النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: [سؤال] ليه مايكروسوفت هيا الاولي في مصر !؟ وسؤال اخر في الويب ديفيلوبمنت لو سمحتم

عضو

Post [سؤال] ليه مايكروسوفت هيا الاولي في مصر !؟ وسؤال اخر في الويب ديفيلوبمنت لو سمحتم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ,,

الصراحة انا مخنوق جدا من مايكروسوفت وبشكل عام انا بكره الاحتكار , واللي خلاني اكرها اكتر حب الناس الفظيع ليها في الشركات وحتي الاشخاص اللي معظمهم مايعرفش غير ويندوز , مع ان اللينكس مثلا اروع واجمل واامن وارخص من الويندوز الخنيق ..

المهم , ياريت حد يجاوبني علي السؤال اللي مدوخني ده !! ليه مايكروسوفت هي الاولي في مصر ويمكن الوطن العربي كمان ؟؟! هل هو استسهال ولا قلة خبرة !!

النصف التاني من السؤال , رجاء من اللي عنده خبرة في الويب ديفيلوبمنت يتكرم ويضع رأيه مشكورا ,, معروف عن الايه اس بي انها بطيئة , وتكلفة السيرفر اللي بتتحط علي عاليه لانه ويندوز مرخص , بينما البي اتش بي رخيصه ( مش رخيصه بس دي مجانا ) , والسيرفر بتاعها Apache رخيص ( مش رخيص بس ده مجانا برضه ) علي نظام اللنتكس المجاني ... السؤال بقي : ليه كل اما اشوف اعلان عن مطور ويب الاقي مكتوب بالفونت العريض : rule: يشترط خبرة ASP.NET
    وبخط صغير مايتقريش PHP is a plus .. (BB)(BB)(B)(B)(B)

طيب انا اعمل ايه دلوقتي ,, اضحي يعني واتعلم الايه اس بي ولا اروح للحاجه اللي بحبها اللي ماحدش سمعت عنه عايزها ...(H)
    ثانيا , في طبعا حاجات بتساعد في الديفيلوبمنت زي اني اتعلم قواعد بيانات مثلا , وديساين HTML و CSS و Graphic ,,, ايه اللي ممكن يفيدني تاني ..!؟ واخيرا , هل مستقبل الويب ديفيلومبنت في مصر كويس ؟

وشكرا مقدما علي الردود اللي هتيجي مطرة علي السؤال LooLLooL ( ربنا يستر :cool

عضو

رد: [سؤال] ليه مايكروسوفت هيا الاولي في مصر !؟ وسؤال اخر في الويب ديفيلوبمنت لو سمحتم

انا علي فكرة مش شايف ان ده القسم الصحيح للسؤال ,, ياريت المشرفين لو شايفين اللي انا شايفه ينقلوه للقسم المناسب , مع احترامي

عضو الصورة الرمزية StrangerInMoscow

رد: [سؤال] ليه مايكروسوفت هيا الاولي في مصر !؟ وسؤال اخر في الويب ديفيلوبمنت لو سمحتم

اخي Microsoft الاولي في العالم كلة وليس في مصر وحسب وذلك لسبب واحد بسيط وهو التسويق Marketing لكن دعاية ال Open sources كلها تعبانة

انا يااخي اعمل في واحدة من كبرى شركات انتاج برامج الحماية وال VPN بدون داعي لذكر الاسم المهم عندنا في الشركة بننتج برامج للويندوز وال *NIX Based OS و PDA

بالرغم من عملي في قسم ال IT and Support ولكن عند كلامي مع اي Developer يقولي ان ASP.net متفوقة على ال PHP واسهل في التعامل

فالنقطة اللي انا عايز اوضحهالك ان طلب اي وظيفة عندنا في الشركة يتتطلب ان يكون لديك خبرة مع ال Asp.net ولغات البرمجة الاخرى دة لو عايز تكون مميز

فيااخي ميكروسوفت مسيطرة على السوق تماما وخصوصا بعد الاتفاق مع Novel وترخيص SusE لا يوجد امل في ال Open source اللهم الا من Redhat and Solaris

فانا نصيحتي ليك انك تتماشى مع متطلبات السوق اتعلم الجديد في السوق و على فكرة ال Asp.net على ما اعرف سهلة في التعامل

على فكرة انا عايز اقولك حاجة الشركات الكبيرة اللي بترعى ال Open Source بتشغل ويندوز في شركاتها مثل HP

فلا تيأس اخي وتوكل على الله وربنا يرزق بوظيفة كويسة في بعض الاحيان قد تضطر انك تشتغل شئ مبتحبوش عسى انك تلاقي فرصة مستقبلا تحقق طموحك في المستقبل

اتمنى اكون افدتك بشئ

اخوك StrangerInMoscow
    الم تر إلى الذين بدلوا نعمة الله كفرًا وأحلوا قومهم دار البوار، جهنم يصلونها وبئس القرار

عضو

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ,,,

متشكر جدا ليك ولنصايحك وبجد انا اقتنعت ولكن مايزال كرهي لهذه الشركة قائم , الا اني ساتعلم ان شاء الله برامجها واتقنها الي ان يرزق الله - كما قلت - بشئ يحقق اهدافي ...

اعيد شكري لك واتمني لك التوفيق ..

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Stranger_moscow مشاهدة المشاركة
    اخي Microsoft الاولي في العالم كلة وليس في مصر وحسب وذلك لسبب واحد بسيط وهو التسويق Marketing لكن دعاية ال Open sources كلها تعبانة

انا يااخي اعمل في واحدة من كبرى شركات انتاج برامج الحماية وال VPN بدون داعي لذكر الاسم المهم عندنا في الشركة بننتج برامج للويندوز وال *NIX Based OS و PDA

بالرغم من عملي في قسم ال IT and Support ولكن عند كلامي مع اي Developer يقولي ان ASP.net متفوقة على ال PHP واسهل في التعامل

فالنقطة اللي انا عايز اوضحهالك ان طلب اي وظيفة عندنا في الشركة يتتطلب ان يكون لديك خبرة مع ال Asp.net ولغات البرمجة الاخرى دة لو عايز تكون مميز

فيااخي ميكروسوفت مسيطرة على السوق تماما وخصوصا بعد الاتفاق مع Novel وترخيص SusE لا يوجد امل في ال Open source اللهم الا من Redhat and Solaris

فانا نصيحتي ليك انك تتماشى مع متطلبات السوق اتعلم الجديد في السوق و على فكرة ال Asp.net على ما اعرف سهلة في التعامل

على فكرة انا عايز اقولك حاجة الشركات الكبيرة اللي بترعى ال Open Source بتشغل ويندوز في شركاتها مثل HP

فلا تيأس اخي وتوكل على الله وربنا يرزق بوظيفة كويسة في بعض الاحيان قد تضطر انك تشتغل شئ مبتحبوش عسى انك تلاقي فرصة مستقبلا تحقق طموحك في المستقبل

اتمنى اكون افدتك بشئ

اخوك StrangerInMoscow
    كلامك صح مية فى الميه اخى الكريم

عضو فضي

كمان فى شئ الكل ناسيه فى سبب تفوق ميكروسوفت الا وهو ان ميكروسوفت عندها جهاز دعم Help and support متفوق جدا يعنى لو اى مشكله حصلت تقدر تتصل بهم . اما شركه زى الليونكس هى اساسا اوبن سورس يعنى من الاخر ملوش صاحب مفيش حاجه اسمها دعم وده اهم اسباب تفوق الويندوز
    تقبلوا تحياتى