النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: لو سمحت ساعدونى محتاج رائيكم وخبراتكم

عضو

لو سمحت ساعدونى محتاج رائيكم وخبراتكم

انا فى كليه تجاره الفرقه 3 ومش عارف اى شىء فى الشهادات العالميه اللى هنا وانا عايز لما اتخرج ابقى مميز لو سمحت قولولى ايه الشهادات اللى هتفيدنى وتكون دوليه وهل الشهادات
    CompTIA CISCO CCNA
    شهادة CCNP, CCIE, CCSP and CCVP

Microsoft
    انا مش فاهم هما لتخصص ايه وايه اللى هيفيدنى يا ريت حد يشرحلى ويا ريت حد يقولى المفروض اخد شهاده ايه فىالشهادات العلمية في اللغة الإنجليزية TOEFL, TOEIC, IELTS
    لانى مش فاهم برضه وهل الشهادات المفروض انهم بيعملوا محاضرات فيها الاول ولا لا ولا امتحانات على طول واماكنها فين فى مصر

.

عضو الصورة الرمزية bingo_22

رد: لو سمحت ساعدونى محتاج رائيكم وخبراتكم

بغض النظر عن الشهادات العلمية ياتري انت اية ميولك في الكومبيوتر بشكل عام يعني اية أكتر حاجة بتحبها في علوم الحاسب زي البرمجة مثلا او التصميم او ليك ميول اخري في علوم اخري زي الأدارة مثلا او المحاسبة يعني الحجات دي مهم توضحها وان شاء الله نحاول نساعدك

عضو

مرسى لردك بس انا عايز الحاجه اللى تزيدنى تميز فى دراستى لما اتخرج وهى المحاسبه او الاداره وكمان الانجليزى وعايز اسال هى شهادات tofel هى دى اللى موجوده فى القوات المسلحه ولا دى شىء تانى

مشرفة سابقة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة qweasdzxc مشاهدة المشاركة
    مرسى لردك بس انا عايز الحاجه اللى تزيدنى تميز فى دراستى لما اتخرج وهى المحاسبه او الاداره وكمان الانجليزى وعايز اسال هى شهادات tofel هى دى اللى موجوده فى القوات المسلحه ولا دى شىء تانى
    شهادات سيسكو و مايكروسوفت و كومبتيا هي شهادات متخصصة في تصميم و تنفيذ شبكات و نظم الكومبيوتر و حمايتها يعني لا علاقة لها من قريب او بعيد بمجال الادارة و المحاسبة و لا انصحك بدراستها اذا كنت راغبا في الاستمرار في مجالك لانها لن تفيدك

بالنسبة لل TOEFL, IELTS فهي شهادات لتعليم اللغة الانجليزية TOEFL هو الامتحان على النظام الامريكي و IELTS هو الامتحان لنظام الانجليزي الفرق بينهما انك لو اردت التقديم في احد الجامعات الامريكية فسيطلب منك امتحان التوفل اما لو رغبت في التقديم للجامعات الانجليزية فسيطلب منك اداء امتحان الايلتس او التوفل في بعض الاحيان. اما TOEIC فلا علم لي به

نصيحتي لك لو كنت راغب في تطوير لغتك الانجليزية فخذ دورة لها في احد المعاهد الجيدة اما بالنسبة للكومبيوتر فما تحتاجه هو المعرفة العامة به و بتطبيقاته و شهادة ICDL قد تفيدك هنا

حسب علمي هناك شهادات دوليه متخصصة في المحاسبة و ادارة الاعمال و لكني لا اعلم اسمائها اكيد هذه الشهادات هي الافضل لك لانها في مجالك
    [SIZE="2"][COLOR="Teal"] [CENTER]
    اللَّهُمَّ اجعل حبك أحب الأشياء إليّ
    و اجعل خشيتك أخوف الأشياء عندي
    و اقطع عني حاجات الدنيا بالشوق إلى لقائك
    و إذا أقررت أعين أهل الدنيا من دنياهم ، فأقرر عيني من عبادتك
    [/CENTER]
    [/COLOR][/SIZE]