النتائج 1 إلى 10 من 10

الموضوع: استفسار عاجل جزاكم الله خيرا

عضو

Exclamation استفسار عاجل جزاكم الله خيرا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخوانى فى هذا المنتدى الكبير اللى للاسف لم اعرفه الا منذ مدة قصيرة ,, انا واقع فى مشكلة وعايز حد يساعدنى ..... وجزاه الله كل خير

انا ابتديت مشوار الحصول على ال MCSE 2000 منذ 5 سنوات وامتحنت 70-215 , 70-218 , 70-221 ولكنى للاسف انشغلت وما كملت وكل شوية باجل الامتحانات لحد ما عرفت انهم خلاص هيلغوا الامتحانات قومت باعتلهم اسالهم انى لو حصلت على MCSA 2000 وبعدين عملت Upgrade الى 2003 فهل ممكن اكمل بعد كده الى MCSE 2003 بامتحانات ال 2003 وايه اللامتحانات المطلوبة وقتها فردوا على وقالى انك لو امتحنت 70-270 هيبقى اكملت MCSA 2000 وبعدين اعمل Upgrade الى 2003 وبعدين تقدر تكمل فى المسار بتاع 2003 ,, طبعا الكلام غريب وهذا نص الكلام اللى ارسلوه لى بالظبط

كود:
    Dear Mohammed,
    كود:
    Thank you for your email.
    We will be happy to help you. Concerning your first question: if you have already passed 70-215 , 70-218 , 70-221, you may tahe 70-270 exam to complete a Microsoft Certified Systems Administrator on Windows 2000 certification. You may verify this information at: https://www.microsoft.com/learning/m...3/default.mspx Then you may take a transition path for an MCSA on Microsoft Windows 2000 Server to an MCSA on Windows Server 2003. The transition exam 70-292 for an MCSA on Windows Server 2003 certification retires in March 2008. You may check this information at: https://www.microsoft.com/learning/m...spx#TRANSITION. When you will earn your MCSA on Windows 2003, you will be able to upgrade it as well to MCSE 2003. You may check this information at: https://www.microsoft.com/learning/m...3/default.mspx

وارجو الرد سريعا هل هذا الكلام صحيح واذا كان خطأ زى ما باظن ايه الصح فى الحالة بتاعتى دى على اساس انى مش هاستحمل اكتر من 3 امتحانات لحد اخر الشهر اللى هو نهاية المهلة لامتحانات 2000 وشكرا جزيلا

عضو برونزي

رد: استفسار عاجل جزاكم الله خيرا

الطبيعي انه يكون صح
    لانك لو وصلت لمرحلة mcsa 2003 تقدر تكمل في طريق mcse 2003 وبعد كده تكمل طريق 2008

عضو

انا مش قصدى الجزئية التانية ,,,, انا اقصد الجزئية الاولى ,, انا امتحنت 70-221 وده مش elective فى ال sa ومع ذلك هو ما قاليش حاجة فى الرد بخصوص الموضوع ده ,, وانا اللى اعرفه انى لازم اخد 70-270 و حاجة تانية ولتكن 70-216 ,, انما هما ردوا عليا قالولى خد 270 بس وبعدين upgrade

عضو فضي الصورة الرمزية alasmer68

أخي مضمون الرسالة يشير إلى أنك بحاجة لإمتحانين فقط قبل نهاية الشهر وهما 70-270 وهذا لتحصل على MCSA 2000 ومن ثم إمتحان الخاص بالـ Upgrade إلى MCSA 2003 .

طبعا إذا أصبحت حاصلا على MCSA 2003 يمكنك حينها التروي في مسألة تقديم الامتحانات لتتابع حتى MCSE 2003 يعني لا داعي للعجله لأن باقي الامتحانات المطلوبة ليست ضمن قائمة الامتحانات التي أحيلت للتقاعد.

ولكن ما يحيرني في الرسالة هو التالي....
    إمتحان 70-221 الذي قدمته ليس مطلوبا من أجل MCSA 2000 بل هو من المتطلبات الاختيارية في MCSE 2000 فكيف تقول الرسالة أنهك ستصبح MCSA 2000 بعد الانتهاء من الـ XP ؟؟؟؟ لا أدري.

ولكن نصيحتي أن تبادر لتنفيذ ما طلبوه منك وهو تقديم 70-270 ثم 70-292 وحجتك عليهم الرسالة التي بعثوها لك.

على فكره أخي الكريم من السهل جدا على مايكروسوفت أن تعتبرك حاصل على أي شهاده دون حتى إتمام الامتحانات المطلوبة كاملة.

خذ هذه القصة لأحد الشباب أعرفه شخصيا وقد عملت معه لمدة سنة و3 أشهر في أحد مراكز التدريب.

كان هذا الشخص حاصلا على MCSA 2000 وكان قد تقدم لأحد الامتحانات ليحصل على MCSE 2000 ثم توقف وقد تبقى له امتحانين وكان من ضمنهما 70-217 المهم أنه توقف بسبب السفر وأجل الامتحانات.

وبعد مدة سنتين تصله رسالة من مايكروسوفت تقول له أن مايكروسوفت تعتبره الآن مؤهلا للحصول على شهادة MCSE 2000 طبعا بواقع الخبره كما تقول الرسالة ... وتطلب منه تأكيد عنوانه ليرسلوا له الشهادة .. علما بأنه لم يقدم الامتحانين الأخيرين.

وفعلا بعد أن دخل على موقع الـ MCP وقام بتعديل عنوانه وصلت له الشهاده خلال 5 أسابيع من تاريخ تعديل العنوان وطلب الشهاده. وكان هذا الكلام في شهر يناير من عام 2007 .

لذلك يا عزيزي قم بتقديم الامتحانين 70-270 ثم 70-292 قبل انقضاء الشهر وبعد ذلك يمكنك التمهل لأنك حينها تصبح MCSA 2003 وبإمكانك المتابعة نحو MCSE 2003 على راحتك.

تحياتي

عضو برونزي

تسلم يا ابو محمود

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alasmer68 مشاهدة المشاركة
    أخي مضمون الرسالة يشير إلى أنك بحاجة لإمتحانين فقط قبل نهاية الشهر وهما 70-270 وهذا لتحصل على MCSA 2000 ومن ثم إمتحان الخاص بالـ Upgrade إلى MCSA 2003 .

طبعا إذا أصبحت حاصلا على MCSA 2003 يمكنك حينها التروي في مسألة تقديم الامتحانات لتتابع حتى MCSE 2003 يعني لا داعي للعجله لأن باقي الامتحانات المطلوبة ليست ضمن قائمة الامتحانات التي أحيلت للتقاعد.

ولكن ما يحيرني في الرسالة هو التالي....
    إمتحان 70-221 الذي قدمته ليس مطلوبا من أجل MCSA 2000 بل هو من المتطلبات الاختيارية في MCSE 2000 فكيف تقول الرسالة أنهك ستصبح MCSA 2000 بعد الانتهاء من الـ XP ؟؟؟؟ لا أدري.

ولكن نصيحتي أن تبادر لتنفيذ ما طلبوه منك وهو تقديم 70-270 ثم 70-292 وحجتك عليهم الرسالة التي بعثوها لك.

على فكره أخي الكريم من السهل جدا على مايكروسوفت أن تعتبرك حاصل على أي شهاده دون حتى إتمام الامتحانات المطلوبة كاملة.

خذ هذه القصة لأحد الشباب أعرفه شخصيا وقد عملت معه لمدة سنة و3 أشهر في أحد مراكز التدريب.

كان هذا الشخص حاصلا على MCSA 2000 وكان قد تقدم لأحد الامتحانات ليحصل على MCSE 2000 ثم توقف وقد تبقى له امتحانين وكان من ضمنهما 70-217 المهم أنه توقف بسبب السفر وأجل الامتحانات.

وبعد مدة سنتين تصله رسالة من مايكروسوفت تقول له أن مايكروسوفت تعتبره الآن مؤهلا للحصول على شهادة MCSE 2000 طبعا بواقع الخبره كما تقول الرسالة ... وتطلب منه تأكيد عنوانه ليرسلوا له الشهادة .. علما بأنه لم يقدم الامتحانين الأخيرين.

وفعلا بعد أن دخل على موقع الـ MCP وقام بتعديل عنوانه وصلت له الشهاده خلال 5 أسابيع من تاريخ تعديل العنوان وطلب الشهاده. وكان هذا الكلام في شهر يناير من عام 2007 .

لذلك يا عزيزي قم بتقديم الامتحانين 70-270 ثم 70-292 قبل انقضاء الشهر وبعد ذلك يمكنك التمهل لأنك حينها تصبح MCSA 2003 وبإمكانك المتابعة نحو MCSE 2003 على راحتك.

تحياتي

اشكرك اخى الفاضل على ردك واهتمامك ,, وانا ان شاء الله داخل 270 فى خلال يومين او تلاتة ولكن امتحان الابجريد تقدر تدخله حتى لو ما بقيتش مسجل عندهم انك حاصل على SA 2000 ولا زيه زى اى امتحان تحجزه وتدخله وخلاص ,,, وعلى العموم انا ناوى اعمل زى ما بتقول واخد الميل اللى بعتوه حجة عليهم ان شاء الله

عضو

والشكر للاخ sr_smsm2000 على محاولته المساعدة وجزاكم الله خيرا

عضو فضي الصورة الرمزية alasmer68

أخي إمتحان 70-292 تحجز وتقدم وتنجح عادي زي أي امتحان ( لا يوجد متطلبات خاصة ) وهم سيتابعون بشكل آلي عملية التحديث...

إنت بس قدم وانجح بإذن الله ... المهم قبل ما تنتهي المده ... يعني قبل نهاية الشهر.

وعلى فكره مسألة نهاية الشهر ممكن يكون فيها كلام ... يعني ممكن يمدوه كام يوم .
    لأن مايكروسوفت تقول بالنص " إن مايكروسوفت لا تضمن توفر إمتحانات التحديث من 2000 إلى 2003 في برومترك يعني ممكن برومترك تمد كام يوم ... طبعا لو كان في عليه طلب شديد والله أعلم.

ولكن عليك أن تحاول جهدك قبل نهاية الشهر.

بالتوفيق

عضو

شكرا اخى الكريم وجزاك الله خيرا