النتائج 1 إلى 7 من 7

الموضوع: سؤال عن Port-Forwarding

عضو

سؤال عن Port-Forwarding

السلام عليكم
    نعلم جميعا اننا بإمكاننا ان نستخدم خاصية تمرير الترافيك الى داخل الشبكه الداخلية عن طريق البورت فوررد الموجود داخل الروترات او الموديمات ولكن هناك سؤال يدور فى ذهنى
    لنفترض انك تريد توجيه الترافيك على البورت 80 الى داخل الشبكه الداخلية لكى يصل الى سرفر الهوست وليكن رقمه 10.0.0.1 وليكن رقم المودم A.b.c.d وكنت تدخل للموديم او الروتر عن طريق المتصفح باستخدام نفس البورت 80 . ولا يوجد وسيله اخرى غير استخدام البورت 80 اى انه لاتسطيع تغير رقم البورت داخل الموديم او استخدام التلنت مثلا والان قمت بتوجيه كل الترافيك القادم على البورت 80 الى السرفر الخاص بالهوست
    فماذا سيحدث الان فى حاله انك تريد ان تغير اعادادات الموديم مثلا كيف ستخدل عليه باستخدام المتصفح مع انه يغير جميع الترافيك الى الايبى 10.0.0.1

طبعا ممكن اعمل اعاده ضبط المصنع بس كده كل الاعدادات حتروح وانا مش عاوز ده

عضو برونزي الصورة الرمزية م/ أحمد بخيت

رد: سؤال عن Port-Forwarding

السلام عليكم،،، شوف ياباشا المودم اللي انت بتستخدمه ممكن تدخل عليه مثلاً اذا كان له اسطوانة تعريف حاول تستخدمها يمكن تكون بتوفر وسيلة اتصال كويسة نوعاً ما مدام انت مش عارف تستخدم التل نت او غيره
    أخوك
    بخيت المصري

عضو

حلها ما دمت بتستخدم nat فالازم تعمل الويب سيرفر على بورت تانى غير ال 80 و تعمله port forward

عضو

eebng_1422 انا قلت ان ماينفعش اخش من التلنت او غيره سواء بالاسطوانه ( الى مفيش غير ملف كونفجريشن pdf ) او من غيرها
    UpdatE انا عاوز الويب على 80 مش عاوزه على بورت تانى
    ================================================== =======
    فيه كلام شوفته بس حبيت اجيبه نتناقش فيه
    ما يحدث في عملية تحويل المنافذ غالب هو تحويل اي اتصال خارجي الى على منف ذ محدد الى جهاز داخلي على نفس المنفذ او غيره .
    ايضا في عملية تحويل المنافذ يمكن ان يحول منفذ مرتبط بمستظيف مثال على ذلك هو المنفذ 80 الذي يحول اي اتصال خارجي والمستظيف دائما يكون رقم IP الى الجهاز المحول اليه .... اما اذا كان المستظيف هو speedtouch.lan فانه يحوله الى المودم .. طبعا سيعمل السابق داخل الشبكة المحلية اما اذا كان الاتصال من الخارج فلابد ان يكون على منفذ مختلف.
    المودم غالبا ما يوفر خاصية التحويل بطريقة مشابه لـ IPtables في لينكس .... آمل ان تكون وصلتك الفكره (لا اجيد الشرح )
    ================================================== ==
    وطبعا مش مفهوم هههههههههههههه
    -----------------------------------------
    ارجو محاوله الاخرين

عضو الصورة الرمزية StrangerInMoscow

طيب يااخي سبحان الله انت طالما فاهم ال iptables المفروض تكون فاهم انك لو عايز تعمل configuration لل router المفروض يكون على ال external nic تعمل فية اللي انت عايزة من port forwarding ل filtering او اي شئ تحب

في حالة اردت الاتصال لعمل configuration لل router المفروض انت هتتصل من خلال ال internal nic اللي المفروض لا يوجد عليها اي rules مطبقة اما ال port forwarding فبيطبق على subnet اخر

غير كدة لو انت بتفهم في ال linux المفروض تستخدم ال telnet مع ال ssh لاتصال الامن بال router لو عايز تتصل على ال external nic وهذة الطريقة تعرف باسم ال ssh local port forwarding

وطبعا مش مفهوم هههههههههههههه LooL

اخوك StrangerInMoscow
    الم تر إلى الذين بدلوا نعمة الله كفرًا وأحلوا قومهم دار البوار، جهنم يصلونها وبئس القرار

عضو

StrangerInMoscow هههههه انا اما حطيت الموضوع حطيته عشان الاخوه او بالاحرى اجاوب على سؤال واحد تانى ولكن حبيت اناقش فيه
    وطبعا مش عاوز اشرح الى انا فاهمه من الى مش فاهمه ولكن شكرا
    وممكن نبسط الموضوع جدا عن طريق الاجابه هذا
    الدخول عن طريق رقم اايبى الداخلى للموديم
    بعيدا عن كلام فى الايبى تيبل او غيره
    أخوك
    MMSM80

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Stranger_moscow مشاهدة المشاركة
    طيب يااخي سبحان الله انت طالما فاهم ال iptables المفروض تكون فاهم انك لو عايز تعمل configuration لل router المفروض يكون على ال external nic تعمل فية اللي انت عايزة من port forwarding ل filtering او اي شئ تحب

في حالة اردت الاتصال لعمل configuration لل router المفروض انت هتتصل من خلال ال internal nic اللي المفروض لا يوجد عليها اي rules مطبقة اما ال port forwarding فبيطبق على subnet اخر

غير كدة لو انت بتفهم في ال linux المفروض تستخدم ال telnet مع ال ssh لاتصال الامن بال router لو عايز تتصل على ال external nic وهذة الطريقة تعرف باسم ال ssh local port forwarding

وطبعا مش مفهوم هههههههههههههه LooL

اخوك StrangerInMoscow
    ماشاء الله شكراً على الشرح الجيد