النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: ذكريات مع المعالجات

عضو

ذكريات مع المعالجات

اقترح ان يكتب كل عضو قصته مع المعالجات واهم المراحل اللى واجهته من بدايته فى عالم الكمبيوتر
    تجربتي مع الأجهزه تعود الى عشرون عاما مضت وهي تجربه طويله جدا جربت فيها الكثير والكثير لانى من هواه التغيير تقريبا كنت بغير الجهاز من 3 الى 6 شهور بالكتير
    واول جهاز تعاملت معه كان 286
    واخرهم هو c2d 4400

وفى خلال تلك المده الطويله تعاملت مع لوحات
    intel
    msi
    gigabyte
    asus
    soltek
    dfi
    asrock
    abit
    foxconn
    tomato
    وغيرها مما لا اذكره الكثير وخصوصا فى Pentium , 486
    لكن هناك قصه طريفه وهي السبب بالأساس فى تعلمي صيانة الحاسب واحترافي له فيما بعد كهوايه
    وحدثت سنه 1992 فقد كان لدي جهاز 486 وقت ظهوره وكان تحفه ساعتها
    المهم الجهاز بدأ يعلق ويسبب مشاكل الشاشه الزرقاء اياها وطبعا كان عندى ويندوز 3x ساعتها
    المهم رحت بيه الى خبراء الكمبيوتر فى ذلك الزمان وكانوا ينبهروا بالجهاز اللى مشافوش زيه ( انا كنت شاريه من كالفورنيا بأمريكا ونزلت بيه مصر )
    وكل ما يجربوه عندهم يشتغل زى الفل وينزلوا ويندز عليه والجهاز ميقولش بم ويشتغل تمام
    اروح البيت والجهاز يركبه عفريت ويدينى الشاشه الزرقاء اياها
    قعدت شهر بحاله على الحال ده
    هناك تمام
    عندى فى البيت مش تمام
    ومحدش عرف يدينى الحل
    المهم ربنا وفقنى وعرفت الحل بمجهود فردي
    طبعا انا ساعتها عرفت ان الجهاز عباره عن بروسيسور وبورد ورام وكارت شاشه وخلافه
    ووجدت الحل
    الجهاز عندهم دايما كان مفتوح ( الكيس مش مقفول ومتربط )
    والجهاز عندي مقفول الكيس
    قلت افتح الكيس وكانت المفاجأه الجهاز اشتغل تمام
    وطلع ظني فى محله البروسيسور كان محتاج مروحه اقوى من الموجوده عليه اللي جايه من امريكا (مهو الجو بارد عندهم مش زي مصر )
    وانا اول ما شغلته كنا فى الشتاء والمشكله دي مظهرتش غير على الصيف
    المهم انا ملقتش مروحه فسبت الكيس مفتوح واشتريت مروحه عاديه صغيره وسبتها متسلطه على البروسيسور وكله بقى تمام
    ومن يومها وانا صممت اقرأ اكتر عن الهاردوير
    انتهت التجربه وتعلمت الدرس جيدا وان شاء الله اكتب تجربه تانيه قريب من التجارب الكتير اللي عدت عليا

عضو

رد: ذكريات مع المعالجات

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة beboegypt مشاهدة المشاركة
    اقترح ان يكتب كل عضو قصته مع المعالجات واهم المراحل اللى واجهته من بدايته فى عالم الكمبيوتر
    تجربتي مع الأجهزه تعود الى عشرون عاما مضت وهي تجربه طويله جدا جربت فيها الكثير والكثير لانى من هواه التغيير تقريبا كنت بغير الجهاز من 3 الى 6 شهور بالكتير
    واول جهاز تعاملت معه كان 286
    واخرهم هو c2d 4400

وفى خلال تلك المده الطويله تعاملت مع لوحات
    intel
    msi
    gigabyte
    asus
    soltek
    dfi
    asrock
    abit
    foxconn
    tomato
    وغيرها مما لا اذكره الكثير وخصوصا فى Pentium , 486
    لكن هناك قصه طريفه وهي السبب بالأساس فى تعلمي صيانة الحاسب واحترافي له فيما بعد كهوايه
    وحدثت سنه 1992 فقد كان لدي جهاز 486 وقت ظهوره وكان تحفه ساعتها
    المهم الجهاز بدأ يعلق ويسبب مشاكل الشاشه الزرقاء اياها وطبعا كان عندى ويندوز 3x ساعتها
    المهم رحت بيه الى خبراء الكمبيوتر فى ذلك الزمان وكانوا ينبهروا بالجهاز اللى مشافوش زيه ( انا كنت شاريه من كالفورنيا بأمريكا ونزلت بيه مصر )
    وكل ما يجربوه عندهم يشتغل زى الفل وينزلوا ويندز عليه والجهاز ميقولش بم ويشتغل تمام
    اروح البيت والجهاز يركبه عفريت ويدينى الشاشه الزرقاء اياها
    قعدت شهر بحاله على الحال ده
    هناك تمام
    عندى فى البيت مش تمام
    ومحدش عرف يدينى الحل
    المهم ربنا وفقنى وعرفت الحل بمجهود فردي
    طبعا انا ساعتها عرفت ان الجهاز عباره عن بروسيسور وبورد ورام وكارت شاشه وخلافه
    ووجدت الحل
    الجهاز عندهم دايما كان مفتوح ( الكيس مش مقفول ومتربط )
    والجهاز عندي مقفول الكيس
    قلت افتح الكيس وكانت المفاجأه الجهاز اشتغل تمام
    وطلع ظني فى محله البروسيسور كان محتاج مروحه اقوى من الموجوده عليه اللي جايه من امريكا (مهو الجو بارد عندهم مش زي مصر )
    وانا اول ما شغلته كنا فى الشتاء والمشكله دي مظهرتش غير على الصيف
    المهم انا ملقتش مروحه فسبت الكيس مفتوح واشتريت مروحه عاديه صغيره وسبتها متسلطه على البروسيسور وكله بقى تمام
    ومن يومها وانا صممت اقرأ اكتر عن الهاردوير
    انتهت التجربه وتعلمت الدرس جيدا وان شاء الله اكتب تجربه تانيه قريب من التجارب الكتير اللي عدت عليا
    عاصرة لوحات واجد يبدو انك كل سنة تغير لوحة

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة XFX5500 مشاهدة المشاركة
    عاصرة لوحات واجد يبدو انك كل سنة تغير لوحة
    ده اللى فاكره لكن فى حاجات عدت عليا ومش فاكرها

SeriousSam
    زائر

انا عندي تجربه مع cpu presscot 2.6/256k حكياتي كل الااتي
    قاعد بتصفح في موقع عرب هاردوير قبل حوالي سنه و اشي بقلب في صفحات المنتدى فا فما سمعت الى واحد ادخل عالي و بحكي ( السلام عليكم ) و ردي و عليكم السلام فطلب الشخص جهاز كمبيوتر و اتفقنا على السعر و المواصفات و كل اشي ولاكن هناك شرط عنده ان يتم التسليم بعد 4 ساعات:eek: لانه مستعجل و الوقت قد تأخر و الدوام باقيله 4 اساعات ( (B)بالمناسبه الدوام 12 ساعه كامل (B))
    المهم قمنا من على الكرسي و بلشت اجمع في الجهاز الامور تمام ماشاء الله:frnd" شغل الجهاز بعد التجميع اشتغل حط سيدي الويندوز البوت بوت و بعد 5 ثواني من البوت يطفي :mad:و يفصل الكهرباء
    اعيد الكره و اشغل الجهاز و بوت هب خمس ثواني ويفصل الجهاز:mad:
    فكيت البورد و الرام و من الكيس و طلعت كل اشي بره ونفس المشكله:confused::confused:
    حطيت ايدي على الشتت لقيته بغلي غلي(BB) فكيت المروحه وركبتها ونفس الشي حينها عرفت ان المشكله في المشتت و المروحه غير المروحه ونفس المشكله المروحه الاولا و الثانيه و الثالثه و الرابعه كلهم نفس الشي(H)(H)(H) نوعيه مش اصليه لأنو الاصلي مفقود وقتها من السوق
    ضايل ثلاث ساعات:n:
    ومافي وقت اروح اجيب مراوح من تجار الجمله شو تعمل يا حسااااااااااااااااااااااااااااااااااااام (BB)(BB)
    دخلت على عرب هاردوير و على قسم التبريد و كسر السرعه شفتهم بحكو عن المشتتات و المراوح و الانواع و درجات الحراره ولفت انتباهي كلامهم عن المعجون الذي يوضع فوق المعالج وقلت في نفسي خاليني اجرب دخلت العده و دور دور دور دور على معجون لقيت شويييييه صغير في بزاز حطيته على المعالج وركبت المروحه بحذر و اشتغل الجهاز وبوت السيدي و نزلت والويندوز وسلمت الجهاز ومن بعدها عرفت ان معالجات البريسكوت ينفع يكون صوبه تدفئه ويتدفا عاليها في
    الشتاء!Clap!Clap!Clap

عضو محترف الصورة الرمزية Brigadier

أنا جربت بنتيوم 3 بتردد 800 ميجاهرتز وكان ممتاز, وجربت بنتيوم فور بتردد 1.7 جيجاهرتز وكان سيء للغايه, وجربت سيليرون دي 331 بتردد 2.66 وكان جيد , وجربت كور تو دوو 1.8جيجاهرتز وكان فوق الممتاز.

عضو برونزي الصورة الرمزية yazan soft

اول جهاز استعملته كان بنتيوم 3 بسرعة 733 ,,, كان ايامه نار لم يكن البنتيوم 4 موجود كان عليه هارد 20 جيجا , ورام 64 ميجا , وكان تمام التمام ايامها ,

بعدها انتقلت لمعالج بنتيوم 4 بسرعة 1600 وكاش 512 ورام 512 وهارد 40 جيجا , وكان برضو تمام التمام لم اواجه معاه اي مشكلة ومكفي الغرض المطلوب منه وزيادة ,

بعدها انتقلت الى معالج بنتيوم 4 هايبر بسرعة 3400 وكاش 4 ميجا مع هارد 120 ورام 1 جيجا .. برضو الجهاز كان منيح ومكفي الغرض المطلوب منه الى انني واجهت معاه مشاكل حرارة مش طبيعية حتى بدلت المشتت الاصلي بواحد من زالمان وشبه انحلت مشكلة الحرارة ,,

وبعدها قفزت قفزة نوعية مع معالج CORE 2 DUO E8400 ورام 2 جيجا مع لوحة P35-DS3R الي ما كملت اسبوعها الأول مع المعالج حتى انتحرت ,, تجربة حلوة واداء اكثر من رائع خالي من اي مشكلة ,, ومش بس مكفي الغرض المطلوب منه بل اكثر بكثير .وكانت هي اروع تجربة مع المعالجات الى الان , وان شاء الله انتقالي الى المعالجات الرباعية الانوية قريبا ,

ومشكوور اخوي ,
    [CENTER][url=https://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1731522][img]https://valid.canardpc.com/cache/banner/1731522.png[/img][/url][/CENTER]