صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 27

الموضوع: 2 DSL على نفس الخط الارضى ورقم التليفون

عضو

2 DSL على نفس الخط الارضى ورقم التليفون

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
    مساء الخير ,
    أعيش فى مصر
    لدى انترنت DSL بسرعة 512 kb\s ومن شركة TEdata وما يحدث عندى شئ غريب
    تقريبا على الساعة تسعة ونص أو عشرة باليل النت يبطأ شوية مع العلم أنى استخدم الخط بمفردى ولست فى شبكة و عندى روتر من نوع aztech وايضا عند اللعب online يكون ال ping عالى يتراوح بين 300 الى 400 ولا اعرف لماذا يحدث هذا فى هذا الوقت ؟ وهذه المشكلة ليست عندى فقط بل عند كل من اخذوا من TEdata وعانيت من هذه المشكلة من اسبوع فقط وقبلها كانت السرعة مظبوطة

سؤالى : هل يمكن تركيب خطين على نفس رقم التليفون ؟ يعنى الشركة بتسرقنى مثلا و حاطه واحد معايا على نفس الخط ؟ ولا ايه بالظبط ؟ ارجو الرد او ابلاغى باى حل ممكن أو سبب للمشكلة حيث انى ادفع 170 جنيه شهريا وحرام بعد كده و برضو النت مش كويس وماذا سيكون سبب المشكلة ؟ حيث ان شركة TEdata من احدى الشركات الرائعة ولم اتعود على تلك الخدمة السيئة حيث قاربت على السنة وانا معهم ولم الاحظ سوء الخدمة الا من اسبوع تقريبا

شكرا واسف للتطويل

عضو الصورة الرمزية clerck

رد: 2 DSL على نفس الخط الارضى ورقم التليفون

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sniperx2 مشاهدة المشاركة
    سؤالى : هل يمكن تركيب خطين على نفس رقم التليفون ؟ يعنى الشركة بتسرقنى مثلا و حاطه واحد معايا على نفس الخط ؟
    اعتقد انه لايمكن تركيب خطينDSL علي رقم تليفون واحد لان الخط التلفون له IP واحد فقط

ثم ازاي الشركه هتحط حد معاك انت مش التلفون عندك والروتر عندك يبقي لو حد بياخد النت لازم يكون الوصله له بعد الروتر
    ثم شركهTEdataشركه محترمه
    هذه معلوماتي والمشرفين والاخوه الاعضاء سوف يصحيحون معلومات ويفيدوك اكثر ان شاء الله
    https://www.islamway.com/gaza/

عضو الصورة الرمزية salem amen

أنا مشترك معهم من سنة تقريباً وعلى خط 256 بمفردى والحمد لله نادراً ما اشتكيت من الخدمة والعيب بيطلع من السنترال
    لا إله إلا الله محمد رسول الله

عضو برونزي الصورة الرمزية م/ أحمد بخيت

بص حاول تشوف عامل م السنترال اللي انت تابع ليه وروح وقول له ان يغير مكان الخط بتاعك في الكبينة اللي انت راكب فيها يمكن تكون ماسورة ميا ضربت ولا حاجة راح الخط بتاعك جاتله نسبة رطوبة هي السبب اللي بتبوظ الخط خاصة في وقت الليل
    [CENTER][B]Move - 2- Improve[/B]
    [/CENTER]
    [FONT=Tahoma][SIZE=4] اللهم اشفي مرضانا وجميع مرضى المسلمين[/SIZE][/FONT]
    [CENTER][SIGPIC][/SIGPIC] [/CENTER]

عضو

شكرا لكم على الرد السريع
    ما اريد توضيحة هو ان احد اصحاب السيبرات اخبرنى بأن الخط ممكن يكون sharing يعنى واحد ياخد من الخط الرئيسى بتاعك من غير مانت تعرف والله اعلم بقى والمهم عندى دلوقتى اعرف السبب بتاع سوء الخدمة بعد الساعة تسعة
    شكرا جداً

عضو فضي الصورة الرمزية memoragaa

اخى الكريم اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ثانيا : بالنسبة لقصة ال Sharing فهو ما لا تعرفه ان خدمة ال ADSL على مستوى العالم عبارة عن Sharing Connection تمام بمعنى ان الشركة يكون عندها مثلا 10Mb تمام والمفروض انه لو هيبيع خدمة Leased Line اى Dedicated Bandwidth يبقى لو هيدى لكل مشترك عنده 1Mb يبقى هيكون عنده 10 مشتركين تمام اما بالنسبة لخدمة ال ADSL لو كل مشترك هياخد 1Mb يبقى هيكون عنده من 80 ل 100 مشترك هيا دى خدمة ال ADSL اللى انت مشترك فيها واللى كل شركات مصر شغالة بيه مع اختلاف سرعة الإنترنت اللى عند الشركة واختلاف عدد المستخدمين اما قصة ان واحد تانى يكون معاك فى الخط الرئيسى بتاعك مفيش حاجة اساسا اسمها الخط الرئيسى بتاعك ولو عاوز معلومات اكتر ادخل على الرابط ده وانت تعرف اكتر

https://www.arabhardware.net/forum/s...t=65924&page=2
    شبكاوى قديم مع إيقاف التنفيذ
    لا تنسونا من صالح الدعاء

عضو

شكرا يا باشا عالتوضيح بس برضو لو ممكن حد يقولى العيب منين دلوقتى ؟ عندى ولا عند الشركة ولا ايه بالظبط ؟

انت كاتب ان السرعة بتبدأ تبقى وحشة من الساعة 9 بالليل تمام
    جرب على الساعة 8 بالليل اطفى الراوتر وسيبه مطفى وشغله على الساعة 9 وشوف هتبقى ضعيفة برضه ولا لأه لو كانت تمام يبقى الراوتر بتاعك بيسخن ومحتاج شوية راحة يا سيدى

اما لو كانت نفس المشكلة هيا هيا يبقى انت محتاج فعلا عامل سنترال يغير لك الخط من الكابينة ويشوفلك خط يكون العزل بتاعه كويس علشان السرعة ما يحصلش فيها حاجة وده كله بسبب البرد والجو التلج اللى مصر فيه بس وابقى رد علينا

عضو

جارى التجربة و شكرا مرة اخرى وسوف ابقيك على اطلاع باخر المستجدات وارجو اذا كان لديك مزيد من الوقت ان تشرح لى ما قلته فى اول رد لك بطريقة اوضح شوية , او رابط غير اللى فات علشان اللى فات كان عن ال VOip
    Thx

اخى اقرأ ما كتب فى الرابط السابق بعناية وسوف تجد فيه كل ما يتعلق بخدمة ال ADSL وكيفية تركيبها فى السنترال وكيفية عملها ايضا

عضو فضي الصورة الرمزية nemer2017

اخواني الكرام السلام عليكم
    انا اوافق الاخ الكريم memoragaa على ان خدمة ADSL على مستوى العالم عبارة عن Sharing Connection
    وانا شخصيا سألت احد المسؤولين عن خدمة ADSL في مدن من مدينة فلسطين ، سالت ان الانترنت بعد الساعه 9 في الليل يكون بطيء جدا ، سألته عنه هذه المشكله حكالي وبكل برودة اعصاب انه ضعط على الانترنت وان الخط الي انا ميخذه منه مشتركين فيه حوالي 30 مشترك ، حكيت معاه على انه انا ميخذ خط 512 لوحدي ودافع فلوس على اساس انه انا لوحدي حكالي هيك احنا بنوزع الانترنت ، وانت مشكلتك يا اخينا ان الخط ليس لوحدك يعني في ناس مشتركين معاك
    وشكرا

عضو برونزي الصورة الرمزية 3m.Ahmed

السلام عليكم
    الشكوي عامة لدي اغلب مشتركي تي اي داتا بخصوص البينج بالذات و الكوالتي بشكل عام
    تبدء مساء كل يوم مابين 6-8
    لا حل لدي خدمة العملاء
    كل ما عليك فعله الانتظار حتي تتصلح من نفسها
    او تغير مزود الخدمة باخر

للأسف اخى الكريم جميع مزودى الخدمة بمصر ربنا يعينهم ويرحم الناس منهم انا عندى فى البيت بمحافظة المنيا ال ADSL فاصل إنترنت من يوم الجمعة بالليل واشتغل يدوب ساعة واحدة وفصل تانى والمشكلة ان الفصل بأجهزة الشركة بسنترال المنيا الرئيسى ومحدش عاوز يغير الجهاز اللى بيهنج كل 5 ساعات ولازم حد يعمله ريستارت يمكن انا عارف العيب والمشكلة فين وبستنى لما حد يفوق ويروح السنترال ما بالك بقى اهلى فى اللى ميعرفوش حاجة وعاوزين يكلمونى على الإنترنت وباقى الناس المشتركين بهذه الشركة وعلى فكرة دى شركة نيل اون لاين وتى داتا فى المنيا برقبتها

عضو الصورة الرمزية PRiNc3 AhM3D

وانا كمان مشترك فى Te Data بسرعه 2 ميجا ولايوجد اى شئ

وبالفعل لو حصل زى كده غالبا من السنتراااااااااااااااااااااااااااااااااااال

عضو

أنا أعتقد أن المشكلة دى لو ظهرت فجاه عندك ده معناه أن الشركة حملت أشخاص كثير جدد على السنترال ألى أنت تابع ليه
    بمعنى أن لو السنترال الباندويث بتاعه 5ميجا وكان عنده 50 مشترك على سرعات مختلفة
    يختلف عند حصل زياده ليهم ويوصلو ل80 مشترك بدون تغيير الباندويث أكيد الحمل سوف يزيد والسرعه الفعليه تقل
    أما بالنسبه للتوقيت اللى أنت بتقوله بعد الساعه9 ده بسبب أن معظم المشتركين بيكونو فى ذروه التشغيل فى هذا الوقت حتى إلى الساعه 2 صباحا وفى أيام العطلات يبدأ الساعه6 مساء ألى الساعه 6 أو 7 صباحه
    لان كل المشتركن فضيين
    وأحسن سرعه هتلقيها فى أيام الأمتحانات

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة