صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 44

الموضوع: محتار بين intel core 2 due و AMD athloan x2 ياريت حد ياسعدنى بصورة عاجلة

عضو الصورة الرمزية القاتل المجرم

Talking محتار بين intel core 2 due و AMD athloan x2 ياريت حد ياسعدنى بصورة عاجلة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
    معلش ياجماعة دى اول مشاركة ليا وانما انا عارف ان فى مواضيع كتير اتكلمت فى هذا المجال لما الواحد اتلخبط .... انا عايز اجيب جهاز جديد يستحدم فى كل شىء العاب جرافيك كل حاجة يعنى بس المشكلة حاليا فى البروسيسور انا بصراحة اسمع ان ال AMD افضل من INTEL كتير (دا من النت طبعا) . وسامع بردو ناس بتقول ان ال INTEL افضل من ال AMD كتير (دا من النت بردو ) ... لما الواحد احتااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااااار (BB):mad::AngryB):eek:plsz) .انا عايز بروسيسور جامد جدا بغض النظر عن سعرة . اما بالنسبة للبوردة مافيش مشاكل gigabyte &asus&intel ماختلفناش عادى هو البروسيسور بس اللى قالبلى دماغى بصراحة
    طيب لو اتعملت مقارنة جامد وفاذ ال AMD هل هاغير نظام التشغيل يعنى اجيب نسخ ويندوز 64 بت ؟ ولا اية؟ (دا لو فاز ال AMD اصلا لان فى كتير من الناس متعصبين جدا لل INTEL CORE2DUE وامثالة)
    وزى ماقلت ماتحملوش هم الفلوس مستورة والحمد لله (اى رقم يعنى) :D(z):frnd"
    شريف الشرقاوى
    مصر

رد: محتار بين intel core 2 due و AMD athloan x2 ياريت حد ياسعدنى بصورة عاجلة

ياجدعان ربنا يخليكو انا مستعجل جدا فى هذا الامر ضرورى الامتحانات قربت وانا محتاج الكمبيوتر ضرورى.

مشرف سابق

الافضل اداء هو الcore2 duo بنسب مختلفة حسب الفئات
    باعتراف من يحب amd والاختبارات موجودة

ايضا معمارية جديدة تقبل كسر السرعة بشكل كبير وهنا يصبح فرق الاداء كبير جدا لان amd لا يجاريه في كسر السرعة

لو اردت ثنائي النواة افضل E6750 وهتاك افضل منه لكن اغلى وهو E6850

ولو رباعي النواة Qx6700 افضل والاقل منه Q6600

ومعه لوحة ام قوية هذا ما يغير في الاداء اللوحة القوية والرامات القوية وكرت الشاشة

إداري سابق

انا بصراحة اسمع ان ال AMD افضل من INTEL كتير (دا من النت طبعا) . وسامع بردو ناس بتقول ان ال INTEL افضل من ال AMD كتير (دا من النت بردو )
    معالجات تعطيك اداء مقارب جدا لمعالجات الانتل وبسعر اقل مثلا يمكنك ب 160 دولار شراء معالج 6000 اداؤه ينافس اداء ويفوق ال E6600 من انتل والذي ثمنه225 ولكن اذا كنت تريد الا تعبأ بالسعر اشتري الQ6600 الرباعي النوى و ثمنه 270 دولار ولكن بغض النظر نهائيا عن السعر فالانتل افضل ولكن بثمن اكبر
    التفوق ل amd كان سابقا وهو اليوم لانتل ولكن كما ذكرت بفارق طفيف وبسعر اقل
    طيب لو اتعملت مقارنة جامد وفاذ ال AMD هل هاغير نظام التشغيل يعنى اجيب نسخ ويندوز 64 بت ؟
    هذا كلام غير صحيح اطلاقا فهي تعمل على برامج 32 و64 بدون اي مشكلة

إداري سابق
    محرر مجلة عرب هاردوير

باختصار أخي :

خذ معالج Intel Core2Due E6750 + مذربورد EVGA Sli 680i TR لأنهم متوافقين مع بعضيهم لأقصى درجة . وابتعد عن بوردات انتل.

:)

والله زمـــان

عضو ذهبي

اخي يفضل انك تحدد اكتر استخدامك للجهاز, او اغلب استخدامك ليه هيكون ايه.. و ميزانيتك في حدود كام, و بلاش موضوع ان الميزانية مفتوحة لانه ممكن اجمعلك جهاز ب 30000جنيه !!!

و نزل برضو المجلة اللي في توقيعي, هتديك فكرة كويسة جدا عن اسعار السوق المصرية..
    [CENTER][COLOR=Black][SIZE=3][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=57861"]أسعار و أخبار الهاردوير في السوق المصرية[/URL][/SIZE][/COLOR][URL="https://www.facebook.com/group.php?gid=6972173005"][COLOR=orange][B][SIZE=3][/SIZE][/B][/COLOR][/URL]
    [SIZE=3][URL="https://www.youtube.com/profile?user=stanforduniversity&view=playlists"]Stanford[/URL] [/SIZE][SIZE=3][COLOR=Red][B]|[/B][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] [URL="https://www.youtube.com/user/mit?blend=1&ob=4#grid/playlists"]MIT[/URL] [B][COLOR=Red]|[/COLOR][/B] [URL="https://www.youtube.com/ucberkeley#grid/playlists"]Berkely[/URL] [/SIZE][SIZE=3][COLOR=Red][B]|[/B][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] [URL="https://www.youtube.com/profile?user=nptelhrd&view=playlists"]NPTEL[/URL][/SIZE] @Youtube

[COLOR=Black][IMG]https://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=_Fusion_&t=155660[/IMG][/COLOR]
    [COLOR=DimGray]"اللهم إني أَعُوذُ بِكَ أنْ أضِلَّ أَوْ أُضَلَّ، أوْ أزِلَّ أَوْ أُزَلَّ، أَوْ أظْلِمَ أَوْ أُظْلَمَ، أوْ أجْهَلَ أَوْ يُجْهَلَ عليّ"[/COLOR]
    [/CENTER]

عضو

اخي الكريم انصحك بالمعالج AMD فهو في نظري اقوي بكثير جدا من Intel اما اذا كان السعر مفتوح فريح نفسك واشتري جهاز ماك فهو افضل بكثير جدا

عضو برونزي الصورة الرمزية 3m.Ahmed

حدد الميزانية
    لاختيار قطع مناسبة
    لو المبلغ مفتوح يبقي اقوي حاجة من انتل
    و لانك بتقول جرافيك و رندر ممكن نوصل لمعالج رباعي النواة
    و صباح المصاريف
    لو الميزانية محدودة ممكن تاخد AMD او انتل و تاخد اداء ممتاز مقابل السعر
    حدد الميزانية افضل لك

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

معالجات Athlon 64 X2 و Core 2 سريعة

إشتري الأفضل لميزانيتك وإستخدامك
    ولا تستمع لكلام الهواة والمروجين
    إستمع لكلام المجربين

بمعنى تجد متعصبين لمعالجات Core 2 وهو لا عمره جرب لا Core 2 ولا Athlon 64 X2
    ويكون شغال على Intel Pentium 4 ويعاني منه وخدعته الدعاية بأنه الأفضل في العالم .

موفق إن شاء الله

عضو

يا اخوان عندما يرد بعض الاخوة على موضوع ويقترح ما هو مناسب

ليس من اللائق ان ياتي عشرة بعده ليشتتوا صاحب الموضوع ومنهم من لا يعرف شيئا عن ما هو الافضل

مشرف سابق

لا تسمع لمن يحاول ان يكذب عليك انت طلبت الافضل اداء وانا اؤكد لك انه core2 duo

سواء باستخدام عادي او مع كسر السرعة الذي يتسع الفارق كثيرا معها بينه وبين amd

جربت الcore2 duo على اللابتوب فلدي جهازين منه كلها ديل

وايضا لدي محمول قديم بنيتوم ام

ولدي جهازين حرارتها عالية مكتبية بنتيوم 4 لكن بمروحة المعالج وليست مراوح النحاس الاحترافية

الcore2 duo الحرارة منخفضة والاداء ممتاز وهو الافضل في السوق منذ سنة ونصف تقريبا بمواقع اختبار عالمية وليس من موزعين لمنتجات معينة ويمدحون بضائعهم فقط وكأنها الافضل

فلا تسمع للسياسيين والموزعين لانهم ضللوا كثيرا من الناس لهدف بعيد عن التقنية

اما لو ركزت على السعر فابحث عما يناسبك من اي من الشركتين

ونصيحة حتى لو وجدت فرقا سيطا بالسعر وكان amd هو الارخص فانصحك بcore لانه افضل ولن ينفعك الفرق البسيط بعدها

اما لو وجدت فرقا يستحق فاتجه للamd لو كان ارخض

والسلام

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alayoubi مشاهدة المشاركة
    باختصار أخي :

خذ معالج Intel Core2Due E6750 + مذربورد EVGA Sli 680i TR لأنهم متوافقين مع بعضيهم لأقصى درجة . وابتعد عن بوردات انتل.

شكرا يامااان على النصيحة . بس اجيب البوردة منين انا اول مرة اسمع عنها بصراحة:frnd"(z)(H)(H)(H)(H)(H)

Talking رد: محتار بين intel core 2 due و AMD athloan x2 ياريت حد ياسعدنى بصورة عاجلة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة GoldenLionTech مشاهدة المشاركة
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

معالجات Athlon 64 X2 و Core 2 سريعة

إشتري الأفضل لميزانيتك وإستخدامك
    ولا تستمع لكلام الهواة والمروجين
    إستمع لكلام المجربين

بمعنى تجد متعصبين لمعالجات Core 2 وهو لا عمره جرب لا Core 2 ولا Athlon 64 X2
    ويكون شغال على Intel Pentium 4 ويعاني منه وخدعته الدعاية بأنه الأفضل في العالم .

موفق إن شاء الله

يامشرفنا ياجااااااااااااااامد جميل قوى كلامك بس انت ما قلتليش انهى واح مناسب بالضبط بس انا ملاحظ انك مهتم بال AMD فهل هو افضل . انا قلت ياجماعة مافييش مشاكل بالنسبة للفلوس يعنى 5000 او 6000 مافيش مشاكل اكتر شوية اقل شوية يعنى فى الرانج دة والله المستعان بس مش 30000
    شريف محمد
    مصر

Talking رد: محتار بين intel core 2 due و AMD athloan x2 ياريت حد ياسعدنى بصورة عاجلة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فلوبي مشاهدة المشاركة
    لا تسمع لمن يحاول ان يكذب عليك انت طلبت الافضل اداء وانا اؤكد لك انه core2 duo

سواء باستخدام عادي او مع كسر السرعة الذي يتسع الفارق كثيرا معها بينه وبين amd

جربت الcore2 duo على اللابتوب فلدي جهازين منه كلها ديل

وايضا لدي محمول قديم بنيتوم ام

ولدي جهازين حرارتها عالية مكتبية بنتيوم 4 لكن بمروحة المعالج وليست مراوح النحاس الاحترافية

الcore2 duo الحرارة منخفضة والاداء ممتاز وهو الافضل في السوق منذ سنة ونصف تقريبا بمواقع اختبار عالمية وليس من موزعين لمنتجات معينة ويمدحون بضائعهم فقط وكأنها الافضل

فلا تسمع للسياسيين والموزعين لانهم ضللوا كثيرا من الناس لهدف بعيد عن التقنية

اما لو ركزت على السعر فابحث عما يناسبك من اي من الشركتين

ونصيحة حتى لو وجدت فرقا سيطا بالسعر وكان amd هو الارخص فانصحك بcore لانه افضل ولن ينفعك الفرق البسيط بعدها

اما لو وجدت فرقا يستحق فاتجه للamd لو كان ارخض

والسلام
    شكرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااا ياااااااااااااااااااااااااااااااااسد
    شكرا على مشاركتك الجميلة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة core 2 extreme مشاهدة المشاركة
    يا اخوان عندما يرد بعض الاخوة على موضوع ويقترح ما هو مناسب

ليس من اللائق ان ياتي عشرة بعده ليشتتوا صاحب الموضوع ومنهم من لا يعرف شيئا عن ما هو الافضل

واللع العظيم كلامك زى العسل انا فعلا اااااااااااااااااااااااااااااااااااحترت (BB)(BB)(BB)(BB)(BB)
    بس انت ماقلتليش انهى واحد ترشحة ياكبير شكلك كدة شغال بالا Extrem

صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة