النتائج 1 إلى 10 من 10

الموضوع: كيف أشغل سماعة الرأس والخارجية في ذات الوقت؟

عضو

Unhappy كيف أشغل سماعة الرأس والخارجية في ذات الوقت؟

السلام عليكم

عندي مشكلة غريبة مش لاقي حل ليها

قلت مقيش غير عباقرة الهارد وبر

أنا عندي MB old Gigabyte
    GA-8ID533
    كارت الصوت فيها built in
    انا عايز اشغل السماعات العادية وسماعة الرأس في وقت واحد
    عملت SETUP لبرنامج الصوت اللي كان مع الCD
    بس كانت النتيجة ان ال Soundman ما كان ينزل وجربت اكتر من نسخة ل Realtake
    مفيش فايدة يعني كل ماأحب اشغل سماعات الرأس اركب الجاك بتعها مكان السماعات الرئيسية زهقت
    أعمل ايه
    ياريت تلحقوني بسرعة

شكرا مستني ردكم الجميل

مشرف سابق الصورة الرمزية النديم

رد: طلب عاجل من عباقرة الهارد وير والوسفت وير

أخي أعذر سؤالي... لكن هل من المنطق تشغيل الأثنين في ذات الوقت؟
    إذا كان المقصود توفير مأخذ قريب منكَ توصل له سماعات الرأس وتستغني وقتها عن سماع الصوت من السماعات الخارجية... فيمكن لأي متخصص بالألكترونيات تثبيت مقبس صغير في السماعة الخارجية الرئيسية لتوصل له سماعة الرأس وينقطع الصوت عن السماعات الخارجية لحظتها.
    النديم

عضو برونزي الصورة الرمزية 3m.Ahmed

رد: كيف أشغل سماعة الرأس والخارجية في ذات الوقت؟

استخدم مشترك ستريو يباع بحوالي 3 جنيهات لدي محلات الالكترونياتو اكسسوارات الحاسب و الكبلات في الموولات او في العتبة و باب اللوق او عند اي كهربائي جنب البيت

عضو برونزي الصورة الرمزية dishna66

السماعات الخارجية الكبيرة اصلا فيها منفذ صغير غالبا من الامام ممكن وضع جالك سماعات الرأس فيه للاستماع عن طريقها ..... وبمجرد فصل جاك سماعات الراس ...... تشتغل السماعات الخارجيه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    [FONT="Arial"][SIZE="3"][COLOR="Blue"][B]مع خالص تحياتى[/B][/COLOR][/SIZE][/FONT]
    ---------------------------
    [B][FONT="Arial"][SIZE="4"][COLOR="Red"] معذرة ... لن أشارك بإجابة أو رد فى مشاركات يتجاهل أصحابها التجاوب والتأكيد على صواب الحل من عدمه ....... لا لعطاء من يملك لمن لا يستحق ..الصبر نفد وحرق الدم لم يعد مجانيا هذه الأيام [/COLOR][/SIZE][/FONT][/B]
    -----------------------------------------

[B][FONT="Arial"][SIZE="3"]https://www.dishna.bravehost.com [/SIZE][/FONT][/B]

عضو

شكرا جزيلا على الردود
    بس أنا عارف كل ده
    والأخ النديم بيقول ماينفع يشغل الاتنين مع بعض لأبينفع يشتغلو مع بعض عن طريق برنامج الSoundmanager
    انت عندك 3 Output
    mic
    headphone
    speakers
    عن طريق برنامج ال Soundmanger ممكن تتحكم بالصوت وتخرجه على الخارجية وتخصص الفتحة التانية لسمعات الرأس
    وأنا شغلتها وجربتها مع نفس البورده بس جهاز واحد صاحبي
    أنا جيت اعملها عندي بيعمل setup ويعرف الكارت بس ما بيرضه ينزل برنامج ال Soundmanager وهي دي مشكلتي
    اني عايز برنامج ال soundmanger ينزل عشان اعرف اتحكم بخرج الصوت
    شكرا ومستني الردود

وشكرا على سرعة الرد

شكر على التوضيح ده ......... يمكن المشكله فى نسخة البرنامج .......... عموما جرب النسخة دى

https://www.drums.sk/download/soundman.exe

-------------
    وجرب تنزل أخر تحديث لكارت الصوت
    [FONT="Arial"][SIZE="3"][COLOR="Blue"][B]مع خالص تحياتى[/B][/COLOR][/SIZE][/FONT]
    [B][FONT="Arial"][SIZE="4"][COLOR="Red"] معذرة ... لن أشارك بإجابة أو رد فى مشاركات يتجاهل أصحابها التجاوب والتأكيد على صواب الحل من عدمه ....... لا لعطاء من يملك لمن لا يستحق ..الصبر نفد وحرق الدم لم يعد مجانيا هذه الأيام [/COLOR][/SIZE][/FONT][/B]

عضو

شكرا
    بس مش ده الsoundman اللي أنا عايزه
    أنا جربت البرنامج بس مش هو
    أنا قصدي برنامج ال Soundman المصاحب لبرنامج Realtek الخاص يتعريفات كروت الصوت
    وعلى فكرة عندي اخر update
    أول ما أعمله Setup يشتغل وأول مايبتدي ينزل ال drivers بتاع ال Realtek وال Soundman خصيصا يظهر
    menu زرقاء error
    شكرا للاهتمام

مستني ردك ياجميل

على فكره أنا واجهتنى مشكلة قبل كده مع كارت الصوت بتاعى وهو كارت مدمج Realtek AC'97Audio وببنزل معاه برنامج sound Effect manager أعتقد ده الى تقصده ........ كانت المشكله انه بيفصل كل شويه مع ويندوز XP SP2 معرفش يمكن عيب نسخة .......... تعارض وعدم توافقيه ......... وأحيانا المشكله ممكن تكون فى الكوديك ....... وأحيانا تحتاج تتبع تحديثات مايكروسوفت ....... يعنى مجرد تفكير بصوت عالى معاك فى المشكله ........ عموما ان شاء الله حوافيك بأى جديد أوصله ........... وشكرا مرة تانيه على المعلومه .... وكل عام وأنت والجميع بخير

عضو

شكرا
    وكل سنة وانتو طيبين
    وأنا بحاول ولو توصلت لحل هرفعه للإفاده

مرسي على الاهتمام

اخى الكريم اليك هذه البيانات كما بالصورة

1- مواصفات واصدار وتاريخ كارت الصوت الخاص بى

2- ثانيا المواصفات والاعدادات من داخل برنامج sound manager

3- هذا الخيار من داخل برنامج ال sound manager لتشغيل سماعات الرأس والأسبيكر العادى فى وقت واحد وايضا الميكروفون

4- هذا الخيار من داخل برنامج ال sound manager لتشغيل سماعات الرأس والأسبيكر العادى وأعتقد يمكن تشغيل صب ووفر أيضا الجميع فى وقت واحد

أرجو أن تدقق فى الصور وخاصة فيما يتعلق ببيانات اصدار الكارت وتاريخه والكوديك والدايركت اكس ومتحكم الصوت ........... الخ

وهذا تعريف كارت الصوت الخاص بالبوردة لدى ويبدو احدث ممالدى

https://www.giga-byte.com.tw/Support...ProductID=1730

وهذا الخاص بك

https://www.giga-byte.com.tw/Support...ProductID=1402

------------------------------------------------
    الأهم من ذلك كله أنه فى الأسئلة الشائعة لبوردتك وبوردتى وكلاهما من نفس الشركه ومتقاربين الى حد بعيد وجدت هذا السؤال متكرر

Why cannot I get 5.1 channel audio output sucessfully after installing audio kit and setting up relevant hardware and software correctly?
    -----------------------------------

Please refer to the user manual and check whether relevant hardware/software settings as well as signal connections are set correctly. Also make sure the multimedia files, such as DVD、CD ROM、and MP3 files, and multimedia players you use support 5.1 channel audio output.

----------------
    وهذه صفحته أيضا
    https://www.giga-byte.com.tw/Support...aspx?FAQID=382
    ---------------------------------------------------
    واعتقد أن هذا يكاد يماثل مشكلتك , أنت مشكلتك قبل والسؤال بعد الدخول اليه والبرنامج سبب المشكله واحد.. ومافهمته باختصار هو فشل التشغيل فيما يتعلق بالصورة رقم 4 المرفق اعلى والخاصة بهذا الخيار من داخل برنامج ال sound manager لتشغيل سماعات الرأس والأسبيكر العادى وأعتقد يمكن تشغيل صب ووفر أيضا الجميع فى وقت واحد ؟؟؟؟؟؟؟
    ------------------
    وكانت الاجابة باختصار العودة الى المانول لمراجعة اعددات الهاردوير والسوفت وير الخاصة بكارت الصوت وايضا مراجعة ملفات المالتى ميديا والتعريفات الخاصة بالدى فى دى والسيدروم وملفات الام بى 3 واعتقد ان هناك اشارة ضمنية للكوديك واخيرا الى ان برامج المالتى ميديا لديك تدعم استخدام هذه الخاصية ......... واعتقد ان هناك اشارة ضمنية للكوديك
    -----------------------------------------------------------------
    1- اعتقد ان بيانات البورده لديك وكذلك الصور المرفقة
    2- نظام الويندوز لدى هو XP sp1 ولم أجر عليه أى تحديثات تذكر من موقع مايكرسوفت
    3- ولم احتج الى تنزيل كوديك الى عند الحاجه بناءا على اشارات برامج المالتى ميديا نفسها عند تشغيل ملف فيديو مثلا بلا صورة .........الخ
    4- أعتقد أن المشكله لا تتعلق بقدم البوردة لديك وانما تنصب اكثر على السوفت وير ...... اصدار تعريف كارت الصوت ...... كوديك ما قد تحتاجه أو يكون موجود ويسبب تعارض ما ....... اصدار الدايركت اكس ...... نسخة الويندوز نفسها أو خلل بها ...........
    -------------------
    مجرد مفاتيح واشارات ليس أكثر ..... ولقد جربت الخيارات الموجوده فى الصورة 3 و 4 وقد تمت بنجاح والفضل لك ...........وأتمنى قريبا أن نجد تقنيه هاردوير أو سوفت وير أو معا تسمح لنا بتشغيل أكثر من ملف صوت أو فيديو فى وقت واحد وتوجيه مخارج الصوت ليسمح لاحدنا بالاستماع الى ملف المفضل من ناحية بينما يسمع الأخر ملفه المفضل ايضا من ناحية أخرى دون تعارض أو ازعاج إلا اذا كانت موجوده بالفعل واجهلها ايضا ........... مع خالص تحياتى