النتائج 1 إلى 15 من 15

الموضوع: الجهاز قوي المواصفات... لكن بطيء في الأداء!

عضو

Angry الجهاز قوي المواصفات... لكن بطيء في الأداء!

انا عندى مشكله كبيره جدا

انا شارى جهازى من شهر ونص
    ودا امكانياته

المازر msi K9AGM3-F

https://global.msi.com.tw/index.php?...=1&cat2_no=171

والبروسيسور

والرامات 2جيجا كنجستونddr2 طبعا

والجهاز بطى جدا جدا
    وبيهنج كتير قوى بطريقه تشل صراحه

حتى فى النقل بطى جدا

مع ان كل الى اقوله عليه يقول جهاز حلو
    بس صراحه مش عارف العيب فين

ياريت حد ممكن يساعدنى

مشرف سابق الصورة الرمزية النديم

رد: ارجو المساعده من الجميع

بضوء ما وفرته من معلومات عن جهازكَ... فلا يوجد سبب منفرد يمكن أن يعود إليه ذلك البطء وقلة الأداء. الجهاز بشكل عام - من حيث اللوحة الأم والمعالج والذاكرة - أكثر من الجيد... بالنسبة للأمكانيات والتوافق، إذن... ينبغي التركيز قليلاً على جانب المعدات (hardware).
    1. لوحتكَ تدعم الذاكرة المزدوجة القناة، فهل تضع شرائح الذاكرة بحسب ما توصي به الشركة الصانعة في دليل اللوحة لتفعيل تلك التقنية؟
    2. في ظل وجود بعض شرائح الذاكرة المُقلدة من كنجستون في أسواق عربية.... ما مدى تأكدكَ من هذه المسألة؟
    3. يكون أفضل لو أعطيتنا فكرة عن أية تغييرات قد تكون أجريتها على برنامج إعداد البيوس، وكذلك فكرة عن مُجهز الطاقة (Power Supply) وبطاقة العرض.
    4. هل البيوس الموجود الان في اللوحة هو آخر نسخة؟
    نأتي الآن للجانب البرمجي (Software) والذي أعتقد أنه المنطقة التي تحتوي السبب.
    1. ما هو نظام التشغيل الذي تثبته في الجهاز؟ وندوز مُعدل أم نسخة مايكروسوفت لم يلمسها أحد بالتعديل.
    2. هل تستخدم في التعريف قرص اللوحة أم أحدث التعريفات من موقع الشركة الصانعة؟
    3. هل تبدء التعريف ب AMD Cool and Quite (تعريف المعالج)؟
    النديم

عضو

بص يانديم
    اول حاجه شكرا على ردك واهتمامك

1 -نظام التشغيل نسخه من الى ملعوب فيها الى بتنزل ببرامج وكدا ونزلت نسخه عاديه برده نفس المشكله
    2- التعريفات من الاسطوانه الى جايه مع المازر
    3- ببدا بتعريف الصوت وبعدين الشاشه وبعدين المعالج واخيرا كارت اللان بس من وجهه نظرى ابدا بدا او دا مفيش فيها مشكله

اما من ناحيه الهارد وير
    انا معرفش فيه قوى بس هقولك على قد معرفتى
    ولو عايز تعرف اى حاجه انا تحت امرك قولى اعمل ايه وانا اعمل عشان تعرف
    عشان بجد انا اتخنقت من الجهاز وبدات اكره المعالج amd دا

1- اول حاجه انا واضع الزاكره مظبوط وشفتها على برنامج cpu ولقتها قاريه الزاكره dual
    2-تانى حاجه من ناحيه التاكد انا مش هقولك انى خبير بس الى اعرفه انى شاريها من ناس مضمونه وهم الى قالولى انها كويسه جدا ومش صنع الصين لا مكتوب عليها صنع امريكى
    3 - اما حكايه اعداد البيوس دا انا معرفش عنه حاجه بس ممكن تكلمنى ولو عايزنى اغير حاجه او اعمل حاجه قولى بس وملكش دعوه
    والبور انا شارى كيسه جامبو على ما اعتقد الباور بتاعها 500 وات
    4 - وبرده البيوس انا معرفش عنه حاجه

ياريت اكون قدرت اوصلك الى انت عايز تعرفه
    ومستنى ردك

عضو

ايه ياجماعه هى المشكله صعبه قوى كدا ولا ايه

ايه يانديم هو مفيش حل وعلى فكره البيوس 3.1

ياريت ترد عليا

عضو محترف

رد: الجهاز قوي المواصفات... لكن بطيء في الأداء!

هل الجهاز يقوم بعمل RESTART

الصعوبة الوحيدة صراحة يا أخي... هي في كيفية التواصل معكَ، فأنت تبدو في عجلة من أمركَ... ونحن بالكاد يتوفر لدينا أقل القليل من المعلومات عن الجهاز الذي لا نستطيع أن نراه بأعيننا، فصبراً أخي لنتوصل وإياكَ للحل.
    1. لوحتكَ التي وضعت رابطها في مساهمتكَ الأولى هي MS-7367) MSI K9AGM3-F) المبنية على طقم الرقائق AMD 690V. إذن... أن كنتَ تثبت التعريفات بالضبط كما ذكرتَ في مساهمتكَ # 3... فهنا يكمن بيت الداء في الأداء المتدني الذي تلمسه. فصفحة اللوحة في موقع شركتها تُدرج تعريف لطقم الرقائق هو (ATI System Drivers) هو ما يجب أن تثبته ثانياً بعد الأنتهاء من تثبيت وندوز. هذا التعريف ضروري جداً لضمان جودة عمل اللوحة بجميع مكوناتها.
    2. سألتكَ إن كنتَ تثبت تعريف المعالج، وهو مايجب أولاً أن تثبته من التعريفات بعد الأنتهاء من تثبيت وندوز... لكني لم أتلقَ إجابة منكَ، رغم أهمية هذا التعريف.
    3. ثمة سؤال فاتني أن أسألكَ إياه من قبل. ماذا عن القرص الصلب؟ لو تعطينا فكرة عنه، إن كان IDE أو SATA، وإذا كان IDE فهل يرتبط معه على كبل المعلومات جهاز IDE آخر (قرص صلب أو مشغل أقراص مدمجة).
    4. لم أستطع معرفة آخر نسخة بيوس على موقع الشركة لأنهم يتيحونها للمعرفة لمَن يستعمل لوحتهم ومَن يستخدم برنامجهم الخاص بتحديث البيوس (Live Update 3). بإمكانكَ تنزيل البرنامج من موقعهم ثم تشغيله ليكتشف لكَ فقط إن كان هناك نسخة أحدث من البيوس على موقعهم. لا تستعمل البرنامج في تحديث البيوس على ضوء معرفتكَ التي وصفتها بالبسيطة بل إستعن بمَن له سابق خبرة ومعرفة ويُتقن فهم إرشادات الشركة بهذا الخصوص.
    يبدو أن نسخة البيوس 3.1 هي نسخة قديمة ويتوفر ما هو أحدث، حيث أنهم يذكرون أن اللوحة تدعم إستخدام معالجكَ إعتباراً من البيوس 3.1 ، وتدعم إستخدام المعالج الأحدث (AM2+ Phenom(FSB200, L2 Cache 4*512K)إعتباراً من نسخة البيوس(G.01).
    النديم

عضو برونزي الصورة الرمزية alsadinet

حل مشكلتك بسيط....

اربط مصفوفة RAID 0 وبعدها قارن وستدعو لي إن شاء الله
    [CENTER][SIGPIC][/SIGPIC][/CENTER]

[CENTER][IMG]https://www.upload4arab.com//files/894/rapita5.gif[/IMG][/CENTER]

الأخ alsadinet،
    لنكن واقعيين.... هل تعتقد أن مستخدم كومبيوتر لم يثبت تعريفات جهازه بشكل صحيح سيعرف عن ماذا تتكلم؟
    النديم

عضو

الف شكر للجميع

اولا انا عملت تحديث للبيوس باخر اصدار

ولسه برده الجهاز زى ماهو
    وبعدين يااخ نديم انا مش بثبت العريفات بشكل خطا ولا حاجه
    عشان اول مره اعرف ان فيه حاجه اسمها ترتيب تعريفات وبرده اظن انها مش هتفرق

وياريت تعرفنى يا اخ alsadinet
    ايه معنى raid 0
    او انت يا اخ نديم ومفيش مشكله انى مش عارف عادى يعنى ممكن نعرف من سياتك لو تتكرم وتقولنا
    وبرده اعمل ايه وانا هعمل
    وى ماحدثت البيوس كدا وانا ما كنت اعرف احدثه مافى مشكله اظن يعنى
    كلها حاجات عاديه وبسيطه بس المشكله اننا نعرف بتتعمل ازاى مش اكتر

وشكر لاهتمام الجميع

عضو الصورة الرمزية depoo

يا اخ على ويكا الاخ النديم اولا عشان بس الصورة تبقى واضحة ما يقصدش يقلل منك اطلاقا

كل الموضوع ان كل واحد و ليه امكانيات و حدود معرفة و هو حط حد لحدود معرفتك بناء على تعاملك مع الامور ( الكومبيوترية )

و هو لو قصد حاجة بالكلام فالكلام موجه كليا للاخ alsadinet

انا حبيت اوضح بس الامور عشان اوقات فى حاجات بتتفهم غلط و ان فى ناس بتتعالى او كده

و الحقيقة اللى مفيهاش جدال مش هتلاقى ناس محترمة فى اى مكان اكتر من هنا و نفس الوقت عمرك ما هتلاقى خبرات زى اللى موجودة فى المنتدى

اما عن منظومة raid 0 بشكل مبسط تشغيل اكتر من هارد كأنهم هارد واحد و ده عشان الاستفادة من طاقة الهاردين مع بعض تقريبا زى ربط كارتين شاشة مع بعض

المهم ده موضوع بعيد شوية و محتاج كلام اكتر من كده

انا عايز اقولك ان فعلا ترتيب التعريفات مهم مش زى ما انت متصور

و بعدين فى شوية استفسارات احنا ما نعرفش نوع الهارد لحد دلوقتى

عايزينك تجرب نسخة اصلية بدون لعب فيها

ثالثا انا برضة لسة جايب جهاز جديد من نفس المدة و برضه اول تجربة ليا مع AMD و بعد التجربة ان شاء الله مش الاخيرة لانى عجبنى اوى اداء الـ AMD

فى الاخير انصحك و ده للاحسن الى ان تكتسب الخبرة الكافية انك تودى الجهاز لحد خبير تكون بتثق فيه

بداية، أشكر الأخ depoo على حُسن تفهمه وتقديره للأمور ويهمني أن أعبر عن ثقتي بأن إستمرار تعاون جميع أخوتنا هنا هو ضمان لأكبر فائدة تعود علينا كلنا.
    الأخ ali_weka،
    بناءاً على ما عبرتَ أنت عنه قلتُ لكَ ما قلت بخصوص تحديث البيوس حرصاً مني عليكَ وعلى لوحتكَ. صحيح أن عملية تحديث البيوس من بيئة وندوز قد توفرت الآن باسلوب بسيط وسريع... لكن الأساسيات باقية كما هي في هذه العملية، ولضمان النتائج دائماً... لابد من معرفة تلك الأساسيات. الحمد لله أن العملية تمت بنجاح معكَ في محاولتكَ الأولى... لكن للمستقبل ينبغي الألمام ومعرفة بعض التفاصيل المهمة مثل:
    1. تشغيل الجهاز من مصدر تيار كهربائي مضمون رغم أن العملية لا تأخذ أكثر من 5 دقائق.
    2. عدم مقاطعة العملية بأية كبسة على لوحة المفاتيح غير منصوص عليها في تعليمات الشركة.
    3. في بيئة وندوز... من المهم إيقاف الأتصال الشبكي وإتصال الأنترنت ومضاد الفيروسات وأية برامج تشتغل في الخلفية أو تدير الذاكرة قبل إبتداء العملية.
    4. من الضروري معرفة وتجهيز وسائل الأنقاذ فيما إذا طرأ طاريء غير محسوب.
    بالنسبة لمصفوفة RAID فكلام الأخ depoo صحيح في وصفها، لكن جهازكَ المفروض به أن يقدم إداءاً ممتازاً حتى بدون إستخدامها. مبعث إعتراضي على كلام الأخ alsadinet إن طائرة الكونكورد الأسرع من الصوت ليست هي الوسيلة الوحيدة المتوفرة ليصل المرء من العتبة لميدان التحرير!!
    اليوم... صارت التعريفات تملك ترتيباً لتثبيتها. أنظر مثلاً تعريف طقم الرقائق (ATI System Drivers) المُخصص للوحتكَ والذي هو تعريف اللوحة الأم بصريح العبارة، هل يَصح أن أثبت تعريف الصوت أو بطاقة العرض قبل تثبيته هو أولاً؟ علماً أن تثبيت هذا التعريف من عدمه يؤثر على عموم إداء الجهاز... ويشمل ذلك بالطبع دخول وخروج البيانات للقرص الصلب ومنه.
    النديم

عضو برونزي الصورة الرمزية alsadinet

على ما يبدو أن ذكري لتقنية RAID سبب أزمة لدى البعض...

[CENTER][SIGPIC][/SIGPIC][/CENTER]

[CENTER][IMG]https://www.upload4arab.com//files/894/rapita5.gif[/IMG][/CENTER]

عضو

بصوا ياجماعه انا عايز حد يقولى الحل واحده واخده ومش عايز كلام كتير عشان ما اتلغبتش

اول حاجه فيه حاجه لاحظتها وياترى دى لها تاثير يانديم

البروسيسور k8 والبورده k9

دا له تاثير او يعمل فرق

ومعلش يانديم قولى ترتيب التعريفات عشان اعرفه تعريف صح زى ما انت بتقول

عضو ذهبي الصورة الرمزية Mezoxin

ana fe wa7ed sa7by gama3 gehaz zay elly ma3ak far2 en el processor amd X2 4200 we mafeesh ay mashakel maw3aah

fe ra2yy en el sabab mmken yekoon mn el powersupply , ana besara7a mabastaraya7sh 5ales lel power supplies el togareyah abo 50 LE

mn ra2yy tegeeb power zay el K-mex 500 watt be 240 -220 LE
    [CENTER]

[/CENTER]

[CENTER][IMG]https://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php/un=Mezoxin/t=155660[/IMG][/CENTER]

عضو ذهبي الصورة الرمزية White h@cker

انا شارى كيسه جامبو على ما اعتقد الباور بتاعها 500 وات
    الكسيه الجامبو الباور سابلاى بتاعها ضعيف جدا
    فيه ناس كتير بشترى اجهزه بمكونات عاليه وبتنسى موضوع الباور ده خالص
    انصحك انت تشترى باور سبلاى قوى
    فيه انواع كويسه واسعارها معقولة زى جاما ومازورى
    وان شاء الله المشكله تتحل
    [CENTER][B][CENTER][CENTER] [B] [SIZE=4][URL="https://www.kaheel7.com/ar/index.php"]أسرار الإعجاز في القرآن والسنة[/URL][/SIZE] [/B]

[B][B][B][B][B][B][B][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=123647"]لا تنشر لأنك لن تؤجر .. قد تأثم[/URL][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B] [B][B][COLOR=Red]||[/COLOR] [/B][/B][B][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=81159"]موضوع خاص لطلبات البرامج[/URL][/B][/B]

[URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=182688"]هل كوكب الأرض أكبر شيء في الوجود؟ [B][B][COLOR=Red][B][B]||[/B][/B][/COLOR] [/B][/B][/URL][B][B][B][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=160670"]نظرة الإنسان للبعوضة على أنها مخلوق تافه[/URL][/B][/B][/B][/B]

[/CENTER]
    [B][B][B][B][B][B][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=121780"] دروس مجانية [/URL][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][B][B][COLOR=Red][B][B][B][B]|| [/B][/B][/B][/B][/COLOR][/B][/B] [B][B][B][B][B][B][B][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=161909"]نتائج اختبار المعالج AMD Phenom II X2 550 قبل وبعــد فتح الانوية[/URL][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B][/B]

[IMG]https://farm4.static.flickr.com/3304/3651360344_8b4af0494b_o.png[/IMG]
    [/CENTER]
    [/B][/CENTER]