النتائج 1 إلى 13 من 13

الموضوع: مشكلة فى الراما ارجو الدخول للاهمية لمن لدية الخبرة

Ya2oot Afandy
    زائر

مشكلة فى الراما ارجو الدخول للاهمية لمن لدية الخبرة

انا شغال بالجهاز لاحظت ان الجهاز بطىء شىء ما عملت ريستارت ولاقيت انا الجهاز شغال براما واحدة وهى 265 مع العلم ان فى راما اخرى 512 تاكد ان مشط الراما سليم وتاكد ان الراما سليمة
    والمشكلة ان الجهاز لا يقبل الرمتين مع بعض مع العلم ان الجهاز كان شغال بالرمتين مع بعض ومفيش اى مشاكل وللعلم ايضا انا لم اقوم بتنزيل نسخة جديدة ولم اعبث بأى شىء فى الجهاز
    الرمات من نوع ddr1

ارجو الردود بسرعة

Ya2oot Afandy
    زائر

رد: مشكلة فى الراما ارجو الدخول للاهمية لمن لدية الخبرة

ارجو الرد انا محتار فى المشكلة دى انتو هتسبونى ولا اية

عضو برونزي الصورة الرمزية dishna66

أولا لا أعرف كيف تأكدت ان الرامات سليمه هل قمت بفحصها ببرنامج doc memory مثلا أو بأى برنامج أخرى للتاكد من عدم وجود قطاعات تالفة أو تلف كامل باى من الرامات
    - الاحتمالين ظاهريا
    1- إما خلل طارىء فى الهاردوير أثر على قراءة الجهاز للرامات كاملة وبالتالى انعكس بهذا البطىء
    2- مشكلة فعليه فى أحد الرامات ادت الى عدم شعور الجهاز بها

جرب مايلى

1- حاول قراءة الرامات من داخل شاشة البيوس وذلك من الشاشة الأولى التى تظهر بمجرد الضغط على مفتاح الباور
    2- جرب قراءة الرامات من داخل الدوس بأى برنامج لمعرفة مواصفات الجهاز
    3- جرب الدخول على الويندوز تحت نظام ال safe mode وقراءة الرامات من داخل الويندوز
    4- لديك برنامجين مثل Everst و cpuz يمكن من خلالهما قراءة رامات الجهاز بكل دقة
    5- ديسك ستارت آب العادى فيه ميزة أثناء التحميل من الدوس هو تحميل ملف himem .sys ولو هناك مشكله فى الرامات سيعطيك رسالة بمشكلة فيها
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    -استخدام برامج فحص الرامات مثل doc memory و memory test وهى موجوده مجتمعه فى اسطوانه الصيانة هيرن ولو لم يكن لديك وقت كاف ومتعجل انتقل الى الفحص اليدوى التالى
    ----------------------------------------------------------------------------------
    الجزء الأصعب :
    1- فك الرامتين ووضع واحده فقط ثم تشغيل الجهاز ولنرى النتيجه ثم استبدالها بالأخر ى وتشغيل الجهاز .. مع ضرورة تنظيف الرامتين باسبراى تنظيف مثل N90 أو AKA وكذلك بنكات الرامات مع حك خفيف سطح الرامات من أسفل أقول سطح الرامات من أسفل ( الجزء الذى يركب فى البنك مباشرة ) ولاتقترب من البنات الذهبية التى تعلو سطح الرامات من أسفل .. حك خفيف لهذا الجزء بأستيكه لازالة عوامل الاكسده ان وجدت مع مراعاة تجربة الرامه على أكثر من بنك فى حالة عدم القراءة أو وجوده صفارة الرامات المعروفة
    --------------------------------------------------
    تجربة الرامات على حهاز أخر
    [FONT="Arial"][SIZE="3"][COLOR="Blue"][B]مع خالص تحياتى[/B][/COLOR][/SIZE][/FONT]
    ---------------------------
    [B][FONT="Arial"][SIZE="4"][COLOR="Red"] معذرة ... لن أشارك بإجابة أو رد فى مشاركات يتجاهل أصحابها التجاوب والتأكيد على صواب الحل من عدمه ....... لا لعطاء من يملك لمن لا يستحق ..الصبر نفد وحرق الدم لم يعد مجانيا هذه الأيام [/COLOR][/SIZE][/FONT][/B]
    -----------------------------------------

[B][FONT="Arial"][SIZE="3"]https://www.dishna.bravehost.com [/SIZE][/FONT][/B]

Ya2oot Afandy
    زائر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dishna66 مشاهدة المشاركة
    الجزء الأصعب :
    1- فك الرامتين ووضع واحده فقط ثم تشغيل الجهاز ولنرى النتيجه ثم استبدالها بالأخر ى وتشغيل الجهاز .. مع ضرورة تنظيف الرامتين باسبراى تنظيف مثل N90 أو AKA وكذلك بنكات الرامات مع حك خفيف سطح الرامات من أسفل أقول سطح الرامات من أسفل ( الجزء الذى يركب فى البنك مباشرة ) ولاتقترب من البنات الذهبية التى تعلو سطح الرامات من أسفل .. حك خفيف لهذا الجزء بأستيكه لازالة عوامل الاكسده ان وجدت مع مراعاة تجربة الرامه على أكثر من بنك فى حالة عدم القراءة أو وجوده صفارة الرامات المعروفة
    --------------------------------------------------
    تجربة الرامات على حهاز أخر
    انا عملت كل دة ولكن مفيش قراءة من شاشة البيوس الزرقاء غير لراما واحدة فقط
    انا جربت كل راما لوحدها الرامتين شغالين
    وجربت المشتين بتوع الراما وشغالين
    بس المشكلة ان الجهاز مش بيشغل الرامتين مع بعض
    ومع العلم ان الباس بتاع الرامتين 400

--------------
    هل معنى كده ان كل ماتحط رامه لوحدها وبحجمها تتقرى داخل شاشة البيوس .. لكن لم تحط الرامتين مع تبديل البنكات برضه تتقرى واحده بس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ------------------------
    أى الرامات التى تقرأ فى البيوس مع وضعهما مع بعض ومع تجربة تبديل البنكات ؟؟؟؟؟؟؟
    ------------------------------------
    يرجى كتابة اسم وموديل المذربورد ؟؟؟؟؟؟
    ------------------------------------------
    مسألة الباص مهمه جدا ولكن الأكثر أمانا ...... وضع رامات بنفس الحجم ونفس الباص وهناك من يدقق بضرورة ان يكونوا من نفس الشركه ....... اى التطابق فى كل شىء
    -----------------------------------------------------
    جرب رامتين بنفس حجم وباص كل من الرامتين بحيث يتم وضعهما معا ؟؟؟؟؟؟؟أى رامه 256 مع رامتك القديمه وتجربة رامة 512 ايضا مع رامتك القديمه ايضا
    ------------------------------------------------------------------------
    الاشارة الظاهرية حتى الآن خلل فى التوافقيه بين الرامتين حتى نستوفى ماسبق
    [FONT="Arial"][SIZE="3"][COLOR="Blue"][B]مع خالص تحياتى[/B][/COLOR][/SIZE][/FONT]
    [B][FONT="Arial"][SIZE="4"][COLOR="Red"] معذرة ... لن أشارك بإجابة أو رد فى مشاركات يتجاهل أصحابها التجاوب والتأكيد على صواب الحل من عدمه ....... لا لعطاء من يملك لمن لا يستحق ..الصبر نفد وحرق الدم لم يعد مجانيا هذه الأيام [/COLOR][/SIZE][/FONT][/B]

Ya2oot Afandy
    زائر

--------------
    هل معنى كده ان كل ماتحط رامه لوحدها وبحجمها تتقرى داخل شاشة البيوس .. لكن لم تحط الرامتين مع تبديل البنكات برضه تتقرى واحده بس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    نعم لما اضع الرامة لوحدها وبحجمها تتقرى داخل شاشة البيوس لكن لما احط رامتين مع تبديل
    اللينكات برضة تنقرى واحدة بس

أى الرامات التى تقرأ فى البيوس مع وضعهما مع بعض ومع تجربة تبديل البنكات ؟؟؟؟؟؟؟
    انا لما بدلة اللينكات و الرما 512 اشتغلة فى اللينك الاول ولما واشتغلت فى اللينك التانى نفس الجكاية عملتها مع 256 واشتغلت فى اللينكين بس المشكلة لما اضع الرامتين مع بعض مش بيشتغلو مع العلم انهم كانو شغالين مع بعض على نفس المازر بورد اكتر من سنة ومفيش اى مشاكل يعنى دلوقتى مفيش مشكلة فى الراما ومفيش مشكلة فى اللينكات المشكلة ان الجهاز مش بيقراء الرامتين مع بعض

يرجى كتابة اسم وموديل المذربورد ؟؟؟؟؟؟
    asus p4 s8x-mx

مسألة الباص مهمه جدا ولكن الأكثر أمانا ...... وضع رامات بنفس الحجم ونفس الباص وهناك من يدقق بضرورة ان يكونوا من نفس الشركه ....... اى التطابق فى كل شىءق
    اخى الكلام دة لو الراما انا لسة جيبة لكن انا مشغل الراما على الجهاز اكتر من سنة

جرب رامتين بنفس حجم وباص كل من الرامتين بحيث يتم وضعهما معا ؟؟؟؟؟؟أى رامه 256 مع رامتك القديمه وتجربة رامة 512 ايضا مع رامتك القديمه ايضا
    المسالة دى صعبة شوية خصوصا ان الرمات ddr1 يعنى لازم اشترى راما من المول عشان اجرب عليها
    الاشارة الظاهرية حتى الآن خلل فى التوافقيه بين الرامتين حتى نستوفى ماسبق
    نعم فى خلل فى التوافقية بس السبب مجهول خصوصا ان الرمات كانت شغالة ولم يحدث اى شىء جديد

يا أخى الكريم لقد راجعت موقع البوردة وبياناتها والأسئلة الشائعة والمنتدى ولم أجد إلا اشارات بعيدة الى مشكله الرامات ليس من بينها مشكلتك .. وفى الحقيقة اذا تجاوزنا كل ماسبق ........ فلازلت مسألة خلل مفاجىء فى التوافقية قائما لدى حتى اشعار أخر ........ وفى الحقيقة كنت سألجأ الى تجربة رامات بنفس شروط الأمان الذى ذكرتها وبنفس الشكل الذى ذكرته .......... أما الملاذ الأخير فى حالة عدم جدوى أى حلول هو لجوئى الى تحديث البيوس ..... فاذا كانت كل قطع الهاردوير ومن بينها الرامات طبعا سليمة وكانت تعمل بكفاءة ......... ووصلت الى أنه لم يبق غير الخلل المفاجىء فى التوافقية ....... فهذا الخلل مرجعيته الأساسية هو خلل فى برمجة البيوس نفسه باعتباره المرجعية الحقيقية الى كل قطع الهاردوير الموجوده على الجهاز
    هذا هو تقديرى المتواضع لحل المشكله ....وأتمنى أن توفق قريبا الى الحل وتضعه لنا هنا ليستفيد الجميع من تلك التجربة الغامضة على الأقل بالنسبة لى

مشرف سابق الصورة الرمزية النديم

إضافة لما أورده الأخ dishna66 ، فأني أقترح
    1. تثبيت شريحة ذاكرة واحدة... لا يهم أيهما ولإي أي مقبس، وفصل جميع الأقراص الصلبة ومشغلات المرنة والمُدمجة وكل البطاقات عدا بطاقة العرض.
    2. الأعادة الأجبارية للبيوس للأفتراضيات عن طريق موصل Clear CMOS حسب إرشادات دليل اللوحة الأم، وبعد فصل كل الكبلات والأسلاك المتصلة بالجهاز.
    3. إعادة تشغيل الجهاز ثانية لبعض الوقت بالآعدادات الأفتراضية ثم إطفائه وفصل الكهرباء عنه وتثبيت شريحة الذاكرة الثانية مع الأولى وتشغيل الجهاز ثم الدخول لبرنامج إعداد البيوس لتفقد تعرف الجهاز للشريحتين.
    بأنتظار الأخبار.
    النديم

Ya2oot Afandy
    زائر

اولا شكرا على مجهودك
    انا قمت بفتح الجهاز تانية وقمت بتنظيف الرمات واللينكات جيدا وجرت كل راما لوحدها
    الراما 512 اشتغلت على اللنكين اما بانسبة للراما 256 اشتغلت على لنك واحد فقط قمت بتنظيف الرما واللنك
    وحطيت الراما 256 جابت الصفارة والجهاز مش بيفتح وبعدين قومت بتجربت الراما 512 اشتغلت على اللنك ولكن الراما 256 مش بتشتفل غير على اللينك التانى لما اضعت الراما 512 فى اللنك الاول و 256 فى اللنك التانى الجهاز كان بيقراء الرمات 603 وبعدين عملت ريستارت وقراء اعلى بس مش متذكر مع العلم ان كارت الشاشة بياخد 64 من الرمات وبعدين قومت بتشغيل الجهاز فتح الشاشة الزرقاء عملت ريستارت من الكيسة
    لقيت النسخة وقعت لوحدها وبعدين جيت ازل نسخة كان فى رسالة بتطلع كل ماجى انزل النسخة وبعدين اضغط على انتر الجهاز يعمل ريستارت وبعدين فضل الهاز يعمل كدة لغاية ما شلة الراما 256 من اللينك وبعدين سبت 512 هى اللى شغالة الرسالة مجتش وبعد ما النسخة نزلت حطيت الراما 256 والجهاز قراء الرامتين عادى مفيش اى مشاكل قراء 640 لانى بعطى 128 لكارت الشاشة عشان الالعاب بس انا المحيرنى لغاية دلوقتى انى لسة معرفتش المشكلة كانت من اية هل من الراما 256 ولا الينك ولا النسخة كان فيها عيب ولا دة عيب فى المازربورد ولا اية بالظبط للعلم والافادة انا كان فى مشكلة اخرى فى الجهاز على الموضوع دة
    https://www.arabhardware.net/forum/s...ad.php?t=67682

[QUOTE=dishna66;468710]انا عملت كل دة ولكن مفيش قراءة من شاشة البيوس الزرقاء غير لراما واحدة فقط
    --------------
    هى دى المشكله الحقيقية ياعزيزى ............ أنا عملت كل ده ........... تفتكر لو أنت عملت فعلا كل اللى أنا قلته من الأول .. أعتقد كنت وصلت لنفس النتيجة اللى انت وصلتلها فى الأخر
    -----------------------------------------------------------------

المسألة بقت تنحصر فى النظافة والأكسده وسلامة الرامة 256 من عدمه ووجود قطاعات تالفه بها ام لا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ واعتقد مسألة النسخة اللى وقعت وعدم تسطيب الويندوز الا بعد شيل الرامة ال256 والجهاز اللى بيطفى ويشتغل لوحده وملبوس ؟؟؟؟؟ يعنى عندنا متهم رئيسى ..... وبعد ما نتأكد من براءته ...... نبقى نفكر فى باقى المتهمين
    -------------------------------------------------------------------
    كل سنه وأنت طيب

Ya2oot Afandy
    زائر

quote=dishna66;469337]]انا عملت كل دة ولكن مفيش قراءة من شاشة البيوس الزرقاء غير لراما واحدة فقط
    --------------
    هى دى المشكله الحقيقية ياعزيزى ............ أنا عملت كل ده ........... تفتكر لو أنت عملت فعلا كل اللى أنا قلته من الأول .. أعتقد كنت وصلت لنفس النتيجة اللى انت وصلتلها فى الأخر [/quote]
    اخى انا عملت كل دة فعلا فى الاول والمشكلة مش مشكلةنظافة المشكلة فى حاجة من الاتنين الراما او اللينك
    لان هى بعد ما اشتغلت دلوقتى مش بتقراء المساحة الظبوطة وسعات مش بتقراء خالص الكلام دة بيحصل دلوقتى انا محتار فى الجهاز دة كل شوية يطلع فية عيب

quote=dishna66;469337]] المسألة بقت تنحصر فى النظافة والأكسده وسلامة الرامة 256 من عدمه ووجود قطاعات تالفه بها ام لا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ واعتقد مسألة النسخة اللى وقعت وعدم تسطيب الويندوز الا بعد شيل الرامة ال256 والجهاز اللى بيطفى ويشتغل لوحده وملبوس ؟؟؟؟؟ يعنى عندنا متهم رئيسى ..... وبعد ما نتأكد من براءته ...... نبقى نفكر فى باقى المتهمين [/quote]
    -------------------------------------------------------------------
    quote=dishna66;469337]] كل سنه وأنت طيب[/quote]
    وانت بالصحة والسلامة

عضو

الحل السريع انك ممكن تشيل 256 وتحط الراما ال512
    وكده هتكون شغال برام 512 وتاكد من ان الماذربورد فيه اتنين بيت للرام شغال وشوف نوع الرام زي بعض ولا لا
    ويستحسن انك لما تشغل رامتين يكونو الاتنين قد بعض 512 او الاتنين256
    وكمان نوع الراما ايه لانه معروف ان احسن راما كنج ستون

يا أخى التنظيف أساسى فى مشكلة الرامات
    --------------------------------------------
    ال512 حسب كلامك بتتقرى فى البنكين وبتتقرى فى البيوس وفى الويندوز ... وال 256 هى اللى اللى حسب الاحوال
    ---------------------------------
    قطاعات تالفة فى 256 ............
    --------------------
    لو انت عملت كل اللى أنا قلت كنت وصلت للى وصلتلله فى الاخر وعلى فكرة برامج فحص الرامات بتاخد على الأقل 6 ساعات كمتوسط حسب حجم الرامه
    -------------------------------
    شيك على الرامه ال 256 وانت ترتاح
    ---------------------------------------------------
    نشتغل على الرامة ال 512 فقط لان مظاهر السلامة متوفرة فيها اكثر
    ----------------------------------------------------------------------------
    فى اقرب فرصة نظبط الرامات على وضع الامان رامات متشابهة فى النوع والحجم والباص
    -----------------------------------------------
    مش شرط المول ومش شرط جديده .......... الموقع ده انا اتعاملت فيه فى مواضيع البيع والشراء وومكن تلاقى رامات كويسه بسعر مناسب جدا

https://www.dvd4arab.com/forumdisplay.php?f=497
    ----------------------------------------------------------
    تحديث البيوس حل مطروح فى أى وقت
    ----------------------------------------------------
    نظبط وضع الرامات أولا وبعدين نبص للاحتمالات الاخرى فى عمل ريستارت الجهاز لوحده أقربها الباور سبلاى ..... التهوية وخاصة مروحة البروسيسور ....... نسخة الويندوز ابعدها شوية كابلات الداتا