صفحة 1 من 4 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 57

الموضوع: ايه البوليسى اللى نشتغل بيها فى الشركات الصغيرة "أرجو التثبيت"

  1. #1
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Jun 2004
    المشاركات
    79
    معدل تقييم المستوى
    0

    Smile ايه البوليسى اللى نشتغل بيها فى الشركات الصغيرة "أرجو التثبيت"



    بسم الله الرحمن الرحيم
    السادة مشرفين القسم والمدربين الجامدين اللى مش بيبخلوا علينا بحاجة
    من فضلكم ليا سؤال عن تجربة شخصية
    دلوقتى الناس فهمت كورس الويندوز أكس بى الحمد لله
    لكن فى الحياة العملية حتقابلنا حاجات كتير غير مجرد تنزيل ويندوز وتظبيط الشبكة وخلافة
    فين القواعد اللى المفروض نبنى بيها البولسى بتاعتنا عشان الشبكة دى تكون ليها قواعد
    بمعنى
    الشركات المتعددة الجنسيات بيكون قسم الاى تى ليه IT security rules
    من ضمنها مثلا
    • You must protect your terminal or personal computer against unauthorized usage when you leave it. This is done by locking it by pressing (CTRL+ALT+DEL) or by signing off from all systems.
    الكلام ده محدش حيعرفة إلا لو أشتغل فى شركة كبيرة ليها نظام ...وطبعا معظمنا شغالين فى شركات شغلها الأساسى مش كمبيوتر ولا شبكات وكمان مش كبيرة "صغيرة او متوسطة الحجم" وفى الغالب مابيكونشى ليها قسم أى تى أصلا

    الخلاصة
    عايزين واحد من اللى شغالين فى الشركات الكبيرة بجد "متعددة الجنسيات: وليها قسم أى تى
    يكتب لينا ايه هيا القواعد اللى المفروض تبنى عليها قسم الأى تى من أمن و خلافة

    يعنى مثلا موضوع زى
    الشركة بتاعتك طلبت منك تجيب أجهزة جديدة عشان القديمة بقت بطيئة و الناس بتشتكى ومعطلاهم فى شغلهم و مطلوب توزيعها على الناس...
    ايه هى الإجراءات اللى المفروض نعملها ايه؟؟
    وايه المستندات المطلوب تواجدها مع الراجل اللى شغال فى الأى تى؟؟
    الأجهزة القديمة حتعمل فيها ايه ؟؟
    وحتوزع الأجهزة الجديدة بناء على ايه؟؟
    طب لو واحد جديد أستلم شغل والمفروض ياخد جهاز ... المفروض كراجل مسئول عن الأى تى تعمل معاة ايه ؟؟

    قصص كتير مش حنمر بيها ولا نقابلها إلا فى الشركات اللى ليها نظام محترم ماشية علية

    أرجوا من عمالقة المنتدى المشاركة ولو بجزء يسير لكى يستفيد الجميع من خبراتكم وتكتمل المنظومة
    شكرا
    ويجعلة عامر

  2. #2
    عضو الصورة الرمزية ahmedscondo
    تاريخ التسجيل
    May 2007
    المشاركات
    841
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    11

    رد: ايه البوليسى اللى نشتغل بيها فى الشركات الصغيرة "أرجو التثبيت"

    تمام ياريت فعلا حد يقول لينا ايه اللى بيتم بالظبط
    حسبى الله لا إله إلا هو عليه توكلت وهو رب العرش العظيم

  3. #3
    عضو الصورة الرمزية mstarzero
    تاريخ التسجيل
    Jun 2007
    المشاركات
    91
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: ايه البوليسى اللى نشتغل بيها فى الشركات الصغيرة "أرجو التثبيت"

    ياريت يجماعه المشاركه
    الى يحب مساعدتى فى امتحان 70-270 و 70-290 و70-291يكلمنى على
    mstarzero@yahoo.com
    تم رفع كورسات الاستاذ احمد سرحان على سرفر خاص داعم للاستكمال :ah40:
    اول كرس 1- Installing, Configuring, and Administering Windows XP Professional خالص
    جارى رفع كورس 2- Managing and Maintaining a Server 2003 Environment :ah17:

    351-70 <<<< pass
    270-70<<<<:ah35:
    290-70<<<<:ah35:
    291-70<<<<:ah35:

  4. #4
    عضو فضي الصورة الرمزية lumark_s
    تاريخ التسجيل
    Jan 2005
    المشاركات
    2,624
    معدل تقييم المستوى
    17

    رد: ايه البوليسى اللى نشتغل بيها فى الشركات الصغيرة "أرجو التثبيت"

    موضوع جميل أخي العزيز.

    وكوني أشتغل في شركة كبيرة (بها أكثر من 1500 موظف) فسأكتب تجربتي عن هذا الموضوع رغم إنني لست Desktop Support ولكن يسعدني أن أشارك في هذا الموضع الجميل بأكثر من مشاركة لأنني الآن في العمل ومشغول قليلاً.

    أولاً ....
    CCIE Voice # 26926
    CCIE R&S # loading
    اللهم لك الحمد والشكر حتى ترضى ... ولك الحمد والشكر إن رضيت

  5. #5
    عضو برونزي الصورة الرمزية one-zero
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المشاركات
    8,296
    معدل تقييم المستوى
    59

    رد: ايه البوليسى اللى نشتغل بيها فى الشركات الصغيرة "أرجو التثبيت"

    من جانبي سيتم اعادو موديول عشرة ( يتضمن ال السيكورتي بوليسي) نظرا لعدم وجود صورة في اول 20 دقيقة منه
    وعند الاعادة ساضيف معلومات اكثر عن هذا الموضوع.
    ولكن تظل مشاركة الاخ لومارك المتوقعة هي الاهم نظرا لما سيتم التتطرق فيها لامور لا تاتي الا بالخبرة و خاصة مع شركات كبيرة جدا

  6. #6
    عضو برونزي
    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    المشاركات
    754
    الدولة: Qatar
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: ايه البوليسى اللى نشتغل بيها فى الشركات الصغيرة "أرجو التثبيت"

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lumark_s مشاهدة المشاركة
    موضوع جميل أخي العزيز.

    وكوني أشتغل في شركة كبيرة (بها أكثر من 1500 موظف) فسأكتب تجربتي عن هذا الموضوع رغم إنني لست Desktop Support ولكن يسعدني أن أشارك في هذا الموضع الجميل بأكثر من مشاركة لأنني الآن في العمل ومشغول قليلاً.

    أولاً ....
    السلام عليكم اخى لومارك
    لى ايضا عندك سؤال
    ايهما تفضل لشخص انتهى من دراسه ال MCSE وليس لديه اى خبره عمليه
    وامامه هذه الوظائف
    شركه عدد العماله بها يتراوح بين 2000 > 3000 عامل
    شركه عدد عمالها 1400 عامل
    قناه فضائيه

    مع العلم كما قلت انه لايمتلك تى خبره مسبقه
    وجزاك الله خيرا

  7. #7
    عضوية جديدة
    تاريخ التسجيل
    Mar 2008
    المشاركات
    58
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: ايه البوليسى اللى نشتغل بيها فى الشركات الصغيرة "أرجو التثبيت"

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    إخواني الكرام نظراً لأن الموضوع كبير جداً وليس باليسير..
    أرجو أن تتسع سعة صدركم لأن شرح الموضوع سيطول ... كنت أعمل في السابق في مصر بشركة قوامها أكثر من 8000 جهاز وكنت أعمل في قسم الـ System Admins ... لذا سأقسم الموضوع إلي عدة أجزاء وهي كالتالي :
    1- خطة التطوير بمعني ( ما هي الفائدة من تكهين الأجهزة القديمة وإستبدالها بأجهزة جديدة) ..ما معني كلمة جديدة ...فهي تختلف حسب طبيعة العمل المستخدم.
    2- ما هي الخطة التي ستستخدم في تكهين الاجهزة القديمة ؟
    3- ما هي الخطة اللازمة لإدخال الاجهزة الجديدة ؟
    4- ثم بعد ذلك ما هي الـ Policies التي سيتم تطبيقها بشكل إفتراضي لكل قسم من الأقسام علي حسب تجربتي.
    5- كيفية التعامل مع المستخدمين الجدد ؟ وما هي أبسط طريقة لتفادي حدوث أي مشكلات عند بداية عملهم داخل الشبكة؟
    6- ما هي المستندات المطلوبة لفعل كل ما سبق؟
    7- أنتظر ردكم الكريم علي ما سيتم إضافته.

    ملحوظة للأخ SHACKY_4 قد أستطيع الرد علي إستفسارك بالنسبة لسؤالك ولكن نظراً لأن السؤل موجهاً للأخ القدير لومارك ... فقد أردت أن أعلمك بأن لدي رأي ولكن منتظر الإذن منك للرد

    أما بالنسبة للرد علي الاستفسارات السابقة فسأقوم بالرد ولكن بعد صلاة الجمعة بإذن الله تعالي إن ظللنا أحياء.

  8. #8
    عضوية جديدة الصورة الرمزية taha_khader
    تاريخ التسجيل
    Apr 2008
    المشاركات
    26
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: ايه البوليسى اللى نشتغل بيها فى الشركات الصغيرة "أرجو التثبيت"

    أخى الكريم صاحب الموضوع

    فى البدايه اود ان اشكرك لطرحك هذا الموضوع للنقاش

    و لكن لى تعديل بسيط يوضح لك ان حجم الشبكه و توسع خدماتها لا يكون على اساس ان الشركه الكبيره يجب ان تضم عدد اجهزه كثيره وبالتالى يجب ان تكون الشبكه كبيره
    فالاساس المفترض عليه حجم الشبكه يتلخص فى
    1- حجم الخدمات التى تقدمها الشبكه
    2-تقسيم الشبكات والبعد الجغرافى للسبكات وطرق الربط
    3- أهميه المعلومات التى تحويها تلك الشبكه
    4- عدد القائمين على ربط الشبكات وحمايتها من المخاطر
    5- مستوى الامان بالشبكه

    اما عن قواعد الامان والساسيات المتبعه فى الشبكه فتتم
    1- عرض المخاطر المحتمله
    2- وضع مجموعه من السياسيات الامنيه للحمايه
    3- طرح السياسيات الامنيه للنقاش
    4- أختيار او دمج السياسيات الامنيه فى سياسيه امنيه واحده
    5- منقاشه الاداره العليا
    6- تطبيق السياسيه الامنيه
    7- استخلاص النتائج

    أما عن الدوره المسنتديه فماذا تقصد بها
    أتمنى ان اكون قد اضفت

    أخيك فى الله
    أعمل با حد الشركات المصريه المتخصصه باعمال الاستثمار والتصنيع و التوكيلات الكبيره
    كنائب لمدير نظم المعلومات
    mcsa +security
    mcse +security

  9. #9
    عضو برونزي الصورة الرمزية 7amasa7
    تاريخ التسجيل
    Dec 2007
    المشاركات
    1,304
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: ايه البوليسى اللى نشتغل بيها فى الشركات الصغيرة "أرجو التثبيت"

    موضوع رائع ومنتتظرين ردود العمالقه اصحاب الخبرات العاليه وخصوصا استاذ لومارك و استاذ mcts_mcse لخبرتهم فى الشركات الكبيره واكيد منتظرين فيديو استاذ ياسر عن السكيورتى بوليسى اكيد قوى كالعاده

    بالتوفيق للجميع
    [CENTER][B][SIZE=5][COLOR=blue]لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين[/COLOR][/SIZE][/B][/CENTER]

  10. #10
    عضو برونزي
    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    المشاركات
    754
    الدولة: Qatar
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: ايه البوليسى اللى نشتغل بيها فى الشركات الصغيرة "أرجو التثبيت"

    [QUOTE=MCTS_MCSE;572990
    ملحوظة للأخ SHACKY_4 قد أستطيع الرد علي إستفسارك بالنسبة لسؤالك ولكن نظراً لأن السؤل موجهاً للأخ القدير لومارك ... فقد أردت أن أعلمك بأن لدي رأي ولكن منتظر الإذن منك للرد

    .[/QUOTE]

    تفضل يا اخى
    السؤال عام للكل ولكن وجهته للاخ لومارك لما له من خبره فى ذلك

  11. #11
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    المشاركات
    5
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: ايه البوليسى اللى نشتغل بيها فى الشركات الصغيرة "أرجو التثبيت"

    ذاكر 249 implementing an active directory infrastructure

  12. #12
    عضوية جديدة
    تاريخ التسجيل
    Mar 2008
    المشاركات
    58
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: ايه البوليسى اللى نشتغل بيها فى الشركات الصغيرة "أرجو التثبيت"

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shacky_4 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم اخى لومارك
    لى ايضا عندك سؤال
    ايهما تفضل لشخص انتهى من دراسه ال MCSE وليس لديه اى خبره عمليه
    وامامه هذه الوظائف
    شركه عدد العماله بها يتراوح بين 2000 > 3000 عامل
    شركه عدد عمالها 1400 عامل
    قناه فضائيه

    مع العلم كما قلت انه لايمتلك تى خبره مسبقه
    وجزاك الله خيرا

    أخي الكريم أرجو معرفة طبيعة العمل في كل من الثلاث أماكن.
    ففي الشركة الاولي التي بها من 2000 إلي 3000 عامل هل هو system admin المسئول أم أنه عضو في فريق System Admin
    * وكذلك الحال بالنسبة للشركة الثانية.
    * اما في القناة الفضائية إن كان سيعمل في System Admin فلابد له وهذا مؤكد من معرفة أكيدة عن SAN أي Storage Area Network من الجائز أن يكون هناك في الشركتين السابقتين SAN ولكنه مؤكد في الفضائية.

    ثالثاً وهو الأهم رأي الدين في العمل في الفضائية هل هي تبث أشياء تساعد علي الفضيلة أم الرذيلة.

    أسف جداً للإطالة ..

  13. #13
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Jun 2004
    المشاركات
    79
    معدل تقييم المستوى
    0

    Smile رد: ايه البوليسى اللى نشتغل بيها فى الشركات الصغيرة "أرجو التثبيت"

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mstarzero مشاهدة المشاركة
    ياريت يجماعه المشاركه
    أنت الأجمل والأفضل يا صديقى العزيز
    بسم الله ماشاء الله .. الله أكبر
    هى دى التجربة والخبرة الفعلية ... أنا سعيد بمشاركة أستاذ كبير مثلك يا باشمهندس
    وفى أنتظار المزيد من تفاعل الشباب المميزين وعباقرة الشبكات
    وأرجوا لك التوفيق فى هذا العمل والمشاركة بجزء كبير فيه
    و يجعلة عامر علينا جميعا

  14. #14
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Jun 2004
    المشاركات
    79
    معدل تقييم المستوى
    0

    Smile رد: ايه البوليسى اللى نشتغل بيها فى الشركات الصغيرة "أرجو التثبيت"

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wobooo مشاهدة المشاركة
    من جانبي سيتم اعادو موديول عشرة ( يتضمن ال السيكورتي بوليسي) نظرا لعدم وجود صورة في اول 20 دقيقة منه
    وعند الاعادة ساضيف معلومات اكثر عن هذا الموضوع.
    ولكن تظل مشاركة الاخ لومارك المتوقعة هي الاهم نظرا لما سيتم التتطرق فيها لامور لا تاتي الا بالخبرة و خاصة مع شركات كبيرة جدا
    فى أنتظار إبداعك فى المديول العاشر ما عهدنا بك يا صديقى العزيز.. طبعا الاخ لومارك متوقع منة اضافات كثيرة تثرى الموضوع المتواضع .. ولكن مارأيكم أن يكون الموضوع على شكل فيديو أو صوت مسجل مزيل بسلايدز باوربوينت أو ملف وورد حتى تكتمل الإستفادة

  15. #15
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Jun 2004
    المشاركات
    79
    معدل تقييم المستوى
    0

    Smile رد: ايه البوليسى اللى نشتغل بيها فى الشركات الصغيرة "أرجو التثبيت"



    [QUOTE=MCTS_MCSE;572990]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    إخواني الكرام نظراً لأن الموضوع كبير جداً وليس باليسير..
    أرجو أن تتسع سعة صدركم لأن شرح الموضوع سيطول ... كنت أعمل في السابق في مصر بشركة قوامها أكثر من 8000 جهاز وكنت أعمل في قسم الـ System Admins ... لذا سأقسم الموضوع إلي عدة أجزاء وهي كالتالي :
    1- خطة التطوير بمعني ( ما هي الفائدة من تكهين الأجهزة القديمة وإستبدالها بأجهزة جديدة) ..ما معني كلمة جديدة ...فهي تختلف حسب طبيعة العمل المستخدم.
    2- ما هي الخطة التي ستستخدم في تكهين الاجهزة القديمة ؟
    3- ما هي الخطة اللازمة لإدخال الاجهزة الجديدة ؟
    4- ثم بعد ذلك ما هي الـ Policies التي سيتم تطبيقها بشكل إفتراضي لكل قسم من الأقسام علي حسب تجربتي.
    5- كيفية التعامل مع المستخدمين الجدد ؟ وما هي أبسط طريقة لتفادي حدوث أي مشكلات عند بداية عملهم داخل الشبكة؟
    6- ما هي المستندات المطلوبة لفعل كل ما سبق؟
    7- أنتظر ردكم الكريم علي ما سيتم إضافته.

    أولا تقبل الله منا و منكم
    ثانيا هو ده الشغل ولا بلاش... هاهاهاها
    بس بالله عليك عشان الشرح يبقى على نفس مستوى المعلومات القيمة حاول تعمل شرحك فى شكل فيديو وعلى رأى المثل سمعنا صوتك
    عشان الكتابة ممكن تاخد منك وقت طويل وممكن تزهق ..لكن الفيديو أنت بتددردش وبتنجز و بتوصل المعلومة أسرع ... ولا الأخوة عندهم رأى أفضل
    فى أنتظار مداخلتكم
    ويجعلة عامر

صفحة 1 من 4 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. غدا.. "جرانه" و"المغربى" و"غبور" أمام "الجنايات"
    بواسطة وى واا في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 22-04-2011, 21:32
  2. مشاركات: 24
    آخر مشاركة: 02-08-2009, 16:02
  3. التعامل الناجح مع "الفروق الصغيرة"
    بواسطة أبو فوفو في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 10-01-2009, 06:55
  4. الرجاء المساعدة وخصوصا من الأخ ""كايتو1412""
    بواسطة eng_moh_saleh في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 02-07-2007, 12:22

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •