صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 45

الموضوع: تحدي لعمالقة الصيانة ..كاااارثة .. اتحدي حد يحلها .. wdc rom model sabre -

عضو برونزي الصورة الرمزية mr_zezo

رد: تحدي لعمالقة الصيانة ..كاااارثة .. اتحدي حد يحلها .. wdc rom model sabre -

يا باشا دي مشكلة بوردة بكل تاكيد ياريت حضرتك تتحرك في الاتجاه ده ( بوردة الهارد )

وفعلا لازم عند تغيير البوردة نقل ال IC الاصلي المخزن عليه Firmware

من البوردة التالفة للبوردة الجديدة علشان يشتغل الهارد بدون اي مشاكل

الكلام ده عن خبرة في المجال

وربنا يوفقك

عضو

حصلت لي نفس المشكلة ومش عارف اش الحل ..؟؟؟

عضو فضي الصورة الرمزية mohamed2121

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فادي ال دويك مشاهدة المشاركة
    اتي لي هذا الرد من اخ كريم في منتدي اخر ارجو التعليق عليه . وثبوت صحته من عدمها .

أولا أشكركم على فتح هذا الموضوع الهام

ثانيا المشكله اه معقده ولكن حلها سهل وبسيط

حل المشكله:
    اولا مكان المشكله في البورده الأسموس تبع الهارد
    وهي في أي سي السوفت الخاص بالهارد ويكون في

وهو الايسى المسئول عن قراءة موديل الميديا وهو ايضا الذى يخزن فيه حجم الهارد اذا كان 80 او اكثر وهو مهم جدا عند تغيير البوردة بالكامل لابد من نقلة من البوردة التالفة الى البوردة الجديدة حتى تتم عملية تغير البوردة بطريقة صحيحة

اعطال السوفت :
    1- قراءة الميديا بطريقة خطأ فى setup البوردة مما يؤدى الى عدم قراءتة فى الويندوز..
    2- التغير فى مساحة الهارد
    3- الهارد لا يعمل باور مطلقا اذا ما كان الايسى تالف نهائيا...
    يمكن اعادة شحن هذا الايسى فقط عن طريق كارت يسمى pc3000 وهو غالى الى حد ما حاليا

ثانيا حل المشكله اما بتغيير الأي سي من بورده تحمل نفس موديل البورده او الشحن

ياتري اللي بيتقال ليا دهنا هو الصح ولا اللي بيتقاللي هناك ؟؟؟

لازم نلاقي حل ونكون متفقين على صحته . علشان نبقي عارفين نتكلم بقلب جامد ونعرف نظبط الموضوع

شكرا جدا على التعاون اللي بجد مش عارف اقول كلمات شكر توازي حجمه ده .

جزاكم الله خير ووضعة في ميزان حسناتكم .
    الكلام مظبوط والكلام ألى قاله الاخ bigmaster صح جدا
    أخى قبل أى شىء جرب لوحه خاصه بالهارديسك لديك نفس الموديل لكى تتأكد الاول من أن الميدا ليس بها عطب وبما أنك عرفت تتوصل للعيب فين بالتحديد ممكن تجرب تشوف الـــFirmware من لشركه وحاول ولو منفعش ممكن ممكن تغير ال IC او اللوحه الخاصه بالهاردديسك
    أخى ولو مش هتعرف كل ده
    لو حضرت من مصر ممكن الذهاب به الى مول كوين مصر الجديده أو مول البستان ميدان التحرير
    بها متخصصون بذالك
    ويارب التوفيق

عضو

السلام عليكم
    حصلت عندي مثل هذه المشكلة في أحد الهاردات ( يعني يتعرف المذر بورد عليه وبالتالي غالبا البيوس الخاص بالهارد سليم ) لكن أي نظام آخر لا ، والمشكلة كانت في البوت ريكورد أ و البارتشن تابل ، أنصحك بتجربة التالي : توصيله slave ثم تجرب برنامج partition table doctor الاصدار 3.5 أو احدث للبحث عن التقسيمات القديمة ومن ثم استعادتها في اغلب الحالات (ملحوظة البرنامج احيانا لا يتعرف علي الهارد او يحس به في بيئة الدوس ولكنه تعرف عليه في بيئة الوندوز )

SeriousSam
    زائر

شكرا جدا على التوضيح

عضو ذهبي الصورة الرمزية White h@cker

المشكله عندك هى ان ic السوفت الخاص بالهارد قد حدث به تلف والمشكله الاكبر ان الic ده مرتبط بالمديا ونادرا ان تجد ic سوفت يعمل على مديا اخرى

وعلى فكره ده كلام اكيد لان المشكله دى قابلتنى كتير وفيه منها اتحل عن طريق تغيير ic السوفت " ان وجد"
    م/ احمد
    الرواد للحاسبات

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فادي ال دويك مشاهدة المشاركة
    كان ناقص اني اولع حبه بخور واعمله زار . مافيش ولا برنامج عارف يتعامل مع الهارد.

تصدق فكرة جهنمية وتطلع ام ابراهيم وتعمل فرمات للهاردسك ويكون عال العال:D

يا حبيبي كان عندي هاردسك 80 قيقا متعوب عليه

وفجأة لا حس ولا خبر

بحثت في الإنترنت وقدر الله أني أجد هذا البرنامج اللي أنقذني بصراحة

يفضل يكون عندك شوية انجليزي عشان الخطوات اللي بتظهر لك

تفضل البرنامج

وإن شاء الله حتدعيلي

عضو

السلام عليكم

الاخ الكريم صاحب المشكلة ....
    هذا بالظبط ما حصل مع هاردي واللذي يعم لالان بشكل جيد والحمد لله

الاعراض ::::
    - يتم قراءة الهارد علي الـ set up ولا يتم قراءته داخل الويندوز .
    - اذا استخدمت برامج الهيرين او البرامج الاخري فإنه يحصل الآتي :: بعض البرامج تراه وعند العمل فيه تخرج رسالة خطأ ولا يستطيع فعل شئ ... وبعض البرامج الاخرى لم تقرأة اصلا
    - عند توصيل هذا الهارد slave فإنه يعمل وبشكل جيد .. ويتم قراءته ويكون قابل للتخزين عليه .

القرار :::
    قررت ان اذهب به الي احد الشباب اصحاب المحلات ذو الخبرة العالية ... فأخذ الهارد ومكث معه يوما ثم أعطاني إياه وأخذ مني 30 جنيها فقط ... ولم يكن العطل لا في بوردة ولا غيره
    العطل في الداتا يااخي العزيز .... هناك برنامج يستطيع حل هذه المسألة حاولت اعرفه لكن طبعا دون جدوى
    وانا لا ازال ابحث عنه

لاحظت انكم علي وشك الاتفاق ان المشكلة في هذا الــ ic لكن ارجوا الرجوع عن هذا

والله الهارد يعمل معي ... بص يااخي .. ان كان ثمة سبب في هذا الـت ic فإن الحل ليس في تغييره
    هل ربما يمكن تغيير الداتا الخاصة به؟ هل ياترى يمكن تفريغه ثم شحنه ؟؟؟

والله أعلم

عضو

الاخ بس سي مان
    شكرا علي البرنامج ... ربما هو والله
    لأني علي يقين ان المشكلة حلها في برنامج وإلا لم يأخذ مني 30 جنيه
    ولا ايه يارجالة ؟؟؟ أي نعم هو معرفه ... بس حتى لو معرفه
    والسلام عليكم

عضو

الاخ الكريم ابن آل دويك ....... ننتظر منك الخبر عن البرنامج هل هو فعال في هذه المشكلة
    مع كل التقدير والشكر للأخ بي سي مان

جزاكم الله خيرا

عضو ذهبي الصورة الرمزية White h@cker

الاخ العزيز " المسلم التقى" لم اقل انا هذا ال ic تالف نهائيا والا لن يعمل الهارد باور مطلقاً لكن يوجد به عطب ما ويمكن اعادة شحنه باستخدام مبرجمة اسمها pc3000 والشحن يتم بواسطة برنامج لكن فى وجوده هذه المبرجمه والا فلن يعمل البرنامج

[CENTER][B][CENTER][CENTER] [B] [SIZE=4][URL="https://www.kaheel7.com/ar/index.php"]أسرار الإعجاز في القرآن والسنة[/URL][/SIZE] [/B]

[B][B][B][B][B][B][B][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=123647"]لا تنشر لأنك لن تؤجر .. قد تأثم[/URL][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B] [B][B][COLOR=Red]||[/COLOR] [/B][/B][B][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=81159"]موضوع خاص لطلبات البرامج[/URL][/B][/B]

[URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=182688"]هل كوكب الأرض أكبر شيء في الوجود؟ [B][B][COLOR=Red][B][B]||[/B][/B][/COLOR] [/B][/B][/URL][B][B][B][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=160670"]نظرة الإنسان للبعوضة على أنها مخلوق تافه[/URL][/B][/B][/B][/B]

[/CENTER]
    [B][B][B][B][B][B][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=121780"] دروس مجانية [/URL][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][B][B][COLOR=Red][B][B][B][B]|| [/B][/B][/B][/B][/COLOR][/B][/B] [B][B][B][B][B][B][B][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=161909"]نتائج اختبار المعالج AMD Phenom II X2 550 قبل وبعــد فتح الانوية[/URL][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B]

[IMG]https://farm4.static.flickr.com/3304/3651360344_8b4af0494b_o.png[/IMG]
    [/CENTER]
    [/B][/CENTER]

عضو

الأستاذ المهندس احمد
    حياك الله وجميع المشاركين
    نرجوا ان يكون البرنامج الموضوع من طرف آل دويك يكون فعالا في ذلك
    انا لاحظت انه فعال بإذن الله ...
    لكن نريد التجربة

نرجوا منكم جميعا التفاعل في هذا الموضوع .... لو حد وقع في ايده هارد كده يستخدم البرنامج ده ياجماعة
    وياريت متقصروش في الموضوع

خيركم من تعلم وعلم ............ نفع الله بكم

عضو برونزي الصورة الرمزية mr_zezo

نرجوا ان يكون البرنامج الموضوع من طرف آل دويك يكون فعالا في ذلك
    انا لاحظت انه فعال بإذن الله ...
    هو فين البرنامج ده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
    وياريت اعرف ازاي عرفت انه فعال ؟؟؟؟؟؟!!!!!

عضو

الحين ما عرفنا الموضوع تحدي ولا طلب ؟
    الي يقرى العنوان يقول تحدي على مسابقة والي يقرأ الموضوع يقول انسان حاصله له مشكلة و يتمنى ايجاد حل ؟؟
    آنه دائماً ألاحظ هذا الاسلوب في المنتديات العربية "مشكلتي و أتحدى الجميع بحلها" و لما يطلع له واحد يحلها له يرد عليه مشكور و ما قصرت ؟؟؟؟
    يا جماعة الظاهر ربعنا عندهم فكره انه اذا الواحد قال لو سمحتوا أو ارجوا المساعده عيب فيدخل عليهم من باب التحدي !!

عضو

ياجماعة انا اقصد البرنامج اللي وضعه الاخ الكريم بي سي مان جزاه الله خيرا
    عذرا علي الغلط في الكتابة

الاخ مستر زيزو البرنامج موقعه اهو https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download

انا بقول انا لاخظت انه فعال يعني اقصد لما قريت التفاصيل عن البرنامج أظن ذلك يعني

طبعا لازم تجربة

والحمد لله لقيت هارد فيه نفس المشكلة ههههههههه
    وجاري التجربة

ان شاء الله انتظروا الإفادة
    خيركم من تعلم وعلم

------------------------
    اخي الكريم subah يسعدني جدا ما كتبت ,... لأن في الصراحة راحة .. كما يقولون

لقد قلت
    يا جماعة الظاهر ربعنا عندهم فكره انه اذا الواحد قال لو سمحتوا أو ارجوا المساعده عيب فيدخل عليهم من باب التحدي !!
    الحكاية اخي الحبيب ان الأخ كاتب الموضوع أراد ان يلفت الانظار ويشد الاهتمام وذلك ظني
    اما بخصوص العيب اللي قلت عليه ... انا معاك جدا جدا في هذا الموضوع

والمشكلة ليست في طالب المساعدة ... المشكلة في الاخوة المشاركين لا يحبوا الرد علي الاخوة اللي يريدون المساعدة ...

اظنك اخي انك ضد ذلك ....
    اللهم اني اشهدك اني احب مساعدة اخواني المسلمين فأعني علي ذلك
    اخي الحبيب ارفع معي شعار العطاء والكرم ...
    خيركم من تعلم وعلم

تحياتي لجميع اخواني المسلمين
    والسلام عليكم

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة