صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 35

الموضوع: دعوة للنقاش **هل يشترط شهادة هندسية لكي تعمل في الشبكات ؟؟؟؟ (احكي لنا تجربتك)

مخالف للقوانين

رد: دعوة للنقاش **هل يشترط شهادة هندسية لكي تعمل في الشبكات ؟؟؟؟ (احكي لنا تجربتك)

كلام الاخ سحر العين مضبوط
    مشكور كلام فى الجون

مشرفة سابقة

رد: دعوة للنقاش **هل يشترط شهادة هندسية لكي تعمل في الشبكات ؟؟؟؟ (احكي لنا تجربتك)

اعتقد ان الدول العربية تهتم بالشهادة الجامعية اكثر من الدول الغربية في اوروبا و امريكا لا مكان للواسطة في الغالب لذلك تعتبر قدرتك على انجاز العمل و معرفتك اهم من اي شهادة
    في الدول العربية الوضع مختلف للواسطة دور كبير في الحصول على الوظيفة و يتنافس البقية ممن لا واسطة لديهم و هم كثيرين على باقي الوظائف لذلك يشترط عليهم اصحاب العمل شهادة البكالوريس و الشهادات الدولية و الخبرة و و و و لذلك تعتبر الشهادة الجامعية عامل مهم للحصول على الوظيفة المنشودة
    [SIZE="2"][COLOR="Teal"] [CENTER]
    اللَّهُمَّ اجعل حبك أحب الأشياء إليّ
    و اجعل خشيتك أخوف الأشياء عندي
    و اقطع عني حاجات الدنيا بالشوق إلى لقائك
    و إذا أقررت أعين أهل الدنيا من دنياهم ، فأقرر عيني من عبادتك
    [/CENTER]
    [/COLOR][/SIZE]

عضو

شكرا يا جماعة على الردود انا شايف اذن ان المعيار في الشغل هو الارادة بانك عاوز تكون كويس في المجال وانك تجتهد انا مع كلام سحر العيون خد اي بكالريوس في تخصص لان دي مرحلة مفروضة عليا وعليك لكن محدش يقول ان المجال محصور على المهندسي فقط بدليل الاتنين iraq it و lumark_s ما شاء الله عليهم مهندسين عن حق في سيسكو وقدرو يكسبو احترام الجميع والله شيء يشرف ويرفع المعنويات بجد اذن حتى الان ملخص المناقشة تقريبا (المجال لا يتطلب شهادة جامعية هندسية المجال يتطلب اي جامعة+ الكفاءة الشخصية ) يا سلام هو دة الكلام ربنا يوفقكم وبالنسبة لموضوع الواسطة الواسطة اكيد في كل زمان ومكان اذن ادامك طريقين يا تعد تكلم وتشد في شعرك ويجيلك احباط وتشتم في المجتمع والسياسة وتاخد زنوب على الفاضي يا اما تتوكل على الله وتجتهد ويبقى عندك دافع وعلى يقين بان ربنا مبيضيعش مجهود حد وباذن الله تجيلك الفرصة وهو الحمد لله من كلام الناس لغاية دلوقتي والي انا شايفة ان المجال مفتوح للجميع مش عاوزين نعقد الامور عاوزين نبسطها اذن الخلاصة (اي شهادة جامعية والسلام+ كفاءة شخصية وشهادة عملية وايمان بالله وقدرات نفسك)
    حان الوقت لكي تصبح محترف
    www.ahmedhalo.com

عضو الصورة الرمزية _booody_

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
    إن هذا الموضوع قد يختلف من دوله إلي أخرى و في أنواع مجال العمل

بالنسبة إلي مصر قد يكون الموضوع محسوم بالنسبة للقطاع الحكومي وذلك يعني انه لابد من الإلتزام بالشروط المستوفاه عن الوظيفة من يث المؤهل الدراسي و الدرجه العلمية............................ و غيرها
    و تكون الواسطه في المقام الأول و الأخير ......... و في الوسط أيضا lol

أما بالنسبة للقطاع الخاص فهذا تقريبا لايلتزم نهائيا بالمؤهلات إلا القليل من بعض الشركات و لا يلتزم أيضا بالوسائط و ذلك نظرا للإستقلالية و لاكن تكون في المقام الأول الخبره العملية و العلميه ........
    وشكرا
    لو أغلقت الأبواب في وجهك فإذهب إلي الفتاح.
    لو أطلقت الدموع من ألم المشكله فإذهب إلي الفتاح.

فالفتاح هو الذي يفتح لك كل ما أغلق

بسم الله الرحمن الرحيم
    (ما يفتح الله للناس من رحمه فلا ممسك لها )
    صدق الله العظيم

عضو

اليوم تحدثت مع صديق لى وكان له رئى وهو
    انه فى بعض الأحيان يأخذ صاحب العمل المهندس الذى لم يتخرج من هندسه
    لكن براتب أقل لأنه ليس خريج هندسه (وهذه فرصة لصاحب العمل)
    وده بيقلل ويؤثر على قيمة الراتب بالنسبة للمهندسين
    صديقى كان خريج هندسة ومتضايق من اللى دخلوا المجال من خارج الهندسة

عضو الصورة الرمزية محمد نزال

إخوتي جميعاً السلام عليكم والله يمسيكم بالخير:
    لا ننكر ان الشهادة الجامعية هي مطلب يتمناه الكثيرون, ولا ننكر أيضاً أن لها دوراً مهماً في التعيين (بالأخص في مجتمعاتنا العربية) ولكنها وبكل صراحة لا تساوي شيء مع الخبرة العملية والممارسة الحقيقية والتي تعادل برأيي ألف شهادة جامعية, قد تكون الشهادة الجامعية وسيلة سريعة لمعرفة الجوانب العملية والأسس العامة في العمل, ولكن هذا لا يمنع من لا يملك الشهادة من معرفته وإدراكه لهذه الأسس والإحاطة بها.
    وأنا لست بالطبع مع ما ذكره الأخ سحر العين وبالذات (إقتباس)-الجـامعه اولا .. واي جامعه حتى لو كانت بالمراسله- وقد يفسر ذلك على أساس :شهادة الجامعه وبأي شكل من الأشكال حتى لو كان ذلك بشراء الشهادة..., وأثني على ما تفضل به أخي لومارك وأنا أعرف عنه الكثير في الأردن حتى قبل إنضمامي لهذا المنتدى ولا أعلم إن كان يعرفني أم لا رغم أنني إلتقيت به أكثر من مرة, وأؤكد أن كثيراً من أمثاله ممن شقوا طريقهم في الحياة العملية وأثبتوا وجودهم لا يملكون أي شهادة جامعية على الإطلاق.
    وللعلم فأنا حاصل على شهادة الماجستير في هندسة الإتصالات (مؤخراً), ومع ذلك فإن ما حصلت عليه من الشهادات الجامعية لا يعادل 10% مما حصلت عليه من الخبرة العملية والدورات العلمية المتخصصة.
    مع جزيل شكري لصاحب الموضوع...

أمتنا باتت عنوان
    ضعف وركوع وهوان
    * * *
    يتسابق من يركل فيها
    في طمس الوجه الفتان
    * * *
    ونهرول نحن جماعات
    للظفر بكأس الإذعان

عضو

السلام عليكم
    في الوظائف الحكومية في البلاد العربية يتم التعيين عن طريق الشهادة الجامعية .
    اما في القطاع الخاص فليس مهم الشهادة الجامعية بقدر الشهادات الدولية .
    لي صديق كان يدرس في فلسطين وهو من سكان احدى الدول الخليج وفي سنة التخرج تم ترسيبه في ماده ليست تخصص وكان معاه MCSE فرجع الى بلد اقامته وقدم على وظيفة وبالفعل تم تعيينه على شهادة MCSE وبعدها بسنه عاد الى الجامعة وقدم المادة ونجح فيها .

عضو فضي

ياجماعه هنروح لبعيد ليه
    تعالوا نشوف وزيره القوى العامله المصريه ايه هى مؤهلاتها معاها وبلا فخر الابتدائيه فقط ومع ذلك حاليا وزيره . وهى لا تستحى ان تقول اننى لا املك الا الابتدائيه لكن عندها عقل يساوى الف شهاده جامعيه والدليل المناصب التى شغلتها . فقد شغلت قبل الوزاره انها كانت تقريبا رئيسه اتحاد عمال العالم او النائبه لا افتكر . لكن الذى افتكره جيدا انها حصلت على 123 صوت من مجموع 125 صوت فى الاستفتاء على هذا المركز ..
    يعنى من الاخر الشهاده الجامعيه هذه الايام ليست مقياسا مطلقا

عضو الصورة الرمزية 2M-LOvers

نظرة الشرق الاوسط لاتتغير ابدا وعرف المجتمع ثابت فى هذه الامور

لانك اذا حصلت على ووظيفه بدون بكالريوس فلن تحصل على زواج يليق بك الا اذا ارد الله فكل الناس عمل وغير عمل تسأل عن ماهى شهادتك الجامعيه ومستواك بين الناس وخريج ايه كل ده بينعكس فى اذهان غالب الناس

فلو كانت الشهاده الجامعيه ليست مهم الان فى العمل واكرمك الله بعمل يليق بك بدون شهاده فتذكر بيتك الذى ينشأ فيه ابنائك ويسئلو ماذا كانت كليتك الجامعيه وكيف حصلت عليها لكى يكتسبوا خبرتك فى التعليم ويفخروا بك امام اصدقائهم ونظرة زوجتك لك اذا كانت هيه جامعيه وانت ليس حاصل الا على دبلوم متوسط

الكلام فى الموضوع كتير ومش متعلق بمجال العمل فقط ولكن يؤثر من وجهة نظرى اجتماعيا بين الناس فى المجتمع فنصحيتى لاتترك اى شهاده حتى وان كنت تقول لا استفيد من الجامعه شيئا فممكن صدى الشهاده يسمع بعدين فى المجتمع

ولااحد يقول انك مستفدتش فى الجامعه ولكن يقولوا انه خريج جامعه فالناس لها الظاهر والنتيجه النهائيه فى مرحلتك الحياتيه ولايتدحلون بتفاصيل ازا كانت الجامعه مفيده لكل علميا ام لا

وجزاكم الله خير كثيرا لهذا الموضوع الشييق والمفيد ايضا

عضو

والله ياجماعه فعلا كلام الاخ احمد بجد جميل جدا جدا بس صدقني ياأخ احمد لو بيدرسولك ازاي تعمل كمبيوتر في الاول هوة اي نعم مش هاتفيدك خالص بس مش خالص قوي هية معلومة ويمكن قدااااااااااااااااااااااااااام بعد زمن طويل تيجي كدة في حتة ولا حاجة المهم بالنسبة لحكاية البكالورويس انا شايف انها فعلا حاجة زيادة زيها زي اي شهادة بتميزك عن غيرك بمعني انت لو متقدم لشغلانة وعاندك تلاتة اتقدموا وواحد معاه MCSE , CCNA والتاني معاه MCSE , CCNA , CCNP والتالت معاه MCSE , CCNA , CCNP ومعاه البكالوريوس اي كان يهتيالي هاتفرق معاه شوية انا مش بقول ان قالي معاهوش شهادة جامعية مابيعرفشي بس هية بتميز لية ياجماعه لأنك لما بتدرس في كلية من الكليات مش شرط تدرس اسمها ياعني يمكن اخونا احمد في هندسة مش كل قالي بيدرسوا هندسة ممكن يدرس اقتصاد محاسبة قانون اي مواد تانية انا في حاسبات ومعلومات وخلصت وكنت بدرس اقتصاد وتسويق مثلا اكيد مش هاتخسر اني ادرس تسويق بالعكس فايدني جامد جدا جدا جدا
    همة بيركزا علي الشاب المهاردة قالي معاه اكتر من حاجة علشان يقدروا يميزوة
    علي العموم انا مش عارف انا طولت ولا اية بس الشهادات العالمية مافيش احسن منها والتعليم في مصر في الناااااااااااازل
    MCSE
    MCSA
    MCTS
    MCITP
    MCDST
    MCP
    070-270, 070-290 , 070-291 , 070-271 , 070-272 .070-293 , 070-294 , 070-297 , 070-620 , 070-621-070-649.,070-649 , 070-647

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yassir1248 مشاهدة المشاركة
    اليوم تحدثت مع صديق لى وكان له رئى وهو
    انه فى بعض الأحيان يأخذ صاحب العمل المهندس الذى لم يتخرج من هندسه
    لكن براتب أقل لأنه ليس خريج هندسه (وهذه فرصة لصاحب العمل)
    وده بيقلل ويؤثر على قيمة الراتب بالنسبة للمهندسين
    صديقى كان خريج هندسة ومتضايق من اللى دخلوا المجال من خارج الهندسة
    كلام جديد والله يأخذ صاحب العمل المهندس الذى لم يتخرج من هندسه
    لكن براتب أقل لأنه ليس خريج هندسه (وهذه فرصة لصاحب العمل) والله انا مش فاهم
    هل تعتقد ان الطالب لو في سنة تالتة قادر على انة يفيد صاحب العمل بالي اخدة في التلت سنين :Big: على فكرة لو كانت الكليات الهندسة جامدة اوي كدة كنت انا تعبت نفسي واخدت دورات اصلا مكنت اتخرجت واشتغلت بشاهدتي وخلاص اخي العزيز كلمة شبكات كبيرة تخصص لا يدرس في شهر ولا شهرين ده اكبر من كدة لكن احنا للاسف متخلفين ربنا لا يوريك يا رب ولا يحكم عليك بانك تتعامل مع العقم الفكري ودكاترة الجامعات الي الدكتور يفتخر بانة بيدرس نفس المنهج من 30 سنة هوهو والعالم كل يوم اساسا في جديد الشبكات نوعين hardware و software
    وفي wired و wireless و في نظم حمايتها security وفي نظم تشغيل زي linux و unix حبيبي احنا مسمعناش ولا حنسمع عن الحاجات دي في الكليه واسال حتى صحبك المضايق وفي اخونا برضة قال انة حاصل على ماجستير ما شاء الله في هندسة الاتصالات لكن ميسويش 10% من الدورات والشهادات التقنية وصحبك مضايق من الي دخلو مجال خارج الهندسة احب ارد علية اخي الحبيب
    في نوع من الارهاب الفكري في الدول العربية من وجهة نظري يمارسة دكاترة الجامعة اصحاب الفكر القديم والمتخلف وهم كثر بدليل ان الشباب من الجامعات بيتخرجو ويعدو في القهوة بيمارسو ارهب وهو ان لا علم الا على ايديهم ان لا فرصة للتقدم الا على ايديهم ان لا شخصية مكتسبة الا من الجامعة ان لا يمكن ان تصبح مهندسا الا على برضة ايديهم طب استحلفك بالله انت لو بتستخد موبايل من عشرين عاما حتى الان والان انت تدرس نفس هذا الموبايل الي هو من عشرين سنة ولا تعرف الا الموبايل دة وطلب مثلا في وظيفة واحد قادر على استعمال موبيال 2008 حاليا هل ستستعملة بكفاءة عالية ؟؟؟؟؟؟؟؟:confused: طبعا لا حتاخد فترة عقبال ما تتعلم طب الناس الي بدرس منهج من 20 سنة وبدرسة بنفس الطريقة هل بعد ما تتخرج حتبقى مهندس زي واحد معاه mcse 2008 طبعا لا اذن خلاصة الكلام لا سبيل للتقدم الا بدراسة العلوم المتطورة الحديثة لكي تستطيع ركب التكنولوجيا المتطورة كل يوم (ابتدي حيث انتهى الاخرون ) مش تبتدي من حيث ابتدى الاخرون (BB) زي الجامعات وصديقك الي مضايق من الي دخلو مجال من خارج الهندسة انا شخصيا بحترمهم وبقدرهم مش لاني مبحبش كليتي مثلا لا علشان انا احترم كل انسان متطور وصاحب علم واخلاق بغض النظر عن كليتة ودينة وشكلة ومظهرة الاجتماعي

اخي العزيز اخواني الاعزاء في 3 حاجات انا في رايي لو اخدنهم من كليتك يبقى صدقني كليتك ناجحة جدا
    مفيش في رايي الا الجامعة الامريكية في مصر هيا الي بتحقق ده :
    1- انك تتخرج من الكليه لبق في الانجليزي ومتقن هذة اللغة تحدثا وكتابة
    2- انك تكون على كفاءة عاليه في استخدام الكمبيوتر والانترنت والتكنولوجيا الحديثة
    3- ان تكون شخصيتك قوية ومتحدث لبق وعندك فكر عالي وتقدر قيمة العمل الجماعي
    وتكون قادر وعارف سبل التعليم الذاتي والاستمرار في تحصيل العلم

وهو دة المطلوب في سوق العمل يا شباب علشان كدة طلبة الجامعة الامريكية بيشتغلو علطول لكن في جامعاتنا الحكومية العريقة وبعض الكليات الخاصة دون ذكر اسماء هل ايها الخريج تمتلك واحدة من 3 اشياء دول ؟؟؟؟؟؟؟
    نحن نفتقر للتخصص احنا في الكلية زي الاخ العضو الي قال انه في حاسبات ومعلومات وكان بياخد اقتصاد وسياسة وتسويق ومحاسبة طب ليه انا تخصص اتصالات واخدت ميكانيكا وعمارة ورسم هندسي والالات وقوى طب ليه انا شايفها تضييع وقت وحشو مناهج لكن انت لما تاخد شهادة زي mcse انت عارف انك كفء في xp و server 2003 وحاجات كتير وعارف راسك من رجليك لكن سياسة انك تاخد كل حاجة علشان تعرف كل حاجة سياسة لا تولد الا الجهل وتضيع عقول الشباب على الفاضي
    احسن فترة للتحصيل العلمي فترة الشباب شوف انت بقى في الكلية مخك كان بيحصل ايه انا شخصيا شايف زيرووو لانك بتتخرج والواقع مختلف من الاخر الشهادات التقنية هي افضل بكثيييييييييييييير من الجامعات شوف في امريكا واوروبا عندهم جامعات زيينا بس هما عندهم تخصصات كتيرة انت داخل كمبيوتر يبقى ادرس كمبيوتر داخل تجارة يبقى ادرس تجارة صح والي يفيد التجارة لكن تاخد كلة على كلة وحاجات قديمة ده تخلف بدليل شوف احنا فين وهما فين
    واسف على الاطالة وانا سعيد بشاركتم

بصو يا جماعة انا مش كاتب الموضوع ده علشان اعيب على حد او اقلل من قدرات حد دكاترة الجامعة مهما كان اساتذتنا ومن علمني حرفا صرت له عبدا لكن انا كاتب هذا الموضوع لاعطاء مزيد من الامل للاعضاء وتشجيعهم اكتر بالنسبة للناس الي كانت مقتنعة بان محدش بيشتغل في المجال الا المهندسين الجامعيين ودة كلام غلط انا شخصيا احب افيد الناس وساحاول ان افيدكم اكتر على حسب ظروفي باذن الله انا والاعضاء الافاضل والمشرفين الي مديلنا جو تعليمي جميل ومفيد في هذا المنتدى
    حان الوقت لكي تصبح محترف
    www.ahmedhalo.com

عضو الصورة الرمزية ZaraLinks

توجد حاجات يتم اهمالها من قبلكم والمشكله فيكم لا في الجامعات
    انا الاحظ الطلبه في الجامعات العربيه ماهو همهم همهم مصادقه الفتيات والفتيات يبحثن عن زواج وكانما التخرج من الجامعه ضمن الاحتراف ثم البحث عن وظيفه وانتظار المرتب كل شهر والتحول من عقل مبدع الى موظفي راتب

احكي انا عن تجربتي الشخصيه
    الجامعه جعلتني متمكن من ناحيه ممكن الاخرون افتقدها وهي كيف انظم وقتي للتطوير وكيف ابحث عن المعلومه حتى اجدها
    في دول الغرب والمؤسسات البحثيه خاصه يتم الاهتمام بمجال الدراسه وخاصه البحوث فالجامعه شهادتها اهم لمن يريد التركيز اكثر في فكره ان نخترع شي او نطور شي اما باقي انواع الشهادات فهي عباره عن منتج نحسن طريقه التعامل معه

العيب ليس في نمط الحياه الجامعيه او منهجهها انا اذكر احد المدرسين لي سئلته عن المناهج وانها لاتوافق ماموجود في السوق فكان جوابه ان الهدف من الامر هو البحث والتطوير في الجامعه وكان مدرسي في ماده البرمجه فقال وقتها ان تجيد استخدام لغه برمجيه مثلا يكون افضل من ان تجيد فقط اعدادات الكمبيوتر وفرصك كمبرمج على سبيل المثال على ان تثبت كفائتك تكون حتى بمرتبات اعلى من موضوع ان تكون مستخدم عادي لبرمجيات الاخرين

لااهاجم احد او انتقص من شهادات سيسكو ومايكروسوفت فانا من الذين يخوضون بهذا المجال لكن لربما ابواب حياتي فتحت لي من خلال البحث العلمي اكثر لاغير فينحاز رايي للشهاده الجامعيه

عضو

شوفو اذا اردتم الواقع هذا فيديو لما يتم شرحة يوميا تخيل في جامعة امريكية
    تخصص شبكات وnetwork security شوف الناس دي بتعمل ايه في الكمبيوترات ويفتحوها اذاي وبيتعلمو اذاي انا شخصيا في كليتي اخدت q-basic ومحدش بيفتح الاجهزة ولو حبيت تفتح جهاز حتى علشان تعرف ايه الي جواه شوف الي حيحصلك :Big: مش ححرمكم من حاجة كله بالواقع

https://www.youtube.com/watch?v=2HDnzKgYnUI

https://www.youtube.com/watch?v=QxCJUynYHj4

تحيا الجامعات العربية
    حان الوقت لكي تصبح محترف
    www.ahmedhalo.com

عضو

1- MCP CCNA
    2- بكالوريوس زراعة \ الهندسة الزراعية
    3- كثيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييير
    4- استفدت جدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
    5- توفيق اللًة فقط والحمد للًة

يا جماعة مشمهمتعليمك الحكومةاىي المهم توفيق ربنا وانت عارف ولا لا !

بالنسبة لامتحانالمقابلةكان معظمة من CISCO و ال VPN

ربنا يكرمنا جميعا

عضو برونزي الصورة الرمزية Nightspy

اولا البلاد العربية
    1-البكالريوس اولا
    2- عقلية مثقفة
    3- شهدات دولية
    4- واسطة يعنى واسطة وهذا للاسف الشديد

قبل كل هذا وهو الشئ الاساسى انك تتكل على الله وتستعين بة

ثانيا الدول الاجنبية

1- عقل مثقف
    2- شهدات دولية

وطبعا الاولا واخيرا التوفيق بيدى الله
    [SIZE=1][B][B]..||..[/B][/B][/SIZE][SIZE=1][B][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=125858"]حمل جميع محاضرات احمد نبيل R&S من رفعى[/URL]..||..[/B][/B][B][B][COLOR=Red][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=119516"]شرح IS-IS[/URL][/COLOR]..||..[/B][/B][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=108310"][B]شرح IPv6,OSPFv3 [/B][/URL][B]..||..[URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=108310"].[/URL][/B][/B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=100662"][B]شرح كامل للOSPF[/B][/URL][B][B]..||..[/B][/B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=91625"][B]حصريا شرح الEigrp[/B][/URL][B][B]..||..[/B][/B][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=93682"]كن خبير لتحليل ترافيك شبكتك مع شرحWireShark[/URL][/B][B][B]..||..[/B][/B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=94484&highlight=iptv"][B]مقال عن تقنية الIPTV[/B][B][B]..||..[/B][/B][/URL][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=93854"]جميع اوامر الروتنجIOS[/URL][/B][B][B]..||..[/B][/B][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=94813"]أفضل برنامج لرسم وتخطيط الشبكات وبدون تنصيب[/URL][/B][B][B]..||..

[/B][/B] [URL="https://badr-call-manager.blogspot.com/"][IMG]https://muslimtech.files.wordpress.com/2010/06/blog-badr-banner.jpg[/IMG][/URL]
    [URL="https://mohammad.islamway.com/"][B]سيرة أشرف من مس هذا الكوكب بقدمه وبجميع اللغات[/B][/URL]

[/SIZE]

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة