعمل فيهم اي شيء ومش عارفة بجد منهم للهم حسبنا اللة ونعم الوكيل