صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 16

الموضوع: بصراحة بدأنا نتوه

عضو

بصراحة بدأنا نتوه

كل أحترامى إلى كل المشرفين والكاتبين في هذا المنتدى الرائع وهذا الجزئ الأروع وهو قسم الشهادات العلمية الغير موجود في معظم المنتديات
    والله أعلم أنى أريد النصيحة
    أرجو من أى مشرف أو كاتب أن يحاول أن يجمع المواضيع بالتسلسل الصحيح
    ثم تسللسل الشهادات من حيث بما نبدأ ثم يضع لها روابط يتأكد أنها شغالة
    يعنى اريد ان اوضح ان هناك روابط تعمل من الموقع ولا تعمل دونلود
    كما ان هنك دروس كثيرة تتطلب ان تكون عندك بعض الأساسيات المسبقة فأرجو من أحد الأخوة الذين يفهمون في هذا المجال ولذلك أستثنى نفسى أن يحاول تجميع الشهادات واذا كان هناك جزء غير موجود يطالب من كتبة ( بعد أذن اللى كتبه طبعاً ) أن يكمله أو ينظم ما كتب حتى نستفيد وتعم الفائدة إن شاء الله وجزاكم الله خيرا ممكن اكون عضو جديد وما عندي خبرة كبيرة ولكن أقسم بالله انى احب في الله كل من يعمل على رقى هذا المنتدي وأرجو أن اكون واحد منهم
    وهناك بعض السلامات الشخصية للشخصيات المحترمة بهذا المنتدى مثل الأستاذ محمد سمير - Lumark - محمد عادل واستاذنا الكبير أحمد جودة على المواضيع القيمة وكل من شارك ولا أريد أن انسي أحد فكلهم بارك الله فيهم وأرجو ان تكون رسالتى وصلت لكم
    واننا بدأنا نتوه منكم وذلك من اللمكن لعدم تكملة الكرسات فبنبدأ في كرسات تانية أو اننا متشوقين لهذه الكرسات الرائعة والى مقدميها الرائعيين المتمكنيين

والسلام عليم ورحة الله وبركاته

عضو

رد: بصراحة بدأنا نتوه

على العموم الحمد لله لقيت حل لأحدى المشاكل التى كتبت المقالة من أجلها
    والسلام عليكم

عضو فضي الصورة الرمزية محمد مندور

بصراحة كنت فاكر حضرتك تقصد توهه تانية ، زي مثلاً إللي واجهتني في بداية تعرضي للشهادات العلمية
    حسيت إني في حاجة لكل الشهادات دي وبقيت زي المجنزن بعمل دونلود لكل حاجة تقابليني وقليلا ما أذاكر ، لقيت نفسي ما جمعتش غير خيبة كبيرة ، إنما لما بدأت أركز وأبدأ بداية صحيحة علي نهج علمي بقيت كل يوم في زيادة
    مشكور أخي علي الموضوع
    إذا غـامَــرْتَ فِي شَـرَفٍ مَـرُومِ *** فَـــلا تَقنَــعْ بِـمَـا دونَ النّـجـــومِ

فطَـعْـمُ المَـوْتِ فِي أمْـرٍ حَقِيـرٍ *** كطَعْـمِ المَـوْتِ فِي أمْـرٍ عَظيـمِ

FB: https://www.facebook.com/Firststep2020
    [SIGPIC][/SIGPIC]

عضو برونزي

Thumbs up رد: بصراحة بدأنا نتوه

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samehsfe مشاهدة المشاركة
    كل أحترامى إلى كل المشرفين والكاتبين في هذا المنتدى الرائع وهذا الجزئ الأروع وهو قسم الشهادات العلمية الغير موجود في معظم المنتديات
    والله أعلم أنى أريد النصيحة
    أرجو من أى مشرف أو كاتب أن يحاول أن يجمع المواضيع بالتسلسل الصحيح
    ثم تسللسل الشهادات من حيث بما نبدأ ثم يضع لها روابط يتأكد أنها شغالة
    يعنى اريد ان اوضح ان هناك روابط تعمل من الموقع ولا تعمل دونلود
    كما ان هنك دروس كثيرة تتطلب ان تكون عندك بعض الأساسيات المسبقة فأرجو من أحد الأخوة الذين يفهمون في هذا المجال ولذلك أستثنى نفسى أن يحاول تجميع الشهادات واذا كان هناك جزء غير موجود يطالب من كتبة ( بعد أذن اللى كتبه طبعاً ) أن يكمله أو ينظم ما كتب حتى نستفيد وتعم الفائدة إن شاء الله وجزاكم الله خيرا ممكن اكون عضو جديد وما عندي خبرة كبيرة ولكن أقسم بالله انى احب في الله كل من يعمل على رقى هذا المنتدي وأرجو أن اكون واحد منهم
    وهناك بعض السلامات الشخصية للشخصيات المحترمة بهذا المنتدى مثل الأستاذ محمد سمير - Lumark - محمد عادل واستاذنا الكبير أحمد جودة على المواضيع القيمة وكل من شارك ولا أريد أن انسي أحد فكلهم بارك الله فيهم وأرجو ان تكون رسالتى وصلت لكم
    واننا بدأنا نتوه منكم وذلك من اللمكن لعدم تكملة الكرسات فبنبدأ في كرسات تانية أو اننا متشوقين لهذه الكرسات الرائعة والى مقدميها الرائعيين المتمكنيين

والسلام عليم ورحة الله وبركاته
    هقولك اخي العزيز اولا ده شرف هظيم لي ذكر اسمي بالموضوع بجوار الكتاب العظماء في عالم الشبكات :frnd"
    المهم اخي حيث اني انا اللي توهت شويه عموما اقولك الحل يا باشا انا اهه تحت امرك وعشان افهمك اكتر اكتب اللي انت عاوزه اعمله في صوره نقط بحيث يكون الموضوع منظم
    عموما انتظر ردك اخي العزيز وانا ان شاء الله وباقي الاخوه لتنفيذ طلبتكم
    شكرا اخي العزيز علي تكرمي بوضع اسمي ومنظر نصيحتك
    -------------------------------------------
    [B][SIZE=4]فين الاسئله يا شباب في اقسام Cisco
    عاوزين اسئله في الVoice و الData
    عاوزين نقدر نفدكم [/SIZE][/B]

بانتظار تفعيل البريد الإلكتروني

محمد عادل .... مش قليل عليك ذكر اسمك وسط كبار الاسماء فى المنتدى لانك يا باشا كبير كفاية ذوقك ...
    و يلا شد حيلك
    منتظريين الجديد

عضو

نعم يا أخى هو دا اللى حصل معى بالظبط لكن دلوقتى بدأت أركز شوية مشكور على المشاركة الغالية دى

عضو

هقولك اخي العزيز اولا ده شرف هظيم لي ذكر اسمي بالموضوع بجوار الكتاب العظماء في عالم الشبكات :frnd"
    المهم اخي حيث اني انا اللي توهت شويه عموما اقولك الحل يا باشا انا اهه تحت امرك وعشان افهمك اكتر اكتب اللي انت عاوزه اعمله في صوره نقط بحيث يكون الموضوع منظم
    عموما انتظر ردك اخي العزيز وانا ان شاء الله وباقي الاخوه لتنفيذ طلبتكم

يا باشمهندس انت فعلا كبير بأفعالك وأعمالك الجميلة في المنتدى وربنا يبارك فيك على زوقك وردك الجميل بارك الله فيك واذا احتجت شئ هابعتلك
    أخوك : سامح عمارة

عضو برونزي

أخي الكبير لا أعرف بما أرد عليك
    أولا جزاك الله خيرا علي سلامات ولك مني كل سلام و تحية

ولكن اخي الموضوع في المنتدي نحاول ننظمه فوق ما تتخيل
    عندك قسم compatia فيه شرح ال n+ و ال a+ فيديو و العمل مازلنا نعمل فيه
    و كلنا في بداية الشرح قولنا أن ده بدايةخال ص
    في عالم الهاردوير عليك أن تبدccna و اعتقد الشرح منظم و مجمع و ممكن تلاقي كل الدروس في الصفحة الاول من غير ما تتعب نفسك
    في ما يكروسوفت عندك حاليا يقام بشرح عدة شهادات ال xp و ال 70-290 ( windows 2003 server) و ال exchange
    هتلاقي في أول كورس مذكور ريقة الترتيب المثالية و الحلقات فيديو و مرتبة جدا
    طيب ليه في كورسات متقدمة علشان في ناس سابقاك
    في المنتدي العام يتم شرح كورس أوراكل من البداية
    في قسم سيسكو قام الاستاذ الكبير الغالي و جعلته أخر لحسن الختام مع علو قدره الاستاذ لومارك بشرح فريد من نوعه لدينامبس و ال vmware من الصفر حتي لاحتراف

أما الكتابات فقد قام الاستاذ سكوربيون بتجميع كل كتابات أحمد نميطة في فولدرات لشح ال ccna باللغة العربية
    و يقوم الأخ محمد عادل بشرح بعض البروتوكلات في المنهج التي يصعب فهمها

معلش لو كان كلامي جاد بس الكلام ده انا شهدت كلام كتير فيه وواحدة واحدة و هو بيتعمل و مش اتعمل في يوم و ليلة مش بعد كل ده تقولي انا مش قادر و بدأت اتوه
    تبدا بسيسكو قصدك و لا مايكروسوفت و لا وأوراكل
    القرار ده يرجع ليك وحدك
    شوف انت نفسك تكمل في أني فرع و اسمع مقدمة عن كل واحد فيهم و شوف سوق العمل محتاج ايه فهما مش بيعتمدوا علي بعض علشان نرتبهملك

طيب عايز تحميل من الموقع مش ممن روابط لمواقع تانية
    أولا نحن وعدنا بان هذا سيكون قريبا إن شاء الله تعالي
    و هذا يحتاج إالي حسابات فلا تعجل علينا لا تنسي أن هذا سيكلف شراء سيرفر و الصرف عليه و طرقة طرح الموضوع و شكل تصميم السيرفر
    عموما فعلا الموضوع طرخ و نوقش و إن شاء الله سيكون قريبا

لكن أنا مش فاهم يعني انا علت دونلد لحاجات كتير جدا من ال 4shared و من الرابد شير و الموضوع عادي يعني
    مش صعب و لا حاجة فمش مقول تكون هتتوه لمجرد أن الروابط علي ال 4shared مش روابط مباشرة علي الموقع

أخي ما تراه هذا من اللقطة الاخيرة و اللي حكيته لك وراه كواليس كتير مش معقول تيجي بعد ده كله و انت مش عايز تعمل بحث و تقول بدأت تتوه
    عدك كل قسم في المنتدي منفصل عن الاتين
    عندك مقالات لعراق it في منتهي الجمال عن كيفية عمل cv عن عن كيف تبدأ في مجال الشبكات
    ما المعوقات و اهم الشهادات و أهم الأشياء التي يبدا بها
    و كلام كله ممكن توصل ليه لو فتحت اي موضوع ليه هتلاقي كل الكلام ده في الإمضاء بتاعه

اخي كثيرين في المنتدي يتعبوا لتصل لك هذه الصورة
    فاتعب أنت كمان و ابحث عما تريد و ستجد ما يسرك إن شاء الله تعالي

و اعلم أن كم هذه الشروحات بهذ الكم لن تجده في أي منتدي أخر لا من المنتديات العربية و لا الأجنبية
    Mohamed Samir
    Double CCIEs#27042 (R/S&SP)
    رابط القناة الخاص بي
    https://www.youtube.com/channel/UCn9zWk33OYX65NFdTmra6-g/playlists

عضو

أخى العزيز محمد سمير ألف ألف ألف ألف شكر على ردك الجميل ده وانا هاعتبره مش رد لي وحدي ولكن لكل اللى حصل له مثل ما حصل معى

اسمحلى ( أشرح ) افهمك الموضوع
    انا بصراحة أول ما دخلت المنتدي بالظبط ذى اللى وجد كنز وأقولها بجد ذى اللى وجد كنز كبير كمان فيه من الجواهر والياقوت والذهب ما تتمنى
    فبدأت مثل الذي حدث له ذهول ( جنون مؤقت ) نفسى الموقع ده كله يكون على فولدر عندي بالكتير بعد ساعة لأنى حسيت انى ضيعت وقت كبير ما لوش لازمة قبل ما أعرف الموقع ده
    بدأت أتعامل مع المديا الموجودة وأنبهرت بيها مع أنى لم أكمل سماعها ولكن إذا وجدت أى ملف غير شغال أو به أي مشكلة حتى لو كانت المشكلة من عندي أنا وليست من المواقع ( أى ممكن تكون من جهازى ) بدأت أشعر بأرتباك وحيرة إذا لم يعمل هذا الملف ماذا أفعل سوف يضيع عليه الكورس

ولكن عندما تريثت ( وهذا من طبعى على فكرة أو هذا المجال علمنى ذلك ان لا أييئس أبدا وأن كل شئ له حل ) ولكن لأنى بدأت متأخر ألاقى أشياء جديدة بيتكتب أنا أعتقد أنها فى غير موضعها كما وجدت بعض اللينكات القديمة لا تعمل ( طبعاً هى قديمة بالنسبة للموجود من زمان ولكن بالنسبة لى جديدة ) لذلك كتبت ليكم لكى تضعو فى بالكم أن هناك أناس كثيرة من المكن أن تدخل الموقع الأن ماذا تجد وماذا تقول عن هذه اللينكات التى لا تعمل مع أنها قديمة .
    وبصراحة بعد ما كتبت الموضوع أحدى أهم الأشياء التى كنت أبحث عنها واللينكات بيتاعتها فيها مشكلة لقيت الموضوع بيتاعها مرتبأكثر من ما كنت أتمنى والله بجد ومش باقول هذا علشان الرد بيتاعك يا م. محمد
    لذلك انا كنت أول واحد يرد على نفسى لو لاحظت الردود على الموضوع وقلت ((على العموم الحمد لله لقيت حل لأحدى المشاكل التى كتبت المقالة من أجلها )) وممكن تأكد لو روحت لأول الموضوع

كما بهرنى الأعضاء الموجودون في المنتدي فعلا حسيت بينهم بالأسرة الواحدة ربنا يدمها عليكم وشعرت أننى لاقيت رجالا كنت ابحث عنهم من زمان طويل ونفسى نكون أصدقاء ( أو أخوان ويكون بينا أتصال كمان هذه امنية أرجو أن تتحقق ) ولا أريد أن أذكر أسماء حتى لا أنسى أحد فكلهم بارك الله فيهم
    ولكن أخص بالذكر محمد سمير الذي رد على الموضوع
    وانا على فكرة مصري عايش في الكويت ونفسى أتعرف على رجالة هذا المنتدى الرائع والذين ذكرت أسمائهم من قبل وغيرهم والله أدعو ان يكون هذا في ميزان عملكم والله الموفق

وانا أعلم ان هذا الجهد لم يأتى هباءً او نقلا من اي منتدى آخر أنا بفضل الله أعمل على النت من التسعينات لم أجد منتدى مثل هذا المنتدى فبارك الله فيكم وانا تحت أمركم إذا طلبتم منى أى شئ أقدر عليه أنا حاضر
    ولا أريد أن أطول عليكم ولكن أنا سعيد جداً بالرد من ...... اسمحلى اقول صديقى محمد سمير
    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته نرجو ان نكون على اتصال دائم

عضو

محمد عادل باشا أرجو منك أن تعطينى ملف SUBNETTING المشروح على المنتدى في ملف Word لان بعض الجداول والصور عندي غير ظاهرة بارك الله في الأخ الذي شرح هذا الموضوع MaaM على هذا الشرح الجميل والرائع وانا اعترف انه من أفضل الشروحات الموجوده في هذا الموضوع لإارجو منه أو منك ان ترسل لى هذا الملف او مثله لكى اكمل فهم Subnetting وشكرا يا باشا مرة تانية على ردك الرائع

عضو

الأخ محمد سمير يا ريت تكون وصلتك رسالتى وفهمت اللى اقصده لأنك دخلت فيه شمال
    وانا لا اريدك ان تكون زعلان

عضو برونزي

حصل خير
    أهلا و سهلا بك أخي الحبيب في بيتك عرب هاردوير و بيتنا جميعا

اسف لو كان ردي جاء شديدا .... و لكن هذا لان هذا المنتدي يمثل لي الكثير فوق ما تتصور
    و احس إن كل كلمة تقال فيه تخصني شخصيا
    وإن كان طبعا المنتدي أكبر مني بكثير و أنا فيه نقطة صغيرة في وسط فعلا أساتذة كبار اتعلم منهم
    لكن تربطني بهم علاقة طيبة و حب جم قد لا اجده بين اناس كثيرين احيا وسطهم

اسف لو كان ردي شديد او شمال كما قولت

و أهلا بك مرة ثانية أخي

و انا اللي يشرفني أن تكون صديقي يا أستاذ samehsfe
    Mohamed Samir
    Double CCIEs#27042 (R/S&SP)
    رابط القناة الخاص بي
    https://www.youtube.com/channel/UCn9zWk33OYX65NFdTmra6-g/playlists

عضو

جزاك الله خيرا أخى محمد سمير (باشمهندس ) وأرجو أن تشارك معنا في موضوع تعالوا نكافئ المشرفين
    انا اللى أرجو انك تكون استوعبت وشكرا جزيلا على المحاضرات الرائعة دي وانا مش عارف اقولك اية على المحاضرة رقم 7 أنت بصراحة خلتنى زعلان علشانك لأنك تكابد النوم من أجلنا فأنا كما قلت فيه في المنتدى رجالة متحملة المسئولية واللهى تضيع كلمات الشكر منى مش عارف اقول ايه .................................
    ولكن ليكن جزائك عند الله فجزاك الله خيرا

عضو برونزي

اخي العزيز اسف للتأخير بس فعلا امتحانات هقول ايه امتحانات
    المهم اخي الملف بتاع السب نت والله مش معايا بس قولي انت ايه اللي واقف معاك وايه الموضوع وانا اشوفه ولو شايف انه ممكن شرح للتبسيط اكتر مفيش مانع بس راعي اني ممكن أتأخر في الرد عموما قول واشوف الموضوع محتاج شرح من جديد ولا الموجود كافي ولا محتاج مجرد اضافات
    طبعا كل ده من وجهه نظر اخ صغير يعني محتمل الاخطاء او بمعني محتمل يكون الموضوع واضح وانا ضايف هوامش عموما منتظر ردك
    اخوك محمد عادل
    -------------------------------------------
    [B][SIZE=4]فين الاسئله يا شباب في اقسام Cisco
    عاوزين اسئله في الVoice و الData
    عاوزين نقدر نفدكم [/SIZE][/B]

عضو

الأخ / محمد عادل اولا ألف شكر على ردك ده
    ثانيا : لم اقصد انى اعطلك اطلاقا عن الامتحان وربنا يوفقك وتنجح وتعرفنا علشان نبارك ليك
    باشا الموضوع كله فية موضوع اسمه درس مهم في ال Subnetting وعناوين الشبكات وتقسيمها للأخ MaaM على شهادات Cisco الموضوع جميل بس الصور اللى فية والجداول مش ظاهرة عندي فأنا كنت عاوز هذا الموضوع أو موضوع مشابه وشكرا يا باشا على تعبك وردك

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة