صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 24

الموضوع: محتاج شرح ال VLan بشكل مستعجل

  1. #1
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Mar 2006
    المشاركات
    20
    الدولة: Iraq
    معدل تقييم المستوى
    0

    محتاج شرح ال VLan بشكل مستعجل



    السلام عليكم يا اروع منتدى عربي اصيل اخوكم العراقي طالب CCNA ومحتاج شرح عربي او انكليزي لل VLAN بشكل مستعجل اذا امكن تتكرمون وتساعدوني اكون ممتن للمنتدى ولكم

  2. #2
    عضو برونزي الصورة الرمزية ahmed magdy
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المشاركات
    551
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: محتاج شرح ال VLan بشكل مستعجل

    بص يا سيدي vlan اتصار ل virtual LAN يعنى lan وهميه, بمعنى انى بدل لو السويتش بتاعك فيه port 12 و بتستخدمهم علشان تعمل lan ممكن تأخذ بعض البورتات و تضعم مع بعض في lan و تسميهم vlan 1 و بعض البورتات و تسميهم vlan2 و هكذا.

    طب بعمل كده ليه؟


    1-بعمل عزل لل broadcast
    2-حمايه اكثر(بمعنى لو عندك مكتب فيه مجموعة موظفين شويه موظفين للمالية و شويه للقواعد بيانات العملاء وكلهم واصلين بنفس السويتش ,بس انا مش عايزهم يعرفوا يدخلوا على كومبيوترلت بعض يعني المالية يدخلوا على ملفات العملاء و العكس, فبضع الماليه في vlan1 والعملاء في vlan2 وهكذا)

    اتمنى ان يكون الشرح موفق.
    [SIZE=5][FONT=comic sans ms][B]عَنْ عُمَرَ بْنِ الخَطَّابِ رَضِيَ الله عَنْهُ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: "[COLOR=#cc0066][COLOR=#cc0066]مَنْ رَأَى صَاحِبَ بَلَاءٍ فَقَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي عَافَانِي مِمَّا ابْتَلَاكَ بِهِ وَفَضَّلَنِي عَلَى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقَ تَفْضِيلًا إِلَّا عُوفِيَ مِنْ ذَلِكَ الْبَلَاءِ كَائِنًا مَا كَانَ مَا عَاشَ[/COLOR][/COLOR]"[/B][/FONT][/SIZE]

  3. #3
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Mar 2006
    المشاركات
    20
    الدولة: Iraq
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: محتاج شرح ال VLan بشكل مستعجل

    اخي العزيز انا قصدي شرح الاوامر واعرف اكثر من الي انت شارح واذا على كلامك سيسكو تبطل بعد ما تشتغل وعلى فكرة اذا تسالني اقولك انا عراقي ابن عراقي واموت عراقي وما اصير مصري شكرا لجوابك

  4. #4
    عضو فضي الصورة الرمزية mohamed2121
    تاريخ التسجيل
    Apr 2005
    المشاركات
    2,317
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    15

    رد: محتاج شرح ال VLan بشكل مستعجل

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shaho مشاهدة المشاركة
    وعلى فكرة اذا تسالني اقولك انا عراقي ابن عراقي واموت عراقي وما اصير مصري شكرا لجوابك

    ليه كده كلنا اخوه
    ومالو لزمة هذا الرد

  5. #5
    عضو فضي الصورة الرمزية lumark_s
    تاريخ التسجيل
    Jan 2005
    المشاركات
    2,624
    معدل تقييم المستوى
    17

    رد: محتاج شرح ال VLan بشكل مستعجل

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shaho مشاهدة المشاركة
    اخي العزيز انا قصدي شرح الاوامر واعرف اكثر من الي انت شارح واذا على كلامك سيسكو تبطل بعد ما تشتغل وعلى فكرة اذا تسالني اقولك انا عراقي ابن عراقي واموت عراقي وما اصير مصري شكرا لجوابك
    صحيح ينطبق عليك المثل اللي قال: إن أكرمت الكريم ملكته .... وإن أكرمت الكريم تمردا

    جاي تطالب بشرح ال VLAN من عشر مشاركات فقط، وتريده بشكل مستعجل!! وكأنه بصيغة أمر ، ولما يجاوبك الأخ ترد عليه بهذا الرد الوقح! صحيح اللي إستحوا ماتوا!!

    CCIE Voice # 26926
    CCIE R&S # loading
    اللهم لك الحمد والشكر حتى ترضى ... ولك الحمد والشكر إن رضيت

  6. #6
    عضو برونزي الصورة الرمزية ahmed magdy
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المشاركات
    551
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: محتاج شرح ال VLan بشكل مستعجل

    واضح انك مبتعرفش حاجة خالص .

    تم التعديل بواسطة مدير القسم
    [SIZE=5][FONT=comic sans ms][B]عَنْ عُمَرَ بْنِ الخَطَّابِ رَضِيَ الله عَنْهُ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: "[COLOR=#cc0066][COLOR=#cc0066]مَنْ رَأَى صَاحِبَ بَلَاءٍ فَقَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي عَافَانِي مِمَّا ابْتَلَاكَ بِهِ وَفَضَّلَنِي عَلَى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقَ تَفْضِيلًا إِلَّا عُوفِيَ مِنْ ذَلِكَ الْبَلَاءِ كَائِنًا مَا كَانَ مَا عَاشَ[/COLOR][/COLOR]"[/B][/FONT][/SIZE]

  7. #7
    عضو فضي الصورة الرمزية lumark_s
    تاريخ التسجيل
    Jan 2005
    المشاركات
    2,624
    معدل تقييم المستوى
    17

    رد: محتاج شرح ال VLan بشكل مستعجل

    أعتذر منك يا أخ أحمد مجدي واعتذر من كل الأخوة المصريين على هذا الرد الذي لا أصفه إلا بالغباء.

    فيرجى تقبل إعتذاري بالنيابة عن هذا العضو المخالف.

    وياريت ما نكبر الموضوع ونسيير لتحقيق هدفنا.

    وكما قلت يا أخي الحبيب أحمد يكفينا فخر أخونا المشرف العراقي موجود معنا ، وهو رجل لا نزكيه على الله وهو قدوة ياريت يقتدي بها هذا العضو المخالف.
    CCIE Voice # 26926
    CCIE R&S # loading
    اللهم لك الحمد والشكر حتى ترضى ... ولك الحمد والشكر إن رضيت

  8. #8
    عضو الصورة الرمزية سيشرق فجر القدس
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    المشاركات
    783
    معدل تقييم المستوى
    15

    رد: محتاج شرح ال VLan بشكل مستعجل

    يا جماعه اكيد فى سوء تفاهم
    اكيد الراجل افتكر ان التوقيع بتاعك اللى انت كاتبه يا احمد ضمن الرد بتاعك
    فكان رده على هذا الأساس
    اكيد هو ما يقصدش حاجه...وبلاش نقلب الموضوع لكلام ملهوش اى فايده
    كلنا مسلمين واخوه... مفيش فرق بين مصرى واردنى وعراقى ولبنانى وسورى ... كلنا اخوات

    وده تووقيعك اللى انا نفسى افتكرته ضمن ردك ... وما اخدتش بالى فى الأول انه توقيع


    لو سالتك انت مصري قولي اييييييييهههههههههههه



    انا مصري و ابويا مصري و كل مصري الله علييييهههه

    صلو على النبى كده
    والراجل مغلطش فى المصريين يعنى علشان احنا نغلط فى العراقيين
    وبعدين ولا احنا احسن منهم ولا هما احسن مننا ... كلنا اخوات يا جماعه


  9. #9
    عضو فضي الصورة الرمزية lumark_s
    تاريخ التسجيل
    Jan 2005
    المشاركات
    2,624
    معدل تقييم المستوى
    17

    رد: محتاج شرح ال VLan بشكل مستعجل

    انا واخذ بالي من ده يا ريس، وعارف إنه إلتبس عليه الموضوع ، بس الرد كله تهجمي وليس فقط هذه الجزئية.
    CCIE Voice # 26926
    CCIE R&S # loading
    اللهم لك الحمد والشكر حتى ترضى ... ولك الحمد والشكر إن رضيت

  10. #10
    عضو برونزي الصورة الرمزية ahmed magdy
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المشاركات
    551
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: محتاج شرح ال VLan بشكل مستعجل

    اتني مصري فالمسامح كريم.
    [SIZE=5][FONT=comic sans ms][B]عَنْ عُمَرَ بْنِ الخَطَّابِ رَضِيَ الله عَنْهُ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: "[COLOR=#cc0066][COLOR=#cc0066]مَنْ رَأَى صَاحِبَ بَلَاءٍ فَقَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي عَافَانِي مِمَّا ابْتَلَاكَ بِهِ وَفَضَّلَنِي عَلَى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقَ تَفْضِيلًا إِلَّا عُوفِيَ مِنْ ذَلِكَ الْبَلَاءِ كَائِنًا مَا كَانَ مَا عَاشَ[/COLOR][/COLOR]"[/B][/FONT][/SIZE]

  11. #11
    عضو فضي الصورة الرمزية jasim
    تاريخ التسجيل
    Oct 2004
    المشاركات
    4,241
    الدولة: Qatar
    معدل تقييم المستوى
    18

    رد: محتاج شرح ال VLan بشكل مستعجل

    المصريين تاج راسي والله واني احب مصر لانها كنانه الله وقول الرسول صلى الله عليه وسلم عنهم خير الاجناد

  12. #12
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    المشاركات
    5
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: محتاج شرح ال VLan بشكل مستعجل

    يا جماعة صلوا علي النبي
    كلنا مسلمين وعرب مفيش فرق بين مصرى و سعودي وعراقى ولبنانى وسورى و سوري ....
    ومسامح كريم

  13. #13
    إداري سابق
    تاريخ التسجيل
    Jun 2002
    المشاركات
    18,891
    معدل تقييم المستوى
    110

    رد: محتاج شرح ال VLan بشكل مستعجل

    حتما مافي فرق (إن أكرمكم عند الله اتقاكم) وقال تعالى (وجعلكم شعوبا وقبائل لتعارفوا . إن أكرمكم عند الله اتقاكم) يعني أكرمكم لا إماراتي ولا مصري ولا عراقي،،، اتقاكم.
    وانت بألفاظك هذه تعبر عن مستواك الأخلاقي، لا يهمنا نسبك ولا أصلك ولا فصلك ولكن تهمنا أخلاقك.

  14. #14
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Dec 2007
    المشاركات
    67
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: محتاج شرح ال VLan بشكل مستعجل

    والله انا سعودي والمصريين عندي فوق الراس بس صاحب الموضوع قلبها عنصرية.....

    وفي النهاية كلنا مسلمين....



    اما عن ال VLAN

    هي اسهل حاجة تسويها في السويتش

    لنتفرض مثلا عندك سويتش ذو 12 منفذ وتبغى تقسمه لثلاث
    3 فلان العادي
    5 فلان 2 واسمه مثلا علي
    4 فلان 3 واسمه مثلا حمد

    اما بالنسبة للاومر فانها تختلف بين كل سويتش وسويتش اخر

    اما اذا لازم لازم تعرف الاومر ..
    قريبا مواضيعي المميزة:up:

  15. #15
    عضو فضي الصورة الرمزية lumark_s
    تاريخ التسجيل
    Jan 2005
    المشاركات
    2,624
    معدل تقييم المستوى
    17

    رد: محتاج شرح ال VLan بشكل مستعجل



    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hardware مشاهدة المشاركة
    حتما مافي فرق (إن أكرمكم عند الله اتقاكم) وقال تعالى (وجعلكم شعوبا وقبائل لتعارفوا . إن أكرمكم عند الله اتقاكم) يعني أكرمكم لا إماراتي ولا مصري ولا عراقي،،، اتقاكم.
    وانت بألفاظك هذه تعبر عن مستواك الأخلاقي، لا يهمنا نسبك ولا أصلك ولا فصلك ولكن تهمنا أخلاقك.
    نعم الكلام ماقلته يا شيخنا مبارك

    ختامها مسك من شيخنا العزيز
    CCIE Voice # 26926
    CCIE R&S # loading
    اللهم لك الحمد والشكر حتى ترضى ... ولك الحمد والشكر إن رضيت

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. ما الفرق بين ال voice Vlan و ال data Vlan
    بواسطة refedo في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 25-05-2012, 13:20
  2. بشكل مستعجل هل هناك فرق؟
    بواسطة مخترع-1 في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 03-01-2012, 19:25
  3. محتاج مساعدتكم (مستعجل)
    بواسطة redha360 في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 19-06-2011, 09:35
  4. مستعجل جدا محتاج مساعدة في منظومة الانترنت
    بواسطة aimin في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 30-09-2006, 21:00
  5. مشاركات: 9
    آخر مشاركة: 08-12-2005, 00:23

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •