صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 16

الموضوع: ايه رايك فى الراوتر ده

عضو

ايه رايك فى الراوتر ده

اشتريت هذا الراوتر فعاوز اعرف رايكم يفيدنى فى دراسة كورسات سيسكو ولا لا

1-Cisco 857 Integrated Services Router adsl

عضو

رد: ايه رايك فى الراوتر ده

ana besara7a atwaka3 mesh hayfedak 2awy fel emte7anat bas momken yefedak fel internet 3ashan shaklo 7elo we mabrok 3alak el router :D
    bas 2oly enta hatemta7an 2emte7an 2ah wana 2a2olak 3ala rakam el router or el switch elenta 3ayzo
    rabena ma3ak

عضو فضي الصورة الرمزية memoragaa

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abosalah99 مشاهدة المشاركة
    ana besara7a atwaka3 mesh hayfedak 2awy fel emte7anat bas momken yefedak fel internet 3ashan shaklo 7elo we mabrok 3alak el router :D
    bas 2oly enta hatemta7an 2emte7an 2ah wana 2a2olak 3ala rakam el router or el switch elenta 3ayzo
    rabena ma3ak

اخى الكريم الرجاء الكتابة باللغة العربية احنا هنفضل لغاية امتى نقلد الغرب حتى فى كتابة اللغة العربية اساسا الموقع والمنتدى علشان الناس تفهم التكنولوجيا باللغة العربية مش Franco Arab
    شبكاوى قديم مع إيقاف التنفيذ
    لا تنسونا من صالح الدعاء

عضو فضي الصورة الرمزية lumark_s

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memoragaa مشاهدة المشاركة
    اخى الكريم الرجاء الكتابة باللغة العربية احنا هنفضل لغاية امتى نقلد الغرب حتى فى كتابة اللغة العربية اساسا الموقع والمنتدى علشان الناس تفهم التكنولوجيا باللغة العربية مش Franco Arab
    ههههههههههههههههههههههههههههههه

والله قولت له بس مش بيسمع كلامي!!!!
    CCIE Voice # 26926
    CCIE R&S # loading
    اللهم لك الحمد والشكر حتى ترضى ... ولك الحمد والشكر إن رضيت

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lumark_s مشاهدة المشاركة
    ههههههههههههههههههههههههههههههه

والله قولت له بس مش بيسمع كلامي!!!!

طيب يا عم دخلت التوبيك من غير ما تقول رايك فى الراوتر والله عيب يا عم افدنا شويه ربنا يفيدك

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memoragaa مشاهدة المشاركة

طيب يا عم دخلت التوبيك من غير ما تقول رايك فى الراوتر والله عيب يا عم افدنا شويه ربنا يفيدك

عضو برونزي

اقولك ليه محدش بيرد عشان يا باشا الحضري ده نجم هههههههههههههههههههه يا عم ده انت لو جالك شغاله بزياده الف جنيه هتجري مش هتستأذن حتي لو حطولك تمثال في الشركه ليك صح ولا انت عندك رائي تاني ولا انت شغال في شركه
    ايوا الروتر يفيد بس ده دي اس ال يعني ينفع يا باشا بس تعمل عليه الكونفجريشن بتاعه مش معاه بردو مانيوال
    -------------------------------------------
    [B][SIZE=4]فين الاسئله يا شباب في اقسام Cisco
    عاوزين اسئله في الVoice و الData
    عاوزين نقدر نفدكم [/SIZE][/B]

عضو برونزي الصورة الرمزية one-zero

الراوتر سيفيد ك في الدراسة وكمان هو يدعم sdm

اما بالنسبة للحضري فعادي تقول عليه كده امال احنا عالم ثالث ازاي . والله عز وجل فوق الاهلي و الزمالك(الي هم فوق الجميع)......الخ

عضو

خارج الموضوع
    ---------------
    انت اشتريت الراوتر ده بكام وياترى منين ؟ حاسس انك هاتقولي 4 آلاف أو اكتر

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هندسه العاشر مشاهدة المشاركة
    اقولك ليه محدش بيرد عشان يا باشا الحضري ده نجم هههههههههههههههههههه يا عم ده انت لو جالك شغاله بزياده الف جنيه هتجري مش هتستأذن حتي لو حطولك تمثال في الشركه ليك صح ولا انت عندك رائي تاني ولا انت شغال في شركه
    ايوا الروتر يفيد بس ده دي اس ال يعني ينفع يا باشا بس تعمل عليه الكونفجريشن بتاعه مش معاه بردو مانيوال
    شكرا على التوضيح و جزاك الله كل خير

بالنسبه لموضوع الحضرى لما اكون متعاقد مع اكبر نادى فى الشرق الاوسط و افريقا و مع ناس محترمه و جماهير محترمه و غير كده بقبض بالملايين و اسيب كل ده و اهرب على اوروبا من غير ما اقول لحد زى الحراميه ابقى شخص غير محترم و لا استحق اى احترام مش مهم انا جايلى كام اللعيب ده لسه شاب و بياخد فلوس شباب كتير لا و رجاله ماحدش بياخد ربعها المفروض يقدر كل ده و لو عايز يحترف كان بلغ الاداره عشان يحترف فى نهاية الموسم مش اهرب عشان كده هوه نزل من نظرنا و نسيناه خالص عشان عديم الاخلاق لا يستحق اى احترام

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wobooo مشاهدة المشاركة
    الراوتر سيفيد ك في الدراسة وكمان هو يدعم sdm

اما بالنسبة للحضري فعادي تقول عليه كده امال احنا عالم ثالث ازاي . والله عز وجل فوق الاهلي و الزمالك(الي هم فوق الجميع)......الخ
    شكرا على التوضيح
    و بالنسبه للحضرى كنت عايز اسال هوه فى العالم الاول و الدول المتقدمه بيهربوا و يسيبوا عقودهم من غير ما ينفذوها ولا فى العالم الاول الناس بتحترم الخاين و الخسيس ولا يمكن فى العالم الاول ممكن تهرب و تسيب تعاقداتك عشان الطمع و يبقوا فرحانين منك

و بالنسبه للاهلى فوق الجميع على فكره كلنا مسلمين و موحدين بالله و المقصود بالجمله ديه ان مصلحه الاهلى فوق جميع افراده من اشخاص و اداره و لعيبه و جماهير زى موضوع الحضرى رغم انه كان نجم الا انه لما هرب نزل من نظرنا و نسيناه و مش عايزينه لان الاهلى فوق الجميع الى بيسيب الاهلى الاهلى بيسيبه لانه مابيقفش على حد

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MaaM مشاهدة المشاركة
    خارج الموضوع
    ---------------
    انت اشتريت الراوتر ده بكام وياترى منين ؟ حاسس انك هاتقولي 4 آلاف أو اكتر

لا مفيش مشاكل انا اشتريت الراوتر ده من توكيل سيسكو فى الامارات و عامل بالظبط 1500 درهم اماراتى
    على فكره توكيل سيسكو فى الامارات فى ابوظبى

EMIRATES COMPUTERS
    Al-Falah Street
    Abu Dhabi, AUH
    Phone:971-2-6413500

عضو برونزي

ينهار ده غالي قوي قوي يا حوده بس والله ربنا يوفقك
    بص يا باشا انا نسيت اكتبلك ان الروتر فيه كونسول يعني يتعمله كنفجريشن بكل سهوله يا باشا
    لو انت في مصر ومعاك المنويل ممكن اشوفك واسأل واتصرفلك يا باشا لو انت مش في مصر قولي علي رقمه وانت عاوز تعمل عليه ايه بالظبط وانا اسئل وارد عليك يا باشا
    اما بالنسبه للحضري فلا خلاف انه أخطأ ولكن فيه حجات احنا مش عارفينها اكيد هي السبب انه يمشي قبل نهايه الموسم اكيد مش من نفسه علي العقد كان يقدر يأجله ويفضل في مصر لحد ميخلص الفتره ديه
    بس الله اعلم
    اما عن هو اخلاقي ام لا فلا تقل هذا لانه ترك الاهلي فالاهلي مجرد فريق كبر ام عظم
    وله كل التقدير طبعا
    ولكن لا تنسي شئ هو لم يبيع بلده ولا منتخبه اما عن انه يحب الاهلي ام لا فأجابتها في سؤالي هذا لك لكي تتخيل مدي حبه لفرقه الاهلي وانه يوجد اسباب اخري
    طبعا عارف ان الحضري سافر تاني يوم من مباره الاهلي والمصري صح ؟وكان هو حارس المرماه في هذا الماتش صح ؟
    واليوم اللي سافر فيه كانت حفله التكريم بتاعه نانسي وهشام عباس
    يعني سافر في يوم كان المفروض والاولي يقعده
    طب تخيل لو كان سافر قبليها بيوم وساب الاهلي يلعب لوحده بقي وفوجأ ان الحضري سافر يوم الماتش ؟؟؟
    فهمت قصدي
    ربنا يوفقه ويهديه واكيد فيه اكتر من سبب غير معلن عنهم انا سمعت عن حجات بس الله اعلي واعلم
    ------
    المهم موضوع الروتر قولي يا باشا انت عاوز ايه وانا عنيا ليك
    وربنا يوفقك وانت خلصت الCCNA ولا لسه
    ونحياتي واي شئ يا هنا يا رسلني علي الخاص اذ تأخرت في الرد
    اخوك المخلص
    -------------------------------------------
    [B][SIZE=4]فين الاسئله يا شباب في اقسام Cisco
    عاوزين اسئله في الVoice و الData
    عاوزين نقدر نفدكم [/SIZE][/B]

عضو

يعني قول بالمصري 2300 جنيه
    لما كنت شغال لفترة كان فيه عميل اشترى الرواتر من نفس السيريس ده وهو 877 بس بكام بقى ؟ ... بـ 4000 آلاف جنيه مصري
    لا وايه ؟ واحد اعرفه كان بيبيع السيريس 1700 مستعمل بـ 600 جنيه
    وفي مرة حاولت اشتري 2501 كان بـ 400 جنيه وكان صاحبه عايز يبيعهولي في الأول بـ 700 جنيه اكمنه سيسكو وخلاص ومالوش فيه بقى مميزاته ايه ولا ايه عيوبه
    -------------
    بالنسبة للراوتر فاستفادتك له في الدراسة هاتكون محصورة فقط في تراك الواان ISCW عشان هو بيدعم ADSl يعني هاتقدر تجرب عليه برتوكول PPPOA و PPPOE والفي بي ان اما بالنسبة للراوتنج برتوكول فهو بيدعم RIPv1 , V2 بس
    وهاتقدر تشغل عليه SDM وديه استفادة تانية مش عارف ان كان في تراك الـ ONT ولا لأ

ولأن الراوتر مالوش انترفيس سيريال ولا ايثرنت فبالتالي مش هاتقدر تستفاد بيه مع أي راوتر تاني الا من خلال LAN وبـ برتوكول الـ RIP فقط

طبعا بيدعم بعض الخدمات زي DHCP و NAT و ACL و DNS و Inspection

----------
    فيه حاجة أخيرة
    واحد زي لومارك دا مش أي واحد في المنتدى فياريت مهما ان قال أو عمل فده غصب عنه في بعض الأحيان فاحنا نحاول دايما نلتمس له الأعذار
    والصراحة انا عندي كفاية اشوف اسمه في الموضوع

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هندسه العاشر مشاهدة المشاركة
    ينهار ده غالي قوي قوي يا حوده بس والله ربنا يوفقك
    بص يا باشا انا نسيت اكتبلك ان الروتر فيه كونسول يعني يتعمله كنفجريشن بكل سهوله يا باشا
    لو انت في مصر ومعاك المنويل ممكن اشوفك واسأل واتصرفلك يا باشا لو انت مش في مصر قولي علي رقمه وانت عاوز تعمل عليه ايه بالظبط وانا اسئل وارد عليك يا باشا
    اما بالنسبه للحضري فلا خلاف انه أخطأ ولكن فيه حجات احنا مش عارفينها اكيد هي السبب انه يمشي قبل نهايه الموسم اكيد مش من نفسه علي العقد كان يقدر يأجله ويفضل في مصر لحد ميخلص الفتره ديه
    بس الله اعلم
    اما عن هو اخلاقي ام لا فلا تقل هذا لانه ترك الاهلي فالاهلي مجرد فريق كبر ام عظم
    وله كل التقدير طبعا
    ولكن لا تنسي شئ هو لم يبيع بلده ولا منتخبه اما عن انه يحب الاهلي ام لا فأجابتها في سؤالي هذا لك لكي تتخيل مدي حبه لفرقه الاهلي وانه يوجد اسباب اخري
    طبعا عارف ان الحضري سافر تاني يوم من مباره الاهلي والمصري صح ؟وكان هو حارس المرماه في هذا الماتش صح ؟
    واليوم اللي سافر فيه كانت حفله التكريم بتاعه نانسي وهشام عباس
    يعني سافر في يوم كان المفروض والاولي يقعده
    طب تخيل لو كان سافر قبليها بيوم وساب الاهلي يلعب لوحده بقي وفوجأ ان الحضري سافر يوم الماتش ؟؟؟
    فهمت قصدي
    ربنا يوفقه ويهديه واكيد فيه اكتر من سبب غير معلن عنهم انا سمعت عن حجات بس الله اعلي واعلم
    ------
    المهم موضوع الروتر قولي يا باشا انت عاوز ايه وانا عنيا ليك
    وربنا يوفقك وانت خلصت الCCNA ولا لسه
    ونحياتي واي شئ يا هنا يا رسلني علي الخاص اذ تأخرت في الرد
    اخوك المخلص
    شكرا على الرد و جزاك الله كل خير و يجعله فى ميزان حسناتك يا رب
    و بالنسبه للراوتر حيجيلى كمان اسبوع بس انا اشتريته خلاص و انا من الاسكندريه على فكره
    اما بالنسبه للحضرى فده انسان طماع و جحود و خاين و الى يبيع ككلمته يبيع دينه زى ما عرى مراته فى سوسرا من حجابها و خلاها خلعت حجابها المبادئ ما بتتجزأش و الى يبيه الصغير يبيع الكبير

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة