النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: الحقوونى هاااااااااردى بيضيع ومش عارف ايه الحل

عضو

الحقوونى هاااااااااردى بيضيع ومش عارف ايه الحل

ياجماااااااعه انا حصل مشكله كبيره فى هارد واحد صاحبى ال160 أرجو من الخبراء فى الهاردوير هنا مساعدتى فيها لانى احترت جداا ومش عارف لها اى حل وهيه ان الهارد مره واحده سرعته اصبحت بطيئه جدا فى النقل لما انقل عليه اى العاب او اى شىء لسرعه لاتتعدى 8ميجا فى الثانيه دى اقصى حاجه فى حين قبل كده كانت بتوصل 30 و40 مش عارف ايه السبب وهوه الهارد 160 جيجا عادى مش ساتا وفى ملحوظه عايز اوضحها انى لما فتحت برنامج الايفرست وشوف الاوبشنز بتاعته ظهر ليه علامة اكس ادام الخانه الموضحه فى الصوره دى ياريت حد يقولى ده معناه ايه او الهارد كده باظ ولا ممكن يتصلح ولا ملوش علاج؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مع العلم انى جربت الهارد ده على اكتر من 3 اجهزه ونفس المشكله وغيرت كابلات بالهبل ومفييييييش اى حللللللللل
    الصوره اهى

جربت ببرنامج HDD Regenrator 1.5 سكان على الهارد كله و دى صوره للبرنامج بوتابل والاصدار الكامل ودى صوره للبرنامج بعد الانتهاء من عمل الاسكان وكما واضح انه لاتوجد اى بادات

وهذه صوره للجهاز اول مابيفتح بييجى لى الرساله دى بخصوص الهارد

ودى صوره لبرنامج Hard Drive Inspector الذى يكشف على حالة الهارد وظهر لى كالاتى

وهذه الصوره توضح تفصيل الخطأ الموجود بالهارد مأخوذه من نفس البرنامج

أرجو اى احد يقدر يعرف السبب بالظبط وهل ممكن الممشكله دى تتحل ولا لا يبلغنى ولكم جزيل الشكر

عضو برونزي

رد: الحقوونى هاااااااااردى بيضيع ومش عارف ايه الحل

reallocated sector count

أخي الكريم ماهو الاستخدام الفعلي للقرص الصلب؟؟، وكم مضى على استخدامه له؟؟..
    في الحقيقة مشكلتك من الممكن اعتبارها من ضمن الأخطاء الميكانيكية Mechanical Problems
    وهي من ضمن الخواص التي تستطيع تقنية الــS.M.a.R.T التنبؤ بها لكي تقوم بنقل بياناتك على قرص صلب آخر بحالة جيدة حتى لاتتعرض للمشاكل في حال فقدانك لبياناتك.

ومشكلتك تتلخص بالتالي -مشكلة خطيرة أنصحك بأخد نسخة احتياطية عن بياناتك قبل القيام بأي خطوة ..- :
    وهي احصاء القطاعات المعادة التخصيص حيث عندما يكتشف القرص الصلب أخطاء واقعة في القراءة أو الكتابة ضمن ميكانيكية عمله عند قطاعات محددة يقوم بالتعليم عليها كقطاع معاد للتخصيص ثم يقوم بنقل بياناتك والاحتفاط بها في منطقة محجوزة خاصة تسمى المنطقة الاحتياطية أو spare area، وهذه العملية المنفذة معروفة بإسم إعادة التخطيط أو remapping، وفي الأقراص الصلبة الحديثة كما هو الحال في قرصك الصلب لايمكنك رؤية الــbad blocks (الكتل السيئة) عند عمل مسح شامل لسطح القرص testing the surface لأنّ الكتل المضروبة تكون مخبئة في القطاعات المعادة التخصيص، علماً أنه كلما زادت القطاعات المعادة التخصيص (قيمة خاصية أقل) كلما كانت حالة سطح القرص الصلب سيئة وبالتالي سيقلّ أداء قرصك الصلب من حيث سرعة القراءة والكتابة وهو ماتواجهه أنت حالياً...

في الحقيقة هذه المشكلة لا حلّ لها ولكن..

أنصحك الآن بنقل بياناتك إلى قرص صلب آخر، والقيام -على سبيل التجربة لا أضمن لك النتائج- بعملية تصفير لقرصك الصلب باستخدام برنامج KillDisk مثلاً ، ثم وإعادة التقسيم باستخدام الأمر Fdisk أو باستخدام أحد البرامج الأخرى والكثيرة المخصصة مثل Partition magic

عضو

مشكوور جدا اخى Bigmaster على ردك وانته فعلا ماشاء الله عليك وانا هجرب الطريق اللى حضرتك وصفتها دى
    انا كده قلقت جدا لان عندى هارد 500 شاريه قريب بس حصل حاجه غريبه وانا من كلامك ده قلقت هوه الهارد لا كان اتخبط ولا اى شىء وانا مش موصله دايما فى الجهاز الا لما احتاج منه اى داتا وبفصله وجيت اوصله مره اخد من عليه شوية داتا لقيت الجهاز هنج رستته لقيته بيفتح وبيعمل سكان على البارتشنات بتاعة الهارد ال500 سكان عادى بتاع الويندوز اللى بيظهر قبل فتح الويندوز علطول وبعدين ظهرلى فى بارتشنين باداتفى التقرير اللى بيظهر تحت بعد مالاسكان بيخلص على كل بارتش تقريبا حجم الباد 4 كيلوبايت فى كل بارتشن فتحت البارتشن ماجيك وعملت سكان تانى منه بعد ظهر نفس الحكايه المهم انا قلقت جدا فرمت البارتشنين من خلال الويندوز وكان فورمات سريع (كويك فورمات) كان البارتشن مساحته جيجا100 والتانى 25 جيجا وعملتلهم سكان تانى مش لقيت بادات ولا شىء ده معناه ايه بالظبط؟؟؟ هل اختفت بالطريقه دى ولا دى كانت وهميه ولا ايه ياريت اعرف الرد ضرورى لان الهارد لسه مش كمل شهر ولا اتخبط ولا اى شىء

عضو

وكمان لو ممكن تقولى برنامج KillDisk الاقيه فين هل موجود فى الهايرنز بوت

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elfaham مشاهدة المشاركة
    مشكوور جدا اخى Bigmaster على ردك وانته فعلا ماشاء الله عليك وانا هجرب الطريق اللى حضرتك وصفتها دى
    انا كده قلقت جدا لان عندى هارد 500 شاريه قريب بس حصل حاجه غريبه وانا من كلامك ده قلقت هوه الهارد لا كان اتخبط ولا اى شىء وانا مش موصله دايما فى الجهاز الا لما احتاج منه اى داتا وبفصله وجيت اوصله مره اخد من عليه شوية داتا لقيت الجهاز هنج رستته لقيته بيفتح وبيعمل سكان على البارتشنات بتاعة الهارد ال500 سكان عادى بتاع الويندوز اللى بيظهر قبل فتح الويندوز علطول وبعدين ظهرلى فى بارتشنين باداتفى التقرير اللى بيظهر تحت بعد مالاسكان بيخلص على كل بارتش تقريبا حجم الباد 4 كيلوبايت فى كل بارتشن فتحت البارتشن ماجيك وعملت سكان تانى منه بعد ظهر نفس الحكايه المهم انا قلقت جدا فرمت البارتشنين من خلال الويندوز وكان فورمات سريع (كويك فورمات) كان البارتشن مساحته جيجا100 والتانى 25 جيجا وعملتلهم سكان تانى مش لقيت بادات ولا شىء ده معناه ايه بالظبط؟؟؟ هل اختفت بالطريقه دى ولا دى كانت وهميه ولا ايه ياريت اعرف الرد ضرورى لان الهارد لسه مش كمل شهر ولا اتخبط ولا اى شىء
    أخي الكريم لو إنّك طرحت مشكلتك بالفصحى لكان الوضع أفضل ..

على كل حال حسبما فهمت من مشكلتك أنّك تستخدم قرص صلب خارجي External أيس كذلك؟؟، وهو لم يكمل الشهر بعد حسنٌ..
    https://arabhardware.net/forum/showt...D3%DF%CA%E6%D1
    يمكنك مراجعة هذا الموضوع أعلاه لتبيان أسباب وعوارض إصابة القرص الصلب بالقطاعات التالفة Bad Sectors حتى لاتضرب أخماس بأسداس ويصيبك الارتباك (قرصك الصلب سليم ولا يعاني من مشاكل حسبما فهمت من ردّك، راجع مشاركتي رقم 16) ..
    وكمان لو ممكن تقولى برنامج KillDisk الاقيه فين هل موجود فى الهايرنز بوت
    نعم أخي الكريم ..

عضو

اولا انا بشكرك اخى العزيز bigmaster على تعازنك ومساهماتك معى فى الحل انا قمت بفعل ماقلت لى عليه واعدت تصفبر الهارد ببرنامج WDCLEAR ZERO هوه البرنامج تابع لشركة ويسترن والهارد ويسترن فقولت اكيد هيكون احسن وصفرت الهارد وكان فى مستويات اخترت اعلى مستوى للفرمته والتصفير للهارد وظل ليله كامله شغال وقسمته ببرنامج ويسترن ايضا ونزلت ويندوز جديد ونفس الحال سرعة النقل لسه بطيئه اى بائت التجربه بالفشل للأسف واعتقد ان الهارد هيظل على هذا الحال حتى يتلف ويأتيه قدره المحتوم

بخصوص الهارد ال500 جيجا هوه هارد ساتا 2 وكنت شاريه قريبا وحصل فيه بادات تقريبا وهميه فى بارتشنين ولما فرمت البارتشنين اللى كان ظاهر فيهم بادات وهميه عملت سكان تانى بعد الفورمات مش لقيت بادات والحمد لله فكنت عايز هل هذه البادات اختفت بالطريقه الحديثه اللى ذكرتها سابقا ولا هيه كانت وهميه فعلا بس ده اللة ااقصده ومشكوووووووور مره اخرى