صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 22

الموضوع: ياريت حد يدلني علي الطريق الصحيح

عضو

Unhappy ياريت حد يدلني علي الطريق الصحيح

والله ياجماعه انا كنت متردد علشان اكتب الكلام دة اولا انا ماعرفشي هوة مخالف ولا مش مخالف بس علي العموم انا عايز اقولكوا علي مشكلتي :
    انا بقالي 6 سنين اشتغل في مجال IT واتخرجت من حاسبات ومعلومات واخدت شهادات كتييييييييييير منها الخبرة ومنها من ميكروسوفت واشتغلت في مجال التدريس والتدريب في اكبر السنترات في مصر ومجال الشبكات بس كل دة كان برة بلدي لأن بلدي مافهاش شغل IT قد كدة وجالي شغل في شركة محمول (ام نبيل ) ههههههههههه خدمة عملا لأنها هاتفتح في البلد عاندنا روحت اتقدمت زي زي اي حد وكانت المفجاءة انهم قابلوني ودخلت مجاااااااااال جديد انا بعدت عن المنتدي والمشاركات لمدة اسبوع ودة علشان كانوا بيدربونا وانا النهاردة في اجازة وراجع بكرة علي التدريب لمدة اسبوع كمان مش عارف بقي اكمل ولا اية لأن دة مجال جديد وقالي مخوفني اني خايف اسيب الكمبيوتر والمجال والحوف اكبر اني لو اشتغلت هابعد عن الموضوع وانتوا زي ماعرفين قالي بيبعد يوم عن المجال يبقي متأخر سنين لأن كل يوم فية جديد مش عارف اعمل اية ولا احاول اوفق بين الشغل واحاول ادرس في البيت بجد محتاج منكوا نصيحة ياريت تفدوني
    MCSE
    MCSA
    MCTS
    MCITP
    MCDST
    MCP
    070-270, 070-290 , 070-291 , 070-271 , 070-272 .070-293 , 070-294 , 070-297 , 070-620 , 070-621-070-649.,070-649 , 070-647

مسئول الإعلام الإلكتروني الصورة الرمزية Iraq IT

رد: ياريت حد يدلني علي الطريق الصحيح

يعني اذا محتاج الراتب فعصفور باليد احسن من عشرة على الشجرة!

اذا عندك ثقه بالحصول على شغل باختصاصك فعليك بالصبر!

طبعا المهم ان تعمل في مجال او اختصاص تحبه والا سوف لن تبدع بالعمل!

ماهو مجال الاختصاص بالعمل الجديد اذا مافي تدخل؟
    .
    " وخذ من حياتك لموتك "

لا ترسل لي رسالة خاصة ... اذا لديك أي سؤال ضعه هنا

عضو

اختصاصي الجديد مبيعات وخدمة عملا ودة اول مرة اشتغل الشغلانة دية بس انا خايف ابعد عن IT
    بس انت زي ماقولت انا فعلا محتاج للمرتب بس انا متأكد اني مش هادوم في الشغلانة دية يمكن ناس كتير تتمني تشتغلها واحنا كنا اكتر من 30 واحد متقدم اخدوة منهم 4 وانا والله كنت مقدم ومش حاطط في دماغي خااااااالص هية جات معايا كدة المشكلة اني خايف ابعد عن مجال الشبكات لأني بعشقة وخايف انسي او مافضلشي ولما اسيب الشغل يبقي انا اتأخرت كتير والخمس سنين قالي اشتغلتهم في المجال راحوا عاليا هية والشهادات
    MCSE
    MCSA
    MCTS
    MCITP
    MCDST
    MCP
    070-270, 070-290 , 070-291 , 070-271 , 070-272 .070-293 , 070-294 , 070-297 , 070-620 , 070-621-070-649.,070-649 , 070-647

عضو

فية ناس قالتلي اشتغلها وخليك في مجال الاي تي مزاكرة وخد الفلوس خد بيها قورصات دة حل بس ان مش عارف هاعرف اوفق ولا دة كلام وخلاص دة لما كان الواحد فاضي امتحنت MCSE بالعافية علي العموم رددكوا اكيد هاتساعدني
    MCSE
    MCSA
    MCTS
    MCITP
    MCDST
    MCP

اخي طبعا" صعب بتختار شغله بغير اختصاصك بس حاول تطلب ان تكون الوظيفة ادارية وفيها دورات حتى تكسب خبرة جديدة ولاترتبط بعقد عمل طويل خاصة اذا جاءت فرص جديدة والله اعلم.

عضو الصورة الرمزية khaled_gti

انا رائيي ماتبعدش عن مجال الــ IT وفي القاهره في شركات كتيير طالبه ناس في المجال ده جلوبال وسينرجي و ايكوانت وارورانج لو انت بتدور علي شغل و خليك في مجالك احسن . حرام طول عمرك تفضل تذاكر و يطلع عينك في الاخر تسيبها وبعد سنة هتنسا كل ده حتي لو هتاخد نص المرتب اللي هتاخده في شغلك التاني ومع الوقت انت بنفسك هتشوف وهتقول كان عندي حق . علي العموم القرار ليك في الأخر
    MCSA Messaging . MCSE Security
    ICDL . MCDST . MCTS
    JNCIA-FWV . CCVP . CCNA . CWNA
    Future Development JNCIS
    :confused:??!! Where Is My Life Taking Me to

عضو برونزي الصورة الرمزية botygool2010

اخى انا لو مكانك حشوف هل الشغلانه الجديده مرتبها كويس وليها مستقبل ومع مرور الوقت ححبها وحكبر فيها ولا لا .لوملهاش مستقبل يبقى فكك منها وخليك فى ال it .وربنا انشاء الله حيعوضك احسن منها وفى المجال الى بتحبه . على العموم ده رأءى وانت لك حريه القرار
    وتمنياتى ليك بالتوفيق فى اى من المجالين

ونصيحه حاول تصلى استخارة وتوكل على الله
    [FONT=Comic Sans MS][SIZE=7][COLOR=red][B][I]سبحان[COLOR=blue] الله[/COLOR] وبحمده[COLOR=blue] سبحان[/COLOR] الله[COLOR=blue] العظيم[/COLOR][/I][/B][/COLOR][/SIZE][/FONT]
    [B][I][FONT=Comic Sans MS][SIZE=7][COLOR=blue][COLOR=red]msce[/COLOR]+sec[/COLOR][/SIZE][/FONT][/I][/B]

عضو برونزي الصورة الرمزية C|EH

صلي صلاة الاستخارة ،، والله يكون بعونك ،،
    [SIZE=3][B][CENTER][IMG]https://www.arabhardware.net/forum/signaturepics/sigpic15315_1.gif[/IMG]
    CyberCrime Investigator
    C[COLOR=Red]|[/COLOR]EH - C[COLOR=Red]|[/COLOR]HFI - MCSA - CWSP - CWNA - Netwok+ - MCTS
    Member of International Information Systems Forensics Association[/CENTER]
    [/B][/SIZE]

عضو

ياعم اشتغل هو حد لاقي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة C|EH مشاهدة المشاركة
    صلي صلاة الاستخارة ،، والله يكون بعونك ،،
    اكيد هو الحل الاسلم :up:

ياعم اشتغل هو حد لاقي
    الله يكرم الكل ان شاء الله

عضو فضي

عايز اقول شئ حصل لواحد صديق ليا فى شركه توشيبا العربى . الرجل ده خاله ماسك مدير التوكيلات . محمد صاحبى ده لما راح يشتغل فى توشيبا قاله تختار مجال المحاسبه (هو محاسب) ولا مجال المبيعات وطبعا مجال المبيعات فيه فلوووووس كتير جدا خصوصا فى شركه زى دى بس تعرفوا ايه اللى حصل خاله دخله قسم المحاسبه تعرفوا قاله ليه . قاله مندوب المبيعات ده ملوش مستقبل اى واحد معهوش حاجه بيشتغل مندوب مبيعات لانه لايملك اى شهاده قاله انا دخلتك المحاسبه علشان يكون لك مستقبل مش المبيعات اللى كل من هب ودب يدخلها . انا عايز يكون لك مجال محترم وتخصص . مش اقدر اقولك ياصاحبى غير اللى قاله خال صاحبى ده . والله اعلم

عضو فضي الصورة الرمزية alasmer68

عفوا أخي شاكي إسمحلي أخالفك الرأي في هذا الشأن.
    هل تعلم يا أخي أن الشركات الكبرى يقاس مدى نجاحها في قوة كادر المبيعات الخاص بها
    يعني المبيعات اليوم أصبح علم مستقل بذاته.
    ولكن للأسف عندنا في الدول العربية صحيح كلام خال صاحبك.... نوعا ما لأن مجال المبيعات لدينا أصبح لمن لا شهادة لديه أو تخصص.
    فكر معي للحظة هناك بضائع متميزه جدا وليست مشهوره أو نقول مرغوبه بشده بينما بعضها أقل شأنا في الجوده وأحيانا أغلى ثمنا لكنها تباع بكثره والسبب هو قوة كادر المبيعات.
    يعني عند الشركات الضخمة والدولية بمعنى الكلمة قسم الـ ( Sales ) له شأنه.
    والله أعلم.
    طبعا أخي bkbk20032003 لا أقول هذا لكي أحثك على الموافقة ولا أطلب منك الرفض في نفس الوقت.
    أعتقد أنك أقدر شخص يستطيع الحكم على هذا الأمر يعني من الصعب نصيحتك لأننا لسنا في موقعك.... أنت ترى أنه بموافقتك على العمل الجديد ستنسى ما درسته وأنت أدرى.
    أخي bkbk20032003 أنت الأقدر على تقدير الوضع ** إعرف قدراتك ** إعرف وضعك المادي ** إعرف طموحك ** إعرف ماذا تريد أن تكون بعد عشر سنين ** لا تتصرف بناءا على اليوم . ثم استخر كما قال أخونا C|EH وأخونا botygool2010 وتوكل على الله.
    أتمنى لك التوفيق من الله
    وتقبل تحياتي

عضو

بص اخي العزيز bkbk20032003
    لو في مجال الـ IT ممكن يتعرض عليك مرتب اعلي لو انك تدرس حاجة تاني او تاخد شهادة يبقي مفيش مشاكل تبقي تدرس وتاخد شهادات وانت شغال عادي مع ان العمليه هتبقي صعبه عليك ودا كان واضح من كلامك ومع العلم ان في كلتا الحالتين هتبقي صعبه عليك شوية بس مفيش مشاكل اللي كنت هتاخده في شهر مثلا خده في شهرين والمهم انك توصل لهدفك في الاخر اما لو انت حاسس ان العجلة خلاص وقفت وان دا اخر مرتب تقدر توصله عن طريق مجال الـ IT يبقي سيبك وشوف مجال الموبييلات وانت في مجال الموبييلات حاول انك تبقي مميز عن اللي هناك وشوية شوية مرتبك هيزيد طبعا
    ومش هتبقي خسرت اي حاجة لانك دخلت مجالين واستفدت من المجالين وبدل ما كان باب واحد مفتوح هيبقوا بابين الا وهم باب الـ IT وباب الـ Mobile وفرصك بالتأكيد هتزيد ان شاء الله , عن اللي يعرفوا في مجال الـ IT أو اللي يعرفوا في مجال الـ Mobile لانك هتكون ملم بالاتنين
    والرأي الاول والاخير ليك انت طبعا وحاول تفكر تاني وبتأني وفي الاخر صلي صلاة استخارة واتكل علي الله
    وربنا يوفقك ونسمع اخبار حلوة

عضو

السلام عليكم
    انا رأيي انك تقبل الوظيفة خصوصا انك محتاج الراتب وتجرب الشغل الجديد يمكن تبدع فيه اكثر من الشبكات ومش عيب الواحد يجرب علم غير الي درسه.
    ثاني حاجه ممكن في نفس الشركة الي انت حتشتغل فيها تفضى وظيفة مستقبلا في تخصصك (الشبكات) وتقدر تقدم عليها وحيكون لك الاولوية في هذه الوظيفة باعتبارك موظف عندهم من مده .
    الحاجه الثالثه والاهم انت سيد قرارك وانت ادرى الناس بمصلحتك احسبها في دماغك كويس واستخير وتوكل على الله .
    اتمنى لك التوفيق وللجميع

عضو

وملاحظه اخرى اعتقد شركة موبنيل شركة كبيرة وكونك اشتغلت فيها وعندك خبره فيها ده برضه يدعملك الCV في اي وظيفه اخرى قد تتقدم لها مستقبلا

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة