النتائج 1 إلى 8 من 8

الموضوع: استفسارات شرح بالعربي لشهادة CCNA بالصوت والصورة

  1. #1
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Dec 2007
    المشاركات
    17
    معدل تقييم المستوى
    0

    استفسارات شرح بالعربي لشهادة CCNA بالصوت والصورة



    التوبك دا انا عملته بناء على رغبه الاخ محمد للرد على استفسارات واسئله الاعضاء بخصوص التوبك الخاص ب (شرح بالعربي لشهادة CCNA بالصوت والصورة ) واللى بيقوم بشرحه م /محمد ويشرف عليه الاخ لومارك...الهدف الاساسى من التوبك هوه الاسئله الخاصه بالجزء اللى تم شرحه فى التوبك الخاص ب ( شرح بالعربي لشهادة CCNA بالصوت والصورة ) يعنى ياريت ميتحطش اسئله ف حاجات لسه متشرحتش فالتوبك دا..نتفرج ع الحلقه وبعدين نرد باستفاسارتنا على اللى متفهمش من الحلقه او اى حلقه سابقه طبعا ... وياريت كلنا نساعد بعض يعنى منستناش لما مشرف هوة اللى يرد او اللى كاتب التوبك يرد ...اللى يعرف اجابه استفسار اى حد يرد عليه عشان كلنا نفيد بعض...

  2. #2
    عضو برونزي
    تاريخ التسجيل
    Mar 2007
    المشاركات
    1,529
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    12

    رد: استفسارات شرح بالعربي لشهادة CCNA بالصوت والصورة

    جميل جدا هذا الموضوع
    و نتمني ان تكون اسئلة الاعضاء في هذا الموضوع
    و يحاول يجيب اللي فاهم عن اي واحد مش فاهم
    و بالتالي يكون هذا يؤكد ان في ناس فهمت
    طبعا انا هتابع الموضوع ده جيدا
    و لو لقيت اي أجابة مش دقيقة طبعا هنعلق علي الإجابات مرة تانية
    Mohamed Samir
    Double CCIEs#27042 (R/S&SP)
    رابط القناة الخاص بي
    https://www.youtube.com/channel/UCn9zWk33OYX65NFdTmra6-g/playlists

  3. #3
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    المشاركات
    59
    الدولة: Saudi Arabia
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: استفسارات شرح بالعربي لشهادة CCNA بالصوت والصورة

    ياعم محمد رد علينا ارجوك .......وراك وراك ........... ولو فى اخر الدنيا وراك ...........وارجو ان نعرف اين تسكن...................نأسف للازعاج

  4. #4
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Dec 2007
    المشاركات
    19
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: استفسارات شرح بالعربي لشهادة CCNA بالصوت والصورة

    (B)أنا استمعت لشرح الدرس الثالث osi model ولدى بعض الاستفسارات وأرجو من المهندس لومارك أو المهندس محمد الاجابة عليها
    طبقة physical layer:يمثله ال hub يعنى ال hub هو المثال العملى على هذه الطبقة ولا ايه
    الlayers دى شئ وهمى مجرد شرح نظرى لمعرفة ما تقوم به الاجهزةمن وظائف ممثلة فى ال
    hub,switch, router
    الphysical:هى hub
    datalink: هى switch
    network: هىRouter
    والكابل وكارت الشبكة فى أى طبقة
    لو كده فعلا امال باقى الطبقات ايه . ياريت حد يفهمنى ويرد على من فضلكم

  5. #5
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Apr 2007
    المشاركات
    6
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: استفسارات شرح بالعربي لشهادة CCNA بالصوت والصورة

    انا ليا استفسار حسب الشرح المفروض لو جهازين midix يتوصلو ب cross over
    يعنى لو اتنين سويتش عايز اوصلهم اوصلهم cross over
    بس انا لسه مركب شبكة فيها اربع سويتشات وروتر وكل الاسلاك عملتها ستريت وكل حاجة شغالة تمام

    وكمان حسب الشرح ان الروتر والnic من الmidi يعنى لازم يتوصلو cross over
    بس انا عندى فى البيت موصل من شركة النت وعندى الروتر وموصله بالكمبيوتر ستريت علطول

    ارجو توضيح هذة النقطة

  6. #6
    عضو فضي الصورة الرمزية memoragaa
    تاريخ التسجيل
    Jan 2005
    المشاركات
    1,302
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    14

    رد: استفسارات شرح بالعربي لشهادة CCNA بالصوت والصورة

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة midowwwusa2 مشاهدة المشاركة
    انا ليا استفسار حسب الشرح المفروض لو جهازين midix يتوصلو ب cross over
    يعنى لو اتنين سويتش عايز اوصلهم اوصلهم cross over
    بس انا لسه مركب شبكة فيها اربع سويتشات وروتر وكل الاسلاك عملتها ستريت وكل حاجة شغالة تمام

    وكمان حسب الشرح ان الروتر والnic من الmidi يعنى لازم يتوصلو cross over
    بس انا عندى فى البيت موصل من شركة النت وعندى الروتر وموصله بالكمبيوتر ستريت علطول

    ارجو توضيح هذة النقطة
    اخى الكريم بالنسبة لموضوع التوصيل هذا كان يعتبر عائق فى الماضى عند التوصيل بين جهازين متشابهين ولكن الآن لا توجد مشكلة عند توصيل 2 سويتش مع بعضهم البعض وذلك لأن الشركات المصنعة جعلت كل Ports اللى موجودة فى السويتش تعمل على ال Crossover او الStraight وايضا الشركات المصنعة للراوترات وكروت ال NIC ايضا فقط المواضيع الموجودة فى الدورة لمعرفة كيف كان العمل فى الماضى وحتى عندما يقع تحت ايدك فى العمل جهاز قديم تعرف كيف تتعامل معه وعلى رأى المثل بتاعى ما ينفعش تبنى عمارة ةتبدأ من الدور الرابع لازم يكون فيه الأول والثانى وهكذا بمعنى لازم تكون عارف الأساسيات والعمليه كلها ماشية إزاى
    شبكاوى قديم مع إيقاف التنفيذ
    لا تنسونا من صالح الدعاء

  7. #7
    عضو فضي الصورة الرمزية memoragaa
    تاريخ التسجيل
    Jan 2005
    المشاركات
    1,302
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    14

    رد: استفسارات شرح بالعربي لشهادة CCNA بالصوت والصورة

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة reem* مشاهدة المشاركة
    (B)أنا استمعت لشرح الدرس الثالث osi model ولدى بعض الاستفسارات وأرجو من المهندس لومارك أو المهندس محمد الاجابة عليها
    طبقة physical layer:يمثله ال hub يعنى ال hub هو المثال العملى على هذه الطبقة ولا ايه
    الlayers دى شئ وهمى مجرد شرح نظرى لمعرفة ما تقوم به الاجهزةمن وظائف ممثلة فى ال
    hub,switch, router
    الphysical:هى hub
    datalink: هى switch
    network: هىRouter
    والكابل وكارت الشبكة فى أى طبقة
    لو كده فعلا امال باقى الطبقات ايه . ياريت حد يفهمنى ويرد على من فضلكم
    اخى الكريم هذا شرح باللغة العربية للنقاط التى لم تفهمها او حدث تداخل فى المعلومات بها

    http://rapidshare.com/files/81639348...ionals_Way.rar
    شبكاوى قديم مع إيقاف التنفيذ
    لا تنسونا من صالح الدعاء

  8. #8
    عضو برونزي الصورة الرمزية 7amasa7
    تاريخ التسجيل
    Dec 2007
    المشاركات
    1,304
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: استفسارات شرح بالعربي لشهادة CCNA بالصوت والصورة



    رداا على استفسار reem
    osi model هو standard نظرى يعنى بيستخدم اكثر فى التعليم والفهم وتوضيح اساسيات الشبكات
    وطبعا النموذج العملى منه هو ال tcp/ip وهو النموذج اللى مطبق حاليا وبيتعامل معاه الكثير

    بالنسبه للاجهزه مش من الضرورى ان كل layer يكون له الجهاز الخاص به ولكن من الضرورى والمعروف ان كل layer لها مجموعة البروتوكولات الخاصه بها يعنى مش فى كل layer هتلاقى جهاز معين بس هتلاقى بعض البروتوكلات الخاص بيه
    بس البروتوكول احنا مش بنشوفه لانه مجرد اسلوب للتعامل ونقل ال data بس الاجهزه هى الشيىء المحسوس

المواضيع المتشابهه

  1. مشاركات: 1107
    آخر مشاركة: 10-10-2017, 22:45
  2. مشاركات: 4101
    آخر مشاركة: 01-01-2011, 23:51
  3. مشاركات: 34
    آخر مشاركة: 23-01-2010, 15:03
  4. مشاركات: 13
    آخر مشاركة: 02-11-2009, 19:44
  5. تعلم ويندوز فيستا بالعربي بالصوت والصورة
    بواسطة t3lamo في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 24-08-2009, 13:24

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •