صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 19

الموضوع: سؤال عن ال nat

عضو الصورة الرمزية yasser__lord

سؤال عن ال nat

يااخ لومارك او الاخ محمد سمير او اي احد من الاخوة الكرام الافاضل
    تحية طيبة وبعد
    أريد شرح لموضوع nat و البات
    والاوامر التفصيلية لهذا الموضوع فنرجوااا الاجابة
    شاكراا لكم

عضو فضي الصورة الرمزية lumark_s

رد: ارجوا عدم غلق الموضوع من الاخ لومارك عندي سؤال

ليش يا أخي تضع عنوان موضوعك بهذا الأسلوب؟؟؟

هل هذا إسلوب أخي الكريم؟؟؟؟؟ أنت تجعلني أظهر بمظهر سيء أمام الأعضاء والمشرفين وأنت معنون موضوعك ب ارجوا عدم غلق الموضوع من الاخ لومارك عندي سؤال !!!!!!!!!!!!

هل أنا فعلاً سلبي لهذه الدرجة أخي الحبيب؟؟

هل هذا إسلوب؟؟؟ هل هذه طريقة ؟؟؟

اللي يسمع كلامك يقول إني طول نهاري نازل إغلاق مواضييع في المنتدى !!!!

عفواً ولكن من صلاحياتي كمشرف قبل أن أكون مدير قسم أن أغلق أي موضوع يخالف قوانين الكتابة في عرب هاردوير، حتى أنت لم تتطلع عليها!!!!!

الآن هل ممكن تجيب على سؤالي: ماهو الموضوع الذي كتبته حضرتك وقمت أنا بإغلاقه؟؟؟ هل ممكن تضع الرابط لي لو سمحت ؟؟؟؟؟ أنا فعلاً مصر إني أشوف رابط لأي موضوع كتبته حضرتك وقمت أنا بإغلاقه بدون وجه حق.

سأنتظر إجابتك أخي الحبيب على أحر من الجمر!

عودة لطلبك وهو بشرح النات والبات وهو الطلب الثالث بهذا الخصوص، أنا أحب أفيدك في هذا الموضوع أخي الكريم، وخذها نصيحة ببلاش من أخ لك : أفضل طريقة لفهم مالم تفهمه بعد شرح أي من الأخوة الآفاضل هو البحث، نعم البحث أخي الكريم، لأن البحث والتعب في إيجاد إيجابات لأمور لم تفهمها حتى بعد شرحها هي البحث، فالبحث سيساعدك بشكل كبير في فهم الموضوع بشكل كبير جداً، وهذه عن تجربة أخي الحبيب، والله اللي ما أفهمه من الكتب ومن شرح المحاضرين أفهمه من البحث في Google وفي الإنترنت.

جرب مرة واحدة هذه النصيحة ولن تندم، ستأخذ منك وقت، ولكن ما ستتعلمه من هذه الطريقة لن تسناه على الإطلاق لأنك بذلت جهد مضاعف في إيجاد الجواب.

بإنتظار روابط المواضيع التي أغلقتها لك أخي حسب ما تنادي في عنوان موضوعك والذي برغم إنه مخالف لقوانين الكتابة إلا أنني لن أغيره

أنتظر ردك أبو يمن، وأحلى تحية للحضارمة ولأهل عدن وصنعاء ... وأحب مندي اللحم والسمك بعد

بإنتظار ردكم الكريم يا أخي
    CCIE Voice # 26926
    CCIE R&S # loading
    اللهم لك الحمد والشكر حتى ترضى ... ولك الحمد والشكر إن رضيت

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lumark_s مشاهدة المشاركة
    ليش يا أخي تضع عنوان موضوعك بهذا الأسلوب؟؟؟

هل هذا إسلوب أخي الكريم؟؟؟؟؟ أنت تجعلني أظهر بمظهر سيء أمام الأعضاء والمشرفين وأنت معنون موضوعك ب ارجوا عدم غلق الموضوع من الاخ لومارك عندي سؤال !!!!!!!!!!!!

هل أنا فعلاً سلبي لهذه الدرجة أخي الحبيب؟؟

هل هذا إسلوب؟؟؟ هل هذه طريقة ؟؟؟

اللي يسمع كلامك يقول إني طول نهاري نازل إغلاق مواضييع في المنتدى !!!!

عفواً ولكن من صلاحياتي كمشرف قبل أن أكون مدير قسم أن أغلق أي موضوع يخالف قوانين الكتابة في عرب هاردوير، حتى أنت لم تتطلع عليها!!!!!

الآن هل ممكن تجيب على سؤالي: ماهو الموضوع الذي كتبته حضرتك وقمت أنا بإغلاقه؟؟؟ هل ممكن تضع الرابط لي لو سمحت ؟؟؟؟؟ أنا فعلاً مصر إني أشوف رابط لأي موضوع كتبته حضرتك وقمت أنا بإغلاقه بدون وجه حق.

سأنتظر إجابتك أخي الحبيب على أحر من الجمر!

عودة لطلبك وهو بشرح النات والبات وهو الطلب الثالث بهذا الخصوص، أنا أحب أفيدك في هذا الموضوع أخي الكريم، وخذها نصيحة ببلاش من أخ لك : أفضل طريقة لفهم مالم تفهمه بعد شرح أي من الأخوة الآفاضل هو البحث، نعم البحث أخي الكريم، لأن البحث والتعب في إيجاد إيجابات لأمور لم تفهمها حتى بعد شرحها هي البحث، فالبحث سيساعدك بشكل كبير في فهم الموضوع بشكل كبير جداً، وهذه عن تجربة أخي الحبيب، والله اللي ما أفهمه من الكتب ومن شرح المحاضرين أفهمه من البحث في Google وفي الإنترنت.

جرب مرة واحدة هذه النصيحة ولن تندم، ستأخذ منك وقت، ولكن ما ستتعلمه من هذه الطريقة لن تسناه على الإطلاق لأنك بذلت جهد مضاعف في إيجاد الجواب.

بإنتظار روابط المواضيع التي أغلقتها لك أخي حسب ما تنادي في عنوان موضوعك والذي برغم إنه مخالف لقوانين الكتابة إلا أنني لن أغيره

أنتظر ردك أبو يمن، وأحلى تحية للحضارمة ولأهل عدن وصنعاء ... وأحب مندي اللحم والسمك بعد

بإنتظار ردكم الكريم يا أخي
    الحقيقة الاخ لومارك عنده حق ان عنوان الموضوع ملوش علاقة بما يحتوية السؤال يعنى كنت ممكن تكتب عنوان موضوعك سؤال عن النات والبات مثلا بدلا من هذا العنوان الغريب بس انا مش عارف الاخ لومارك اديلة اكتر من يوم عصبى ازيد من اللازم الحقيقة انا مش عارف وده باين من ردودة يا ريت يتحلى بالصبر اكتر من كده على الاعضاء فهو استاذنا مهما يكن ولو عضو اخطأ عليه توجيه ولا موضوع العصبية ده بسبب اقتراب امتحان ccie على العموم انا بدعى لك ان ربنا يوفقك فى الامتحان
    abadsharona هو اسم فرعونى يعود الى 4000 عام وهو لاحد المناطق الموجودة فى صعيد مصر

لم اقصد يااخي لومارك ان أضع هكذا موضوع ولم أقصد ان أسيء أبدا الى احد
    فأنا أكن لك كل احترام وود
    ولكن يااخي الحبيب لومارك قد اقفلت لي موضوع قبل ذلك وكان سؤالي عن نفس الموضوع
    واتمنى ان تفيدني في موضوع النات والبات لاني بصراحة لم أفهم اي شيء من المحاضر بخصوص هذا الموضوع

تاكد يااخ لو مارك أني أحترمك وأنتا بمثابة قدوة لي
    ملاحظة انا لست يمنياا وانمااااا فلسطيني مقيم بالرياااااااااااااض تحياتي ياحبيبي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasser__lord مشاهدة المشاركة
    لم اقصد يااخي لومارك ان أضع هكذا موضوع ولم أقصد ان أسيء أبدا الى احد
    فأنا أكن لك كل احترام وود
    ولكن يااخي الحبيب لومارك قد اقفلت لي موضوع قبل ذلك وكان سؤالي عن نفس الموضوع
    واتمنى ان تفيدني في موضوع النات والبات لاني بصراحة لم أفهم اي شيء من المحاضر بخصوص هذا الموضوع

تاكد يااخ لو مارك أني أحترمك وأنتا بمثابة قدوة لي
    ملاحظة انا لست يمنياا وانمااااا فلسطيني مقيم بالرياااااااااااااض تحياتي ياحبيبي
    وين رابط الموضوع يا أخي الحبيب؟؟؟ أنا سألتك عن رابط الموضوع الذي أغلقته لك ، أين هو ؟؟؟ يا ريت توافيني به لعلي أكون مخطيء أخي الحبيب، أرجوك أكتب لي رابط الموضوع يا أخي فأنا طلبت منك هذا الرجاء ولم تلبيه لي.

أهل اليمن أهل وأحبابي، وأهل فلسطين أهلي وأحبابي، بلاد العرب أوطاني يا أخي الحبيب من المغرب إلى اليمن

بإنتظار رابط الموضوع الذي أغلقته لك أخي الحبيب حتى أصحح الخطأ الذي ربما وقعت فيه من دون ما أدري أو أقصد.
    CCIE Voice # 26926
    CCIE R&S # loading

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abadsharona82 مشاهدة المشاركة
    الحقيقة الاخ لومارك عنده حق ان عنوان الموضوع ملوش علاقة بما يحتوية السؤال يعنى كنت ممكن تكتب عنوان موضوعك سؤال عن النات والبات مثلا بدلا من هذا العنوان الغريب بس انا مش عارف الاخ لومارك اديلة اكتر من يوم عصبى ازيد من اللازم الحقيقة انا مش عارف وده باين من ردودة يا ريت يتحلى بالصبر اكتر من كده على الاعضاء فهو استاذنا مهما يكن ولو عضو اخطأ عليه توجيه ولا موضوع العصبية ده بسبب اقتراب امتحان ccie على العموم انا بدعى لك ان ربنا يوفقك فى الامتحان
    إزيك يا عم عباد شارونة؟؟ عامل إيه يا ريس؟؟ أخبارك إيه وأخبار الحياة معاك إيه؟؟؟ إن شاء الله تكون بخير وعافية من الله.

تصدق بالله إني إفتقدتك يا ريس بقالي كم يوم، وقلت هو فين راح أخونا محمد، بس الحمد لله أديك طليت مرة تانية ويا بختي

تصدق إنك إنت إنسان ذكي أنا أشهد لك بذلك يا ريس، الذكاء اللي عندك إنك بتوصفني بوصف صحيح مية في المية وهو العصبية، ونعم فعلاً أنا حاسس بأنني معصب قليلاً الفترة الحالية بسبب ظروف الإمتحان وده شيء طبيعي يا ريس، بس الحلو في الموضوع إنك متعرفنيش ومش عايش معايا، فعرفت إزاي يا ريس إني معصب؟؟؟؟ مع إني مش عامل ولا خناقة في المنتدى ده، والكل بيحبني أو على الأقل بيحترمني؟؟؟

عرفت إزاي إني معصب شوية اليومين دول؟؟؟

أها دلوقتي عرفت إنت عرفت منين إني معصب شوية اليومين دول Wink:

إنت بقى بتقرى ردودي وبتشوف أنا بكتب إيه في ردود تانية ، عشان كده عرفت إني معصب اليومين دول ومتضايق نفسياً .... فعلاً أحييك على ذكائك بس أنا كنت فاكر إنك حزرت الكلام ده من نفسك، وكنت بقول هو لا يكون الريس محمد ساكن في آخر الشارع وبيشوفني كل يوم وأنا ماشي ومبين علي إنني معصب خوفتني يا راجل :D

على كل إطمن يا أخي ، لما أحس إني معصب بروح باكل Wings ، عشان الونجز كويسة وبتهدي الأعصاب كتير أوي ، بعدين لما بكون معصب بروح بشرب كوباية قهوة وبروق على البحيرة هنا قريب مني ، وبتفرج على غروب الشمس وبتفكر في الكون وفي الخلق وفي الحياة وفي الموت، وبعدين لما بريح بروح على البيت عشان أشوف أخبار حبايبي في عرب هاردوير إيه.

فتطمن وحط في بطنك بطيخ صيفي وبطيخ جلواني كمان عشان خبرتي في الحياة اللي هي بالظبط قد عمرك يا ريس ، خبرتي في الحياة علمتني إني أعرف كيف اسيطر على مشاعري وغضبي، وأتذكر كلام الرسول في هذا المقام: ليس الشديد بالصرعة ، بل الشديد الذي يملك نفسه عند الغضب .... والحمد لله ياما يا ريس مسكنا نفسنا عن الغضب كتير كتير في الماضي ولم نرد عليك بإسائة لما كنت بتسيء لينا حضرتك يا محمد باشا والمسامج كريم يا ريس وكلنا أخوات.

على كل حياك الله مرة تانية، وأوعدك لما أحس نفسي إني مش قادر أسيطر على أعصابي في المنتدى حأقدم رسالة إستقالتي لحضرتك أول ، وبعدين أبعتها للأخ مبارك المشرف العام ومحمد كمال مديري في هذا المنتدى شوفت بقه أنا بعزك أد إيه يا ريس :D

كنت عايز أسأل حضرتك يا ريس سؤال يعني لو مافيش مانع عندك يا ريس، أصلي أنا كمان بعاني بعاني من موضوع ال PAT وال NAT مثل أخونا الحبيب تماماً، وبما إنك MCSE وسيسكو كمان قلت يمكن حضرتك تفيدنا ياريس وتشرحه لينا ، تكون ديت خدمة مش حنساها ليك يا ريس طول عمري، ياريت تحاول تشرح لينا موضوع البات والنات ده عشان قلب طاقية نفوخي أحاول أفهمه ومش راضي يدخل مخي، وبحثت عند عمو Google ومش عارف ألاقي إجابة تشفي غليلي يا ريس، إعمل في وفي الأخ ياسر لورد معروف وإشرحه لينا يار يس ولك الأجر والثواب إن شاء الله.

حزعل يا أخ عباد شارونة لو مش حتشرح الموضوع ده يا ريس، أنا مستني شرحك عن الموضوع ديت يا أستاذ محمد.

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    CCIE Voice # 26926
    CCIE R&S # loading

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=79766 هذاا هو رابط الموضوع وقد كنت سألت فيه عن موضوع يخص الانترفاس والفاست ايثرنت
    شكراا على اهتمامك
    بدون عصبية يااخ لومارك ههههههههههههههه

عضو برونزي

Lightbulb رد: ارجوا عدم غلق الموضوع من الاخ لومارك عندي سؤال

ردي هذا للا يضاح فقط ! ! !
    اخي العزيز عباد شارونه برجاء انك تسيب الكلام بينا اخينا ياسر لورد والاستاذ العظيم لومارك فهذا مجرد رجاء لا امر ولا حتي طلب هو مجرد رجاء حتي لا تشعل النار بيننا دون قصد اي شخص
    اعلم انك لم تقصد اشعال النيران ولكن نتمني ان ترك الموضوع بينهم
    وارجو من الاخ العزيز واخي الكبير لومارك
    وانا هسمع كلام الاخ لومارك ونترك الرجل يبحث وحده
    واراي وهي مجرد وجهه نظر ان الموضوع يحذف او يغلق وذلك لعدم وجود اي شئ مهم لهذا الموضوع
    وان المؤكد بنسبه مليون المائه ان الاستاذ ياسر لورد مخطأ وان استاذنا الكبير لومارك غير مخطاء
    وهذا ليس مجامله ولكني اعلم جيدا استاذي الكبير لومارك واعلم انه يعمل القوانين علي اي حد ولا يضع اي معايير لمعرفه اي شخص او اي خلاف او حتي محبه فالقوانين كالسيف تسير علي كل الاشخاص
    اما عن موضوع البلاد فلا فرق بين مصري ولا يمني ولا حتي اردني ولا سعودي ولا اماراتي
    ولا اي بلد
    ومني انا لك اخي العزيز ان تأخذ بعين الاعتبار
    اسمحولي ان اقول نحن هنا بعرب هرد وير هنا كلنا اخوه ولا فرق بين مصري ولا يمني وكل البلاد ارض الله وبتهيقلي مفيش خلاف بين اي حد
    ولا تنسي حديث رسول الله
    وسأقول معناه لاني مش حافظه نصيا
    "لافرق بين عربيا ولا اعجميا الا بالتقوي"
    هكذا نأخذ نحن هذا الحديث علي رقابنا بعرب هرد وير وانا متأكد من اني لست الوحيد الذي يصنع كدا بل كلنا
    وبرجاء عدم تعقيب اي شخص علي ردي حتي لا تبصبح الموضوع
    وان تكبر الدنيا وتصبح اي مشاكل
    فقط حبيت اوضح الموضوع لاخي العزيز ياسر لورد
    ويرجي اي تعقيبات تسير الموضوع ونضع الموضوع بين الاستاذ العظيم لومارك وياسر لورد
    ولذلك اعتذر عن ردي هذا ولكن احببت اضح نوعا ما لاخ العزيز ياسر لورد
    حتي لا يحدث سوء فهم
    وعن موضوع النات ابحث وقولنا ونحن ننتظر موضوع تشرح انت فيه اخ ياسر النات والبات Wink:
    بالتوفيق اخي العزيز وارجو اخي لومارك الا تحزن من الاخ ياسر فهو لم تصل له الفكره جيدا او ربما تسرع في الرد
    وانتظر موضوع الشرح اخ ياسر
    اخوك هندسه العاشر
    -------------------------------------------
    [B][SIZE=4]فين الاسئله يا شباب في اقسام Cisco
    عاوزين اسئله في الVoice و الData
    عاوزين نقدر نفدكم [/SIZE][/B]

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=79766 هذاا هو رابط الموضوع وقد كنت سألت فيه عن موضوع يخص الانترفاس والفاست ايثرنت
    شكراا على اهتمامك
    ههههههههههههههههه

يا زلمة والله ضحكتني هههههههههههههه

طيب من دون عصبية يا قرابة ولا يهم عيونك

والله يا إبن فلسطين الأرض اللي بتمشوا عليها بنقبلها و بنقدسها يا إبن عمي ... إحنا بس هون بنمزح وبنفرج عن بعض ... بس ولا يهمك يا قرابة ... إنت تأمر وإحنا بنفذ يا إبن فلسطين الأبية.

بس يا زلمة موضعك اللي أنا مغلقه كمان مخالف هههههههههههههههههههههههههههههه

:D :D :D

الله المستعان ، وحقك علي يا حبيب قلبي رغم إني مش غلطان أبداً بالعكس إغلاقي للموضوع كان صحيح مية في المية لأنه العنوانه مخالف ، بس خلص إنسى الموضوع، كرمال خاطرك وخاطر أستاذنا عباد شارونة بتمونوا على الرقبة يا جماعة ... :Big:
    CCIE Voice # 26926
    CCIE R&S # loading

عضو فضي الصورة الرمزية memoragaa

شكراا على اهتمامك

اخوانى الكرام السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالنسبة لموضوعك اخى الكريم ياسر قد أغلق بسبب عنوان الموضوع وليس بسبب شئ أخر لأن عنوانك مخالف لقوانين المنتدى حيث انك لابد عند كتابة اى موضوع تضع بعنوانه ما يدل عليه الموضوع حتى يتثنى لباقى الأعضاء الإجابة سريعا والشئ الثانى هوا عدم تحديد اى اسم او عضو بعينه فى عنوان الموضوع ولنفرض انك وضعت اخونا هندسة العاشر وجه هندسة العاشر ما دخلش على المن لأن الكمبيوتر بتاعه اتحرق LooLLooLLooLLooL وقعد 3 ايام ( معهوش فلوس يشترى واحد تانى(z)(z)(z) ) مثلا هتعمل ايه محدش هيرد عليك لأنك قصدت واحد بالإسم ولكن لما تضع السؤال فقط هتلاقى الناس كلها بتجاوب عليك
    شبكاوى قديم مع إيقاف التنفيذ
    لا تنسونا من صالح الدعاء

عضو برونزي الصورة الرمزية one-zero

همممممممممممم
    الاخ ياسر لورد انت عم بتقول على حالك فلسيطني و مقيم بالرياض , ليش كاتب انك باليمن , هي شغلة صغيرة
    وعلى كل حال حياك الله و حيا كل اهل فلسطين و ما في فرق بين يمني و فلسطني او مصري او عراقي

الاخ عبدوشارونة يموت الزمار و صباعه بيلعب . و اللهي ليك و حشة و لتعليقاتك اللي زي العسل (الاسود طبعا)
    و اللهي انت تحفة يا عبدو بالمناسبة ما عندكش اي دليل او موقع يؤكد ان اسمك يعود الي مدينية فرعونية قديمة
    خصوصا ان الموضوع ده بق ماشي اليومين دول و كمان في ناس بتقول انها هي اللي بنيت الاهرامات
    عارفهم طبعا

عضو

السلام عليكم ورحمة الله وبركات
    حبيب البى لومارك هذا هو شرح النات
    a small business uses the 192.168.0.0/24 IPv4 private network ID for its intranet and has been granted the public address of 131.107.47.119 by its Internet service provider (ISP). The NAT deployed at the edge of this network maps all private addresses on 192.168.0.0/24 to the public address of 131.107.47.119. To distinguish one intranet location from another, the NAT uses dynamically chosen TCP and UDP ports.

الموضوع بيتكلم ان فيه شبكة صغيرة ومستخدم فيها
    192.168.0.0/24 Network Id
    ودي مدي من العناوين اللي ممكن نستخدمها في داخل الشبكة
    بس مينفعش اخرج بالعنوان ده علي الانترنت
    عشان كده هو اشتري العنوان 131.107.47.119
    وده اللي يقدر يخرج بيه علي الانترنت

دلوقتي الموضوع اني عايز اخرج بكل الاجهزة اللي جوة الشبكة بتاعي اللي مستخدمين 192.168.0.0
    ب العنوان 131.107.47.119 علي الانترنت
    وده هيكون عن طريق ال
    NAT

If a private host using the private IPv4 address 192.168.0.10 uses a Web browser to connect to the Web server at 157.60.13.9, the private host creates an IPv4 packet with the following:

1-Destination address: 157.60.13.9
    2-Source address: 192.168.0.10
    3-Destination TCP port: 80
    4-Source TCP port: 1025
    حالا فيه جهاز عنوانة 192.168.0.10
    فاتح ال web Browser
    وعايز صفحة النت اللي موجودة علي السيرفر العنوان بتاعة 157.60.13.9

دلوقتي الباكت دي هتوصل للروتر اللي هيعملنا ال
    NAT

This IPv4 packet is then forwarded to the NAT, which translates the source address and source TCP port of the outgoing packet to the following:

1-Destination address: 157.60.13.9
    2-Source address: 131.107.47.119
    3-Destination TCP port: 80
    4-Source TCP port: 5000
    هنعرف من هنا ان الروتر غير حاجتين رقم 2 و 4
    1-ا ترك رقم واحد لان ده العنوان اللي محتاج اروحلة
    ُ2- هنا بدأ يغير في العنوان لو ما سمي بعملية ال
    Address Translation
    يعني بدل ما كان العناوا 192.168.0.10 اللي مينفعشي اخرج بيه علي النت
    الي 131.107.47.119
    3-ترك البورت زي ماهو اللي هيوصل بيه في السيرفر
    4-غير البورت اللي جايلة من الباكت عشان لما يرجعلة حاجة من السيرفر علي البورت الجديد 5000 يعرف هو تبع انهي جهاز
    والعملية دي اسمها
    Port Translation

The NAT keeps the mapping of {192.168.0.10, TCP 1025} to {131.107.47.119, TCP 5000} in a local translation table for future reference.

طبعا بيقولك ان الروتر بيخزن اللي عملة عشان
    لما ييجي يعمل العملية العكسية وهيرجع داتا تاني للجهاز

دلوقتي الصورة وكأنها الروتر ده جهاز وعنوانة 131.107.47.119
    وفاتح بورت رقمة 5000
    وبيطلب صفحة ويب من سيرفر عنوانة 157.60.13.9 وفتح بورت رقمة 80
    ومفيش بقي الجهاز اللي عنوانة 192.168.0.10 خالص السيرفر ميعرفش عنه حاجة

The translated IPv4 packet is sent over the Internet. The response is sent back by the Web server and received by the NAT. When received, the packet contains the following:

1-Destination address: 131.107.47.119
    2-Source address: 157.60.13.9
    3-Destination TCP port: 5000
    4-Source TCP port: 80
    وهنا الروتر ارسل الباكت للسيرفر والسيرفر رد علية عادي جدا بس هو بدل
    ال source
    وخلاه Destination

The NAT checks its translation table, translates the destination address and destination TCP port and forwards the packet to the host at 192.168.0.10. The forwarded packet contains the following:

1-Destination address: 192.168.0.10
    2-Source address: 157.60.13.9
    3-Destination TCP port: 1025
    4-Source TCP port: 80
    حالا صفحة الويب وصلة عند الروتر جايالة من السيرفر
    المفروض ان الروتر يوصلها للجهاز اللي مستنيها
    هيعمل ايه ؟!؟
    هيفحص المعلومات اللي كان مخزنها
    اللي هما العمليتين بتوع ال
    ِAddress & Port Translation
    ومن هنا هيعرف عنوان الجهاز اللي طلب صفحة الويب دي واي بورت كا ن فاتحة هسيتقبل عليه البيانات
    وهيبدأ يبعتلة البيانت الخاصة بيه
    وبكدة تكون عملية ال
    NAT
    انتهت
    abadsharona هو اسم فرعونى يعود الى 4000 عام وهو لاحد المناطق الموجودة فى صعيد مصر

عضو برونزي

Lightbulb رد: ارجوا عدم غلق الموضوع من الاخ لومارك عندي سؤال

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memoragaa مشاهدة المشاركة
    اخوانى الكرام السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالنسبة لموضوعك اخى الكريم ياسر قد أغلق بسبب عنوان الموضوع وليس بسبب شئ أخر لأن عنوانك مخالف لقوانين المنتدى حيث انك لابد عند كتابة اى موضوع تضع بعنوانه ما يدل عليه الموضوع حتى يتثنى لباقى الأعضاء الإجابة سريعا والشئ الثانى هوا عدم تحديد اى اسم او عضو بعينه فى عنوان الموضوع ولنفرض انك وضعت اخونا هندسة العاشر وجه هندسة العاشر ما دخلش على المن لأن الكمبيوتر بتاعه اتحرق LooLLooLLooLLooL وقعد 3 ايام ( معهوش فلوس يشترى واحد تانى(z)(z)(z) ) مثلا هتعمل ايه محدش هيرد عليك لأنك قصدت واحد بالإسم ولكن لما تضع السؤال فقط هتلاقى الناس كلها بتجاوب عليك

هههههههههههههههههههههههههههه
    ولكن الحمد لله الكمبيوتر شغال و:up:
    وطبعا كلامك صح يا ميمو باشا يا كبير
    وطبعا يا جماعه بلاش تضيعوا وقت الناس الكبيره في مواضيع فرعيه ياريت نراجع كلنا القوانين وانا علي رائسكم
    ولاحظوا القوانين علي الكل
    الم يأن ان يغلق الموضوع :D
    ويتم تعديل ووضع شرح الاخ محمد عبدالحميد بالمقدمه ولكن ناقص البات
    -------------------------------------------
    [B][SIZE=4]فين الاسئله يا شباب في اقسام Cisco
    عاوزين اسئله في الVoice و الData
    عاوزين نقدر نفدكم [/SIZE][/B]

ممتاز يااخ عبدشارونه
    الاخ لومارك لم يتوقع منك هذاااا
    الشرح
    ضايل موضوع البات كما قال الاخ محمد عادل
    كمل معروفك

عضو

هوا اية اللى بيحصل فى المنتدى دة؟ متنفضوا بقى يا رجالة و نركز فى المادة العلمية احسن و افضل؟؟؟

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة