صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 33

الموضوع: سؤال عن تجميعتي المستقبليه؟

عضو الصورة الرمزية د . جليبيب الانصاري

سؤال عن تجميعتي المستقبليه؟

السلام عليكمورحمة الله وبركاته
    انا الاول عاوز اشكر كل الاعضاء زوي الخبره اللي مش بيوفرو جهد لمساعده اخواتهم!Clap
    انا ان شاء الله هجمع جهاز وحابب اسال شويه اسئله:
    انا استخدامي الاول والوحيد الالعاب وعلشان كده اخترت:
    اللوحه الام 780 sli علشان هجيب كرتين 9800 gtx
    البروسيسور q 9450 انا شايف انه احسن اداء للسعر " هيقوللي واحد طب خد e8400 " انا بحب كلمة QUAD CORE :D.....وهل بيوس البورده يدعمه من غير تحديث؟
    المشكله بقي حاجتين.....الرامات كفايه علي البروسيسور ddr2 bus 800 ولا لازم 1066 خصوصا انا مش لاقيه في مصر؟؟
    ثانبا اجيب 790 و ddr3 الغاليه من غير فارق يذكر؟؟؟
    والاصعب من ده كله....استنه لما يتغير السوكت علشان النيهاليم السنه اللي جايه؟؟؟؟
    انا والله محتار واكيد انتم هتساعدوني اقرر.....شكرا مقدما :up:

عضو

رد: سؤال عن تجميعتي المستقبليه؟

والله اخوي اختيارك بمكانه

وانا بعد احب كلمة كواد كور

وبغيت اخذ نفس البرسوسور Q9450 بس مالقيته

لانه مانزل بالشرق الاوسط

وانا الحين صايبني احباط شديد

واذا لقيت ....لاتنسانا :frnd":frnd"

واذا عندك صبر اصبر الى ان ينزل النيهالم...احسن تكون صبور

مشكور اخوي علي الرد....بس هل تدعمه 780 بالبيوس الاصلي بتاع الشركه من غير تحديث.....اصلي بطاطا في حوار التحديث ده وخايف علي البورده

عضو

شو اسم الشركه المصنعه للمبورد

XFX 780 i sli

عضو الصورة الرمزية اللهب المدمر11

الموضوع مش بمحله

هو ايه اللي مش في محله؟؟؟؟

عضو

والله اخوي انا سويت ابديت للبيوز للبورده asus وسهله جدا

اما في البورده XFX 780 i sli والله ما جربت بس كل اللوحات الام الحديثة تحديثها سهل

وXFX 780 i sli حديثه وما عليها كلام

مشكور اخ شيجاردي علي التواصل......والحمد لله طلعت البورده تدعم عائله يوركفيلد 45 نم .....وبالنسبه للرامات ddr2 bus 667 هتكون كافيه خصوصا ان انا مش ناوي اعمل اوفر كلوك......وشكرا الي كل واحد دخل وكان عايز يساعد

إداري سابق

وشكرا الي كل واحد دخل وكان عايز يساعد
    يعني خلص اشتريت اخي ؟؟..
    [CENTER][/CENTER]
    [url]https://sayat.me/ramyg[/url]

لا والله اخي رامي......بس نظرا لكثره الردود والمساعده؟؟؟؟؟الواحد اعتمد علي نفسه

إداري سابق

ابشر..

السلام عليكمورحمة الله وبركاته
    وعليكم السلام
    انا الاول عاوز اشكر كل الاعضاء زوي الخبره اللي مش بيوفرو جهد لمساعده اخواتهم!Clap
    انا ان شاء الله هجمع جهاز وحابب اسال شويه اسئله:
    انا استخدامي الاول والوحيد الالعاب وعلشان كده اخترت:
    اللوحه الام 780 sli علشان هجيب كرتين 9800
    gtx
    اللوحة المبنية على شرائح 7870 sli لا انصحك بها لان شرائح انتل تتفوق عليها في كل شيئ تقريبا ..واذا كنت تاريد شراء كرتين 9800 بماذا لا تشتري كرت 9800 gx2 الذي هو عبارة عن كرتين 9800 في كرت واحد..
    البروسيسور q 9450 انا شايف انه احسن اداء للسعر " هيقوللي واحد طب خد e8400 " انا بحب كلمة QUAD CORE :D.....وهل بيوس البورده يدعمه من غير تحديث؟
    التردد الاعلى مهم مع الالعاب ولكن على اي يمكنك كسر سرعة q 9450 ليصل لسرعة 8400 ..
    المشكله بقي حاجتين.....الرامات كفايه علي البروسيسور ddr2 bus 800 ولا لازم 1066 خصوصا انا مش لاقيه في مصر؟؟
    الـ 1066 تعطيب زيادة اعتبرها شخصيا تافهة ..وهي مهمة فقط اذا كنت تنوي كسر السرعة لاعلى من3000
    ثانبا اجيب 790 و ddr3 الغاليه من غير فارق يذكر؟؟؟
    ال 790 ثمنها كبير ..400 دولار او اكثر ..ولكنها خارقة بكل معنى الكلمة وهي الشريحة الوحيدة من انفيديا التي تجاري بل وتتفوق على شرائح انتل حاليا.. و لدي مقال يتحدث عنها سارسله لك على الخاص اذا وعدتني بعدم تسريبه لاي منتدى وحتى عرب هاردوير قبل 20 الشهر الحالي..
    والاصعب من ده كله....استنه لما يتغير السوكت علشان النيهاليم السنه اللي جايه؟؟؟؟
    ساسديك نصيحة..عندما تقرر الشراء لا تفكر بما سينزل للسوق ..دائما يوجد اشياء جديدة ومن ينتظر لا يشتري ابدا ...
    انا جاهز لاي سؤال او استيضاح تاني
    [CENTER][/CENTER]

والله اخي رامي احرجتني بكرمك.....
    بالنسبه لكرتين 9800 gtx فاداؤهم افضل من 9800 gx2 ....ده غير ان كرت 9800 gx2 هو عباره عن كرتين 8800 gts 512 mb g92 .......مش 9800 gtx ..
    انت لم ترشح لي بديل 780 من انتل ....غير انك لم تذكر عيوبها...
    انا منتظر رايك في 790 ...بس انا قلت انها كويسه بس لازم ليها ddr3 اللي هو ملوش لازمه تذكر دلوقتي؟

إداري سابق

والله اخي رامي احرجتني بكرمك.....
    له يا زلمة ..ولو..
    بالنسبه لكرتين 9800 gtx فاداؤهم افضل من 9800 gx2 ....ده غير ان كرت 9800 gx2 هو عباره عن كرتين 8800 gts 512 mb g92 .......مش 9800 gtx ..
    ال 9800 هو 8800 GTS G 92 نفسه ولكن بتردد اعلى..
    وكرتين 9800 طبعا اداؤهما اعلى من من GX2 9800 بل حتى كرتين 8800 G 92 GTS اقوى منه بمعدل 5 - 10 % ولكنيي لم اتصور انك مهتم بالتفاصيل و بالاداء لهذا الحد لذلك تكلمت بشكل عام ومبسط..
    انت لم ترشح لي بديل 780 من انتل ....غير انك لم تذكر عيوبها...
    اذا ميزانيتك عال وتنوي كسر السرعة شخصيا احب اللوحة ASUS MAXIMUS FORMULA وهي بشريحة ء38 ..
    بخصوص عيوب 780 فهي ليست بقوة شرائح انتل بكسر السرعة و اقل استقرارا منها و حرارتها مرتفعة و ادائها اقل من شرائح الانتل..
    انا منتظر رايك في 790 ...بس انا قلت انها كويسه بس لازم ليها ddr3 اللي هو ملوش لازمه تذكر دلوقتي؟
    ال790 لا كلام عليها باستثناء ثمنها المرتفع..و الـ ddr3 لم يحن وقتها بعد وهي لا تستحق ثمنها الخرافي و ذواكر DDR2 تقدم اداء مماثل هذه الايام..
    واكرر
    و لدي مقال يتحدث عنها سارسله لك على الخاص اذا وعدتني بعدم تسريبه لاي منتدى وحتى عرب هاردوير قبل 20 الشهر الحالي..
    [CENTER][/CENTER]

عضو برونزي

بالنسبة للرباعي من انتل ارى ان الـ Q6600 اكثر من ممتاز ويقدم اداء مرضي بل وممتاز مع تعدد المهام والبرامج والالعاب وقابلية جيدة لكسر السرعة في حدود المعقول لكن معالجات رباعية جديدة غيره لم اقتنع بها سواء من انتل نفسها او AMD وبسعرها في ظل وجود هذا الرباعي الاقتصادي النشيط ولك ان ترى اراء مستخدمين هذا المعالج في Newegg وانت الحكم ..
    اما رامات الـ DDR3 فانت قد بالغت جدا نظرا لارتفاع سعرها الباهظ جدا وتواقيتها المرتفعة ..
    اما كرت الشاشة فهو اختيار موفق وبالاخص ان كان كرت واحد لاني اراها مبالغة في ذلك وايضا لن تشعر بفرق شاسع في ظل تفوق الـ CrossFireX على SLI يعني لو قلنا الجهاز بالاخير مواصفاته التالي باختصار شديد :
    Q6600 G0
    GA-X38-DS4
    NV GE 9800GTX
    DDR2 PC2 8500
    Raptor 10,000
    واعتقد انها كافية لتشغيل اقوى الالعاب على الاطلاق وبدقة عالية ايضا ..
    وكان الله في عونك والسلام عليكم ....
    [CENTER][URL="https://fah-web.stanford.edu/cgi-bin/main.py?qtype=teampage&teamnum=155660"][U][B][IMG]https://homepage.ntlworld.com/rob.shaz/FAHlogoButton.jpg[/IMG][/B][/U][/URL]
    [B][FONT=Tahoma][SIZE=1]..................................................[/SIZE][/FONT][/B]
    [URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=103928"][FONT=Arial][SIZE=2][B][FONT=Courier New] سارع بالانضمام إلى فريق العتاد العربي كأول فريق طَيّ عربي على مستوى العالم [/FONT][/B][/SIZE][/FONT][SIZE=2]
    [/SIZE][FONT=Arial][SIZE=2][B][FONT=Courier New] في مشروع [/FONT][FONT=Tahoma][SIZE=2]Folding@home[/SIZE][/FONT][/B][B][FONT=Courier New]...[/FONT][/B][/SIZE][/FONT][/URL]
    [FONT=Arial][SIZE=1]..................................................[/SIZE][/FONT]
    [FONT=Arial][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=117801"][SIZE=4][B][SIZE=4]{[SIZE=4]كُنْ[/SIZE][/SIZE][/B][SIZE=4][SIZE=4][SIZE=2].[/SIZE][/SIZE][/SIZE][B][SIZE=4][SIZE=4]عَرَبِياً[/SIZE]}[/SIZE]: اسْتَخْدِمِ[/B] [B]المُصْطَلَحَات[/B] [B]التِقَنِيَّةَ[/B] [B]العَرَبِيَّةَ.[/B][/SIZE][/URL][/FONT]
    [FONT=Arial][SIZE=1]..................................................[/SIZE][/FONT]
    [FONT=Arial][B][FONT=Tahoma][SIZE=2] [URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=114115"]
    [/URL][/SIZE][/FONT][/B][/FONT][/CENTER]
    [CENTER][FONT=Arial][SIZE=1]..................................................[/SIZE][/FONT]
    [SIZE=1]
    [FONT=Tahoma][SIZE=1]من أقوال الحسن المُثنّى:[/SIZE][/FONT][/SIZE][FONT=Tahoma][SIZE=2]
    [/SIZE][/FONT] [CENTER] [FONT=Tahoma][SIZE=2][SIZE=3][B]"[/B][/SIZE] [SIZE=1]أَلاَ أَيّها المَأمُولُ فِي كُلّ سَاعةٍ ،،، شَكَوتُ إِلَيكَ الضّرّ فَارحَمْ شِكَايَتِي
    فَزَادِي قَلِيلٌ مَاأراهُ مَبلِغِي ،،، أَللزّادِ أَبكِي، أَم لِطُولِ مَسَافَتِي؟
    [/SIZE] [/SIZE][/FONT] [/CENTER]
    [/CENTER]
    [CENTER][FONT=Tahoma][SIZE=2][SIZE=1]أَتَحرِقُنِي بِالنّارِ يَاغَايةَ المُنَى ،،، فَأَينَ رَجَائِي فِيكَ أَينَ مَخَافَتِي[/SIZE]؟ [SIZE=3][B]"[/B][/SIZE][/SIZE][/FONT]

[CENTER][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=103928"][B][SIZE=1][IMG]https://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=Abdu_%21T&t=155660[/IMG][/SIZE][/B][/URL][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=103928"][B][SIZE=1]
    [/SIZE][/B][/URL] [/CENTER]
    [/CENTER]

صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة