السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ازيكم يا جماعةةةةة عاملييييين اييية ؟؟ lolo:

أنا عايز أسال سؤال ومش عارف ابتدي منين !! انا في كلية كمبيوتر ساينس في السنه الاخيرة , وكالعاده ما طلعتش بحاجه من الكلية لانها كلية في مصر .

بدأت أحسن المستوي بالويب ديفيلوبمنت لاني بموت فيه , ودرست شويه بي اتش بي ( يعني نقول وصلت لمستوي متوسط ) , العقدة اشتغلت بقي , قلت طيب عمنا Rasumus lerdorf اللي اصلا كان سبب في ظهور البي اتش بي , عملها ازاي !!!؟؟ ايه الخبرات الازمة لصنع لغة برمجه !! ليه انا مابقاش زيه ؟؟ قمت ساحب المشكلة خطوة لورا , قلت اصلا لغة البرمجة دي شغاله ازاي !! والاوبيريتنج سيستم اللي ببرمج عليه ده اتعمل ازاي !!!! ... صدقوني دورت بس فوجأت بكم رهيب من المجالات والمعلومات اللي لازم تتقري وأغلبهم بادئ من نصف الطريق ومش كاتب اساسيات جايز اكون عارفها بس الاكتر مش هكون عارفو .
وبعدين تفريعه التكنولوجيات ,, مايكروسوفت بشبكاتها بلغات برمجتها بويندوزها LooL , وفيه لينكس بأوبن سورسه ومافي الموضوع ده من مميزات , صن , اوراكل .... إلخ .
بصراحه انا عايز اخد الموضوع تاتا تاتا كده من اوله ان شا الله حتي اقرا تاريخ انشاء اول كمبيوتر ( احم ... مش اوي كده , مش عايزين ملل ) ,,, واقدر اقول ان لغتي الانجليزية مش بطاله ومابحبش ادرس الا مع نفسي ..

ياريت حد يساعدني اكون شاكر جداااااااااااااااااااااااااااااااا

السلام عليكم !!!!!1:Big: